Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالله یوسفی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این راستا ۱۹ هزار و ۱۴۲ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی در دولت تدبیر و امید به سامانه های آبیاری نوین تجهیز شده  است و قرار است این میزان تا پایان دولت به ۳۹ هزار هکتار برسد.

وی گفت: پیش از دولت تدبیر و امید ۱۹ هزار هکتار از اراضی استان مجهز به سامانه های آبیاری نوین شده بود که در این دولت قدم های بزرگی در این راستا برداشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سفر رییس جمهوری تیرماه  پارسال به استان ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه سامانه های آبیاری نوین مصوب شد که اعتبار سال گذشته به مبلغ ۲۷۰ میلیارد ریال به صورت کامل تخصیص یافت و هزینه شد.

وی گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته با هزینه‌کرد اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریالی، بیش از سه هزار هکتار از کشتزارهای استان زیر پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار می گیرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی گفت: بدین ترتیب  حدود ۶۰۰ خانوار از مزایای این طرح ها بهره مند شده و عملکرد آبیاری هم تا ۷۵ درصد افزایش می یابد.

یوسفی اظهار داشت: علاوه بر اعتبار مصوب شده سفر رییس جمهوری،  ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیز  برای تجهیز اراضی به سامانه های آبیاری نوین اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ برای اجرای طرح های آبیاری نوین به صورت ۸۵ درصد کمک بلاعوض دولت، حداکثر برای آبیاری قطره ای ۱۷۵ میلیون ریال و بارانی ۱۰۵ میلیون ریال پرداخت شد.

یوسفی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات آبیاری نوین به کشاورزان وجود ندارد افزود: کشاورزانی که آب و زمین در اختیار داشته باشند برای اجرا به آنان تسهیلات پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در سامانه‌های سنتی آبیاری میانگین عملکرد انتقال آب حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اظهار داشت: در روش‌هایی که منجر به استقرار سامانه‌های آبیاری بارانی می‌شود، راندمان آبیاری به ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که در سامانه‌های قطره‌ای این رقم تا ۹۰ درصد هم می‌رسد.
وی گفت: بدین ترتیب در سامانه آبیاری قطره‌ای عملکرد انتقال آب ۲ برابر ارتقا پیدا می‌کند و در هر هکتاری که این طرح اجرا شود به طور متوسط چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.
وی گفت: در شرایطی هم که حالت تجمیعی باشد (چاه عمیق، قنات) و تعداد مالکان زیاد باشند، مشروط بر اینکه تمام مالکان آمادگی اجرای طرح را داشته باشند دولت کمک های خوبی خواهد کرد.

یوسفی با بیان اینکه علاوه بر افزایش راندمان آبیاری افزون بر ۳۰ درصد میزان تولید در واحد سطح نیز افزایش می یابد افزود:

 اجرای شبکه فرعی آبیاری و زهکشی هزار و ۹۶۷ هکتار، طرح های تامین آب کشاورزی به میزان ۱۳۸.۸ میلیون متر مکعب، احیا و مرمت قنوات استان به میزان ۹۳۴ کیلومتر و اجرای کانال های آبیاری عمومی و لوله گذاری استان به میزان شامل چهار هزار و ۴۶۳ هکتار کیلومتر از اقدامات دیگر دولت تدبیر و امید در بخش آب کشاورزی بوده است.

 ۱۰۰ درصد اعتبارات آبیاری نوین به صورت تجمیعی داده می شود

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان ایکه اراضی این استان خرد و در قطعات کوچک هستند گفت: برای اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کوچک و خرده مالکی هزینه های زیادی انجام می شود که اگر کشاورزان زمین های خود را تجمیع کنند دولت ۱۰۰ درصد اعتبارات را اختصاص می دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی هم گفت: ۶۴ برنامه در سند سازگاری با کم‌آبی استان تدوین شده است که اجرای آن ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.  

وحید واسطه اظهار داشت:  ۶۴ برنامه تا افق سال ۱۴۰۵ تعریف شده است که اعتبار مورد نیاز آن، ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده که ۴۷۰ هزار میلیارد ریال از این رقم،  مربوط به برنامه های جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه تا افق سال ۱۴۰۵، در مصرف آب بخش های مختلف، حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی می شود خاطرنشان کرد: تلاش داریم صرفه جویی و کاهش میزان مصرف آب بخش های مختلف آشامیدن،  کشاورزی و صنعت، به صورت جدی تر اجرایی شود، و در این سند، برای هر بخش، برنامه ها و سهمی از کاهش میزان مصرف آب در نظر گرفته شده  است.  

وی تصریح کرد: قرار است در مدت هفت سال، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۲۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یابد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد از آب در استان در بخش کشاورزی استفاده می شود.  

 خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی بجنورد آبیاری خراسان شمالی پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی بجنورد آبیاری خراسان شمالی وزارت جهاد کشاورزی بجنورد آبیاری خراسان شمالی سامانه های آبیاری نوین دولت تدبیر و امید میلیارد ریال خراسان شمالی هزار هکتار مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۸۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، کشت به روش نوین سیب زمینی با استفاده از نوار تیپ در زمین‌های زراعی دشت اردبیل که از چند سال قبل آغاز شده، در سال جاری به تنها روش کاشت این محصول تبدیل شده است.
کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در چند هفته اخیر با برگزاری کلاس‌های آموزشی الگویی و ترویجی در سر مزرعه، در خصوص روش جای گذاری نوار تیپ در زراعت سیب زمینی در حال کمک و مساعدت به کشاورزان سیب زمینی کار این خطه هستند.
۱۰۰ درصد مزارع سیب زمینی استان اردبیل به صورت مکانیزه کشت می‌شود و شیوه آبیاری مزارع استان نیز در چند سال اخیر مدرن شده و اغلب به صورت آبیاری با نوار تیپ انجام می‌شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به علت استفاده از آبیاری به روش نوار تیپ و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار تیپ و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، میزان برداشت محصول سیب زمینی در دشت اردبیل به شکل قایل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.
غفور آقایی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کشت سیب زمینی در ۱۹ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری اظهار کرد: برای کاشت این میزان سیب زمینی در استان حدود ۷۰ هزار تن بذر از نوع مینی تیوبر، مینی تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب مصرف می‌شود.
وی گفت: ۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا اعلام کرد و گفت: کشاورزان در تهیه بذر مرغوب به قیمت مناسب دچار مشکل هستند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با توصیه کشاورزان سیب زمینی کار استان اردبیل برای مشاوره و رعایت توصیه فنی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در خصوص کاشت محصول خود افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز همچون سال‌های گذشته کشاورزان سیب زمینی کار برای جلوگیری از اتلاف زمین و آبیاری آسان و با کمترین میزان مصرف آب، از روش آبیاری با نوار تیپ استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • نیمی از کم‌ بارشی‌های اخیر کشور جبران شد
  • نیمی‌از کم بارشی‌های اخیر کشور با بارش‌های امسال جبران شد
  • خبر خوب هواشناسی؛ بارش‌های بهاری نیمی از کم‌بارشی‌های کشور را جبران کرد + جزئیات
  • خبر خوب هواشناسی ؛ بارش‌های بهاری نیمی از کم‌بارشی‌های کشور را جبران کرد + جزئیات
  • نیمی‌از کم‌ بارشی‌های اخیر کشور با بارش‌های امسال جبران شد
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری