Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@21:25:44 GMT

سهم ۲۴ درصدی شن و ماسه از معادن فعال کشور

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۵۹۹۸

سهم ۲۴ درصدی شن و ماسه از معادن فعال کشور

برپایه اطلاعات چکیده نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری سال ۱۳۹۷ که از سوی دفتر صنعت، معدن و زیربنایی مرکز آمار ایران اسفند ۹۸ منتشر شد،  معادن شن وماسه ۲۴ درصد از تعداد نزدیک به پنج هزار معدن فعال را به خود اختصاص داده است.

سنگ آهک سهم نزدیک به ۲۰ درصدی

آمارهای مورد بررسی حاکی است که در سال ۹۷ تعداد چهار هزار و ۹۱۶ معدن مشغول به فعالیت بوده اند و از بین آنها شمار ۹۶۹ معدن به میزان ۱۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصد به استخراج سنگ آهک اختصاص داشته که در واقع رتبه دوم پس از شن و ماسه را به خود اختصاص داده‌اند.

بنابراین دو هزار و ۱۳۹ معدن فعال و یا ۴۳.۵ درصد از معادن کشور در زمینه شن و ماسه و سنگ آهک فعالیت داشتند که از بعد اقتصادی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

ضمن اینکه آمار معادن فعال در سال ۱۳۹۶ تعداد پنج هزار و ۳۵۳ معدن بود که در سال ۹۷ کاهش ۸.۲ درصدی ثبت شد.

سنگ های تزئینی رتبه سوم 

آمارهای مورد بررسی گویای آن است که پس از شن و ماسه، سنگ آهک، جایگاه سوم از نظر تعداد معادن فعال را در سال ۹۷ به خود اختصاص داد، شمار معادن این بخش ۶۷۰ معدن ثبت شده و سهم ۱۳.۶ درصد از معادن فعال را داشت.

بدین ترتیب بیش از ۵۷ درصد معادن فعال در سه حوزه شن وماسه، سنگ آهک و سنگ تزئینی جای گرفته‌اند که می‌توان گفت: نزدیک به ۶۰ درصد معادن کشور در حوزه مصالح ساختمانی جای گرفته‌اند.

ایران با شناسایی حدود ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی که حدود ۴۰ میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است، در رتبه پانزدهم دنیا قرار دارد.

استان تهران بیشترین تعداد معادن

آمارهای بدست آمده نشان می‌دهد که سه استان تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب با ۵۷۲، ۳۹۲ و ۳۲۹ معدن بیشترین معادن در حال بهره‌برداری را به خود اختصاص داده‌اند، ضمن اینکه استان‌های کرمانشاه، ایلام و البرز به ترتیب با ۶۱ ،۳۲ و ۲۷ معدن کمترین معادن را در خود جای داده‌اند.

ایران با کشف ۶۸ نوع ماده معدنی از لحاظ تنوع در بین کشورهای جهان رتبه دهم را از آن خود ساخته است.

به گزارش ایرنا، آمارهای پیشین متوسط استخراج مواد معدنی از معادن فعال کشور را رقم ۴۰۰ میلیون تن نشان می‌دهد و در سال ۹۸ وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان استخراج را ۴۱۰ میلیون تن ذکر کرد که انتظار می‌رود امسال ۲۵ درصد به این رقم افزوده شود.

  

برچسب‌ها مرکز آمار ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران خود اختصاص معادن فعال شن و ماسه سنگ آهک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۵۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۵ میلیون تردد بین استانی در فروردین ثبت شد؛ رشد ۱۳ درصدی ترددها

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور فخاران رئیس مرکز مدیریت راه‌های کشور با اشاره به وضعیت تردد جاده‌های کشور در فروردین‌ماه امسال طبق عملکرد سامانه‌های هوشمند، گفت: فروردین امسال در مجموع ۷۴ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۹۹۶ تردد بین‌استانی وسایل نقلیه به ثبت رسید.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های کشور در ادامه تاکید کرد: مجموع تردد بین استانی وسایل نقلیه در فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۲ افزایش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین متوسط تردد روزانه بین استانی وسایل نقلیه سبک در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان‌کرد: این آمار نشان‌دهنده افزایش سفرها در فروردین‌ماه سال جاری در مقایسه با پارسال است، البته با توجه به تقارن فروردین سال گذشته با ماه مبارک رمضان است.

به گفته رئیس مرکز مدیریت راه‌های کشور، بیشترین تردد بین استانی در روز ۲۴ فروردین و هم‌زمان با موج بازگشت تعطیلات عید سعید فطر با تردد ۲ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۳ وسیله نقلیه ثبت شده است. همچنین کمترین میزان تردد روزانه وسایل نقلیه با یک میلیون و ۹۲۵ هزار و ۷۴۹ تردد، مربوط به‌روز ۱۹ فروردین بوده است.

این مقام مسؤول تاکید کرد: در فروردین‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب استان‌های فارس با ۱۹ درصد، خراسان رضوی با ۱۹ درصد و اردبیل با ۱۸ درصد بیشترین افزایش تردد ورود و خروج خودروها را داشته‌اند و در مقابل کمترین میزان افزایش تردد ورود و خروج مربوط به استان‌های قم با یک درصد، چهارمحال و بختیاری با ۲ درصد و کرمان با سه درصد بوده است.

کد خبر 6099441 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • سند آمایش و نقشه راه معادن مازندران تدوین شود
  • تدوین نقشه راه معدنی برای تحقق حکمرانی اقتصادی در مازندران
  • وجود ۲۰۰ معدن فعال در کردستان
  • ۷۵ میلیون تردد بین استانی در فروردین ثبت شد؛ رشد ۱۳ درصدی ترددها
  • توسعه فراوری معدنی عامل تحقق رشد اقتصادی ۵.۷ درصدی در استان سمنان
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد