Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دوران ابتدایی شیوع ویروس کرونا که با کاهش فعالیت‌ کسب و کار و افزایش هزینه‌ها همراه بود، ۳۰ درصد مشاغل در اسفندماه و فروردین‌ماه حداقل یک نفر را اخراج کردند.

به گزارش ایسنا، با شیوع ویروس کرونا و آنچه که از اسفندماه شدت گرفت به تدریج با توجه به محدودیت‌هایی که اعمال شد، به طور طبیعی بسیاری از مشاغل دچار آسیب شدند؛ به‌گونه‌ای که برخی  تعطیل و یا نیمه تعطیل شده و به تبع آن درآمدی وجود نداشت که بتواند بابت هزینه حقوق و دستمزد پرداخت کنند، از این رو در آن برهه برخی کسب و کارها دست به تعدیل نیروهای خود زدند و یا این‌که پرداخت حقوق و دستمزد آنها را تا برگشتن به شرایط عادی متوقف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترین تعدیل نیرو در کشاورزی

در رابطه با وضعیت نیروی کار در دوره سه ماهه اسفند تا اردیبهشت ماه که تعطیلی مشاغل را به همراه داشت، بررسی از سوی پژوهشکده آمار ایران صورت گرفته که نشان می‌دهد ۳۰ درصد از کل بخش‌های اقتصادی حداقل یک نفر را تعدیل کردند که این موضوع در اردیبهشت‌ماه کمتر شده و هفت درصد کسب و کار اقدام به تعدیل حداقل یک نفر از نیروهایشان کرده‌اند.

در بین بخش‌های کسب و کار در دوماه اسفند و فروردین در حوزه صنعت و معدن ۲۲.۶ و خدمات ۳۱.۳ و کشاورزی ۴۳.۴ درصد از کسب‌وکارها حداقل یک نفر را تعدیل نیرو داشته‌اند.

این در حالی است که در جریان اجرای بسته‌های حمایتی از کسب و کارهای آسیب‌دیده، یکی از شرایط پرداخت تسهیلات این بود که واحد مورد نظر نیرویی را اخراج نکرده باشد.

 ۲۵ درصد مشاغل حداقل یک دورکار

اما در دوره زمانی اسفندماه تا پایان اردیبهشت‌ماه زمانی بود که با توجه به اهمیت کاهش تردد و تجمع برای کنترل ویروس کرونا موضوع دورکاری در بین کارکنان و مشاغلی که امکان آن را داشتند مطرح و اجرایی شد و حتی دولت شرایط را برای کارکنان طوری فراهم کرد که به صورت یک سوم و یا در برهه‌ای تا دو سوم در محل کار خود حاضر می‌شدند.

براین اساس در بازه زمانی اسفندماه و فروردین‌ماه در ۲۵ درصد از کل بخش‌های کسب و کار حداقل یک نفر از دورکاری استفاده کرده و در اردیبهشت‌ماه حداقل یک نفر از دورکاری استفاده کرده‌اند.

همچنین در اسفندماه و فروردین‌ماه ۱۵۸ درصد و در اردیبهشت‌ماه ۳.۹ درصد از کل بخش‌های کسب و کار حداقل یک نفر غایب موقت داشته است.

در دوره مورد بررسی در رابطه با به خدمت گرفتن نیروی انسانی نیز در کل بخش‌های کسب و کار هشت درصد در اسفندماه و فروردین‌ماه حداقل یک نفر نیروی انسانی جدید به کار گرفته و در اردیبهشت‌ماه ۱۱.۳ درصد حداقل یک نفر نیروی انسانی جدید استخدام کرده است.

اما در دوران کرونا ساعت کاری در اغلب مشاغل دستخوش تغییراتی شد و در بین کارکنان نیز با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا حداقل یک ساعت از زمان کاری کاسته شد.

این در شرایطی است که گزارش پژوهشکده آمار در مورد افزایش ساعت کاری در کل بخش‌های کسب و کار نشان می‌دهد که ۷.۹ درصد در اسفندماه و فروردین‌ماه و همچنین ۸.۷ درصد در اردیبهشت‌ماه حداقل یک ساعت افزایش کاری داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس دورکاری پژوهشکده آمار اسفندماه و فروردین ماه کل بخش های کسب و کار اردیبهشت ماه ماه حداقل یک حداقل یک نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۴۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت

          به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ معاون فنی و نظارت بر راههای روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بر طبق سامانه های تردد شمار خراسان رضوی، بیشترین میزان ورود و خروج خودروها در روز پنجم فروردین‌ماه ثبت شده و بزرگراه مشهد- چناران نیز در این مدت بیشترین متوسط تردد روزانه به میزان ۵۲ هزار و ۶۲۴ تردد را به خود اختصاص داده است.    کاظم قلاسی روز پنجشنبه افزود: در این مدت بر اساس اطلاعات پلاکهای ثبت شده خودروهای تردد یافته در جاده های خراسان رضوی، ۱۲ درصد از این پلاکها مربوط به تهران، چهار درصد اصفهان و سه درصد نیز مربوط به استان خراسان شمالی بوده است.   معاون فنی و نظارت بر راههای روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین وسایل نقلیه غیر بومی بر اساس پلاک خوانده شده توسط سامانه پلاک خوان در بازه فروردین ماه، در روزهای سوم و چهارم این ماه معادل ۳۲ درصد کل وسایل نقلیه مشاهده شده است.   قلاسی گفت: در بازه زمانی یاد شده، ۲۵ درصد از کل ماندگاری خودروها در استان خراسان رضوی بین (۱ تا ۳ روز) و ۲۹ درصد ماندگاری خودروها در استان بین (۳ تا ۷ روز) و ۱۴ درصد هم بیش از یک هفته در استان حضور داشته‌اند.   وی افزود: بیشترین مقاصد سفر هم استانی ها در فروردین ماه به ترتیب، استان خراسان شمالی و تهران با ۱۱ درصد، خراسان جنوبی و مازندران با ۹ درصد و سمنان با ۸ درصد گزارش شده است.   معاون فنی و نظارت بر راههای روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: سه درصد از مجموع ترددها در بزرگراه تربت حیدریه-باغچه و سه و ۲ دهم درصد از مجموع ترددها در بزرگراه نیشابور- باغچه در فروردین ماه تخلف سرعت داشته اند که مطابق اطلاعات دوربین های ثبت تخلف سرعت این ۲ محور رکورد دار تخلفات یاد شده در استان شده اند.   خراسان رضوی با داشتن ۲۰ هزار و ۶۱۵ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی جایگاه دوم کشور را از نظر طول راه ها به خود اختصاص داده است.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه
  • نرخ بهره بین بانکی تغییر کرد + جزییات
  • نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید/ جزییات
  • سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت
  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • کدام کارکنان تسلا اخراج شدند؟
  • تورم اردیبهشت‌ماه به کانال ۲۰ درصد می‌رسد؟
  • نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت
  • افزایش ۱۱.۶ درصدی اهدای خون در قم
  • تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد