Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد جمشیدی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه اثرات منفی بحران کرونا در صنایع مختلف متفاوت بوده است و بیشترین آسیب به صنایع خدماتی وارد شده است، گفت: در صنایع حوزه گردشگری و هتل داری شدت بحران به حدی بوده است که موجب ضرر هنگفت این حوزه در استان شده است. در سایر حوزه های خدماتی، همچون رستوران ها، اغذیه فروشی ها، شیرینی فروشی ها، آبمیوه فروشی ها و سایر کسب و کارهایی که با تغذیه مردم سر و کار دارند نیز بحران شدت بیشتری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حوزه های خدماتی که ارتباط با مشتری از لازمه های کسب و کار بوده و به هیچ وجه نمی توان ارتباط با مشتری را به صورت فیزیکی حذف کرد، اثرات این بحران چشمگیر بوده است. مثلاً در حوزه تعمیرات و خدمات ساختمانی، مشتریان اقدام به عقب انداختن تقاضا یا حذف تقاضا کرده اند که این موضوع درآمد فعالان این بخش را به شدت کاهش داده است.

این اقتصاددان درخصوص تاثیر بحران کرونا بر بخش کشاورزی هم گفت: حوزه کشاورزی نیز از آسیب در امان نبوده است. هرچند این آسیب کمتر از حوزه صنعت و خدمات بوده است. بخصوص در صنایع لبنی و پرورش دام و طیور، کسب و کارهای زیادی دچار آسیب شده اند. مشکلات در تأمین مالی، مواد اولیه و خوراک دام و طیور، کاهش تقاضای مشتریان برای گوشت، فرآورده های لبنی و سایر محصولات از مهمترین مشکلات این حوزه به شمار می رود. هرچند، افزایش تقاضای مشتریان برای محصولات کشاورزی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند از پیامدهای مثبت بحران کرونا بر صنعت کشاورزی می باشد.

جمشیدی ادامه داد: در حوزه صنعت، مشکلات کمتر از حوزه خدمات است اما به علت محدودیت های تردد نیروی انسانی و فاصله گذاری اجتماعی کسب و کارهای صنعتی و تولیدی با برخی مشکلات در انجام فرآیندهای تولیدی خود مواجه شده اند. همچنین، کاهش درآمد واحدهای صنعتی و تولیدی به علت تغییر در تقاضای مشتریان و در نتیجه تعدیل نیروی کار از مشکلات حوزه صنعت در استان کرمانشاه می باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارهایی که در حوزه زنجیره توزیع (عمده فروشی و خرده فروشی محصولات مختلف همچون البسه، موبایل و لوازم منزل) فعالیت دارند، معامله های خود را از طریق چک مدت دار انجام می دهند، بنا به کاهش مراجعه مشتریان به صورت خودخواسته یا به علت محدودیت های ستاد مبارزه با کرونا، به سطح درآمد پیش بینی شده نرسیده اند، در نتیجه چک بسیاری از صاحبان این کسب و کارها برگشت خورده و موجب مشکلات زیادی برای آنان شده است که در صورت عدم توانایی در پرداخت بدهی، حتی امکان به زندان افتادن آنها نیز وجود دارد.

وی در ادامه تغییر سبک زندگی، نیازهای روزانه و سبک خرید مردم را از عمده ترین پیامدهای بحران کرونا در استان و کشور بیان کرد و افزود:‌ به عنوان مثال، تقاضا برای محصولات بهداشتی و حوزه سلامت بیشتر شده و حضور شهروندان در مکان های عمومی کمتر و در فضای مجازی بیشتر از قبل به چشم می آید و این در حالی است که خریدهای اینترنتی رفته رفته جای خریدهای سنتی را می گیرند و برخی از کسب و کارها حتی سوپرمارکت ها و میوه فروشی ها هم امکان خرید آنلاین یا تلفنی را برای مشتریان محلی فراهم آورده اند.

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان

عضو هیات علمی گروه اقتصاد کسب و کار دانشگاه رازی کرمانشاه، درخصوص تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان هم گفت: اقتصاد کشورها در دنیا همچون چرخ دنده های یک ماشین بزرگ کاملاً به هم پیوسته و مرتبط بوده و وقوع یک بحران بین المللی همچون کرونا باعث ایجاد اختلال در متغیرهای اقتصادی کشورها می شود. کاهش تولید در سطح دنیا موجب کاهش تقاضا برای مواد اولیه در صنایع مختلف می شود، این کاهش خود بر سطح درآمد کشورهای صادرکننده مواد اولیه اثرگذار بوده و این روند به صورت چرخه ای باعث ایجاد یک رکود بزرگ اقتصادی می شود.

جمشیدی افزود: کشور ما هم که جزو صادرکنندگان بزرگ نفتی به شمار می رود، به علت بجران کرونا و کاهش تقاضای جهانی برای نفت خام و در نتیجه کاهش قیمت نفت خام، با کاهش صادرات و کاهش درآمد مواجه شده و سطح درآمد ملی کاهش یافته است. همچنین، بسیاری از صنایع تولیدی در سطح کشور به علت مشکلات در واردات مواد اولیه با مشکلات جدی تولیدی مواجه شده اند. صادرات آنها نیز به علت محدودیت های ناشی از بحران کرونا به صورت مقطعی با مشکلاتی مواجه شده بود که به مرور زمان برخی از این مشکلات برطرف شده است.

کسب و کارهای الکترونیکی رونق می گیرد

این اقتصاد دان اظهار داشت: بسیاری از این تغییرات موقتی بوده و به محض فروکش کردن بحران کرونا به روال عادی باز می گردند. اما مسأله این است که این بحران تا کی ادامه خواهد داشت؟ به نظر، آسیب وارده به امنیت روانی مردم در سطح کشور تا مدت ها درمانی نخواهد داشت؛ همچنین، ضررهای اقتصادی هنگفت کسب و کارهای بخش خدمات شاید جبران ناپذیر باشد. علاوه بر این، تغییر در رفتار و سبک زندگی و بخصوص سبک خرید مردم به زودی تغییر نخواهد کرد. همچنین، به علت مزایای تجارت الکترونیک، بسیاری از کسب و کارها به سمت این حوزه متمایل شده اند که نوید ارتقای سطح تجارت الکترونیک در آینده را خواهد داد. 

راهکارهایی برای زیست در شرایط کرونا

جمشیدی در پایان در خصوص راهکارهای زیست بهتر در زمان کرونا هم گفت: بحران کرونا حتی در صورت در پیش گرفتن بهترین سیاست های اقتصادی اثرات مخرب خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت و نمی توان انتظار داشت که هیچ اقتصادی از این بحران بدون آسیب خارج شود اما برخی از پیشنهادها می تواند اثرات این بحران را کمتر کند.

خرید و انبار محصولات بهداشتی توسط سازمان های ذیربط دولتی در جهت ارتقای سلامت عمومی جامعه، احداث بیمارستان ها و مراکز درمانی اختصاصی برای بحران کرونا در همه ی استان ها، اتکا به اقتصاد دانش بنیان و جدا شدن از اقتصاد نفتی، سعی در کاهش وابستگی به واردات مواد اولیه از کشورهای خارجی با بومی سازی دانش تولید مواد اولیه در صنایع مختلف، تسهیل ورود کسب و کارها به حوزه کسب و کار الکترونیک در جهت اتوماسیون فرآیندها و کاهش نیاز به حضور نیروی انسانی محیط کار در بخش های مختلف سازمان و بوجود آمدن شرایط دورکاری کارمندان به صورت الکترونیکی، تشویق کسب و کارها در جهت ورود به حوزه تجارت الکترونیک و فروش اینترنتی و حذف واسطه های فیزیکی و عدم نیاز به حضور مشتری برای خرید محصولات و خدمات و ارتقای سطح سواد دیجیتال شهروندان و ارتقای کارگران یدی به کارکنان دانشی بخشی از راهکارهای این استاد اقتصاد بود.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۷ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۳۹ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر رسید.

برچسب‌ها ویروس کرونا توسعه اقتصادی اشتغال زایی کرمانشاه صادرات غیر نفتی پروندهٔ خبری تبعات کرونا بر اقتصاد ایران و جهان از نگاه اساتید دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا توسعه اقتصادی اشتغال زایی کرمانشاه صادرات غیر نفتی ویروس کرونا توسعه اقتصادی اشتغال زایی کرمانشاه صادرات غیر نفتی کسب و کارهای بحران کرونا کسب و کارها مواد اولیه مواجه شده بر اقتصاد کسب و کار فروشی ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۹۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟

فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی با عنوان «مناظره در مورد حجاب» در روزنامه اعتماد نوشت:

سایت «مدرسه آزاد» گفت‌وگوی به نسبت مفصلی (اینجا ببینید) را میان دکتر محسن برهانی و دبیر سابق «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» انجام داده که با دیدن آن متوجه می‌شویم، چگونه سرنوشت یک جامعه و مردم به ذهنیت‌های ساده‌انگارانه گره خورده است. ذهنیت‌هایی که نه آشنایی کافی با فقه و کلام دارد و نه بهره‌ای از حقوق و جامعه‌شناسی برده است و نه حتی چارچوب عملی قابل اجرا و موثری دارد.

اینکه در پس ذهن حکومت در موضوع حجاب چه می‌گذرد، روشن نیست. حداقل برای بنده روشن نیست، چون خیلی کلی و کلان فقط به ضرورت فقهی و قانونی آن اشاره می‌شود. ولی اگر سخنان رییس ستاد مزبور را موضع رسمی تلقی کنیم در این صورت، آقای دکتر برهانی به دلیل آشنایی و تسلط بر هر دو حوزه فقه و حقوق به خوبی نشان می‌دهد که ادعاهای طرف مقابل به کلی نادرست است. ضمنا توجه کنیم که طرف مقابل رییس ستاد مهم‌ترین نهاد رسمی برای ترویج حجاب و مقابله با بی‌حجابی است، بنابراین باید قوی‌ترین فرد حکومت در توجیه و دفاع از حجاب باشد ولی تعجب از این رو بود که اصولا ایشان چگونه پذیرفته که در چنین گفت‌وگویی شرکت کند.

کافی است به حدود ۳۰۰۰ نظری که فقط طی دو روز در زیر فیلم این مناظره گذاشته شده است، نگاهی بیندازند تا ببینند آن‌گونه دفاع کردن از حجاب و خدا و حکومت اسلامی دقیقا تایید تحلیل آقای برهانی است که نه تنها موجب تقویت حجاب نمی‌شود، سهل است که منجر به بدبینی بیشتر مردم از ارزش‌های اسلامی و حکومتی نیز می‌شود. در واقع باید توصیه کرد که همه دست‌اندرکاران حکومت این مناظره را ببینند. اگر واقعا کفه گفت‌وگو را به سود دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر دیدند خب این را رسما اعلام دارند تا همه متوجه شوند مبنا و منطق قانون‌نویسی و سیاستگذاری در ایران چیست و دیگر بحث را ادامه ندهند.

ولی اگر معتقدند که استدلال‌های مهم‌تری برای دفاع از سیاست‌های جاری در امر حجاب دارند آنها را در گفت‌وگویی دیگر اظهار کنند. خوبی گفت‌وگو در این است که شنونده یکسویه به قاضی نمی‌رود. نکته بسیار مهم‌تر در ذهنیت نادرستی است که این افراد از نقش مردم در جمهوری اسلامی دارند که گفت‌وگو را بلاموضوع می‌کنند و این خطرناک است. چنین رویکردی در آغاز انقلاب مطلقا جایگاهی نداشت و اصولا هم نمی‌توانست با مفهوم انقلاب سازگاری داشته باشد. ولی چگونه شده که ۴۵ سال بعد از انقلاب عده‌ای به خود جرات می‌دهند که خود را متولی حقانیت معرفی کرده و برتر از اراده مردم تعریف کنند؟ جالب‌تر اینکه طرفداران این رویکرد حتی قادر به ارایه یک اندیشه منسجم از آنچه می‌خواهند انجام دهند، نیستند. نه درکی از تفاوت حق و تکلیف و نه تحلیلی از فلسفه حقوق و جامعه‌شناسی کیفری دارند. استدلال‌های رایج‌شان در حد روزنامه‌نگاری دیواری مدارس است. به علاوه شیوه مواجهه با مردم و اقناع آنان باید بر اساس عقلانیت و ادبیات عمومی و سخنان دقیق و مبتنی بر آمار و منطق علمی باشد.

اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بی‌حجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی می‌کنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان می‌دهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود.

عجیب‌تر اینکه قرار دادن پلیس و دستگاه قضایی جلوی مردم و به میدان آوردن تمام توان حکومت برای مقابله با امری اجتماعی که ماهیت آن مجرمانه نباشد، قابل فهم و دفاع نیست و همه این نیروها را مستهلک و اتفاقا مردم و زنان را بیشتر عصبانی و منزجر می‌کند. ادامه رسیدگی به طرح حجاب با گفت‌وگوهای غیرشفاف گویای واقعیت است. چرا شورای نگهبان چنین وضعیتی را می‌پذیرد و مذاکرات با تعدادی از دست‌اندرکاران طرح درباره جزییات این قانون را شفاف نمی‌کند؟ چرا باید موضوعی را جرم‌انگاری کرد در حالی که مردم نه تنها از آن حمایت نمی‌کنند، بلکه از زنان و دخترانی که مورد هجوم واقع می‌شوند، حمایت می‌کنند؟

مردم باید از اجرای قانون توسط نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگر استقبال کنند ولی این چه قانونی است که امام جمعه قم می‌گوید: از نیروی انتظامی و همه کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند، تشکر می‌کنیم یا فرمانده انتظامی بگوید: «هیچ اراده‌ای، تهمتی، افترایی، هیچ سرزنشی و شماتتی ما را از این راه پر فیضی که حضرت حق در برابرمان قرار داده به عقب نخواهد راند.» مگر قرار است در مواجهه با جرم کسی را سرزنش کنند؟ پس آنچه که با آن مقابله می‌شود حداقل از نظر مردم جرم نیست.

دیگر خبرها

  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟
  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • تأمین امنیت روانی جامعه در اولویت دستگاه عدلیه است
  • دولت بسترساز جهش تولید است
  • ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید