Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@03:39:43 GMT

همایون خرم؛ نغمه‌هایی به جاودانگی چندین نسل

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۲۷۰۶

همایون خرم؛ نغمه‌هایی به جاودانگی چندین نسل

همایون خرم بیش از آنکه از اساتید خود الهام گرفته باشد هنرمندی خودآموخته و متکی بر نبوغ و استعداد ذاتی خود است. ملودی‌های پر احساس و ناب، ترکیب بندی‌های خلاقانه، ساز بندی‌های خاص و تسلط همایون خرم به ظرایف موسیقی ایران جاودانگی آثار او را در تاریخ موسیقی ایران رقم زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز نهم تیرماه، مصادف با نودمین سالگرد تولد استاد همایون خرم از بزرگترین آهنگسازان تاریخ موسیقی ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آهنگسازی که ساخته‌هایش در حافظه شنیداری مردم ایران ثبت شده است و کم‌تر ایرانی را می‌توان یافت که حداقل آهنگ‌های "سرگشته"، "غوغای ستارگان"، "رسوای زمانه" نشنیده باشد و با آن خاطره نداشته باشد!

همایون خرم در شهر بوشهر دیده به جهان گشود. مادر او از شیفتگان موسیقی ایرانی بود و نام همایون را به خاطر علاقه‌ی وافرش به دستگاه همایون برای فرزند خویش انتخاب کرد. همایون خرم در ۱۱ سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و به فراگیری ویولن پرداخت. استعداد فراوان همایون باعث شد سه سال بعد آن چنان تبحری پیدا کند که در رادیو به نوازندگی بپردازد. همکاری پیوسته با رادیو باعث شد بعد با عنوان آهنگساز، نوازنده و رهبر ارکستر آثار بی بدیلی را خصوصاً در برنامه گل‌ها ارائه کند.

مادر همایون خرم مشوق اصلی او در موسیقی بود و همواره استعداد فرزند خود را می‌ستود و تلاش می‌کرد تا بستر را برای پیشرفت او فراهم کند. اولین ویولن خرم را مادرش وقتی استعداد او را با تار خود ساخته همایون دید خریداری کرد و از آنجا بود که زندگی هنری استاد همایون خرم رقم خورد. می‌توان گفت همایون خرم بیش از آنکه از اساتید خود الهام گرفته باشد هنرمندی خودآموخته و متکی بر نبوغ و استعداد ذاتی خود است این نکته آنجا بیشتر جلوه می‌کند که همایون خرم پس از آشنایی با ویولن زیر نظر صبا، با توجه به اینکه با نت موسیقی آشنایی نداشته با مطالعه کتاب‌های علینقی وزیری و روح الله خالقی خود به تنهایی با مهارت‌های نت خوانی، دشیفر و سلفژ که لازمه آهنگسازی و نوازندگی است آشنایی پیدا می‌کند.

نوازندگی همایون خرم شباهت‌های بسیاری با سبک نوازندگی حبیب‌الله بدیعی و علی تجویدی دارد با این تفاوت که همایون خرم علاوه بر تسلط بر ظرایف موسیقی ایرانی و توانایی فوق‌العاده در بداهه پردازی از نظر علم موسیقی سرآمد بود. شهرت او در نوازندگی و آهنگسازی تا جایی بود که در دوران طلایی موسیقی ایران یعنی زمان همکاری هنرمندان با رادیو و برنامه گل‌ها همایون خرم به همراه علی تجویدی، حبیب الله بدیعی و پرویز یاحقی از طرف مطبوعات و اهل هنر، لقب چهار سوار سرنوشت را گرفتند.

همایون خرم اگر چه برای راضی نگه داشتن پدر خود به تحصیل در رشته مهندسی برق پرداخت و فرصت تحصیلات آکادمیک موسیقی را پیدا نکرد، اما به صورت آزاد هارمونی و کنترپوان را در زمان خدمت نظام نزد سروان حسینی که از متخصصان موسیقی نظامی بوده فرا می‌گیرد و بعدها برای تکمیل اندوخته‌های خود در هارمونی و آهنگسازی از محضر فریدون فرزانه بهره می‌برد.

بی شک همایون خرم در ملودی پردازی بی‌مثال بود ملودی‌های غنی و خلاقانه‌ای که ممکن است تنها در یک تونالیته و یک گوشه خاص باشد ولی از ارزش موسیقیایی و در عین حال تنوع بالایی برخوردار است. نغمه‌های ناب و دل‌فریبی که با تنظیم‌های خاص همایون خرم جزی از حافظه شنیداری مردم ایران شده است.

مشخصه اصلی ساخته‌های همایون خرم نوآوی در تقسیم کردن ملودی بین سازهای مختلف ارکستر و سازبندی‌های خاص او است. به علاوه پیوند شعر و موسیقی در ساخته‌های استاد خرم به بهترین شکل ممکن است و این قطعاً به نحوه‌ی برخورد او با شعر و نقش ترانه سرا در ساخته‌های او است.

او در طی فرایند ساخت آهنگ ترانه سرا را با ساخته خود همراه می‌کند و پا به پای ترانه سرا موسیقی خود را می‌سازد. انتخاب‌های همایون خرم برای موسیقی‌های با کلام خود همواره بهترین انتخاب‌ها بوده است. خوانندگانی که با توجه به توانایی‌هایشان انگار فقط باید برای همان آهنگ انتخاب شوند. همایون خرم در کارنامه هنری خود با خوانندگان ماهری از جمله حسین قوامی، محمدرضا شجریان، علیرضا قربانی، محمد اصفهانی، ایرج و نوازندگان صاحب سبکی از جمله امیر ناصر افتتاح، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، جواد معروفی، انوشیروان روحانی، جهانگیر ملک داشته است. بسیاری از کارهای‌های استاد خرم هنوز منتشر نشده و یا در دست انتشار است.

استاد همایون خرم پس از چند دوره شیمی درمانی به علت سرطان روده در ۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۱ در تهران دیده از جهان فرو بست. اما شاگردان این استاد از جمله بابک شهرکی، محسن کاظمیان، علی وکیلی، صدرا فلاحی، مانی فرضی و بسیاری دیگر امانت دار میراث این هنرمند بزرگ هستند.

کد خبر 431062

منبع: ایمنا

کلیدواژه: همایون خرم موسیقی موسیقی سنتی موسیقیدان ایرانی موسیقیدان هنرمندان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق همایون خرم موسیقی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۲۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراکتور 200 میلیون جریمه و تهدید شد

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال تراکتور که در دیدار برگشت لیگ برتر شکست سنگین 4 بر یک را در ورزشگاه یادگار امام تبریز مقابل ذوب‌آهن متحمل شد، به دلیل تخلف هوادارانش در این بازی باید جریمه سنگینی را پرداخت کند.

فدراسیون فوتبال در این باره نوشته است: «دیدار تیم‌های تراکتور و ذوب آهن اصفهان در هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال کشور برگزار شد که کمیته انضباطی رای خود را به این شرح صادر کرد: باشگاه تراکتور به دلیل فحاشی و پرتاب اشیا توسط تماشاگران منتسب در چندین نوبت و نقض اصول کلی رفتار و مستند به مواد 51 و 86 با جریمه 200 میلیون تومانی مواجه شده که این رای قابل تجدید نظر در کمیته استیناف است.»

باشگاه تراکتور در این فصل و به ویژه دور برگشت چندین مقطع اقدام به رایگان کردن مسابقات خانگی خود کرد که فدراسیون فوتبال در این باره هم به سرخ پوشان تبریزی هشدار داده است.

در پایان رای انضباطی برای باشگاه تراکتور عنوان شده: «به باشگاه اخطار می‌گردد چنانچه بلیت فروشی مطابق مقررات انجام نشود، با تنبیهات شدیدتری مواجه خواهند شد.»

دیگر خبرها

  • پدر طلبه شهید همایون معدنی به فرزند شهیدش پیوست
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • آقای همایون شجریان بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • حیات و جاودانگی امروز کشور مرهون خون شهدا است
  • تراکتور 200 میلیون جریمه و تهدید شد
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی یازدهم اردیبهشت
  • تصاویری از تشکیل چندین دریاچه‌ شیرابه در تهران؛ وعده مسئولان دروغ شد! | فیلم
  • مستند کوین اسپیسی در راه پخش در سراسر جهان است
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم