Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@16:46:12 GMT

رایحه خوش ثروت.../ همدان قطب پرورش «گل محمدی»

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۱۸۲۸

رایحه خوش ثروت.../ همدان قطب پرورش «گل محمدی»

با توجه به ظرفیت استان همدان در پرورش گل‌محمدی این استان می‌توان با اهمیت دادن به تولید این گیاه مقام و باارزش، درهای صادرات و تولید ثروت را به روی مردم خود بگشاید.

خبرگزاری فارس ـ همدان، گاهی اوقات تصور می‌کنیم که موفقیت و تولید ثروت و اشتغال امری سخت و دور از دسترس است در حالی که ظرفیت‌هایی در همین اطراف و اکناف وجود دارد که می‌تواند اهداف ما را قابل دسترس کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر همدان که یک استان با رویکرد کشاورزی و تولید مواد غذایی شناخته می‌شود و اکثر مردم به کشاورزی اشتغال دارند با چالش کمبود آب و زمین مواجه شده است. در نگاه اول شاید به نظر برسد باید کار کشاورزی را تمام‌شده بدانیم اما واقعیت امر این است که هنوز راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند کشاورزی و تولید را سرپا نگاه دارد، یکی از این راه‌ها کشت گل محمدی است. گیاهی که هم به کم‌آبی مقاوم است و هم از زمین انتظار بالایی ندارد ضمن اینکه با ایجاد فضایی دلنشین می‌تواند رایحه خوش به همدان ببخشد. این گیاه از نظر اقتصادی نیز می‌تواند مفید به فایده باشد و درهای صادرات را بیش از گذشته بر روی این شهر بگشاید و جهان را به همدان متصل کند.

واقعیت امر این است که این جملات نه بزرگنمایی است و نه دور از دسترس کاشت گل محمدی و اسانس‌گیری از آن می‌تواند همه کمپانی‌های بزرگ عطرسازی جهان را متوجه همدان کند. در این مسیر برخی گام‌هایی برداشتند به عنوان نمونه گروه صنعتی صالحی‌پیمان که در کنار ترشیجات و شوریجاتش مزرعه گل‌محمدی را نیز برقرار کرده است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه این استان جزو سه استان برتر کشور از نظر مرغوبیت و کیفیت گیاهان دارویی است اظهار کرد: در حال حاضر سالانه ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن گیاه دارویی در استان تولید می‌شود و تنها پنج واحد فرآوری گیاهان دارویی در استان فعال است در حالی که ظرفیت استان بیش از این میزان است.

حسن محمدی افزود: واحدهای وجود در حوزه بسته‌بندی گیاهان دارویی، تولید دمنوش و عرقیات گیاهی فعالیت می‌کنند که ظرفیت تمام این واحدها یک‌هزار و ۵۰۰ تن است و می‌توانیم صنایع تبدیلی تا ۱۰ هزار تن را پشتیبانی کنیم.

وی با بیان اینکه سهم ایران از ۱۰۷ میلیارد دلار تجارت گیاهان دارویی در جهان تنها ۵۰۰ میلیون دلار است که بیشترین آن هم به زعفران تعلق دارد تصریح کرد: ۸۵ تا ۹۰ درصد از گیاهان دارویی تولیدی در کشور مصرف داخلی دارد و ما باید در حوزه صادرات فراوری این محصولات توجه بیشتری داشته باشیم.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ایران در حوزه تولید گل محمدی رتبه سوم جهان را دارد ادامه داد: صنایع تبدیلی صالحی‌پیمان که یکی از پیشکسوتان تولید صنایع تبدیلی کشاورزی است که با ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ۵۰ شغل مستقیم نیز ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه این واحد در شهرستان بهار اخیراً بحث کشت گل‌محمدی را آغاز کرده است خاطرنشان کرد: این واحد صنعتی ۲۷ هکتار گل محمدی در مزارع خود کشت کرده و واحد فرآوری و عرق‌گیری را نیز راه‌اندازی کرده است.

«بهار» ملجا زعفران و گل‌محمدی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار نیز در این باره گفت: شرایط رشد گل‌محمدی در استان همدان به دلیل ارتفاع بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ متری از سطح دریا فراهم است و عملکرد بسیار مطلوبی نیز دارد.

عبدالحسین اکبری افزود: از آنجا که کشت گل محمدی و زعفران و کلزا به آب نیاز ندارد، تولید آنها در شهرستان بهار توسعه یافته است به طوری که تاکنون ۳۵ هکتار گل محمدی در سطح شهرستان کشت شده و به طور متوسط در هر هکتار سه تن محصول تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه آبیاری این باغات به روش قطره‌ای انجام می‌شود اظهار کرد: این اقدام باعث صرفه‌جویی ۶۲ درصدی در مصرف آب شده و یکی از دغدغه‌های ما و کشاورزان را برطرف کرده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار افزود: گلبرگ، غنچه خشک شده، اسانس و گلاب گل‌محمدی می‌توان در صنایع مختلف به ویژه صنعت داروسازی، لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه  عملکرد هر هکتار باغ گل محمدی در شهرستان بهار دو تن در هکتار است تصریح کرد: در مزرعه گل محمدی صالحی سه تن در هکتار محصول تولید می‌شود که امیدواریم بتوانیم این مزرعه را به عنوان یک الگویی برای کشاورزان شهرستان معرفی کنیم.

اکبری همچنین از هدف‌گذاری جهادکشاورزی شهرستان بهار مبنی بر کشت بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار گل‌محمدی در این شهرستان طی سال‌های آینده خبر داد.

وی با بیان اینکه اقلیم شهرستان بهار این اجازه را می‌دهد که کشت زعفران توسعه یابد ادامه داد: خاستگاه اصلی زعفران در کوهستان الوند بوده به‌ طوری که در روستاهای شهرستان بهار از جمله روستای وهنان زعفران وحشی وجود دارد و تاکنون ۲۰ هکتار زعفران در سطح شهرستان بهار کشت شده است.

هر یک کیلو اسانس ۵۰ میلیون تومان

مشاور فنی صنایع تبدیلی گلاب گیری صالحی نیز بیان کرد: گلاب تعاریف مختلفی دارد از جمله گلاب سنگین، گلاب دو آتشه، گلاب سبک و بن گل که به شیوه‌های مختلف تولید می‌شوند.

رضا قابچی با بیان اینکه در تانک‌های مخصوص گلاب‌گیری برای هر یک کیلو گل محمدی سه لیتر آب ریخته و بعد عملیات تقطیر انجام می‌شود اظهار کرد: اکثر گلاب‌های موجود در  بازار فقط ۱۲ درصد اسانس دارند و بقیه آن آب است به طوری که بهترین گلاب حداکثر ۳۰ درصد اسانس دارد و بقیه آن آب است که گاهی به ۲۶ تا ۲۷ درصد نیز می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه گلاب در دمای ۶۵ تا ۷۰ درجه پاستوریزه می‌شود افزود: فرآوری گلاب در محیط آبی انجام می‌شود به طوری که در تانک‌های گلاب گیری آب همراه گلاب و اسانس شروع به تبخیر می‌کند.

مشاور فنی صنایع تبدیلی گلاب‌گیری صالحی تصریح کرد: برای تولید گلاب سنگین در ازای هر یک کیلو گل یک کیلو آب در تانکر تقطیر ریخته می‌شود، برای  تولید گلاب دو آتشه یک بار اسانس گلاب گرفته می‌شود و بعد دوباره به جای آب از اسانس گلاب برای گلاب گیری مجدد استفاده می‌شود اما در گلاب سبک به ازای هر یک کیلو گل محمدی می‌توان دو یا سه و حتی چهار کیلو آب ریخت و در گلاب بن گل نیز از تفاله گل دوباره گلاب گیری انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: از هر یک کیلو گل محمدی ۴.۵ تا پنج گرم اسانس گرفته می‌شود و یک کیلو اسانس خالص گل محمدی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

انتهای پیام/89033/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان صادرات اشتغال گیاهان دارویی گلمحمدي زغفران گیاهان دارویی یک کیلو گل صنایع تبدیلی شهرستان بهار انجام می شود استان همدان گل محمدی گل محمدی گلاب گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رودبار جنوب از دستگیری باند سارقین تاسیسات اداره مخابرات این شهرستان با کمک نیروهای فراجا خبر داد.

به گزارش مهر، حامد محمدی، صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در پی وقوع سرقت‌های متعدد از شبکه مخابرات و از دسترس خارج شدن خدمات نسبت به ۹۰۰ مشترک و خسارتی قریب به ۴۰۰ میلیون تومان، موضوع شناسایی و دستگیری مجرمین در دستور کار ضابطین قضائی قرار گرفت.

وی افزود: با دستورات قضائی عوامل انتظامی شهرستان رودبار جنوب اقدام به گشت زنی هدفمند و بررسی دوربین‌های مداربسته منتهی به صحنه جرم کردند و در نهایت دو فرد در این رابطه دستگیر شدند و به ۲۴ فقره سرقت اعتراف کردند.

محمدی، افزود: پس از بازجویی‌ها ردپای یک مال خر در این باره مشخص شد که پس از بازرسی‌های متعدد یک انبار با مقادیر قابل توجهی از کابل‌های مسروقه کشف و ضبط گردید و در نهایت مجرمین با قرارهای صادره قضائی روانه زندان شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • انهدام باند سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب
  • تصاویر| گل و گلاب میمند
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • فیلم| برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • پلمب سه شرکت حمل و نقل بار و مسافر در قروه
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد