Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری پزشک عمومی در چهارمحال‌وبختیاری گفت: کودکان، نوزادان، افراد مسن و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و عروقی دارند در تابستان  و فصل‌های گرم بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

با فرا رسیدن فصل‌گرم تابستان و روزهای طولانی، احتمال گرمازدگی به دلیل قرار داشتن در معرض مستقیم تابش نور خورشید و بیماری‌های مرتبط با گرما نیز بیشتر شده، امروزه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روزهای گرم و طولانی تابستان، گرمازدگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌اکبر نادری در گفت‌وگو با ایسنا، در تعریف گرمازدگی، اظهار کرد: گرمازدگی شامل علائمی از جمله احساس تب، گُرگرفتی بدن، درد عضلات، خشکی دهان است که این علائم در بدن انسان به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش مستقیم نور خورشید و یا تولید بیش از حد گرما در بدن ممکن است ظاهر می‌شود.

پزشک عمومی درمانگاه امام علی(ع) شهرکرد در ادامه افزود: گرمازدگی وضعیتی اورژانسی است که عدم درمان آن ممکن است به تشنج، شوک بدن و حتی مرگ منجر شود.

وی با اشاره به دمای هوای چهارمحال و بختیاری و اینکه از جمله استان‌های دارای آب و هوای خنک در این فصل از سال هستیم، عنوان کرد: کشاورزان، کارگران و افرادی که به واسطه شغل‌شان  بین ۶ تا ۷ ساعت در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرند و یا سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای نیز هستند،  مستعد حمله گرمایی( گرمازدگی شدید) هستند.

نادری در ادامه بیان کرد: سستی، احساس ضعف در بدن، بی‌حالی، حالت تهوع و استفراغ، درد عضلانی، سردرد و خشکی دهان از علائم هشداردهنده گرمازدگی است.

پزشک درمانگاه امام علی(ع) شهرکرد با بیان اینکه اگر فردی دچار گرمازدگی شد در مرحله اولیه باید فرد  را به مراکز درمانی رساند، گفت:  درصورت دسترسی نداشتن به پزشک، فرد بلافاصله بعد از گرمازدگی باید دمای بدن او کاهش پیدا کند و اگر قادر به نوشیدن است و دچار حالت تهوع و یا استفراغ نیست باید نوشیدنی‌های طبیعی مصرف کند.

وی نخستین اقدام در مواجهه با گرمازدگی را کاهش هر چه سریع‌تر دمای فرد گرمازده شده دانست و تشریح کرد: تعداد زیادی از کودکان در فصل تابستان ساعات طولانی در هوای گرم بدون نوشیدن مایعات کافی، مشغول فعالیت و بازی هستد و در معرض گرمازدگی قرار دارند.

نادری با اشاره به اینکه همواره بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی آب است، اضافه کرد: با مشاهده فرد گرمازده اگرچه هوشیار و دارای علائم خفیف است به او مقادیر آب و مایعات خنک داده شود و از باد پنکه، کولر و قالب‌های یخ برای خنک‌کردن بدن فرد استفاده شود تا بدن وی به حالت اولیه برگردد و اگر فرد قادر به نوشیدن نیست سریعا به اورژانس منتقل شود.

پزشک درمانگاه امام علی(ع) شهرکرد به افرادی که به واسطه شغل‌شان در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند، توصیه کرد: افراد با فعالیت بدنی و تعریق در اواسط روز آب بدن‌ آن‌ها کاهش یافته و ممکن است دچار گرمازدگی شوند و همچنین جلوگیری از گرمازدگی قرار نگرفتن در زیر تابش مستقیم نور خورشید، افزایش مصرف مایعات طبیعی در فصل تابستان و استفاده از کلاه‌های لبه‌دار است.

وی گفت: همچنین فرد گرمازده از مصرف  چایی به دلیل ادرار آور بودن که منجر به دفع و کاهش آب بدن شده پرهیز کند و مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه به دلیل دارا بودن آب فراوان و فیبر موجود در آن‌ها به جبران کاهش آب بدن بپردازند.

پزشک درمانگاه امام علی(ع) شهرکرد خاطرنشان کرد: در فصل‌های گرم سال افراد به مصرف نوشیدنی‌های دارای شیرین‌کننده‌های کم از جمله خاکشیر، تخم‌شربتی بپردازند و از مصرف نوشابه‌های شیرین و مصنوعی اجتناب کنند.

نادری در پایان با اشاره به اینکه گرمازدگی بیماری شدیدی نیست، یادآور شد: نوزادانی که به دلیل زردی داشتن در زیر مهتابی قرار می‌گیرند و آب بدن آن‌ها به این واسطه کاهش می‌یابد و ممکن است دچار گرمازدگی شوند و مادران باید به وفور به آن‌ها شیر دهند تا آب از دست رفته بدن آن‌ها جبران شود و دچار گرمازدگی نشوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری گرمازدگی تابستان درمانگاه امام علی ع دچار گرمازدگی آب بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۲۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد

مدت‌هاست که مشخص شده است قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

به گزارش مدیسن نت، تحقیقات تازه ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت در این خصوص داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلا به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • (ویدیو) صف طولانی اصفهانی‌ها برای سروش صحت
  • صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت