Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@22:38:46 GMT

خوداستثناپنداری آمریکایی در عصر ترامپ

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۱۷۷۶

خوداستثناپنداری آمریکایی در عصر ترامپ

یک سنت مداخله گرایی و جنگ صلیبی راه انداختن در سیاست خارجی آمریکا وجود دارد. ویلسون به دنبال یک سیاست خارجی بود که بتواند جهان را برای دمکراسی امن بسازد. کندی از آمریکاییان خواست که با پذیرش تنوع، جهان را به جای امنی تبدیل کنند، اما 16 هزار سرباز آمریکایی را به ویتنام گسیل داشت رقمی که در دوران جانشین او جانسون به 565 هزار نفر افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: در مطالعه ای که اخیرا در مورد 14 رئیس جمهور آمریکا از سال 1945 به بعد با عنوان «آیا اخلاقیات اهمیت دارد» انجام داده ام، دریافته ام که آمریکاییان خواهان یک سیاست خارجی اخلاقی هستند، ولی در این مورد که ابزارهای رسیدن به این هدف چه هستند دچار اختلاف نظرند. آمریکاییان اغلب به کشور خود به چشم کشوری استثنایی نگاه می کنند، چون ما هویت خود را نه بر اساس نژاد بلکه بر اساس ایده های مربوط به دیدگاهی لیبرال از یک جامعه و نحوه زیستن بر اساس آزادی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تعریف می کنیم. دولت پرزیدنت دونالد ترامپ از این سنت فاصله گرفته است.
البته خوداستثناپنداری آمریکایی از همان آغاز با تناقضاتی مواجه بوده است. با وجود شعارهای لیبرال بنیانگزاران آمریکا، گناه اصلی برده داری که بر اساس یک مصالحه در قانون اساسی آمریکا گنجانده شد، امکان اتحاد بین ایالت های شمالی و جنوبی را فراهم کرد.
از  طرفی آمریکاییان همیشه بر سر اینکه چگونه باید ارزش های لیبرال را در سیاسی خارجی به نمایش گذاشت با هم اختلاف نظر داشته اند. خوداستثناپنداری آمریکایی گاهی اوقات بهانه ای بوده برای نادیده گرفتن قوانین بین المللی، حمله به سایر کشورها و تحمیل دولت ها بر مردمان خود.
اما خوداستثناپنداری آمریکایی الهام بخش اقدامات انترناسیونالیستی لیبرالی برای ساختن جهانی آزادتر و مسالمت آمیزتر از طریق سیستمی از قوانین و سازمان های بین المللی نیز بوده است که با  کاستن از تهدیدات بیرونی از آزادی درون کشور حفاظت می کرده است. ترامپ به این هر دو جنبه این سنت پشت کرده است.

ترامپ در نطق مراسم تحلیف خود اعلام کرد: «اول آمریکا...ما به دنبال دوستی و حسن نیت با کشورهای جهان خواهیم بود، ولی با درک اینکه این حق تمام کشورهاست که منافع خود را مقدم بر منافع دیگران قرار دهند ما نیز همین کار را انجام خواهیم داد.» او همچنین گفت: «ما به دنبال تحمیل شیوه زندگی خود بر هیچ کسی نیستیم، بلکه به دنبال این هستیم که این شیوه زندگی به عنوان یک سرمشق بدرخشد.» او به نکته خوبی اشاره کرده بود: وقتی ایالات متحده به یک سرمشق  تبدیل شود، می تواند توانایی نفوذ گذاری خود بردیگران را افزایش دهد.
علاوه بر این یک سنت مداخله گرایی و جنگ صلیبی راه انداختن نیز در سیاست خارجی آمریکا وجود دارد. وودرو ویلسون به دنبال یک سیاست خارجی بود که بتواند جهان را برای دمکراسی امن بسازد. جان اف کندی از آمریکاییان خواست که با پذیرش تنوع، جهان را به جای امنی تبدیل کنند، اما 16 هزار سرباز آمریکایی را به ویتنام گسیل داشت رقمی که در دوران جانشین او لیندون جانسون به 565 هزار نفر افزایش پیدا کرد. به همین ترتیب جرج دبلیو بوش حمله آمریکا به عراق و اشغال آن را با یک راهبرد امنیت ملی توجیه کرد که  آزادی و دمکراسی را ترویج می کرد.
در واقع از زمان پایان جنگ جهانی دوم آمریکا در 7 جنگ و مداخله نظامی درگیر بوده است. با این حال همانطور که رونالد ریگان در سال 1982 اشاره کرد «رژیم هایی که با سرنیزه کاشته می شوند، ریشه نمی گیرند.»
پرهیز از چنین کشمکش هایی یکی از محبوب ترین سیاست های ترامپ بوده است. او استفاده از قوای آمریکایی را در سوریه محدود کرده و امیدوار است که تا روز انتخابات بتواند سربازان آمریکایی را از افغانستان خارج کند.
 ایالات متحده که از دو طرف با دو اقیانوس محافظت می شود و با همسایگان ضعیف تر از خود هم مرز است، در قرن نوزدهم مدت ها روی گسترش به سمت غرب تمرکز داشت و کوشید از گرفتار شدن در توازن قدرت جهانی که مرکزیت آن در اروپا بود اجتناب کند. اما با آغاز قرن بیستم آمریکا به بزرگ ترین اقتصاد جهان تبدیل  شد و مداخله آن در جنگ جهانی اول این توازن قدرت را به هم ریخت.
در دهه 1930 علاقه افکار عمومی آمریکایی به مداخله در اروپا یک اشتباه  بود و به یک انزواگرایی سرسختانه رو به داخل تبدیل شد. با جنگ جهانی دوم پرزیدنت فرانکلین روزولت، جانشین او هری ترومن و دیگرن این درس را فراگرفتند که آمریکا نمی تواند هزینه های بازگشتن دوباره به سمت درون را  متحمل شود. آنها متوجه شدند که  وسعت آمریکا به منبع دوم خوداستثناپنداری تبدیل شده است. اگر کشوری با بزرگ ترین اقتصاد نقش رهبری در تولید کالاهای عمومی جهانی را تقبل نکند، هیچ کس دیگری این کار را نخواهد کرد.
روسای جمهور پس از جنگ سیستمی از ائئلاف های امنیتی، نهادهای چند جانبه و سیاست های اقتصادی نسبتا باز را پدید آوردند. امروز این «نظم بین المللی لیبرال» - شالوده اصلی سیاست خارجی آمریکا به مدت 70 سال- با ظهور قدرت های جدیدی چون چین و موج جدیدی از پوپولیسم در درون دمکراسی ها زیر سئوال رفته است.
ترامپ در سال 2016 با موفقیت از این وضعیت استفاده کرد، وقتی که به اولین نامزد رئیس جمهوری یک حزب سیاسی بزرگ تبدیل شد که خواستار به پرسش گرفتن نظم بین المللی تحت رهبری آمریکا از سال 1945 به این سو شد و بی اعتنایی و تحقیر ائتلاف ها و نهادهای این نظم، از مختصات معرف دوران ریاست جمهوری او بوده است. با این حال یک نظرسنجی اخیر که شورای امور جهانی شیکاگو انجام داده نشان می دهد که بیشتر از دو سوم آمریکاییان خواهان یک سیاست خارجی معطوف به بیرون هستند.
اکثریت آمریکاییان طرفدار اجتناب از مداخلات نظامی هستند، اما خواهان خروج از ائتلاف ها یا همکاری های چند جانبه نیستند. جامعه آمریکا  آمادگی بازگشت به انزواطلبی دهه 1930 را ندارد.
پرسش واقعی که آمریکاییان با آن مواجه اند این است که آیا آمریکا می تواند با موفقیت به هر دو جنبه خوداستثناپنداری خود بپردازد: ترویج دمکراسی بدون سرنیزه و حمایت از نهادهای بین المللی. آیا ما می توانیم یاد بگیریم که چگونه ارزش های دمکراتیک و حقوق بشر را بدون مداخله نظامی و جنگ های صلیبی ترویج کنیم و همزمان به سازماندهی قوانین و نهادهای لازم برای جهانی با تهدیدات بین المللی جدیدی چون تغییرات اقلیمی، همه گیری ها، حملات سایبری، تروریسم و بی ثباتی اقتصادی کمک کنیم؟
همین حالا آمریکا در دو جبهه در حال شکست است. به جای  گرفتن سکان هدایت رهبری در تقویت همکاری های بین المللی در مبارزه با کووید19، دولت ترامپ چین را به خاطر این همه گیری ملامت می کند و تهدید می کند که از سازمان بهداشت جهانی خارج خواهد شد.
چین کارهای زیادی برای پاسخ دادن می تواند انجام دهد، اما تبدیل کردن این مسئله به یک فوتبال سیاسی در این سال مبارزات انتخابات ریاست جهوری آمریکا، سیاست داخلی است نه سیاست خارجی. ما قرار نیست با این همه گیری به آخر برسیم و کووید19 آخرین آنها نیز نخواهد بود.
بعلاوه چین و آمریکا 40 درصد ار گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کنند که آینده بشریت را تهدید می کند. با این حال هیچ کشوری نمی تواند این تهدیدات امنیت ملی جدید را به تنهایی حل کند. آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، محکوم به در پیش گرفتن رابطه ای هستند که باید رقابت و همکاری را در هم بیامیزد. برای آمریکا هم اکنون خوداستثناپنداری شامل کار کردن با چینی ها برای کمک به تولید کالاهای عمومی جهانی و همزمان دفاع از ارزش هایی چون حقوق بشر نیز هست.
این ها پرسش هایی اخلاقی اند که آمریکاییان باید پیشاپیش انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در مورد آن بحث و گفتگو کنند.
نویسنده: جوزف نای جونیور (Joseph S. Nye, Jr) استاد دانشگاه هاروارد 
منبع: https://b2n.ir/262508

انتهای پیام. 

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا ترامپ سیاست خارجی سنت یک سیاست خارجی بین المللی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۱۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نظرسنجی منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد که رای‌دهندگان آمریکایی با اختلاف ۴۹ به ۴۳ درصدی از ترامپ در رقابت فرضی یک به یک با بایدن حمایت می‌کنند. این در مقایسه با ۴۹ به ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان نسبت به حضور این دموکرات فعلی در ژانویه است.

این نظرسنجی نشان داد، در صورتی که میدان کامل رقبا در نظر گرفته شود، مثل زمانی که رای‌دهندگان در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند، ترامپ برتری بیشتری دارد. او با اختلاف ۴۲ به ۳۳ درصد نسبت به بایدن جلو است و پس از آن ۱۵ درصد برای رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات آمریکا در نظر گرفته می‌شود. ۱۰  درصد باقیمانده از نامزدهای حزب سوم حمایت کرده‌اند یا فعلا تصمیمی ندارند.

دو سوم رأی‌دهندگان ایالات متحده نمی‌دانند که چگونه کسی می‌تواند از بایدن حمایت کند، در حالی که ۵۲ درصد می‌گویند که در هیچ شرایطی شانسی برای رأی دادن به رئیس‌جمهور فعلی وجود ندارد. در مقایسه، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند ببینند که چگونه کسی می‌تواند از ترامپ حمایت کند و ۴۷ درصد می‌گویند که شانسی برای رای دادن به او وجود ندارد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که تنها ۴۷ درصد از رای‌دهندگان از نامزدهایی که باید انتخاب کنند، از جمله ۴۴ درصد دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان راضی هستند. ۵۸ درصد از رأی‌دهندگان نظر منفی نسبت به بایدن دارند، در حالی که ۵۳ درصد نظر منفی نسبت به ترامپ دارند.

تنها ۶۵ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بایدن به طور قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شد و این بدون تغییر نسبت به زمانی است که همین سوال پس از شورش کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ پرسیده شد.

نظرات درباره دوره ریاست جمهوری ترامپ از زمان خروج او از ریاست جمهوری بهبود یافته است. با نگاهی به عملکرد او، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ریاست جمهوری ترامپ یک «موفقیت» بود، در حالی که این رقم در نظرسنجی پس از شورش، ۴۵ درصد بود. در مقایسه، ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند دوره ریاست جمهوری بایدن موفقیت‌آمیز بوده است.

به طور مشابه، از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر از عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ناراضی هستند. بایدن در مدیریت چندین موضوع مهم برای رای‌دهندگان، از جمله ۶۶ درصد نارضایتی در بحث اقتصاد، ۷۱ درصد نارضایتی از تورم و ۷۱ درصد نارضایتی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، امتیازات پایینی دریافت می‌کند. تنها از هر ۱۰ آمریکایی چهار نفر معتقدند که ایالات متحده «مسئولیت دارد» درگیر درگیری‌های غرب آسیا باشد.

ترامپ، بایدن و متحدان او را متهم کرده است که تلاش می‌کنند نامزدی او را از طریق سیستم قضایی منحرف کنند. این رئیس‌جمهور سابق در چهار کیفرخواست جداگانه با ۹۱ اتهام روبروست. یک نظرسنجی سی‌ان‌ان هم که پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که تنها ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند با ترامپ مانند سایر متهمان رفتار می‌شود و تنها ۴۴ درصد مطمئن هستند که هیئت منصفه انتخاب شده در پرونده ترامپ، حکم عادلانه‌ای صادر خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم
  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی