Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس سلیمی نمین گفت: اگر در شرایط فعلی مذاکره با ترامپ منع شده، هم عقلایی است و هم پیشینه قوی تاریخی دارد. مذاکره با کسی که گردن‌کشی و زورگویی می‌کند، قطعا از موضع ضعف خواهد بود.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسائل سیاسی درباره ادعاهای اخیر برخی اصلاح‌طلبان که با دستاویز قرار دادن قیمت دلار خواستار موافقت رهبر انقلاب برای مذاکره با آمریکا در این شرایط هستند، گفتگویی با خبرگزاری تسنیم انجام داده استکه مهمترین آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌الاصول با مذاکره مشکلی نداریم

- ما علی‌الاصول با مذاکره مشکلی نداریم و مذاکره یکی از راه‌کارهایی است که می‌توان دنبال کرد، ولی مذاکره راهکار و وسیله است؛ هدف اصلی صیانت از شأن، منزلت و منافع ملی ملت ایران است که گاهی با مذاکره تأمین می‌شود و گاهی هم از طریق مجامع بین المللی و سایر شیوه‌ها دنبال می‌شود.

- اگر در شرایط فعلی مذاکره با ترامپ منع شده، هم عقلایی است و هم پیشینه قوی تاریخی دارد. مذاکره با کسی که گردن‌کشی و زورگویی می‌کند، قطعا از موضع ضعف خواهد بود.

- در چارچوب عرف بین‌الملل قطعاً اگر کسی به منافع ملی پایبند باشد، این‌گونه مذاکره نمی‌کند.

- زمانی هم که مذاکره با «بوشِ پسر» را نپذیرفتیم به‌ این دلیل بود که گفت یا با من هستید و یا با دشمن من و می‌گفت باید همراهی با من را بپذیرید. ترامپ هم همین شیوه را به کار گرفت و نتیجه مذاکراتی که با آمریکایی‌ها داشتیم را به صورت یک‌طرفه نقض کرد و خواهان اخذ امتیازات بیشتر شد.

- اینکه مذاکره به جایی برسد یا نه بحث دیگری است ولی نفس این عملی که از جانب آقای ترامپ صورت گرفته اگر با پاسخ مثبت در ایران مواجه می‌شد طبیعی است که برای ملت ایران ذلت رقم می‌خورد. در حقیقت ملت ایران مرعوب زورگویی یک آدمِ بی‌منطقِ نژادپرست شده و به اینکه دعوت او را بپذیرد تن می‌دهد.

- ما آزمودیم که قصد آمریکا در مذاکره با دیگران هم به هیچ‌وجه به عنوان یک راه محتمل تامین منافع دو طرف نبوده و قصد آنها منفعت‌جوییِ صرف بوده است.

بهره‌برداری ترامپ از مذاکره احتمالی با ایران

- ترامپ می‌خواهد در انتخابات این مطلب را بازتاب بدهد که من توانستم آنهایی که مخالف من بودند را در برابر اراده‌ام وادار به تسلیم کنم. این یعنی شکستن حیثیت ملت ایران و به همین دلیل هم همه جریانات فکری و گرایش‌های سیاسی البته الا عده‌ای قلیل، خواهان مذاکره با ترامپ در شرایط کنونی نیستند و حتی وزیر خارجه که وظیفه‌اش ارتباط و مذاکره است هم به کرّات اعلام کرده که به هیچ‌وجه نباید با ترامپ مذاکره کنیم، چون ورود در این زمینه علیه مصالح ملی است.

- نه فقط او (ظریف) بلکه آقای روحانی هم به کرّات این را گفته است؛ این افراد کسانی بودند که تلقی می‌کردند از طریق مذاکره با آمریکا می‌توانند منافع ملی را تأمین کنند اما الان در موقعیت کنونی به شدت با این مطلب مخالف هستند.

مدافعان مذاکره با ترامپ مدافع منافع غربند

- آن عده قلیل چه کسانی هستند؟ کسانی هستند که به‌جای منافع ملت ایران، منافع غرب را در نظر دارند یعنی نمی‌خواهند غرب در ذهن و منظر مردم بشکند.

- تداوم روند موجود، شکستن الگوهایی است که این آقایان به مردم ایران معرفی می‌کنند و این الگوها نیز درهم می‌شکنند. پیشنهادی که این آقایان می‌دهند جنبه کارشناسی ندارد؛ وزیر خارجه کارشناس است و می‌گوید مذاکره در این شرایط با حیثیت ما در تقابل است ولی اینها کارشناس نیستند بلکه در پی منافع کشوری هستند که مدعی ارائه الگوی حکومت‌داری است.

- اینها زمانی می‌گفتند چرا به پرچم آمریکا متعرض می‌شوید و این توهین به ملت آمریکاست اما دیدیم که ملت آمریکا هم پرچم آمریکا را به عنوان نماد سرمایه‌داری زیر پا می‌گذارند و آتش می‌زنند، پرچم آمریکا نماد سرمایه‌داری،  ظلم و جفا در حق بشریت است.

- اینها نمی‌خواهند این جفا در حق بشریت روشن شود و می‌خواهند ایران را هر چه سریع‌تر به وادی تسلیم سوق دهند تا این موضع خاتمه یابد. چون هرچه این تقابل‌ها ادامه می‌یابد شناخت ملت ایران نسبت به غرب و غربِ سرمایه‌داری فزونی می‌یابد و وقتی این شناخت فزونی پیدا کرد اگر این آقایان خودشان را هم آتش بزنند نمی‌توانند چهره مثبتی از غرب در ایران عرضه کنند.

- اینها سرنوشت سیاسی‌شان را به سرنوشت غربِ سرمایه‌داری گره زدند و اگر غرب سرمایه‌داری افول کرد اینها هم کاملا از صحنه سیاسی محو خواهند شد، همانطور که مارکسیست‌ها محو شدند.

- ترامپ در این قضیه بیشترین سود را می‌برد و البته آمریکایی‌ها هم سود می‌برند و به ملت‌های مسلمان خواهند گفت این ایرانی که شما به او چشم دوختید نهایتا در برابر زورگویی ما زانو زد.

- این آقایان حتی این دو سه ماه را هم تحمل نمی‌کنند که شاید یک آدمِ به ظاهر موجه‌تری از ترامپ روی کار بیاید و بعد دم از رفتن به سوی آمریکا بزنند؛ این نشان از استیصال این آقایان است.

برجام برای جوانان روشنگری کرد

- در سابقه تاریخی می‌بینیم که بسیاری از مواردی که به سمت مذاکره رفتیم، کشور تهدید شد و در فشار و تنگنا قرار گرفت. البته مذاکره در برخی شرایط به لحاظ کارشناسی شاید درست باشد و در گذشته هم از مذاکره بدون نفع نبودیم و در برخی صحنه‌های سیاسی مذاکره کردیم و نتایج چشمگیری را هم گرفتیم.

- حتی در برجام هم درست است که ما انتقادات جدی به دولت آقای روحانی داریم که چرا با قوت بیشتر عمل نکردند و چرا به دشمن اعتماد کامل کردند و چرا در توافق قید نکردند که باید این توافق به امضای رئیس‌جمهور و کنگره برسد اما همین برجام یک شناخت به جامعه ما داد و  این یک شناخت، رشد چشمگیری به جامعه ما داد و برای جوانانی که غرب را در تاریخ تجربه نکرده بودند، شناخت خوبی عاید کرد.

- گاهی مذاکره رشد جدی ایجاد می‌کند و اگر در آن مرحله مذاکره نمی‌کردیم عده‌ای از این جوانان تحت تأثیر اظهارات آقای روحانی مدعی می‌شدند که چون مذاکره نکردیم نتوانستیم مشکلات را حل کنیم، اما مذاکره کردیم و برای جوانان روشن شد که آنها نه‌تنها پایبند نیستند بلکه تحریم‌های بیشتری را بعد از مذاکره دنبال کردند، چون دیدند ما هرگز از درِ ضعف وارد نشدیم. 

- در دوران کودتای 28 مرداد، آمریکایی‌ها گفتند کودتا نمی‌کنیم و زمانی که به آقای مصدق قول می‌دادند در کودتا مشارکت نخواهند کرد، محوریت کودتا را در دست داشتند. این دروغگویی و فریبکاری غرب در مذاکره بود و با آقای مصدق مذاکره کردند و گفتند ما در کودتا شرکت نخواهیم کرد ولی اسناد نشان می‌دهد که همان زمانی که این سخن را به دکتر مصدق می‌گفتند، تدارک کودتا را به طور وسیع چیده بودند.

- اگر دعوت آقای ترامپ را برای مذاکره بپذیریم، همه خواهند گفت که ایرانی‌ها ترسیده و مرعوب شدند و اینان ملت ضعیف و زبونی هستند که به محضی که یک گردن‌کلفتی آنها را تهدید می‌کند از همه استقلال خود گذشته و به زبونی می‌افتند. این تصوری نیست که شایسته ملت ایران باشد. کسانی که این پیشنهادات را می‌کنند اصلا دغدغه شأن ملت ایران را ندارند.

- در بعضی مواقع درباره عراق و برخی صحنه‌های سیاسی مذاکره کردیم و تاریخچه آن را می‌توان به صورت تفصیلی گفت. ما در برخی از صحنه‌ها از موضع قوت مذاکره کردیم و نتایج خوبی هم گرفتیم و الان مقام معظم رهبری گفتند که ما با آقای ترامپ به هیچ‌وجه مذاکره نخواهیم کرد و شاید در آینده تحولاتی رخ دهد که مذاکره باز مجاز باشد و عقلاً و منطقاً از این ابزار استفاده کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مذاکره ترامپ برجام جوانان ایران مذاکره با ترامپ مذاکره کردیم سرمایه داری ملت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۳۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری یادواره شهدای گمنام شهرستان چاراویماق

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در یادواره شهدای گمنام چاراویماق گفت: شهدا ناظر اعمال ما هستند از این رو باید با عمل به وصیت نامه شهدا به رسالت خود که پاسداری از خون آنهاست عمل کنیم.

وی افزود: همه شهدا در راه قرآن، اسلام و امام حسین از بهترین دارایی خود گذشتند وهیچ وقت ملت ایران که پاسدار خون شهدا هستند اجازه نمی‌دهند خون جوانان پاک باختگی پایمال شود.

وی با بیان اینکه مردم به احترام خون شهدا در برابر دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی صبوری می‌کنند خاطرنشان کرد: اینکه مسئولان ما با شوکت و اقتدار و عزت از حقوق ملت ایران در عرصه‌های بین‌المللی دفاع می‌کنند به برکت خون شهداست.

امام جمعه تبریز صیانت و حراست از امام و ولایت فقیه را وجه مشترک و وجه مشترک وصیت نامه شهدا عنوان کرد و با تجلیل از جوانان مدافع حرم افزود: مدافعان حرم نشان دادند که جوانان امروز کمتر از جوانان اول انقلاب و روز‌های دفاع مقدس نیستند.

 آیت الله آل هاشم درسفر یکروزه خود به چاراویماق باخانواده رزمنده مدافع حرم دیداروتجلیل کردند.

رونمایی از شهیدشاخص بسیج ورزشکار ومدافع حرم شهید شبان گورچین قلعه توسط آیت اله آل هاشم از برنامه‌های دیگر امروز دراین یادواره شهدا بود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • برگزاری یادواره شهدای گمنام شهرستان چاراویماق
  • پاسداری از خون و راه شهدا، رسالت همگانی
  • گولسیانی و کنعانی‌زادگان بهترین مدافعان میانی لیگ برتر؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است