Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:11:10 GMT

آماده حمایت از پویش ملی محتوای دیجیتال هستیم

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۷۴۳۸

آماده حمایت از پویش ملی محتوای دیجیتال هستیم

به گزارش فدراسیون فاوا، «حمید زادبوم» در نشستی با رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا خواستار مشارکت بیشتر فعالان عرصه فن‌آوری اطلاعات در بسترسازی برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی شد. به گفته او شیوع بیماری کرونا، در شرایطی که امکان برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی را بسیار محدود کرده‌است، فرصت بزرگی برای توسعه نمایشگاه‌های مجازی و همکاری فعالان صنعت فن‌آوری اطلاعات برای توسعه تجارت خارجی کشور پدید آورده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا طلایی، رییس هیات مدیره فدراسیون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایران نیز در این جلسه به تشریح طرح «پویش ملی محتوای دیجیتال» پرداخت. او همچنین بر نقش فناوری اطلاعات در توسعه صادرات تاکید کرد. طلایی اعلام کرد: برای این امر نیاز است که برنامه‌های اجرایی داشته باشیم. حتی می توان اعزام هیات های تجاری به صورت مجازی را نیز محقق کرد.

طلایی با اشاره به گردش مالی ۲۸۳ میلیارد دلاری محتوای دیجیتال در تجارت بین‌المللی و توانمندی‌های ارزشمند داخلی برای توسعه محتوای دیجیتال و بازاریابی محتوایی، توسعه این بخش را گامی کلیدی در جهت افزایش توانمندی‌های تجاری کشور در حوزه ICT توصیف کرد. او با اشاره به جمعیت ۱۱۰ میلیونی فارسی‌زبانان جهان و جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای منطقه، گسترش توانمندی‌های صادارات و تجارت بخش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور را منوط به تقویت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی دانست. 

پراکندگی متولیان مشکل بزرگ صنعت ICT است

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به پراکندگی متولیان و نهادهای دست‌اندرکار در صنعت فن‌آوری اطلاعات کشور گفت: این سازمان آماده است  برای تسهیل تجارت در بخش نرم‌افزار و خدمات فن‌آوری اطلاعات،  امکانات لازم را در اختیار فعالان صنعت قرار دهد.

زادبوم تأکید کرد: «ما به لزوم توسعه و پیشرفت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات برای رها شدن کشور از وضعیت اقتصادی کنونی آگاه هستیم، اما متأسفانه شاهدیم که پراکندگی‌های زیادی در میان متولیان و دست‌اندرکاران این صنعت وجود دارد».

او با برشمردن نهادهای دست‌اندرکار در حوزه فن‌آوری اطلاعا، آمادگی سازمان توسعه تجارت  را برای هماهنگی میان این نهادها در عرصه تجارت خارجی اعلام کرد و گفت: «از یک سو شاهد حضور نهادهای دولتی از جمله  معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهور و وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات هستیم، از سوی دیگر هم در بخش خصوصی اتاق بازرگانی و دیگر نهادها، همگی به شکل‌های مختلف در این صنعت حضور دارند. من معتقدم که در میان متولیان نوعی رقابت و موازی‌کاری وجود دارد و سازمان توسعه تجارت می‌تواند نقشی هماهنگ‌کننده برای تجار این صنعت را ایجاد کند.»

زادبوم در مورد اهمیت ایفای نقش سازمان توسعه تجارت برای هماهنگی تجارت نرم‌افزار و فن‌آوری‌های اطلاعات گفت: همانگونه که سازمان توسعه تجارت در دیگر بخش‌ها مانند فعالیت تورها و مؤسسات گردشگری، نقش مثبتی در رونق فعالیت‌ها داشته‌است، این فرصت وجود دارد که به رونق بازرگانی در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات هم کمک کند.

لزوم برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در دوران شیوع کرونا

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: «یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پیش رو برای توسعه تجارت خارجی کشور، به ویژه در شرایط شیوع جهانی بیماری کووید۱۹ و کاهش امکان برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی، برنامه‌ریزی و طراحی نمایشگاه‌های بین‌المللی مجازی است. لازم است که فعالان حوزه فن‌آوری اطلاعات به ما کمک کنند تا بنیادهای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی برای سازمان توسعه تجارت برنامه‌ریزی و طراحی شود.

زادبوم با اشاره به فقدان دانش و آگاهی کافی در میان فعالان تولید و صنعت کشور در مورد مزایا و امکانات نمایشگاه‌های مجازی تاکید کرد: «بسیاری از فعالان اقتصادی هنوز آشنایی کافی با نمایشگاه‌های مجازی ندارند.  جتی هنوز تمایز فروشگاه‌های آن‌لاین با نمایشگاه‌های مجازی درست درک نشده است. بنابراین این مفهوم باید جا بیافتد و فعالان بخش خصوصی باید کمک کنند تا زمینه‌های تعریف و طراحی نمایشگاه‌های مجازی در کشور پایه‌گذاری شود.

زادبوم تأکید کرد: تعریف و ساختار نمایشگاه‌های مجازی باید به صورتی باشد که برای برگزارکنندگان، نمایشگاه‌های فیزیکی جذاب باشد و امکان درآمدزایی  را برای نهادها و شرکت‌هایی که پیش از این در حوزه نمایشگاه‌های فیزیکی فعالیت داشتند فراهم کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. از این رو، فعالان و تشکل‌های فن‌آوری اطلاعات باید محتوای علمی در این مورد تولید کنند و راهکارهای برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را شرح دهند، تجربه‌های کشورهای دیگر تشریح شود و لازم است که این مطالبه عمومی شکل بگیرد که در دوران کرونا و دوران افول نمایشگاه‌های فیزیکی و حضوری، سازمان توسعه تجارت و نهادهای دولتی برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی تسهیلات و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

زادبوم تأکید کر: فعالان صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند تحولی انقلابی در عرصه نمایشگاه‌های تجاری ایجاد کنند. او گفت: «مجریان نمایشگاه‌های سنتی به این دلیل که نسبت به درآمدزایی در عرصه مجازی تردید دارند، تمایل کمتری دارند تا در راه انداختن چنین نمایشگاه‌هایی مشارکت کنند، اما فعالان عرصه فن‌آوری اطلاعات می‌توانند با تشریح دقیق و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، برای درآمدزایی، ارتباط مجازی، دعوت مجازی از شرکت کنندگان و امکانات این‌چنینی، مجریان سنتی نمایشگاه‌های حضوری را هم قانع کنند که در این عرصه وارد شوند.

طلایی در این جلسه اعلام آمادگی کرد که فعالان بخش خصوصی در حوزه نرم‌افزار، زیرساخت و فرهنگ‌سازی به سازمان توسعه تجارت کمک کنند.  طلایی ضمن تشریح تجربه کشورهای دیگر همچون امارات متحده عربی و بریتانیا در برپایی نمایشگاه‌های موفق مجازی، تاکید کرد که اتاق بازرگانی ایران می‌تواند منابع مرجع علمی و مهندسی، نرم‌افزارها و طراحی‌های لازم را برای استفاده برگزار کنندگان نمایشگاه‌های مجازی تامین کند.

دفاتر مجازی از سوی قانونگذار به رسمیت شناخته شود

طلایی در ادامه این نشست، با اشاره به ضرورت ایجاد دفاتر مجازی عنوان کرد: در دنیا به سمت ایجاد دفاتر مجازی گام برداشته شده است. اما در ایران چنین زیرساختی به لحاظ قانونی وجود ندارد. این در حالی است که راه اندازی دفاتر فیزیکی برای شرکت‌ها، هزینه‌های زیادی را به موسسان تحمیل می‌کند. علاوه بر این با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان دورکاری برای بسیاری از فعالیتهای اقتصادی فراهم شده است. بنابراین شرایط کنونی بهترین فرصت را برای طرح چنین موضوع مهمی فراهم آورده است.

او ادامه داد: برخی از فعالیت های اقتصادی نیازی به دفترکار ندارند و می توانند به صورت آنلاین، کسب و کار خود را مدیریت کنند. اما قوانین ثبت شرکت‌ها در ایران دفاتر مجازی را به رسمیت نمی‌شناسد. حال آنکه در سایر کشورها، این دفاتر کاملا رسمی و قانونی در حال فعالیت هستند. البته در ایران الگو برداری از این طرح صورت گرفته است؛  اما بیشتر به عنوان منشی مجازی ایفای نقش می کند.

برچسب‌ها اتاق بازرگانی ایران وزارت اقتصاد و امور دارایی محمدرضا طلایی فناوری اطلاعات حمید زادبوم امارات‌ متحده ‌عربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتاق بازرگانی ایران وزارت اقتصاد و امور دارایی محمدرضا طلایی فناوری اطلاعات امارات متحده عربی اتاق بازرگانی ایران وزارت اقتصاد و امور دارایی محمدرضا طلایی فناوری اطلاعات امارات متحده عربی برگزاری نمایشگاه های مجازی فن آوری اطلاعات و ارتباطات نمایشگاه های مجازی نمایشگاه های فیزیکی سازمان توسعه تجارت محتوای دیجیتال دفاتر مجازی برای توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۷۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید

در روز‌های اخیر برخی طلافروشان نسبت به ثبت معاملات در سامانه‎های متعدد اعتراض کردند؛ این در حالی است که طبق اعلام رسمی سازمان امور مالیاتی نیازی به ثبت اطلاعات مودیان طلا و جواهر در سامانه‎ی مودیان نبوده و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت کافی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس جدید‎‌ترین اظهارات فعالان بازار طلا، علت اصلی اعتراض و اعتصاب صنف طلا و جواهر در شهر تهران عدم هماهنگی دستگاه‎های دولتی در الزام به ثبت اطلاعات در سامانه‎های آنلاین، جامع تجارت وزارت صمت و مودیان مالیاتی وزارت اقتصاد بوده است.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران اخیراً در گفت‌وگو با رسانه‎ها، در مورد علت اعتراض طلافروشان گفته‎‌‎ است: سامانه جامع تجارت از قبل فعال بود؛ اما در مورد عملکرد آن ابهاماتی برای صنف طلا وجود داشت که زمستان پارسال مقرر شد ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت تا 3 ماه به تعویق بیفتد. در این زمینه جلسات متعددی با مسئولین ذی‌ربط برای حل مشکلات داشتیم؛ اما دولت هیچ‌گونه اقدامی برای رفع مشکلات صنعت ما نکرد. بر همین اساس هم فعالان صنف طلا اعتراضاتی نسبت به این موضوع داشتند.

وی افزود: فعالان صنف و صنعت طلا نسبت به ثبت سرمایه، امنیت سامانه و صدور فاکتورها اعتراض دارند؛ زیرا در آخرین جلسه‌ای که در وزارت کشور داشتیم قرار بود سامانه جامع تجارت و سامانه امور مودیان به‌صورت یکپارچه در یک سامانه فعالیت کنند و ثبت فاکتور انجام دهند؛ اما در این 3 ماه هیچ اتفاقی نیفتاد و مسئولین هم اعلام کردند که به‌طورکلی امکان تجمیع وجود ندارد.

نیازی به ثبت اطلاعات در سامانههای متعدد نیست

با وجود این ادعا بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، مسئله ثبت اطلاعات در دو سامانه از طرف دولت برطرف شده است؛ به گزارش روابط‌عمومی سازمان امور مالیاتی کشور در 13 اردیبهشت ماه سال جاری، در راستای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، مودیانی که ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی شده‌اند از جمله مودیان طلا و جواهر، باید از طریق ثبت صورت‌حساب در سامانه مودیان (ارسالی توسط مودی یا شرکت‌های متعدد) یا سایر سامانه‌های دولتی از جمله سامانه جامع تجارت صورت‌حساب‌های خود را ارسال نمایند.

بدیهی است در صورت ارسال صورت‌حساب از طریق سامانه جامع تجارت و دریافت تأییدیه ثبت آن در سامانه مودیان (تأییدیه مذکور در سامانه جامع تجارت نیز قابل نمایش است)، در اجرای تبصره 3 ماده 8 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاقی طی ماده(6) قانون تسهیل تکالیف مودیان نیازی به ثبت مجدد صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان توسط مودی نخواهد بود.

مبادلات طلا ساماندهی خواهد شد؟

با سپری‌شدن مهلت سه‌ماهه دوباره مسئله فعالیت سامانه جامع تجارت در بازار طلا و جواهر مطرح شده و طبق قانون طلافروشان باید اطلاعات را در این سامانه بارگذاری کنند، اما این بار هم اجرای قانون با واکنش منفی آنها مواجه شده است. کاهش فعالیت و نیمه‌تعطیل بودن بازار طلافروشان باعث شد تا روند نزولی قیمت طلا که طی روزهای گذشته سرعت گرفته بود، متوقف شود.

یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی که طلافروشان مطرح می‌کنند این است که باید اطلاعات را در دو سامانه با دو روش مختلف ثبت کنند، این در حالی است که مسئولان هر سه دستگاه متولی یعنی وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده‌اند که با ثبت در سامانه جامع تجارت نیازی به ثبت دوباره در سامانه مؤدیان نیست.

در همین زمینه، مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به ابهامات موجود صنف طلافروشان می‌گوید: در صورت ثبت صورت‌حساب الکترونیک در سامانه تجارت، این صورت‌حساب الکترونیک به سامانه مؤدیان قابلیت انتقال را پیدا می‌کند، پس بنابراین می‌توانند فقط صرفاً در سامانه جامع تجارت صورت‌حساب صادر کنند. دیگر عملاً نیازی برای ثبت مجدد آن در سامانه مؤدیان نخواهد بود.

همچنین حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد بر اساس تبصره 3 ماده 6 قانون تسهیل تکالیف مؤدیان مالیاتی، ذکر نام سامانه جامع تجارت آمده و انجام شده است؛ طبق تأکید صورت‌گرفته، چنانچه دستگاهی همچون سامانه جامع تجارت اطلاعات را دریافت کرد، دیگر نیازی نیست در دستگاه دیگری این اطلاعات ثبت شود و اطلاعات توسط همان سامانه برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.

در همین راستا بنا بر دستور معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران ‎ بها و سنگ‌های قیمتی موضوع تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تاریخ، 7 فروردین سال جاری در کشور الزامی شده است.

بهانه‌های واهی برای فرار از شفافیت

به گزارش تسنیم، بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان، نظام مالیاتی ایران در دولت سیزدهم به سمت شفافیت و مالیات ستانی عادلانه حرکت می‌کند؛ ازاین‌رو دولت درصدد است تا با شفاف‌سازی عملکرد، اصنافی که سودهای نجومی کسب می‌کنند، ولی به دنبال فرار مالیاتی هستند را شناسایی کند. ازاین‌رو عده‌ای از طلافروشان با جوسازی‌هایی از شفاف‌شدن عملکردشان در سازمان مالیاتی ترس دارند و با فضاسازی به دنبال فرار از شفافیت هستند.

با وجود اعلام رسمی دستگاه‎های ذی‎‌ربط دررابطه‌با عدم الزام ثبت اطلاعات در سامانه‎های متعدد و شفاف‌سازی‌هایی که در این حوزه از سوی سازمان مالیاتی و وزارت صمت صورت‌گرفته است؛ اما برخی از طلافروشان همچنان به دنبال شایعه‌پراکنی برای عدم اجرای قوانین مصوب هستند؛ این در حالی است که اتصال به سامانه جامع تجارت تکلیف قانونی باری همه اکثر اصناف بوده و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پویش نقالی شاهنامه در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید
  • اجرای طرح عملیاتی پلیس فتا برای برخورد با لایوهای مستهجن و محتوای مبتذل در فضای مجازی
  • دستگیری عامل انتشار محتوای نامتعارف در فضای مجازی در رشت
  • ناشران بخش مجازی نمایشگاه سی‌وپنجم نسبت به آماده‌سازی پنل مجازی‌ اقدام کنند
  • جای خالی معلمان ماهر مجازی