Web Analytics Made Easy - Statcounter

 کسری بودجه، معضلی است که به جهت وابسته بودن بودجه کشور به فروش نفت خام در سالیان گذشته گریبان کشور را گرفته است. به گفته سید احسان خاندوزی، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، کسری بودجه سال جاری کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برآورد می‌شود.

درباره تصمیمات سختی که سیاست گذاران باید برای کاهش کسری بودجه اتخاذ کنند کارشناسان اقتصادی به لزوم اصلاح سیاست‌های مهمی همچون سیاست‌های مالیاتی اشاره می‌کنند که با وجود بازدهی بلندمدت باید به سمت آن حرکت کرد و گرنه خروج از این شرایط امکان پذیر نیست، اما در کنار این تصمیمات باید برای بودجه کوتاه مدت کشور نیز تصمیماتی اتخاذ شود که کمترین رشد نقدینگی را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



لوایحی که آماده است، اما از دولت خارج نمی‌شود!

در این باره سید محمد هادی سبحانیان، سرپرست معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید، اصلاحات مالیاتی مانند ساماندهی معافیت‌ها، حذف معافیت‌های غیر ضرور، اقداماتی که به حکمرانی ریال در کشور کمک می‌کند، شفافیت تراکنش‌های بانکی، عملیاتی سازی حساب واحد خزانه و… می‌تواند هم در حوزه ایجاد منابع جدید کمک‌کند و هم به مدیریت مصارف بودجه دولت کمک کند این‌ها به لوایح طویل هم نیازی ندارد و دولت و مجلس با اصلاحات موردی می‌توانند این‌ها را عملیاتی کنند حتی پیش نویس لوایح آن نیز بعضاً آماده است، اما عزم و اراده جدی که این را از دولت خارج کند و در مجلس به تصویب برساند وجود ندارد.

اصلاح نظام مالیاتی به ۵ سال زمان نیاز دارد

علی سعدوندی، استاد اقتصاد کلان و بانکداری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: بنده از طرفداران مالیات بر مجموع درآمد و مالیات برعایدی سرمایه بوده‌ام، اما با توجه به شرایط کشور در کوتاه مدت نتایج آن حاصل نمی‌شود؛ چرا که برای ایجاد یک انقلاب مالیاتی به حداقل ۵ سال زمان نیاز است. این سخن صحیحی است که برای جبران کسری بودجه، اخذ مالیات بر مجموع درآمد بر انتشار اوراق مقدم است، اما در یک بازه ده ساله، نه برای یک سال! چرا که کمترین زمان مورد نیاز برای پیاده شدن سیستم مالیات بر مجموع درآمد ۵ سال است.

انتشار اوراق مشروط، بهترین راه برای گذران کسری بودجه امسال

در کنار حرکت به سمت اصلاحات ساختاری بودجه از جمله اصلاح سیاست‌های مالیاتی، انتشار اوراق بدهی دولتی از سایر روش‌های استقراض در کوتاه مدت آسیب کمتری دارد.

سید محمد صادق الحسینی، کارشناس اقتصادی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: تنها راه حل داخلی برای جبران کسری بودجه در کوتاه مدت انتشار اوراق داخلی است. نسبت بدهی به GDP کشور پایین است و وضع‌مان خوب است، اما به شرطی که سیاست پولی و مالی‌مان را درست تدوین کنیم.

وی ادامه داد: انتشار اوراق، در واقع یک راه حل غیر پولی و غیر تورم زای برای جبران کسری بودجه است و باید سریع انجام شود نه اینکه به شیوه دیگر مانند استقراض از بانک مرکزی جبران شود و سپس به دنبال آن برویم. در این زمینه تا الان هم تعلل کرده‌ایم اگر دو اقدام عاجل برای امسال متصور باشم اولین آن انتشار اوراق در سطحی وسیع برای کنترل نرخ بهره حول و حوش ۲۰ درصد است. این در حالی است که نرخ بهره بانکی ۱۵ درصد و نرخ بهره غیر بانکی ۹ درصد است.

در عین حال سید محمد هادی سبحانیان معتقد است انتشار اوراق باید به صورت مشروط باشد.

وی پیشنهاد می‌دهد: انتشار اوراق محدود و مقید به بازه زمانی ۴ تا ۶ ماهه شود و انتشار بیشتر اوراق برای ادامه سال منوط به اصلاحات همزمان در منابع و مصارف دولت شود. این اصلاحات نیز می‌تواند با سرعت از طریق مجلس یازدهم و یا شورای هماهنگی سران قوا پیگیری و تصویب شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بودجه کسری بودجه اوراق بدهی پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۸۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب هواشناسی؛ بارش‌های بهاری نیمی از کم‌بارشی‌های کشور را جبران کرد + جزئیات

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، گفت: سامانه بارشی که هفته گذشته وارد کشور شد، فعالیت خود را از روز چهارشنبه آغاز کرد که تا همین امروز جمعه نیز ادامه دارد و به این واسطه بارش‌های مناسبی رخ داده است.

وی یادآور شد: از فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت) شمال‌غرب، شمال‌شرق و نوار شمالی بارش باران خواهند داشت و سامانه بارشی بعدی روز دوشنبه به کشور نفوذ می‌کند و ابتدا شمال‌شرق کشور را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تاکید کرد: از ابتدای بهار ۱۴۰۳ تا نیمه اردیبهشت بارش‌های خوبی را شاهد بودیم که انتظار داریم بخش زیادی از کم بارشی‌های گذشته جبران شود؛ البته جبران کامل کم‌بارشی که شاهد آن بودیم یک مقداری سخت است، اما بخشی از کم بارشی‌هایی که در کشور وجود داشت رفع شده است.

ضیائیان با تاکید بر اینکه پراکندگی بارش‌ها در کشور یکسان نیست، یادآور شد: بارش‌ها در کشور یکسان نیست. به طور مثال در سامانه بارشی قبلی بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان بیشتر از هر نطقه دیگری در کشور بود که حتی به سیل منجر شد؛ در حالی که برخی استان‌های کشور مانند تهران و نواحی نوار شمالی کمتر از نواحی جنوبی بارش باران داشتند.

وی ادامه داد: به همین دلیل احتمال دارد برخی نقاط کشور با کم‌آبی مواج شوند و برخی دیگر چنین مشکلی نداشته باشند.

منبع: مهر

tags # اخبار هواشناسی ، بارش باران سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • صبر طلبکاران اوکراین تمام شد
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • نیمی‌از کم بارشی‌های اخیر کشور جبران شد
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • چرا انتشار اوراق رهنی مسکن در ایران گره گشا نبود؟
  • نیمی از کم‌ بارشی‌های اخیر کشور جبران شد
  • نیمی‌از کم بارشی‌های اخیر کشور با بارش‌های امسال جبران شد
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • خبر خوب هواشناسی؛ بارش‌های بهاری نیمی از کم‌بارشی‌های کشور را جبران کرد + جزئیات