ماجرای هم خوانی پر سر و صدای غلام کویتی پور
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۳۹۹۲۸
ساعت 24- همخوانی غلام کویتی پور، مداح نامدار و خواننده حماسی و مذهبی با دختر نوجوان ۱۳ ساله واکنشهای فراوانی را درپی داشت. بسیاری این اتفاق را ساختارشکنانه و عجیب ارزیابی کردهاند. متن ترانه اثر نیز در این باره بیتاثیر نبوده است. کویتیپور از این اقدام خود دفاع کرده است.
چند روز پیش همزمان با روز دختر ویدئویی از کویتیپور منتشر شد که در آن او ترانهای را با خوانندهای نوجوان به نام "پریچهر" همخوانی میکند.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همخوانی کویتیپور با پریچهر پس از همخوانی جنجالی همایون شجریان با "عبیر نعمه" خواننده زن لبنانی رخ داده است. آن اتفاق نیز واکنشها زیادی در پی داشت و دوباره بحث محدودیتهای موجود برای خوانندگی زنان را پیش کشید.
این اقدام کویتیپور موجی از واکنش را در پی داشت. بسیاری به تحلیل و بررسی آن پرداختند. بسیاری آن را ستایش و برخی هم به آن انتقاد کردند.
اما مهمترین کار کویتیپور پس از آزادی خرمشهر و نوحه حماسی "ممد نبودی ببینی" است؛ که قطعا یکی از پنج اثر حماسی برجسته دفاع مقدس است.
شعر "ممد نبودی" (محمد نبودی) را جواد عزیزی به یاد محمد جهان آرا از سرداران نامدار جنگ سرود که زاده خرمشهر و فرمانده سپاه این شهر بود. او کمتر از یک سال پیش از فتح خرمشهر در سانحهای هوایی به شهادت رسید. وقتی خرمشهر آزاد شد همرزمش حسین فخری آن را نخستین بار بر مزارش خواند و مدتی بعد کویتیپور آن را با بهرهگیری از فضای نوحههای منطقه بوشهر و شروهخوانیهای آن منطقه خواند.
"ممد نبودی" هنوز فضای نوستالژیک فتح خرمشهر را به خوبی یادآوری میکند و اهمیت بسیار بالایی در ادبیات و موسیقی جنگ دارد.
اما جدا از این آثار، کویتیپور نشان داده صرفا یک نوحه خوان نیست، بلکه علاقه زیادی به ورود به عرصه موسیقی دارد، او تاکنون چند آلبوم منتشر کرده است هرچند بسیاری از آنها در حوزه مذهبی تعریف میشوند، اما این اقدام او در میان مداحان پیشروانه تلقی میگردد.
او تاکنون آلبومهایی به نامهای «غریبانه» و «غریبانه۲» و «خاموش» را ارائه کردهاست.
کویتیپور همچنین عقاید متفاوتی هم دارد و این عقاید در سالهای اخیر کار دستش داده است. او سال ۹۵ در گفتوگویی با فریدون جیرانی به شدت از این که چرا فردی مثل بهروز وثوقی بازیگر مشهور پیش از انقلاب نمیتواند وارد کشور شود انتقاد کرد. این خواننده گفت که وثوقی"چه گناهی کرده است که باید پشت مرز ترکیه پدر مریضش را ببیند." این اظهار نظر کویتیپور در آن مقطع با انتقاد روزنامه کیهان همراه بود.
یا اینکه از علایق موسیقیاش گفته بود. از این که صدای محمدرضا شجریان را دوست دارد و در خلوتش "داریوش" گوش میدهد. گفتوگوی او در اواخر دهه هشتاد با صدای آمریکا نیز بحث برانگیز و جنجالی شد.
نهایتا این موضع گیریها موجب شد که صداوسیما خواننده اثر ماندگار "ممد نبودی" را ممنوع التصویر کند. رسانههای اصولگرا نیز سعی کردند او را بایکوت کنند و کمتر به او بپردازند. حمله اصولگرایان و یادآوری مخملباف انتقادات به همخوانی کویتیپور با "پریچهر" بیشتر از جانب اصولگرایان است. اکانتهای توئیتری این جریان یکی پس از دیگری از خروج مداح مشهور از قطار انقلاب حرف زدند.
تندترین انتقاد از جانب میثم مطیعی مداح جوان و محبوب صورت گرفت. او نوشت: «وقتی ساز و تنبک در مداحی وارد شد، نتیجهاش میشود همین غلام کویتیپور که با دختری همترانه شود. مراقب پدیده مداحان عشق استودیو باشیم که همراه با موسیقی و ادا و اطوار، آن هم با هزار توجیه ناروا، صدمات جدی به سنتهای دینی و میراث معنوی ما وارد میکنند.»
خبرگزاری فارس هم مطلبی با تیتر "کویتیپور آیا فرمان را چرخانده است؟" منتشر کرد و اقدام این مداح را زیر سوال برد. مطلب خبرگزاری فارس بازتاب وسیعی داشت.
این خبرگزاری نوشت: "غلام کویتیپور، سال ۱۳۶۱ با خواندن قطعه «ممد نبودی ببینی» معروف شد، ۱۰ سال قبل که با رادیوی فارسیزبان کنگره آمریکا مصاحبه میکرد، گفت «به من مداح نگویید» و حالا با یک دختر ۱۳ ساله رپ میخواند. او آیا فرمان را چرخانده است؟ "
فارس در ادامه با اشاره به متن ترانهای که کویتیپور همخوانی کرده، تاکید کرد "بهکار بردن این عبارات، اشاره به تغییراتی دارد که وقتی آن را کنار همخوانی با دختر ۱۳ ساله میگذاریم، معنایی غیر از اعتراض و انتقاد از آن استنباط میشود."
به نوشته خبرگزاری فارس "کار عجیب کویتیپور، پشت کردن به اعتقادات گذشتهاش فهم میشود؛ نه اعتراض به مشکلات اقتصادی امروز کشور. "
حملات رسانهها به روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران هم رسید. این روزنامه کویتی پور را آدم "بی شیلهپیله"، "حیران"، "سرگشته" و "پریشان" توصیف کرده و نوشته است: "آدمی که گویی دوست ندارد او را به نام و عنوان و هویتی که داشته و دارد، بشناسند و ترجیح میدهد آدم دیگری باشد، اما واقعیتی که او توجهی به آن ندارد این است که شهرت و محبوبیت او صرفاً به حنجرهای برمیگردد که زمانی از آن ترانههای حماسی بروز کرده و در دل مخاطبان نشسته است. "
جوان با بیان این مقدمه که "هیچ هنرمندی را نمیتوان مثال زد که در برههای از دل انقلاب و کار برای انقلاب به شهرت رسیده باشد و توفیقاتش با پشت کردن به انقلاب و ارزشهای آن ادامه پیدا کرده باشد." عاقبت محسن مخملباف را یادآوری کرده است.
این روزنامه نوشت: «مخملباف البته آنطور که اطرافیانش بارها گفتهاند، چوب غرور و خودشیفتگیاش را و اینکه احساس کرد برای خودش کسی است، خورد.» جوان در پایان تاکید کرده است "درباره غلام کویتیپور و هنرمندانی، چون او باید عاقبت بخیری خواست وگرنه انقلاب اسلامی تا به حال و در این ۴۰ سال بسیار چهرهها و شخصیتهای بزرگ و کوچک به خود دیده و آمد و شدهای زیادی را تجربه کرده است."
در کنار این حملات معدود اصولگرایانی از کویتیپور دفاع کردند. یکی از آنها عزتالله ضرغامی رییس پیشین سازمان صداوسیما است که در توئیتی به اصولگرایان درباره حمله به کویتی پور هشدار داد. او نوشت: ««به دختر گلم پریچهر میگم، حاج غلامی که تو استودیو بهت درس میده، همون آشیه که شهدا پختن و مزه خوبش تا ابد همراهمونه. میگن کویتیپور از قطار انقلاب پیاده شده! داش غلام، خودِ قطاره عزیزم! حرمت نگه داریم!»
ضرغامی رابطه گرمی با کویتی پور دارد. او را "داش غلام" خطاب میکند و دو سال پیش او را به یکی صبحانههای معروف خود دعوت کرده بود. ضرغامی تنها اصولگرایی است که از کویتیپور دفاع کرده او دو سال پیش در دفترش از این مداح پذیرایی کرده بود دفاع کویتیپور پس از این واکنشها بود که کویتیپور به دفاع از خود پرداخت. او در گفتوگویی با بهمن بابایی خبرنگار حوزه موسیقی درباره ویدئو منتشر شده توضیح داده است.
کویتیپور درباره ماجرا گفت: «ما در استودیو صدایمان را باز میکنیم و یک تبریک به دختر خودم و پریچهر نازنین گفتم. بخشهایی از این قطعه را گوش کردم و با او خواندم. یکی از دوستان لایو گذاشت و این اجرا پخش شد. از صبح که بیدار شدم از خبرگزاریهای داخلی و خارجی تماس برای مصاحبه داشتم.»
او تاکید کرد که "چیز پنهانی" ندارد و "اصحاب رسانه و افرادی که من و نگاه و دیدگاه هنری ام را نمیشناسند به این مسئله جهت میدهند."
او تاکید کرد "دغدغه من همیشه دغدغه مردم سرزمینم بوده است. ما گفتیم خدارو شکر که انقلاب شد و دیگری فقیری در این سرزمین نخواهد ماند. اما حالا مردم با مشکلات معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم میکنند. من اگر بخواهم سیاسی نگاه کنم نقدم به مسئولان اجرایی است."
او میگوید چهار دهه است که هیچ حقوقی نگرفته و نان صدایش را نخورده است. "من هیچ وقت جناحی نبودهام و همیشه مورد انتقاد قرار گرفتهام. در کنار نگاهی که به مملکتم دارم، دارای یک نگاه شخصی هستم که به من تکلیف میکند برای هیچ کس بهبه و چهچه نکنم." منبع: فرارو
منبع: ساعت24
کلیدواژه: غلام کویتی پور ممد نبودی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۹۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در این مراسم که از طرف خانواده شهید مطهری و ستاد سالگرد برگزار شد، اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
حجت الاسلام سید محمدرضا هاشمی تهرانی در این مراسم سخنرانی خود را با موضوع علم و معرفت و جایگاه عالم دینی در جامعه آغاز کرد و گفت: در سیره امام جعفر صادق (ع) جهل و نادانی بزرگترین مرض بود. انسان در حرف ممکن است ادعای دینداری داشته باشد، اما تا مادامی که نسبت به توحید و ولایت جاهل و نادان باشد و نتواند حق را از باطل تشخیص دهد، دینداری اش هم ارزشی نخواهد داشت.
وی با اشاره به روایتی که در زمره روایات دقیق اهل بیت (ع) است اظهار داشت: از پیامبر اکرم (ص) سوال کردند که کدام عمل از همه اعمال پرفضیلتتر است. پیامبر در جواب فرمودند: پرفضیلتترین عمل، علم به خداست. سوال کننده متعجب شد و فکر کرد که پیامبر متوجه سوال وی نشده است و دوباره سوال را پرسید. حضرت نگاهی کردند و باز فرمودند همان پاسخ را فرمودند. سوال کننده تعجبش بیشتر است و گفت من از عمل میپرسم شما جواب من را چیز دیگری میدهید. حضرت فرمود اگر کسی علم به خدا نداشته باشد، معرفت به توحید نداشته باشد، شناخت نداشته باشد کمترین اعمال او مقبول درگاه خداوند است. اما آن کسی که نمیداند چه کسی را میپرستد و علم به خدا ندارد و حقیقت توحید برای او مجهول است هر چقدر هم عمل کند فایدهای ندارد.
هاشمی تهرانی با بیان اینکه علم و معرفت یک حقیقتی است که ائمه اطهار مکرراً شیعیان را به آنها توصیه میکردند، تصریح کرد: محب و شیعه بیسواد و بیمعرفت، به درد اهل بیت (ع) نمیخورد. معارف غنی اهل بیت (ع) غیر از این چیزهایی است که ما در کتابهای خود میخوانیم. اهل بیت (ع) در مقام آموزش شیعیان یک راه خاصی را طی کردند. شیعه و محب بی سوادِ جاهل به چه دردی میخورد.
این سخنران با بیان اینکه یکی از ویژگیهای برجسته و منحصربفرد استاد مطهری این بود که تراز منبر را در عالیترین سطح خود حفظ کرد، ادامه داد: استاد مطهری جایی که منبر میرفت وقتی پایین میآمد منبر و مطالب او کتاب معرفتی شیعه میشد. در زمان خود برخی از این کتب به چاپ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میرسید.
استاد مطهری تراز عالم دینی را حفظ کرد. اینکه ما بنشینیم خواب، خاطره و حکایات شخصی تعریف کنیم به چه دردی میخورد. باید از استاد مطهری یاد بگیریم.
حجت الاسلام هاشمی تهرانی گفت: ابان ابن تغلب از بزرگترین اصحاب اهل بیت بوده است. کسی که امام صادق (ع) برای او احترام ویژهای قائل بود. ذهبی یکی از رجالیون قدرتمند اهل تسنن نقل میکند که احترام ابان ابن تغلب در مسجد النبی و مدینه بیشتر از امام صادق (ع) بوده است. تمام مسلمانان از جمیع فرق به این شخصیت بزرگ سترگ آن زمان احترام میکردند. امام صادق (ع) مکرر میفرمود خدا ابان ابن تغلب را رحمت کند، او ۴۰ هزار حدیث از پدرم امام باقر (ع) حفظ کرده بود، مکرر فرمود اگر ابان نبود روایات امام باقر (ع) ضایع شده بود. اینها شیعه بودند و در مسیر احیای امر اهل بیت کار میکردند.
این سخنران مذهبی اضافه کرد: هیئت گرفتن و نماز جماعت فوقالعاده خوب است، اما آنچه که یکایک ما موظف هستیم این است که معارف اهل بیت (ع) را ابتدا یاد بگیریم و به نسل بعد خود منتقل کنیم.
وی با اشاره به اینکه مساله حجاب یکی از معضلات کف جامعه است که خیلی فراگیر است، ابراز کرد: بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند. اگر معارف دینی در سطوح مختلف ارائه میشد و با این جوانان حرف زده میشد اینجای کار نبودیم. آیت الله مطهری با سعه صدر با تمام مخالفین بحث میکرد. مباحثات دقیق، بدون اینکه از کوره در برود. اسلام این را میخواهد که انسان آنچنان قدرت پیدا کند و معرفت عمیق دینی را آنچنان ارائه کند و بگوید هر کسی هر چه شبهه دارد بیاورد. این خصیصه مکتب تشیع و امام صادق (ع) است. علمای ربانی دین ما این چنین بودند.
هاشمی تهرانی گفت: تهران بزرگانی به خود دیده است. مرحوم ابوالحسن رفیعی قزوینی، مرحوم شاه آبادی در تهران منبرهای عمیق معرفتی میرفتند که پامنبریها آنها طلاب و دانشجو نبودند، بازاریهای تهران بودند. مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن در چهارراه سیروس برای مردم توحید تبیین میکرد.
او با ابراز تأسف از اینکه امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته است، اظهار داشت: علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند. هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد. آقای مداح میآید سینه زنی را برگزار میکنند و تمام میشود.
حجت الاسلام هاشمی تهرانی در پایان گفت: برخی آقایان علمشان که بالا میرود دیگر ابا دارند که روضه بخوانند اما شأن جلیل القدر مرحوم آقای مطهری این بود که در اوج حکمت و استاد تمامی حوزه و دانشگاه وقتی منبر میرفت روضه میخواند و در روضه برای سیدالشهدا هق هق میکرد که نشان میدهد در اوج علم و معرفت هم که باشی تنها راه نجات، راه اختصاصی رحمت واسعه حضرت سیدالشهداء (ع) است.
کد خبر 6095665 سمانه نوری زاده قصری