Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-26@11:35:05 GMT

همه چیز درباره تکمیل اظهارنامه مالیاتی

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۲۱۷۱

همه چیز درباره تکمیل اظهارنامه مالیاتی

مالیات از سال‌های دور یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب شده که برای مصارف گوناگونی در کشور صرف می‌شود. امروزه میزان مالیات با توجه به نظر مجلس و به میزان متفاوتی تعیین می‌شود.

البته کشورهایی که دارای درآمد های بالا از منابع طبیعی هستند ، منطقا نباید مالیات های کلان وضع کنند که در عمل اینگونه نیست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مالیات انواع و اقسام گوناگونی دارد اما در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم می شود .

یکی از انواع مالیات های مستقیم ، مالیات بر درآمد می باشد که همانطور که از نام آن پیداست صاحبان مشاغل ، کسبه و شرکت ها ملزم به پرداخت آن هستند . در واقع عدم پرداخت مالیات جرم تلقی شده و مجازات یا جریمه برای آن در نظر گرفته می شود .

اما مقدار این مالیات ها چگونه مشخص می شود ؟ در بسیاری از کشور ها از جمله کشور ما شیوه پرداخت مالیات بر اساس خود اظهاری است . به این معنا که مودیان مالیاتی حساب درآمد و سود و زیان خود را در قالب یک اظهارنامه مالیاتی که یک کارنامه مالی محسوب می شود ، به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم می کنند .

از آن جا که تهیه فرم های مالیات ، تکمیل آن ها به صورت دستی و ارسال به سازمان امور مالیاتی کشور بسیار زمان بر بوده و انرژی و هزینه زیادی صرف این موضوع می شود ، سامانه ای تحت عنوان سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به همین منظور راه اندازی شده است .

درست است که اظهارنامه های مالیاتی به صورت دستی تکمیل می شوند اما لازم است که اصل صداقت در تکمیل آن ها رعایت شود . در صورتی که اصل صداقت در ثبت نام اظهارنامه های مالیاتی رعایت نشود می تواند موجبات جریمه و مجازات را برای مودیان مالیاتی فراهم آورد .

زمان ثبت نام اظهارنامه های مالیاتی محدود و در مهلت زمانی مشخصی تعیین شده است که دقیقا مودیان مالیاتی وظیفه دارند در همین زمان اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور تقدیم کنند . البته این مهلت در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است .

اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه هر سال فرصت دارند اظهارنامه خود را ثبت کنند . در مورد اشخاص حقوقی موضوع کمی متفاوت است و تا چهار ماه پس از اتمام سال مالیاتی خود فرصت تسلیم اظهارنامه را دارند . اما سال مالیاتی چیست ؟

سال مالی در واقع یک سال کامل شمسی است که برای اشخاص حقیقی از اول فروردین هر سال تا پایان اسفند ماه همان سال محاسبه می شود . اما برای اشخاص حقوقی این سال مالی در اساسنامه شرکت مشخص شده است . در واقع اشخاص حقیقی سود و زیان و درآمد خود را از فروردین تا اسفند ثبت کرده و اشخاص حقوقی حساب درآمد و ترازنامه های خود را در سال مالی که در اساسنامه شرکت مشخص شده ثبت نام می کنند .

در صورتی که اشتباهی در ارسال اظهارنامه های مالیاتی انجام گیرد ، امکان ویرایش تا 30 روز پس از ثبت نام وجود دارد . همچنین اداره دارایی تا 3 ماه پس از دریافت اظهارنامه فرصت رسیدگی داشته و باید نتیجه رسیدگی را در قالب یک برگه تشخصی به مودی مالیاتی ارائه کند . نسبت به برگه تشخیص فرصت و امکان اعتراض نیز وجود دارد .

برای ثبت نام اظهارنامه های مالیاتی باید به سایت عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی tax.gov.ir مراجعه شود . بعد از مراجعه به این سایت ابتدا باید ثبت نام انجام گیرد که شامل پیش ثبت نام الکترونیکی ، ثبت نام الکترونیکی ، راستی آزمایی اطلاعات و مرحله نهایی می شود .

اظهارنامه های مالیاتی چه در مورد اشخاص حقیقی و چه در مورد اشخاص حقوقی به دو صورت انفرادی و مشارکتی تنظیم می شوند . اظهارنامه مشارکتی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شخص حقیقی یا حقوقی در خصوص فعالیت اقتصادی خود با کسی شراکت داشته باشد .

لازم به ذکر است که به غیر از مشاغل ، صاحبان کسب و پیشه و اشخاص حقوقی ، مشاغل خودرو نیز مشمول مالیات بر درآمد هستند . در واقع صاحبان وسایل نقلیه مسافری ، باری ، ماشین آلات راه سازی و صنعت مشمول مالیات بوده و باید سالانه با تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی خودرو ، مالیات مقطوعی را با توجه به آنکه در کدام استان شهرستان ساکن هستند و در کدام دسته جای می گیرند بپردازند .

همچنین در صورتی که شخصی دو دستگاه وسیله نقلیه داشته باشد که در زیر مجموعه مالیات مشاغل خودرو جای بگیرد برای وسیله نقلیه دوم خود نیز باید 25 درصد مالیات دستگاه اول را بپردازد .

یکی دیگر از انواع مالیات ها ، مالیات بر ارث می باشد ، در واقع زمانی که شخصی فوت می کند قبل از تقسیم دارایی ها و اموال به جا مانده از او میان وراث ، لازم است مالیات بر ارث پرداخت شود . به بیان دیگر مالیات بر ارث یک دین بوده و دیون لازم است قبل از تقسیم ترکه ، تادیه شوند .

از آنجا که بعد از فوت متوفی ، ما ترک به جا مانده از او متعلق به وراث می باشد بنابراین مالیات بر ارث در واقع از سهم ورثه کسر می شود که معیارهای گوناگونی می توان برای آن در نظر گرفت . مهم ترین معیار تعیین میزان سهم هر ورثه ، طبقه وراث و نوع دارایی می باشد .

به غیر از مواردی که در بالا گفته شد انواع و اقسام دیگری از مالیات وجود دارد که از جمله آن ها می توان به مالیات بر ارزش افزده ، مالیات بر دارایی ، هزینه گمرکی و ... اشاره کرد.

الف/

 

برچسب ها: اظهارنامه مالیاتی ، مالیات ، دولت لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000IoZ

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: اظهارنامه مالیاتی مالیات دولت اظهارنامه های مالیاتی اظهارنامه مالیاتی مورد اشخاص مالیات بر ارث اشخاص حقوقی اشخاص حقیقی مالیات ها سال مالی ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

با تصویب مجلس، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در جریان بررسی ایرادت شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی ماده ۱۲ این طرح را اصلاح کردند.

صدر ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۱۲- یک ماده به‌عنوان ماده (۴۶) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود:

ماده ۴۶- کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده «عین» یا «حق‌واگذاری محل» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل

۲- انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی

۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آن‌ها و جواهرآلات

۴- انواع ارز

تبصره (۱) و (۲) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۱- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تنظیم وکالت بلاعزل با موضوع انتقال دارایی‎های موضوع بند‌های (۱) و (۲) این ماده، در این قانون در حکم انتقال است و مشمول مالیات موضوع این فصل می‌‎شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی وکالت بلاعزل مسئول پرداخت مالیات متعلق هستند. مبلغ درج شده در صورتحساب الکترونیکی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مبنای محاسبه عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع این تبصره است.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر یک سال پس از لازم ‎الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره ۲- در این قانون و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تعویض شماره انتظامی (پلاک) دارایی‎‌های مشمول مقررات شماره‌گذاری، در حکم انتقال دارایی‌های مذکور تلقی می‌گردد.

تبصره (۳) و (۴) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۳- اخذ مالیات موضوع این فصل مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره ۴- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، معاملات دارایی‌های موضوع بند‌های (۱) و (۲) این ماده که مرتبط با فعالیت‌های شغلی نیستند، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مالیات موضوع ماده (۹۳) این قانون نمی‌شوند.

تبصره (۵) و (۶) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۵- در صورت فروش دارایی‌های موضوع بند‌های (۳) و (۴) این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزای (۳) و (۴) بند «ث» ماده (۱۶مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عایدی حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور معاف از مالیات موضوع این فصل است. در صورت فروش دارایی‌های مذکور به سایر اشخاص، کل درآمد یا وجوه دریافتی حاصل از انتقال دارایی‌های فوق مشمول مالیات موضوع فصل ششم باب سوم این قانون می‌شوند.

تبصره ۶- اشخاص غیرتجاری بالای هجده سال که دارایی‌های موضوع بند (۳) این ماده را مستقیماً از اشخاص موضوع جزء (۳) بند «ث» ماده (۱۶مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خریداری کرده‌اند، می‌توانند دارایی‌های مذکور را به سایر اشخاص غیرتجاری انتقال دهند. ثبت انتقال مذکور با درج شماره منحصربفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه، در حکم صدور صورتحساب الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور با درج بلاعوض بودن یا درج مبلغ معامله فوق به‌صورت خودکار به کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل میشود. خریدار مکلف است ظرف سی روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه غیرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله عدم تأیید صورتحساب الکترونیکی مربوط می‌باشد.

تبصره (۷) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)‌ها و بازار‌های خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نمی‌باشد.

تبصره (۸) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۸- اخذ مالیات موضوع این ماده، مانع از اجرای سایر قوانین از قبیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نمی‌باشد. همچنین سازمان موظف است مجموع درآمد‌های موضوع این فصل متعلق به هر شخص غیرتجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال نماید.

دیگر خبرها

  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت
  • مشکلات مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی آذربایجان‌شرقی
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از ابربدهکاران
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی
  • انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود
  • سود بازار 1100 هزار میلیاردی خودرو