Web Analytics Made Easy - Statcounter

المیادین در گزارشی از رشد فزاینده قدرت نظامی کشورمان نوشت: تقریباً برای هر کشوری در حد و اندازه و با وضعیت تحریمی ایران غیرممکن است به‌لحاظ زیرساختی در زمینه فناوری و علمی بتواند مستقل و پیشرو عمل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، المیادین در گزارشی از پیشرفت صنایع دفاعی و پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران نوشت: «کارلو کوپ»، یکی از بنیان‌گذاران اندیشکده قدرت هوایی استرالیا در مقاله‌ای که سال 2010 منتشر شد، توان پدافند هوایی ایران را به سخره گرفت، آن را منسوخ‌شده و ضعیف توصیف کرد و در توضیح یکی از دلایل آن، نوع حکومت ایران را دستاویز قرار داد و گفت که بیشتر توانایی‌های موشکی ایران به دوران حکومت شوروی و چین در دهه 1970 مربوط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ایران موشک‌های «Hawk I» را از نظام شاهنشاهی به ارث برده‌ است.

بیشتر بخوانید:

سقوط پهپاد گلوبال هاوک با سامانه سوم خرداد باعث سرخوردگی آمریکا شد

طبق این گزارش، یک پژوهشگر ارتباطات رادیویی استرالیا مقاله‌ای در خصوص توانمندی‌های ایران منتشر کرده که نظرات و واکنش وی به تولید و عملیاتی کردن ده‌ها سامانه پدافند هوایی توسعه‌یافته ایرانی در چند سال اخیر بسیار جالب توجه است.

سامانه پدافند هوایی «سوم خرداد»

المیادین نوشت: از سوی دیگر، ایران سامانه «اس 200» دوربرد و چندوجهی را به خدمت گرفته که مجهز به رادارهای پیشرفته‌ است و می‌تواند اهداف معاند را در نقاط دوردست شناسایی و هدف‌گیری کند. این سامانه‌ها ضد پارازیت است و سیگنال‌های مزاحم بر آن تأثیری نمی‌گذارند. علاوه بر این، ایران توانست سامانه موشکی «تلاش» را با حذف سامانه موشکی «اس ۲۰۰» روسی و همچنین جایگزینی سامانه موشکی بومی «صیاد ۳» با آن کاملاً بومی کند. این سامانه قادر به رهگیری و درگیری با اهداف به‌طور توأم است و با اهداف مختلف در ارتفاع متوسط و بالا مقابله می‌کند که از قابلیت‌های فنی و پیچیده این سامانه موشکی به‌شمار می‌رود.

قدرت مهندسی معکوس

این گزارش می‌افزاید: اینها تنها نمونه‌ای از قدرت پدافندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است که نه در سال 2020، بلکه در سال 2017 رونمایی شده بود و از آن زمان تاکنون پیشرفت‌ها و به‌روزرسانی‌های قدرتمندی داشته‌اند. تقریباً برای هر کشوری در حد و اندازه و با وضعیت جمهوری اسلامی ایران (از لحاظ تحریم) غیرممکن است به‌لحاظ زیرساختی در زمینه فناوری و علمی بتواند مستقل و پیشرو عمل کند.

پژوهشگران غربی معتقدند این پیشرفت‌ها تنها به فاز دوم ارتقای فناوری‌های دفاعی مربوط است که ایران توانست با عملیات مهندسی معکوس سلاح‌‌های پیشرفته خارجی علاوه بر استفاده در صنایع دفاعی، گام‌هایی در زمینه تکمیل و توسعه بردارد.

به‌نوشته المیادین، ایران با این شیوه توانست به قدرتی در تولید سامانه‌های راداری و ضد موشکی دست یابد و تنها در مدت چند سال از سه سامانه «سوم خرداد»، «15 خرداد» و «باور 373» رونمایی کرد؛ نام‌های خاصی که دال بر قدرت و توانایی مهندسان ایران برای تولید، مشابه‌سازی یا ارتقای نسخه‌های پیشرفته خارجی دارد؛ نسخه‌هایی که قابل قیاس با مشابه‌های خارجی نیستند و با قدرتی مضاعف‌تر در صنایع هوایی ایران به‌کار گرفته شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: ایران از سامانه‌های «باور»، «15 خرداد» و خانواده موشک‌های پیشرفته «صیاد»‌ در پدافند هوایی خود سود می‌جوید؛ موشک‌هایی که بر مبنای موشک «اس ام 1» (RIM-66 Standard SM-1) ساخته شده است، همان موشک ضد هوایی‌ای که ناوگان دریایی آمریکا با آن هواپیمای مسافربری شماره 655 جمهوری اسلامی ایران را در آب‌های خلیج‌(فارس) سرنگون کرد.

موشک «صیاد 3»

المیادین نوشت: در سامانه «15 خرداد» از رادارهای خاصی به نام «PESA» برای رصد اهداف از مسافت 150 کیلومتری و درگیری هم‌زمان با 6 هدف هوایی و اهداف مخفی همچون «اف 35» از مسافت حدود 45 کیلومتری استفاده می‌شود. ایران با سامانه «سوم خرداد» در کمتر از یک سال گذشته توانست پهپاد شناسایی «گلوبال هاوک» آمریکا (RQ-4) را که برای تولید آن بالغ بر 160 میلیون دلار هزینه شده بود، بر فراز آب های خلیج(فارس) هدف قرار دهد و قدرت نظامی آمریکا را در منطقه به سخره بگیرد.

این گزارش می‌افزاید: ایران کار بر روی این سامانه‌ها را از سال 2010 و بعد از آن آغاز کرد که روسیه به‌دلیل فشارهای آمریکا و تهدید به تحریم، از تحویل اس 300 به تهران خودداری کرد. آن‌ها در آن روزها بعید می‌دانستند جمهوری اسلامی بتواند در مدت کوتاهی مشابه چنین سامانه‌ای را تولید و حتی آن را به رادارهای «AESA» مجهز کند و این‌گونه می‌پنداشتند که با توجه به پیش‌نیاز دانش بالای علمی و فنی، تلاش‌های ایران برای دستیابی به دانش تولید چنین سامانه‌هایی با بن‌بست مواجه می‌شود.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سامانه راداری سامانه های پدافند هوایی گلوبال هاوک جمهوری اسلامی سامانه موشکی پدافند هوایی سوم خرداد سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۴۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است

امیر سرتیپ «الهامی» با بیان اینکه عملیات وعده صادق، اقتدار نظام را به نمایش گذاشت، گفت: امروز با تکیه بر سلاح‌ها و تجهیزات کاملا ایرانی، دانش بومی و اراده پولادین فرزندان غیرتمند و شجاع ایرانی با حرکت در خط ولایت و توکل بر خداوند متعال برای حفظ امنیت کشور ذره‌ای تردید نداریم.

به گزارش ایسنا،‌ امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در نیروی پدافند هوایی برای انجام وظیفه به معنای واقعی، جان خود را کف دست گرفته و با احدی برای امنیت مردم و مرزها تعارف ندارد.

وی با تاکید بر اینکه امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است، گفت: امروز با تکیه بر سلاح‌ها و تجهیزات کاملا ایرانی، دانش بومی و اراده پولادین فرزندان غیرتمند و شجاع ایرانی با حرکت در خط ولایت و توکل بر خداوند متعال برای حفظ امنیت کشور ذره‌ای تردید نداریم.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش عنوان کرد: تجهیزات بومی و اراده پولادین ما آماده است تا جواب هر تجاوز و نگاه نامناسبی به کشور را با قدرت و توفنده بدهد و با تمام قدرت از مرزهای کشور دفاع می‌کنیم.

سرتیپ الهامی با بیان اینکه فرمانده معظم کل قوا در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص «قوی شدن» تذکرات مهمی داده‌اند و راه برون رفت مشکلاتی که دشمن به نظام تحمیل می‌کند را همین مسئله می‌دانند، افزود: نمونه‌ای از اجرای رهبری را در عملیات «وعده صادق» می‌توان دید که هم اقتدار نظام را به نمایش گذاشت و هم مردم را شاد کرد.

وی اضافه کرد: «قوی شدن» تکلیف آحاد مدیران در همه حوزه‌های علمی، فنی و مهندسی به ویژه نظامی است و دستور ولایی فرماندهی کل قوا برای نیروهای مسلح لازم‌الاجراست، پس «قوی شدن» برای همگان فرمان محسوب می‌شود لذا هر کسی در حوزه اختیارات و مسئولیت خود باید قوی شود و این یک تکلیف است و اگر کوتاهی کنیم باید پاسخگوی خدا باشیم.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: آنچه در اهداف عالیه نظام و تمدن نوین اسلامی ترسیم شده و ما به عنوان نیروی مسلح تضمین کننده تحقق آن وعده رهبر معظم انقلاب هستیم، باید ببینیم امروز ملزومات آن چیست.

امیر سرتیپ الهامی افزود: برای اینکه بتوانیم مأموریت دفاع از حریم آسمان کشور را با شایستگی و اقتدار انجام دهیم از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نمی‌کنیم و امروز برای انجام وظایف به هیچ جا وابسته نیستیم.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از منطقه پدافند هوایی شرق کشور و قدردانی از انجام اقدامات اثرگذار، ماندگار و وسیع در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: اقدامات عمرانی با حجم زیاد در سایت‌ها با کاربری‌های مختلف انجام شده و فعالیت‌های حوزه ورزش و توان رزم نیز چشمگیر است.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: در حوزه توان رزم اقدامات اثرگذاری برای منطقه پدافند هوایی شرق انجام شده و ساخت و تعمیر خلاقانه برخی قطعات و سامانه‌های راداری که امکان بازآماد آن وجود ندارد، جزو این اقدامات بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سومین نشست صمیمی؛ مدیرعامل پست بانک ایران با معاونین ادارات مستقل و ستادی برگزار شد
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • امروز پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری اوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • سانفرانسیسکو؛ پیشرو در بازیافت آب