Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

8 تیر 1288، محمدعلی شاه در سلطنت ‌آباد به استحکام مواضع خود پرداخت و تعداد زیادی توپ و مهمات به آنجا ارسال کرد. وی همچنین جواهرات خود را در بانک استقراضی به گرو گذاشت و پنجاه هزار تومان وام گرفت تا با آن حقوق سربازان را بپردازد.

همچنین در این روز در بازار تهران بیانیه ‌ای به نام «کمیته فدائیان ستارخان تهران» انتشار یافت. در این بیانیه توصیه شده بود که مردم دکان ‌ها و بازار را برای یک هفته تعطیل کنند.

8 تیر 1308، قانون استخدام 12 نفر معلم از فرانسه برای دوره متوسطه تصویب شد.

8 تیر 1328، "ويليام دوگلاس" كانديداي رياست جمهوري آمريكا براي بررسي اوضاع اجتماعي و اقتصادي ايران وارد تهران شد.

8 تیر 1330، اوراق و اسنادي كه توسط «ريچارد سدان» نماينده شركت نفت انگليس و ايران به منزل وي منتقل شده بود توسط نيروي انتظامي كشف و مهر و موم شد.

8 تیر 1332، کارگران کوره ‌پزخانه به علت پایین بودن دستمزد اعتصاب کردند.

8 تیر 1333، لایحه پشتوانه اسکناس با قید دو فوریت تقدیم مجلس شد.

8 تیر 1336، آمریکا یک ناوچه 85 تنی به ایران اهدا کرد.

8 تیر 1337، قرارداد شركت ملي نفت و كمپاني كانادايي «سپفاير پتروليوم ليميتيد» به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد. به موجب اين قرارداد كمپاني مذكور حق بهره ‌برداري از نفت در دو منطقه خليج فارس در مساحت يك هزار كيلومتر مربع را به دست آورد.

8 تیر 1345، قرارداد دولتین ایران و شوروی در مورد ایجاد تاسیسات ذوب ‌آهن و تاسیسات لوله ‌کشی گاز در ایران در تهران امضا و مبادله شد. همچنین در این روز قانون تشکیل شورای داوری به تصویب نهایی رسید.

8 تیر 1349، ایران مقادیری وسایل کشاورزی از رومانی خرید.

8 تیر 1353، ایران بهای نفت را افزایش داد و اعلام شد که بهای نفت خام سبک ایران 7/10 سنت و نفت سنگین 5/10 سنت در هر بشکه افزایش یافت.

8 تیر 1354، دولت سهم خود را برای صندوق بازنشستگی دو برابر کرد.

8 تیر 1356، شرکت نفت اعلام کرد که تولید نفت خام ایران در سه ماه سال 1977 مجموعا به 5 میلیون و 741 هزار بشکه رسید.

8 تیر 1365، ترمينال بزرگ صادرات نفت جزيره لارك با عنوان ترمينال والفجر 2 در يك مراسم رسمي افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت. از اين ترمينال چند نفتكش به طور همزمان مي توانند بارگيري كنند.

8 تیر 1370، براي اولين بار كميسيون مشترك اقتصادي ايران و آلمان تشكيل شد.

8 تیر 1389، طی خبری در این روز اعلام شد که از هفته آینده معاملات «آنلاین» سهام به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود.

8 تیر 1391، آمریکا نام چین و سنگاپور را به فهرست کشورهای معاف از تحریم آمریکا علیه ایران اضافه کرد.

8 تیر 1392، در حالی که اقتصاد سوریه به دلیل جنگ داخلی طولانی مدت در این کشور و همچنین تحریم‌های یکجانبه غرب دچار معضلات اساسی شده بود، یکی از مقامات اقتصادی این کشور اعلام کرد که ایران، روسیه و چین، ماهانه در حدود ۵۰۰ میلیون دلار از طریق فروش نفت و سایر خطوط اعتباری به این کشور در راستای کاهش معضلات و تبعات تحریم کمک می‌کنند.

8 تیر 1394، مراسم رسمی امضای اساس‌نامه بانک توسعه زیر ساخت آسیا موسوم به AIIB با حضور علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و مقامات بیش از ۵۰ کشور عضو در تالار بزرگ ملی خلق چین امضا شد.

8 تیر 1395، شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات در قالب عقود مشارکتی و غیرمشارکتی را همسان کرد. براساس این تصمیم نرخ سود هر دو نوع تسهیلات ۱۸ درصد تعیین شد. بدین ترتیب نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی (مبادله‌ای) ۲درصد کاهش یافت و سقف نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی ۳درصد تنزل کرد. همچنین این شورا نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه‌گذاری را معادل ۱۵ درصد و برای سایر تسهیلات معادل ۱۸ درصد تعیین کرد.

8 مرداد 1398، "محمد بن سلمان" ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان امروز (شنبه) در پایان نشست «جی 20» ریاست دور آینده این نشست را از ژاپن تحویل گرفت و از کشورهای جهان برای شرکت در دور آینده نشست جی 20 دعوت کرد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: تابناک

کلیدواژه: پرونده اکبر طبری دهه کرامت انفجار شرق تهران هفتم تیر محمد بهشتی اقتصاد ایران تاریخ اقتصاد نرخ سود بانکی تحریم پرونده اکبر طبری دهه کرامت انفجار شرق تهران هفتم تیر محمد بهشتی نرخ سود تسهیلات ایران و جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۹۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت در کنترل نرخ بیکاری کشور/ تولید افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، محسن منصوری دوشنبه شب در اجلاسیه شهدای کهگیلویه افزود: ما در حوزه های اقتصادی، شاخص های نرخ بیکاری، کنترل نقدینگی و افزایش تولید رو به پیشرفت هستیم.

وی با بیان اینکه در راه رسیدن به قله تلاش می کنیم، اظهار کرد: کم و کاستی هایی داریم، اما برای رسیدن به اهداف، ظرفیت ها و ابزارهای لازم وجود دارد.

منصوری با اشاره به اینکه در دوره عزت و اقتدار جمهوری اسلامی به سر میبریم، عنوان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران میدان داری می کند.

معاون اجرایی رییس جمهور با تاکید بر اینکه مردم کهگیلویه و بویراحمد تجلی غیرت و مردمانی سراسر نور و سلحشور هستند، اظهار کرد: بواسطه شهدا الگوهای موفقی به منصه ظهور گذاشته شد و کشور ما سرشار از اسطوره ها است.

منصوری گفت: احترام به مقام شهدا و این ارزش های والا ضروری است و شهید حق شفاعت دارد.

منصوری ترویج فرهنگ شهادت را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: این سرمایه معنوی شیعه باید مورد توجه قرار بگیرد و قرار گیری در این مسیر به معنای ایستادن در جای درست است.

بر قدرت محور مقاومت افزوده شد

وی به تحولات دنیا اشاره کرد و ابراز داشت: روز به روز بر قدرت جبهه مقاومت با محوریت ایران افزوده می شود.

منصوری گفت: امروز شاهد شکل گیری آرایش متفاوتی در جهان هستیم و در مسئله غزه، وعده صادق و طوفان الاقصی اقدامات متفاوتی را دیدیم.

منصوری گفت: تحولاتی در حال شکل گیری است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان نظم نوین یاد کردند.

کد خبر 6092591

دیگر خبرها

  • ۲ تصویر جالب از گپ و گفت ۳ کاندیدای ریاست مجلس دوازدهم
  • کارگران در سنگر کار و تولید نقش ارزنده در شکوه ایران دارند
  • سرگیجه در کشتی؛ محمدعلی گرایی به تیم ملی دعوت شد
  • پیشرفت در کنترل نرخ بیکاری کشور/ تولید افزایش یافت
  • دعوت از گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی
  • محمدعلی گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی دعوت شد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه