Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال اجرای طرح فریب در منطقه قصر شیرین، فرماندهی قرارگاه نجف سپاه پاسداران دومین دستورالعمل عملیاتی در منطقه مهران را به قرارگاه نجف ۲ ابلاغ کرد. زمان اجرای عملیات در مهران نیز به تعویق افتاد.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در جلد دوم از روزشمار چهل‌ودوم جنگ ایران و عراق که با عنوان «آزادسازی مهران؛ شکست استراتژی دفاع متحرک عراق» از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسیده است به تعویق دوباره زمان اجرای «عملیات کربلای ۱» در مهران اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کتاب می‌خوانیم: «بر اساس تدبیر فرماندهی قرارگاه نجف مبنی بر غافلگیری دشمن، نیرو‌هایی از سپاه پاسداران از روز قبل در منطقه قصر شیرین طرح مانور فریب را با اقداماتی نظیر ستون کشی با استفاده از خودرو‌های سنگین کمرشکن، اتوبوس و خودرو‌های نظامی در طول شبانه‌روز آغاز کردند تا بدین‌وسیله با تظاهر به آمادگی برای حمله در این منطقه، تمرکز نیرو‌های عراقی را از فعالیت‌های یگانه‌ای سپاه در منطقه مهران که آماده اجرای عملیات برای آزادسازی این شهر هستند، منحرف کنند.

در چنین وضعیتی فرماندهی قرارگاه نجف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز، دستورالعمل عملیاتی در منطقه مهران را صادر کرد که در آن آمده است: این قرارگاه با توکل به عنایات الهی در منطقه عمومی مهران تک ایذایی و اصلی اجرا کرده و ضمن انهدام دشمن و تجزیه قوای آن در منطقه مهران، اقدام به تصرف و تأمین ارتفاعات ۲۵۰، ۲۲۵ (معروف به تپه غلامی) خواهد کرد.

همچنین ازآنجاکه آمادگی کامل یگان‌ها برای اجرای عملیات، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است به دلیل آماده نبودن یکی دو یگان اجرای عملیات برای بار دوم به ۲۴ ساعت بعد موکول شد.
ابراز نگرانی شدید واحد حفاظت‌واطلاعات سپاه از لوو رفتن عملیات کربلای ۱
واحد حفاظت‌واطلاعات سپاه شمال در گزارشی به فرمانده این سپاه از کم‌توجهی برخی یگان‌های رزمی، اشخاص و مسئولان نظامی و سیاسی به مسائل حفاظتی و امنیتی در منطقه فعلی رمضان (منطقه عمومی مهران) ابراز نگرانی شدید کرد. نظر به اینکه طرح و برنامه‌ریزی فرماندهان سپاه پاسداران برای اجرای عملیات و بازپس‌گیری منطقه اشغال‌شده مهران به روز‌های حساس خود رسیده است، یگان‌های رزمی و پشتیبانی باید بیش‌ازپیش موظف به رعایت اصول حفاظتی و امنیتی باشند.
احتمال استفاده عراق از سلاح شیمیایی
واحد اطلاعات سپاه یکم جنوب (کربلا) در گزارشی به فرماندهی سپاه، ضمن تشریح ترتیب نیروی دشمن در منطقه فاو، درباره احتمال استفاده عراق از سلاح شیمیایی و تقویت نیروهایش هشدار داد. غلامرضا محرابی مسئول واحد اطلاعات قرارگاه کربلا، با یادآوری اینکه دشمن بعثی پس از شکست‌های پی‌درپی در عملیات‌های گذشته در حین عملیات خیبر و بدر و به‌تازگی در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو رو به استفاده از سلاح‌های شیمیایی آورده، هشدار داد که احتمال تکرار این کار در عملیات‌های آتی هم دور از انتظار نیست. ضمن اینکه دشمن در منطقه مسئولیت سپاه هفتم، خود را به ۵ گروهان شیمیایی (ش. م. ر) تجهیز کرده است.
درخواست فرمانده کل سپاه پاسداران برای انتقال سریع مسئولیت‌ها از نیروی زمینی ارتش به سپاه
نظر به مأموریت جدید قرارگاه رمضان، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواستار انتقال سریع مسئولیت‌ها از نیروی زمینی ارتش به سپاه پاسداران شد. محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران، امروز، در نامه‌ای به حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی رفسنجانی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص)، با اشاره به مذاکرات و توافق فی‌مابین که بر مبنای آن مقررشده بود مأموریت عملیات نامنظم علیه دشمن بعثی عراق به قرارگاه عملیات نامنظم سپاه (قرارگاه رمضان) واگذار شود، از وی درخواست کرد تا به نیروی زمینی ارتش دستور دهد که «مسئولیت اداره و به‌کارگیری نیرو‌های بارزانی را ازاین‌پس به سپاه محول نموده و به‌منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم و جلوگیری از کاهش توان رزمی منطقه در اثر تغییر و تحولات ایجادی، نیرو‌های فعلی به‌کارگیرنده بارزانی‌ها از نزاجا به یکی از دو صورت زیر در اختیار سپاه قرار گیرند:
تیپ ۳ لشکر نوهد برای مدت یک سال تحت کنترل عملیاتی سپاه قرار گیرد.
۳۰ نفر از پرسنل تیپ مذکور بنا به درخواست سپاه برای یک سال به سپاه مأمور گردند.»
اعزام اجباری دانش آموزان به پادگان‌های آموزش نظامی
اعزام اجباری دانش آموزان به پادگان‌های آموزش نظامی، احداث یک رادار مخابراتی در کردستان و اعدام یک فرمانده نظامی از مهم‌ترین اخبار مربوط به عراق است.

رکن ۲ لشکر ۲۸ پیاده در گزارشی اعلام کرد که رژیم بعث عراق به‌تازگی دانش آموزان و کارمندان مدارس شهر سلیمانیه را به‌طور اجبار به مراکز آموزش نظامی اعزام و با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرده است که علاوه بر تعطیلات تابستان، سه ماه پاییز نیز مدارس تعطیل بوده و دانش آموزان و کارمندان مدارس بایستی به مدت ۶ ماه در جبهه‌ها به‌صورت آماده‌باش استقرار یابند. این عمل رژیم بعثی با واکنش مردم مواجه شد و درنتیجه مردم شهر سلیمانیه علیه این رژیم تظاهرات گسترده‌ای کردند.

همچنین در نزدیکی سه‌راهی دربندیخان - حلبچه - برزنجه واقع در غرب روستای کانی‌پانکه یک رادار تلویزیونی احداث شد که به‌تازگی مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

در ماه مبارک رمضان، یکی از سران گردان‌های الخفیه در منطقه اربیل به نام جعفرآغا به علت سرپیچی از دستورات ارشد زیباری در شهر دهوک عراق به دستور صدام و در حضور عده کثیری از سران گردان‌های الخفیه اعدام شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 8 سال دفاع مقدس 8 سال جنگ تحمیلی مرز مهران جنگ ایران و عراق تاریخ دفاع مقدس منطقه مهران سپاه پاسداران اجرای عملیات قرارگاه نجف دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۳۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید شفیع زاده، مبتکر توپخانه نیروی زمینی سپاه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی ۳۷ سال پیش در چنین روزی سرلشکر پاسدار حسن شفیع زاده در منطقه ماووت آسمانی شد.
حسن در مرداد ماه سال ۱۳۳۶ شمسی در خانواده مذهبی در شهرستان تبریز متولد شد و تحت تربیت پدر و مادری مؤمن و مقلد امام پرورش یافت.
از همان کودکی در مجالس دینی از جمله برنامه‌های سوگواری امام حسین(علیه السلام) حضور داشت و عشق خدمتگزاری به آستان اباعبدالله(ع) در عمق وجودش ریشه دوانید.

او با شور وصف ناپذیری در روز‌های سرنوشت ساز ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ تلاش می‌کرد و هنگامی که در اوج پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی درب پادگان‌ها بر روی مردم باز شد به همراه تعدادی از جوانان و دانشجویان حزب اللهی تبریز برای جلوگیری از افتادن سلاح‌های بیت المال به دست ضد انقلاب، بخشی از سلاح‌ها را جمع آوری و گروه مسلحی را برای دستگیری ضد انقلاب و ساواکی‌ها تشکیل داد.

وی بعد‌ها مسئول حفاظت از بیت شهید محراب آیت الله سید اسدالله مدنی شد و در مبارزه با گروهک‌های التقاطی در تبریز جان فشانی کرد.
هنگامی که به همراه شهید باکری در سپاه ارومیه خدمت می‌کرد به عنوان مسئول عملیات برای ایجاد امنیت آن منطقه و سرکوبی گروه‌های فاسد ماموریت‌های مهمی را انجام داد و توانست در تشکیلات حزب منحله دموکرات نفوذ کند و باعث متلاشی شدن آن شود.

شفیع زاده به دنبال تشکیل سپاه، نخستین هسته‌های مسلح این نهاد انقلابی را پی ریزی کرد و در سمت مسئول عملیات سپاه تبریز فعالیت کرد. با شروع جنگ تحمیلی و محاصره آبادان، با یک دسته خمپاره انداز که تحت مسئولیت شهید باکری اداره می‌شد به جبهه‌های جنوب شتافت.

وی در عملیات پیروزمندانه فتح المبین معاون تیپ المهدی (عج) بود و خاطره رشادت‌ها و جانفشانی‌های او در اذهان همرزمانش هرگز از یاد نمی‌رود.
بعد از عملیات فتح المبین در فروردین ۱۳۶۱ غنایم زیادی به دست سپاه و ارتش افتاد. با هماهنگی سپاه و فرماندهی نیروی زمینی ارتش قرار شد که توپخانه لشکر ۷۷ آموزش تعدادی از پاسداران را به عهده بگیرد. شفیع زاده تعدادی از نیرو‌ها را به آموزش آورد و کلاس‌های آموزش در تپه شوش تشکیل شد. پس از تشکیل یگان توپخانه سپاه، شفیع زاده دستور داد تا پوکه گلوله‌های توپ را دور نریزند.

این رزمنده آذربایجانی همزمان با مسئولیت سازماندهی و ادغام نیرو‌های جنگ‌های نامنظم، سازماندهی توپخانه سپاه را پیشنهاد کرد.
او در پاسخ به سئوال یکی از دوستانش که چه شد به فکر تشکیل توپخانه افتادی، گفته بود: «ما وقتی به جنوب اعزام شدیم روز‌های اول جنگ بود. در آبادان ساختمانی دو طبقه بود و به عنوان دیده بان به داخل ساختمان رفتم وقتی وسعت و شدت آتش دشمن را دیدم با خود فکر کردم که بین چهار خمپاره و امکانات عظیم دشمن توازن وجود ندارد. آن موقع احساس کردم به سلاح دیگری نیاز داریم.»

در سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر در جزیره مجنون با تدبیر حسن شفیع زاده چند قبضه توپ با هاورکرافت به جزیره انتقال داده شد.
وی با همفکری تنی چند از فرماندهان، ضمن پی ریزی و سازماندهی اولین آتشبار‌های توپخانه، مسئولیت هماهنگی پشتیبانی آتش در قرارگاه فتح در عملیات بیت المقدس را به عهده گرفت و به خوبی از عهده این وظیفه بزرگ برآمد.

اقدامات مبتکرانه وی در طراحی و به کارگیری توپخانه در طول سال‌های دفاع مقدس ضربات جبران ناپذیری را به پیکر رژیم صدام وارد کرد.
این فرمانده مجاهد سرانجام در هشتم اردیبهشت سال ۶۶ در منطقه عملیاتی کربلای ۱۰ در شمال غرب (منطقه عمومی ماووت) در حالی که عازم خط مقدم جبهه بود، مورد اصابت ترکش گلوله توپ دشمن قرا گرفت و به آرزوی دیرینه خود شهادت نایل شد.

 

اما هنوز منطق باروت گفتنی است

خون شهید و محشر ماووت گفتنی است

 

 

دیگر خبرها

  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • امیر بختیاری: تقلیل اقدامات ارتش در سال ابتدایی جنگ بی‌انصافی است/ در ارتش مخالفت چندانی با ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر وجود نداشت/ از سال دوم جنگ وحدت فرماندهی بین ارتش و سپاه از بین رفت
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • به تعویق افتادن زمان برگزاری ویژه برنامه صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز
  • شهید شفیع زاده، مبتکر توپخانه نیروی زمینی سپاه
  • اجرای ۴۲۵ میلیارد تومان طرح آبرسانی در روستاهای لرستان