Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-01@11:33:11 GMT

از «دهوک» تا «بغداد» چه بر عراق گذشت؟

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۳۷۱۷۰

از «دهوک» تا «بغداد» چه بر عراق گذشت؟

رویداد۲۴ در ساعت‌های پیش و پس از عملیات البعیثه مجموعه رخداد‌های مهمی در عراق اتفاق افتاد که برخی از آن‌ها تمامیت سرزمینی و بخشی جان و مال شهروندان و حتی نسل‌های آینده این کشور را هدف قرار داده است.

همزمان با حادثه البعیثه در نیمه شب پنجشنبه گذشته، ارتش ترکیه پس از نزدیک به دو هفته از آغاز عملیات نظامی خود در شمال عراق برای پیگرد عناصر موسوم به «حزب کارگران کردستان ترکیه»، با «هلی برن» بلندی‌های «خامتیر» یکی از کوه‌های راهبردی در استان شمالی دهوک را تسخیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با هدف یا بدون قصد، حادثه البعیثه در جنوب بغداد که منجر به بازداشت شماری از نیرو‌های تیپ ۴۵ «الحشد الشعبی» وابسته به گروه مقاومت «کتائب حزب الله» شد، این اتفاق عملیات کم‌سابقه آنکارا از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق را به حاشیه برد.

«سروه عبدالواحد» نماینده سابق پارلمان و عضو گروه سیاسی کرد موسوم به «نسل جدید» امروز (شنبه) در توئیتی نوشت: ارتش ترکیه کوه خامتیر را در داخل سرزمین عراق که مرتفع‌ترین کوه در شهرستان «زاخو» است، اشغال کرده، اما به نظر می‌رسد، این خبر برای وزارت امور خارجه و دولت اقلیم کردستان عراق کاملا عادی است.

وی ادامه داد: این‌گونه به نظر می‌رسد که بغداد و اربیل، این کوه را بخشیده‌اند، تا تبدیل به بخشی از خاک ترکیه شود.

جالب اینکه پنجشنبه که حادثه البعیثه در بغداد اتفاق افتاد، روزی است که عراق با ۱۰۷ مورد، بالاترین آمار‌ها را از حیث مرگ و میر ناشی از «ویروس کرونا» به ثبت رساند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا نیز در نوع خود یک رکورد بی‌سابقه در عراق به شمار می‌رود، به طوری که در همیـن روز دو هزار ۴۳۷ مبتلا به این ویروس در این کشور شناسایی شدند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی و حتی وزارت بهداشت عراق حاکی است که این کشور در زمان حاضر به کانون کرونا در منطقه تبدیل شده و نسبت به تبعات و خطر شیوع بی‌رویه این ویروس در کشور هشدار داده‌اند.

بسیاری در عراق، به بغداد به خاطر ناتوانی در مهار کرونا ایراد گرفته و حتی درخواست تغییر تیم وزارت بهداشت و برگرداندن تیم بهداشتی دولت «عادل عبدالمهدی» را کرده‌اند.

حادثه البعثیه را نباید از بحران اقتصادی که عراق با آن گرفتار است، جدا دانست و با وجود اعتراضات گسترده به عدم وام گرفتن از خارج، اما رییس جمهوری، به عنوان یکی از مهمترین حامیان دولت «مصطفی الکاظمی»، قانون وام خارجی و داخلی را پنجشنبه گذشته (ساعاتی قبل از حادثه البعیثه) امضا کرد.

بانک جهانی به دلیل بحران اقتصادی که عراق با آن مواجه است و حسب اظهارات دو کمیسیون مالی و اقتصادی پارلمانی این کشور، رغبتی به اعطای وام دوباره به این کشور ندارد.

بانک جهانی قبل از این در کنفرانس بازسازی عراق در کویت در ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) نسبت به وام گرفتن دوباره عراق هشدار داده بود و گفته بود که این کشور نمی‌تواند به تعهدات خود در بازپرداخت وام‌ها، عمل کند در نتیجه عراق به سوی ورشکستگی گام برخواهد داشت.

همزمان تحصن‌های اعتراضی در ورودی منطقه امنیتی سبز بغداد که مقر‌های هیات دولت و پارلمان عراق در آنجا قرار دارد و در روز حادثه البعثیه، شاهد برخورد شدید نیرو‌های امنیتی با معترضان بود.

اغلب تحصن کنندگان، جوانان جویای کار یا کارمندان قراردادی برکنار شده از خدمت و یا اقشار متوسط جامعه هستند که دولت، مستمری آن‌ها را به بهانه‌های مختلف قطع کرده است. این عده بیش از دو هفته بود که به صورت مسالمت‌آمیز در این منطقه تحصن کرده بودند.

وقتی نیرو‌های امنیتی با استفاده از زور برای پراکندن معترضان در ورودی منطقه سبز وارد عمل شدند، بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها از تکرار اعتراضات گسترده پنج ماهه گذشته (اکتبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰) که منجر به استعفای دولت عادل عبدالمهدی شد، هشدار دادند.

جدا از همه اینها، یکی از مهمترین اتفاقات که کارشناسان سیاسی عراقی به آن اشاره کردند، ارتباط حادثه البعیثه با موضوع گفتگو‌های راهبردی بین بغداد - واشنگتن و سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا در ماه آینده میلادی است.

«نجاح محمد علی» کارشناس برجسته سیاسی عراق در این راستا به تعدادی از رسانه‌های عراق گفته است که الکاظمی در راستای خواست آمریکایی‌ها و به منظور سفر آتی خود به واشنگتن، مرتکب این اشتباه راهبردی (دستگیری نیرو‌های الحشد الشعبی) شد.

در این میان، نقش رسانه‌های عربی - غربی در تحریف افکار عمومی از چالش‌ها و اتفاقاتی که عراق با آن مواجه است، کلیدی و تعیین کننده بوده است.

این رسانه‌ها با ذهنیت سازی‌ها و پیش‌فرض بافی، به سرعت خط خبری خود را به این سمت سوق دادند که «دولت الکاظمی برخورد با گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران» را آغاز کرده است.

العربیه سعودی با تیتر «تهدید گروه‌های شبه نظامی علیه دولت عراق» نشان می‌داد، می‌خواهند بر مبنای ذهنیت سازی‌های گذشته، جریان‌های سیاسی و گروه‌های مقاومت شیعه و کل تشکیلات الحشد الشعبی را ضد دولت و منافع ملی عراق معرفی کنند.

«تقابل بین نیرو‌های سازمان مبارزه با تروریسم و الحشد الشعبی» از دیگر خطوط خبری رسانه‌های غربی بود که با هوشیاری به موقع رهبران سیاسی عراق این فتنه در نطفه خفه شد.

نقش و مدیریت آمریکایی در کل این حادثه از امور مهمی است که رسانه‌های عربی – غربی کوشیده‌اند، آن را پنهان کنند، اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد که نیرو‌های آمریکایی همراه نیرو‌های عراقی در حادثه البعیثه بوده‌اند.

اعلام نظر نخست‌وزیر به بی‌اطلاعی از موضوع – آن‌گونه که منابع خبری عراق منتشر کرده‌اند – و یا بی‌اطلاعی رییس سازمان مبارزه با تروریسم از پادگانی که در معرض بازرسی قرار گرفت، نشان می‌دهد که در حادثه البعیثه، اثر انگشت خارجی وجود دارد.

حادثه البعیثه گرچه تلنگری به هوشیاری بیش از پیش نیرو‌های مسلح به ویژه الحشد الشعبی و سازمان مبارزه با تروریسم به تهدید‌هایی بود که عراق با آن مواجه است، اما در عین حال حساسیت بسیاری از رهبران سیاسی این کشور را نسبت به خطراتی که در کمین عراق نشسته، بالا برده است. لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 دهوک بغداد الحشد الشعبی عراق با آن رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۷۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی پروژه‌ای که در دولت روحانی افتتاح شده بود را دوباره افتتاح کرد!

وزیر نیرو دولت روحانی از اجرای پروژه‌ای چند منظوره در کشور سریلانکا خبر داد که چند روز قبل، یعنی هشتم آبان، با حضور مایتریپالا سریسینا، رییس‌جمهور وقت سریلانکا و زائری‌امیرانی، سفیر وقت ایران در سریلانکا افتتاح شده بود.

در جلسه مشترکی که پس از افتتاح پروژه چند منظوره برق-آبی اومااویا و بازدید از نیروگاه برگزار شد، رییس‌جمهور وقت سریلانکا ضمن قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران و پیگیری‌های سفارت ایران در کلمبو گفته بود: این پروژه نتیجه همکاری و روابط دوستانه و دیپلماتیکی است که بین ایران و سریلانکا از سالیان پیش وجود داشته است و سریلانکا همیشه قدردان حمایت‌های بی دریغ دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

محمد زائری‌امیرانی، سفیر وقت ایران در سریلانکا نیز با اشاره به تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی که منجر به اجرای چنین پروژه بزرگی شد، متذکر شده بود: روابط ایران و سریلانکا به هزاره‌های گذشته برمی‌گردد و سریلانکا با موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود دارای ظرفیت‌های بزرگ طبیعی و گردشگری و اقتصادی است که نقش بسزایی در توسعه اقتصادی این کشور ایفا می‌کند.

توضیح وزیر نیرو دولت روحانی درباره پروژه اومااویا

در همین رابطه رضا اردکانیان، وزیر نیرو دولت روحانی آبان‌ماه ۱۱ آبان سال ۱۳۹۸ در یک برنامه رادیویی درباره این پروژه عنوان کرده بود: اجرای پروژه بزرگ و چند منظوره اوماویا در کشور سریلانکا که شرکت فراب، پیمانکار اصلی و مجری آن و شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، مشاور طراحی آن بوده، افتخاری برای مهندسی ایران است.

او، این دو شرکت را وابسته به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و گفته بود: البته این دو شرکت در قالب صدور خدمات فنی و مهندسی، پروژه‌های متعدد دیگری را نیز در سایر نقاط جهان به ویژه در کشور‌های آسیایی و آفریقایی، اجرا کرده و یا در دست اجرا دارند و امیدواریم خدمات آنها توسعه پیدا کند.

وزیر نیرو سپس درباره ویژگی‌های پروژه اومااویا نیز گفته بود: این پروژه بزرگ و چندمنظوره، بر روی رودخانه‌ای به نام اومااویا در جنوب شرقی کشور سریلانکا و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت این کشور واقع شده و شامل دو سد بتنی به نام‌های دایرابا و پوهولپولا، یک تونل ارتباطی بین مخزن دو سد به طول ۳۹۰۰ متر و یک تونل انتقال آب به طول ۱۵۲۹۰ متر است.

در همین حال، هدف از اجرای پروژه اومااویا، تامین آب مورد نیاز برای آبیاری ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی، انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب در سال و تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال عنوان شده بود. حجم سرمایه‌گذاری این پروژه نیز توسط ارکانیان، وزیر وقت دولت روحانی، ۵۳۰ میلیون دلار اعلام شده بود که در آغاز قرار بود به صورت مشارکت جمهوری اسلامی ایران و دولت سریلانکا، باشد که با تغییر مدل سرمایه‌گذاری پروژه، همه منابع آن از طرف دولت سریلانکا تامین شد.

افتتاح پروژه برای یک‌بار دیگر

حال پس از گذشت بیش از ۴ سال و نیم از اعلام این خبر، در سفر اخیر رییس دولت سیزدهم به سریلانکا، پروژه اومااویا افتتاح شد. سید ابراهیم رییسی در بدو ورود به سریلانکا، به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه رانیل ویکرمسینگه، رییس‌جمهور سریلانکا، یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در همین رابطه با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشور ایران در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها، اعلام کرد: ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت در اختیار دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان ایرانی است.

وی متذکر شد: اکنون توان فنی و مهندسی کشورمان در حوزه ابزار‌های مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سدسازی به ۱۰۰ درصد رسیده است و ایران در بین ۴ کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد.

محرابیان عنوان کرد: در مسیر توسعه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم، سریلانکا یکی از کشور‌های هدف وزارت نیرو محسوب می‌شود و در این زمینه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی و بزرگ‌ترین پروژه آبی این کشور از سوی شرکت‌های ایرانی ساخته و هم اکنون آماده افتتاح است.

وی با اشاره به این‌که طرح منحصر به فرد و چند منظوره «اومااویا» با تکیه بر توان و دانش مهندسان و متخصصان ایرانی در جنوب شرقی سریلانکا افتتاح می‌شود، گفت: تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز ۵۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک کشور سریلانکا از جمله مزایای این طرح است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه هزینه اجرای پروژه سد اومااویا ۵۳۰ میلیون دلار بود که به صورت نقدی به مجری ایرانی پرداخت شد، تاکید کرد: این طرح از جمله بزرگ‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی محسوب می‌شود که صفر تا ۱۰۰ مراحل مطالعاتی و اجرایی آن توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته است.

واکنش یک کارشناس به افتتاح پروژه اومااویا

اما در واکنش به افتتاح پروژه اومااویا توسط رییس دولت سیزدهم در سریلانکا، رضا پاکدامن، کارشناس اقتصادی در یادداشتی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸ اردکانیان، وزیر نیرو دولت روحانی در مورد اجرای پروژه اومااویا در سریلانکا توسط شرکت فراب و "افتتاح رسمی آن گفت: در چارچوب پروژه چندمنظوره اومااویا، سد‌های پوهولپولا و دایرابا و تونل‌های انتقال آب این پروژه، ۸ آبان‌ماه ۱۳۹۸ با حضور رئیس جمهور سریلانکا، سفیر ایران در این کشور و مدیر عامل فراب، به صورت رسمی افتتاح شد.

وی در ادامه متذکر شد: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ هم خبر از سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا برای شرکت در مراسم افتتاح ابرپروژه چندمنظوره اومااویا آمد.

پاکدامن تصریح کرد: لازم است وزیر نیرو و سایر مقامات دولت رییسی در مورد میزان مشارکت ایرانی در کل این طرح و این‌که آیا «طرح اومااویای در دولت رییسی» که با تبلیغات گسترده آنقدر بزرگ جلوه داده شده که رییسی در اوج مشکلات داخلی دولت، (و غیبت از جلسه مهم چهارشنبه دولت و مجلس درمورد بازار ارز) شخصا برای افتتاح آن به سریلانکا سفر کرده، توضیح دهند چه تفاوتی با «طرح اومااویای در دولت روحانی» که صرفا با حضور سفیر ایران افتتاح شد، دارد؟

وی متذکر شد: موضوع، فراتر از جنبه فنی، از جنبه تعهد و صلاحیت مسوولان اهمیت دارد.

منبع: خبرآنلاین

tags # سید ابراهیم رئیسی سایر اخبار قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟ اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟

دیگر خبرها

  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • رئیسی پروژه‌ای که در دولت روحانی افتتاح شده بود را دوباره افتتاح کرد!
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود