Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-30@14:18:47 GMT

شگفت‌انگیزترین غارهای ایران را بشناسید + تصاویر

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۳۸۷۸۷

شگفت‌انگیزترین غارهای ایران را بشناسید + تصاویر

در گزارش زیر چند غار عجیب و شگفت‌انگیز در ایران را معرفی می‌کنیم.

به گزارش شریان نیوز،غار‌ها در طول سالیان بسیار زیاد شکل می‌گیرند تا در خود یکی از رازآلودترین و ناشناخته‌ترین نقاط روز زمین را شکل دهند. در این گزارش چند غار عجیب و شگفت‌انگیز در ایران را می‌شناسیم.

 

غار پرآو؛ سرد و نابودگر

در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه در نزدیکی روستای چالابات، جایی میان دو کوه تاجی بستان و بیستون، غاری عجیب و خطرناک به نام پرآو وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این غار با ۳ هزار و ۵۰ متر ارتفاع در کوه زاگرس، کاملا عمودی است و برای درنوردیدن آن باید در آن سقوط کرد. غار در ۳۰۰ متری زیر قله شیخ علی خان یا قله پرآو واقع شده است. پرآو حدود ۴۰ سال پیش زمانی که کشف شد، عنوان بزرگ‌ترین غار عمودی جهان را کسب کرد، اما حالا غار‌های عمیق بسیاری در جهان وجود دارد که رتبه غار پرآو را در این لیست کاهش داده‌اند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این غار دهانه آن در ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا است که هنوز هم در بالاترین سطح از دریا در میان غار‌های جهان قرار دارد. عمق غار پرآو ۷۵۱ متر و طول آن هزار و ۴۵۴ متر است. این غار ۲۶ حلقه چاه دارد که عمیق‌ترین آن ۴۲ متر است. آب جاری در غار پرآو به دلیل ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی خود غار است.

غار پرآو با ناهمواری‌های آن یکی از سخت‌ترین غار‌های جهان به حساب می‌آید. تاکنون ۵ غارنورد ایرانی در این غار جان خود را از دست داده‌اند.

غار نمکی؛ بلور‌های درمانگر

غار نمکی جزیره قشم، طولانی‌ترین غار ایجاد شده از نمک در جهان است. قشم جاذبه‌های طبیعی نفس‌گیر و عجیب زیادی دارد از جمله دره ستارگان، اما غار نمکی جز یکی از خاص‌ترین غار‌ها در جهان است. غار‌های نمکی در تپه‌ای به نام نمکدان قرار دارد. غار نمکدان ۳ با طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر طولانی‌ترین غار نمکی این تپه و بزرگ‌ترین در جهان است. زمانی که از ورودی بسیار کوتاه غار عبور می‌کنید، جلوی چشمان شما دنیایی متعالی، دست نخورده و غیرواقعی قرار می‌گیرد. تحقیقات زمین‌شناسی روی غار نمکدان ۳ نشان می‌دهد که قدمت آن به حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد. در حالی که برای ایجاد یک قندیل در غار سنگ آهک، هزاران سال زمان لازم است، در غار نمکی چند روز پس از بارندگی قندیل‌های جدید شکل می‌گیرند. اندازه آن‌ها بعد از یک ماه ممکن است به نیم متر برسد.

زیبایی‌ها در این غار کم نیست. از تپه چشمه‌ای با آب شفاف کریستالی، حوضچه بهاری تا رنگ‌های متنوعی که در سراسر غار چشم نوازی می‌کند. علاوه بر تمام این زیبایی‌ها، ماده معدنی منیزیم موجود در این غار برای افراد مبتلا به آسم خاصیت درمانی دارد.

غار سُم؛ تنگنایی مرگ‌آلود

یکی از مرگ‌آورترین غار‌های ایرانی غار سم با عمق ۴۰۶ متر واقع در روستای نام نیک مینودشت است. غار آهکی سم بر بلندای کوه خواجه قنبر به ارتفاع هزار و ۷۰۰ متر قرار دارد. سم دومین غار عمیق کشور با جریان یافتن آب از میان سنگ‌های آهکی گسترش یافته است. از عجایب این غار وجود چاه‌های عمین و نیمه عمیق متعدد در آن است که تا کنون ۲۱ مورد از آن‌ها کشف شده است. غار سم تنها پذیرای غارنوردان و تیم‌های حرفه‌ای کوهنوردی است چرا که بسیاری از غارنوردان در مسیر این غار جان خود را از دست داده‌اند. این غار نیز مانند بسیاری از غار‌ها ورودی تنگی دارد که خرچنگ رو نام گرفته است، اما این باریکی و تنگی معابر تنها به ورودی ختم نمی‌شود، مسیر باریک به قدری که امکان چرخش سر را از فرد می‌گیرد و همچنین کاهش دمای بیش از حد دیگر دلایلی هستند که غار سم را در زمزه مرگ‌آور‌ها قرار می‌دهد. در این غار وسایل سفالی مختلفی دیده می‌شود. علاوه بر آن نمونه آزمایش شده جمجمه‌های باقی مانده از انسان و حیوانات در غار سم، خبر از قدمت بسیار زیاد آن می‌دهد. شاهد این ادعا کشف اسکلت خفاشی است که ۱۰ برابر بزرگ‌تر از اسکلت خفاش‌های امروزی است.

غار یخی چما؛ آسمانی همیشه بارانی

نشستن برف در یک تنگه صخره‌ای و ذوب شدن برف در تابستان باعث فرسایش قسمت پایینی برف‌ها و به تدریج تشکیل غار یخی در طی گذشت صد‌ها هزار سال شده است. غار چما در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ علی خان کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری واقع شده است. این غار کوچک دنیایی از زیبایی را دل دل خود جای داده است. چما انباری از برف‌هایی است که سالیان بسیار روی هم انباشته شده‌اند و ارتفاع آن‌ها به ۵۰ متر می‌رسد. از عجایب این غار، آب شدن تدریجی یخ‌ها از سقف غار و ایجاد بارش مصنوعی در آن است. از بارش این آب‌ها درون غار یخی، چشمه زلالی از آب سرد جاری شده است که سرانجام به سد کوهر می‌پیوندد. غار یخی چما پوشیده از برف‌های انبوه است. این غار به عنوان بزرگ‌ترین غار آب شیرین ایران شناخته می‌شود و یکی از بی‌نظیرترین مناطق گردشگری ایران محسوب می‌شود که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته است.

منبع: ایرنا

منبع: شریان

کلیدواژه: غار پرآو غار نمکی ترین غار غار یخی غار سم غار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۸۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز پوست موز

همه ما از خاصیت میوه‌ها و سبزیجات برای جسم و جان آگاه هستیم. اما آیا می‌دانستید پوست میوه‌ها و سبزیجات حتی از گوشت آن‌ها سالم ترند. پوست موز نیز دارای خاصیت بسیار برای سلامت بدن و پوست است.

به گزارش همشهری آنلاین؛ به گفته متخصصان، پوست موز بسیار مغذی و سرشار از فواید است. در این مطلب به برخی از فواید پوست موز نگاهی انداخته‌ایم.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد: مشخص شده که پوست موز سرشار از پلی فنول‌ها، کاروتنوئید‌ها و سایر آنتی اکسیدان‌ها است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان زا محافظت می‌کند. مصرف بیشتر پوست موز می‌تواند سطح آنتی اکسیدان را افزایش داده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

افسردگی را کاهش می‌دهد: ویتامین B ۶ و محتوای بالای تریپتوفان موز می‌تواند به بهبود برخی از علائم افسردگی و سایر اختلالات خلقی کمک کند.

کلسترول را کاهش می‌دهد: پوست موز دارای فیبر‌های محلول و نامحلول است که باعث کاهش کلسترول و جلوگیری از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ‌ها می‌شود. این خاصیت پوست موز به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

برای چشمان خوب است: پوست موز برای چشم مفید است و احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود قرار دادن آن روی چشم به کاهش پف کردگی کمک می‌کند. همچنین، لایه برداری با موز به روشن شدن حلقه‌های تیره زیر چشم و کاهش ظاهر خطوط ریز کمک می‌کند.

یبوست را برطرف می‌کند: موز سرشار از فیبر است و به حرکات منظم روده کمک می‌کند. فیبر به رشد باکتری‌های خوب در روده کمک کرده که باعث تقویت هضم می‌شود و روده را سالم نگه می‌دارد.

دندان‌ها را درخشان می‌کند: به گفته متخصصان، مالیدن پوست موز به دندان‌ها یک دقیقه در روز به مدت یک هفته می‌تواند به درخشندگی دندان کمک کند. موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است و در صورت تماس با دندان مواد معدنی آن جذب مینا شده و دندان‌ها را سفید می‌کند.

جوش‌ها را درمان می‌کند: اگر از جوش‌های روی صورت‌تان خسته شده‌اید و این جوش‌ها شما را اذیت می‌کنند، به سادگی شروع به مالیدن پوست موز روی صورت خود کنید و در عرض یک هفته تفاوت را مشاهده کنید. پوست موزبه کاهش التهاب در پوست کمک می‌کنند و همچنین سرشار از فنولیک است که مملو مواد ضد میکروبی برای درمان جوش و آکنه است.

درد را کاهش می‌دهد: بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، پوست موز سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند کاروتنوئید‌ها و پلی فنول‌ها است. پوست موز همچنین سرشار از خواص ضد التهابی است و به کاهش درد بدن کمک می‌کند.

از پوست در برابر اشعه فرا بنفش محافظت می‌کند: پوست موز سرشار از ترکیبات زیست فعال مانند فنولیک‌ها، فلاونوئیدها، تانن‌ها، کاروتنوئید‌ها و آلکالوئید‌ها است که به جلوگیری از رادیکال‌های آزاد و همچنین محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • ما قطعاً در جام جهانی همه را شگفت‌زده خواهیم کرد | درخواست ویژه ستاره تیم ملی
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است