تفرقه بستر بهرهبرداری استکبار جهانی است
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۸۶۷۳
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اصل اولیه در اسلام صلح بین طوائف مختلف است، اظهار کرد: جنگ موجب کینه و تفرقه میشود و تفرقه بستر بهرهبرداری استکبار جهانی است.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در جلسه شورای معاونین در ادامه سلسله مباحث پیرامون طرح معماری جدید و نوسازی تقریب، اظهار کرد: اگر دو گروه مسلمان با هم جنگیدند دستور قرآنی است که با ظالم مقابله وعدل را استیفاء کنیم تا اینکه آن گروه ظالم دست از ظلم بردارد و تسلیم عدالت شود این معیاری است که بتوانیم کشورها و گروه هایی که بر دیگران ظلم می کنند را تشخیص دهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه اصل در اسلام صلح است، اظهار داشت: اصل این است که جنگی نباشد زیرا جنگ موجب تفرقه می شود و تفرقه بستر بهره برداری استکبار جهانی است اگر جنگی شد باید صلح برقرار گردد ولی این اصل اولیه استثنایی هم دارد و آن این است اگر دو گروه از مسلمانان با یکدیگر جنگیدند و یکی بردیگری ظلم کرد اینجا باید به جنگ وارد شد و با ظالم مقابله کرد تا از ظلم دست بردارد و حق مظلوم را به وی بازگرداند. از نظر قران این تنها راه اصلاح است.
شهریاری در ادامه به معانی لغوی عدالت اشاره کرد و گفت: عدالت در معنای عام به معنی ضد جور و ظلم است. طبیعتا اگر عدل ضد جور و ظلم باشد و جور و ظلم به معنی ستاندن حق غیر باشد بنابراین عدل می شود نستاندن حق دیگری. یعنی وقتی شما حق دیگری را نمی ستانید عادل هستید. اینجا دو مرتبه از عدالت وجود دارد اول اینکه شما حق دیگری را نمی ستانید یعنی شما در خانه نشسته اید و حق کسی را به ناحق نمی گیرید پس عادل هستید چون حق کسی را نستانده اید این مرتبه اول عدالت است و معنای سلبی دارد. اما مرتبه بالاتراین است که شما می روید و حق شخصی که مظلوم واقع شده را از ظالم میستانی و به مظلوم بازمی گردانی این یک اقدام ایجابی است که به آن عدالت جبرانی گویند. عدالت جبرانی وجه ایجابی دارد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: ظلم مفهوماً دو جزء علی البدل دارد یکی از آنها بنائی عقلائی است و آن این که حق دیگری را بستانند و جزء دیگر که ریشه در قران و سنت دارد بنائی شرعی است و آن این که گناه کند (یا کفر یا شرک ورزد که بزرگترین گناه است). در تعابیر قران و روایات اسلامی آمده کسی که گناه کند به خود ظلم کرده است و دیگر عادل نیست. در مقابل عدل که ضد ظلم است نفی این دو جزء است یعنی کسی عادل است که هم حق دیگری را نستاند و هم گناه نکند بنابراین اگر کسی این دو ویژگی را داشته باشد عادل است و این چنین شخصی شرط قضاوت یا امامت جماعت را داراست.
شهریاری تأکید کرد: ظلم یعنی ستم کردن و عدل یعنی ستم نکردن بنابر این تعریف عدالت به وضع هر چیزی در جای خودش تعریف به لوازم و آثار است و نیز تعریف عدالت به ملکه نیز مدخول از اخلاق فلسفی است و از متون دینی چنین معنایی استنباط نمیشود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اگر ظلم به معنای ستاندن حق دیگری و عدل به معنای نستاندن حق دیگری باشد پس ظلم و عدل ارجاع به معنای پیشینی «حق» دارد. زمانی که انسان به دنیا میآید مستحق حقوقی میگردد که عقلا به آن حقوق بشر گویند. نفس کشیدن یکی از مهمترین و ضروریترین حقوق انسان است، اظهار کرد: اگر شما جلوی نفس کشیدن انسانی را بگیرید شما اساسی ترین و ضروری ترین حق را از وی گرفته اید لذا از جمله بارزترین نقض حقوق بشر این است که نگذارید کسی نفس بکشد. این بزرگترین ظلمی است که در حق یک انسان ممکن است صورت گیرد. اما امروز در آمریکا مشاهده میکنیم که این اساسی ترین و ضروریترین حق نادیده گرفته میشود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حق دیگری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنبش دانشجویی عامل فروپاشی اندیشه استکبار جهانی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ آیت الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه فلسطین و غزه به مسأله اول جهان تبدیل شده است، افزود: هر انسان آگاه و با وجدانی نسبت به حمایتهای رژیم صهیونسیتی در غزه سکوت نخواهد کرد و طوفان جنبش دانشجویی نمونهای از این بینش درست دانشجویان در جهان است و کسانی به میدان آمده اند که از نخبگان و برگزیدگان علمی بودند.
امام جمعه کرج گفت: برخی در داخل کشور که با بهانه جوییهای غیر واقعی برای کشور آشوب ایجاد میکردند حالا در برابر این رفتارهای استکبار جهانی لب به سکوت بسته اند که جای تأسف دارد.
وی با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات همواره وظیفهای ملی و شرعی بوده است، افزود: در مرحله دوم انتخابات شهروندان کرجی با مشارکت پرشور میتوانند نمایندهای قوی و مناسب با پشتوانه خوب مردمی راهی مجلس کنند.
آیت الله حسینی همدانی تنها راه پیشرفت و توسعه هر کشوری را اعتماد به نخبگان جامعه و باور توانستن دانست و گفت: استکبار جهانی در ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۷۴ و با هدف ضربه زدن به جمهوری اسلامی تحریمها را آغاز کرد تا به خیال خام خود بتواند ایران اسلامی را با شدیدترین تحریمها به انزوا و تسلیم بکشاند ولی اعتماد ملی و خودباوری ایران را در این تحریمها سربلند کرد و در اردیبهشت ماه ۹۷ هم با خروج از برجام نتوانستند به اهداف شوم خود دست یابند.
امام جمعه کرج با اشاره به اینکه رژیم صهیونسیتی در جهان به عنوان جنایتکار جنگی شناخته شده است افزود: هر عدالتخواه و حق جویی در برابر جنایتهای رژیم صهیونیستی ساکت نخواهد ماند و باید علاوه بر رژیم صهیونسیتی تامین کنندگان مالی و اسلحه برای این غده سرطانی هم به عنوان جنایتکار جنگی شناخته شود.