Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@11:32:07 GMT

نخست وزیر جدید ایرلند و چالش‌های پیش رو

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۲۰۶۷

نخست وزیر جدید ایرلند و چالش‌های پیش رو

دولت ائتلافی جدید ایرلند که بعد از چهار ماه مذاکرات پیرامون یک شکاف سیاسی تاریخی شکل گرفت با چالشهای ناشی از بریگزیت، همه‌گیری ویروس و بحران‌های دیگر این کشور نظیر بحران مسکن روبرو است.

به گزارش ایسنا، به نوشته گاردین، پارلمان ایرلند اقدام به انتصاب مایکل مارتین، یک سیاستمدار راست میانه‌ به عنوان نخست‌وزیر این کشور در ضمن وجود چالشهای مربوط به همه‌گیری کروناویروس و بحران مسکن کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مارتین جانشین لئو وارادکار می شود؛ پزشکی که عملکردش در قبال مدیریت شیوع کروناویروس تحسین شد اما از زمان انتخابات سراسری ماه فوریه گذشته به عنوان کفیل نخست وزیری مشغول به کار بوده است. این انتخابات منجر به کاسته شدن از کرسی‌های حزب او در پارلمان شد اما هیچ برنده مشخصی نداشت.

دولت جدید ایرلند که در نتیجه بیش از چهار ماه مذاکرات شکل گرفت برای نخستین بار هر دو گروه سیاسی راست‌ میانه‌روی رقیب با یکدیگر یعنی "فیانا فیل" تحت رهبری مارتین و "فاین گائل" تحت رهبری وارادکار را در بر می‌گیرد. این دو حزب متناوبا از زمان پایه‌گذاری ایرلند مدرن در سال ۱۹۲۲ تا کنون قدرت را در دست داشته‌اند.

این دو حزب رقیب به همراه حزب سبزها اکنون باید هدایت ایرلند را در یک دوران پرتلاطم در ضمن مسائلی همچون خروج انگلیس از بازار واحد اروپا که منجر به بی اطمینانی اقتصادی و سیاسی خواهد شد به دست بگیرند.

روز جمعه راه تشکیل دولت جدید ایرلند بعد از آن هموار شد که اعضای حزب سبز رای قاطعی به حمایت از پیوستن به ائتلاف بعد از دستیابی به امتیازات مربوط به ابتکارات زیست محیطی دادند. از جمله این امتیازات پایین آوردن انتشار کربن در ایرلند به میزان سالانه هفت درصد تا سال ۲۰۳۰، افزایش مالیات بر کربن و تاکید بر تقویت زیرساختها برای حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه سواری و پیاده روی بودند.

این تصمیم نگرانی‌ها درباره اینکه اعضای جوانتر و چپگرا تر حزب ائتلاف با راستهای میانه‌ را پس بزنند برطرف کرد.

با وجود آنکه برنامه دولت ائتلافی وعده رسیدگی به بحرانها از جمله در زمینه مسکن و بهداشت و درمان را داده، منتقدان چپگرا در حزب سبز گفتند که این برنامه دولت را متعهد به اختصاص اعتبارات کافی به تغییرات بزرگ نکرده است.

توافق تشکیل دولت جدید ایرلند بعد از یک دوران پرتلاطم در سیاست این کشور حاصل شد؛ دورانی که در آن دولت وارادکار در پی خشم رای‌دهندگان از بحران مسکن، افزایش اجاره‌ها و نواقص موجود در نظام سلامت عمومی سرنگون شد.

این نارضایتی ها بخت و اقبال حزب چپ میانه‌روی شین‌فین که قبلا شاخه سیاسی ارتش جمهوریخواه ایرلند قبل از تعهد آن به ابزارهای دموکراتیک و غیرخشونت آمیز بود را بالا برد.

ماری لو مک‌دونالد، رهبر شین فین به عنوان رئیس اپوزیسیون و هم‌پیمان دیگر احزاب چپگرای کوچک و میانه‌رو ظهور پیدا کرد و این می‌تواند مانع تغییر آرایش مجدد سیاسی در ایرلند در طول خط جدایی متعارف چپ و راست در دراز مدت شود.

در این میان دولت ائتلافی بر طبق یک توافق اشتراک قدرت کشور را اداره خواهد کرد؛ توافقی که به موجب آن مارتین بعد از دو سال از نخست وزیری کنار می رود تا یا وارادکار و یا هر کسی که در آن زمان رهبر حزب فاین گائل باشد جانشینش شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایرلند جدید ایرلند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۲۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ معترضان، برکناری نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه او را خواستار شدند. با یورش نیرو‌های امنیتی به معترضان، تظاهرات به خشونت کشیده شد. خانواده‌های اسرای صهیونیست هم با برافروختن آتش در خیابان «ایالون» در تل آویو، امضای فوری توافقنامه مبادله اسیران را خواستار شدند. رسانه‌های عبری گزارش دادند صد‌ها معترض هم در برابر محل اقامت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در منطقه قیساریا، تجمع اعتراضی برپا کردند.

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • وزیر اول ایرلند شمالی خشونت‌ها در غزه را نسل کشی خواند
  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران