Web Analytics Made Easy - Statcounter

با ترتیبات اتخاذ شده، توافق شد که کالاهای مورد نیاز را بخریم و پول آن را بانک عراقی از محل مطالبات رسوب شده‌ ما در این کشور پرداخت کند، فقط یک استثنا در نظر گرفته‌اند که کالاهای تحریمی خریداری نشود تا مشکلی برای بانک این کشور پیش نیاید.

 

29 خرداد ماه رئیس کل بانک مرکزی به همراه هیئتی از وزارت صمت، وزارت نیرو و شرکت گاز، به بغداد رفته و با نخست وزیر، وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی عراق دیدار و مذاکره داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی درباره نتایج این سفر گفته بود: سال گذشته توافقنامه خوبی، درخصوص نحوه استفاده از منابع ناشی از صادرات گاز و برق به عراق، امضا کردیم. لیکن بخاطر برخی مشکلات، تفاهم نامه بطور کامل عملیاتی نشده بود. در مذاکرات امروز درخصوص نحوه اجرای تفاهم‌نامه و استفاده از منابع بانک مرکزی برای خرید کالا‌های اساسی و دارو به نتایج خوبی رسیدیم که انشاالله از هفته آینده مراحل عملیاتی آن آغاز خواهد شد.

 

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره نحوه دریافت مطالبات برق و گاز از عراق و اظهاراتی مبنی بر اجرایی شدن پروژه‌ای مشابه نفت در برابر غذا اظهار داشت: تحریم ایران توسط امریکا بدتر از تحریم نفت در برابر غذا است، در آن تحریم قطعا اجازه می‌دادند که کشور تحریم شده نفت را بفروشد و پول آن را برای خرید کالای‌ اساسی استفاده کند، ولی امریکا در رابطه با ایران بدتر عمل کرده و دنبال این است که صادرات نفت ایران را صفر کند.

 

وی توضیح داد: در هر حال موضوع این است که چون امریکا به عراق برای واردات برق و گاز معافیت داده بنابراین مانعی برای پرداخت پول و برق و گاز ایجاد نمی‌کند، اما شبکه بانکی عراق بعلت منافع و شرکایی که دارد، بعضا با ما همکاری نمی‌کند. به طور مثال پول ما به نام بانک‌مرکزی در حساب‌ بانک‌های عراقی موجود است اما به دلیل تحریم‌ها ، بانک عراقی برای جابجایی پولی که به نام بانک‌مرکزی ایران است، همکاری نمی‌کند.

 

سخنگوی اتحادیه صادرکندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: با ترتیبات اتخاذ شده، توافق شد که کالاهای مورد نیاز را بخریم و پول آن را بانک عراقی از محل مطالبات رسوب شده‌ی ما در این کشور پرداخت کند، فقط یک استثنا در نظر گرفته‌اند که کالاهای تحریمی خریداری نشود تا مشکلی برای بانک این کشور پیش نیاید.

 

وی ادامه داد: طرف عراقی اعلام کرده پول هر کالایی را که از هر کشوری چه اروپایی و چه آسیایی خریداری کنیم و فاکتور آن را ارائه دهیم، پرداخت می‌کند. کالا هم مستقیم وارد ایران می‌شود، قرار نیست محموله‌ها به عراق برود و ما از این کشور وارد کنیم، فقط مسیر پرداخت بانک عراق است.

 

حسینی گفت: عراقی‌ها سالانه 2 تا 3 میلیارد از ما برق و گاز دریافت می‌کنند و قاعدتا ما باید 4 تا 5 میلیارد دلار هم در این کشور موجودی داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: بانک‌ مرکزی تصمیم می‌گیرد چه کالایی بخریم یعنی برای خرید کالاهای اساسی مثل روغن، شکر و خوراک دام و هر آنچه را که با ارز یارانه‌ای می‌خریم، از محل موجودی در عراق استفاده می‌کنیم.

برچسب هاخبرگزاری کار ایران (ایلنا) سید حمید حسینی عراق

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: خبرگزاری کار ایران ایلنا سید حمید حسینی عراق آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو بانک مرکزی بانک عراق برق و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۰۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت سازمان لیگ با درخواست مالک باشگاه پرسپولیس برای خرید بلیت بازی با سپاهان

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بانک شهر یکی از مالکان جدید باشگاه پرسپولیس قصد داشت برای اولین حرکت برای حمایت از سرخپوشان بلیت های بازی پرسپولیس و سپاهان را خریداری کند و در نهایت هواداران با پرداخت دو هزار تومان بلیت ها را تهیه کنند و ما التفاوت رقم بلیت را بانک شهر بپردازد اما با این درخواست باشگاه پرسپولیس مخالفت کرد.

پیش از این هم سازمان لیگ اعلام کرده بود هیچ باشگاهی از این پس حق ندارد بلیت بازی های تیمش را خریداری کند. البته پرسپولیس مدعی است که قصد رایگان کردن بلیت را نداشته اما با این حال باز هم سازمان لیگ با این خواسته موافقت نکرده است.

بازی پرسپولیس و سپاهان از ساعت 19:30 در ورزشگاه آزادی برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان
  • مخالفت سازمان لیگ با درخواست مالک باشگاه پرسپولیس برای خرید بلیت بازی با سپاهان
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد