Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراکز تحقیقاتی به‌عنوان بازوی پژوهش‌های کاربردی و صنعتی در بطن دانشگاه‌ها به‌منظور ایجاد بستری برای گزینش، شکوفایی و ماندگاری فرهیختگان علمی به منظور تحقق اهداف کلان دانشگاهی ایجاد شده‌اند.

تمرکز پژوهش درحوزه‌هاى پیشتاز علمى، ارتقا و تقویت کیفیت تحقیقات دوره‌های تحصیلات تکمیلی با همکاری واحدهای پژوهشی دانشگاه، جهت‌دهی پژوهش در راستای تامین نیازهای ملی و منطقه‌ای، تدوین و واگذاری دانش فنی و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، تمدید و گسترش روابط تحقیقاتی موجود، ترویج روابط جدید با مراکز علمی پیشرفته داخلی و خارجی، شرکای صنعتی، تجاری و شرکت‌های بزرگ از دیگر اهداف مراکز تحقیقاتی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه آزاد اسلامی با بهره‌مندی از 190 مرکز تحقیقاتی در گروه‌های پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم پیشرفته در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور از ظرفیت تحقیقاتی عظیمی برخوردار است. ظرفیت‌هایی که می‌تواند در واگذاری و انتقال دانش فنی و تخصصی به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ایفای نقش کند و سهم اقتصاد دانش‌بنیان را در سبد درآمدهای دانشگاهی افزایش بدهد.

قنبر لایی رئیس مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی درباره آخرین دستاوردهای تحقیقاتی این مرکز اظهار کرد: ثبت اختراع روغن آرایشی، بهداشتی پسته به صورت قرص و شربت در سه ماهه نخست سال انجام شده است. طرح‌های تحقیقاتی دیگری نیز در حوزه سرمازدگی درحال مطالعه است.

وی افزود: باتوجه استقرار برنامه علمی پسته در این مرکز تحقیقاتی، اخیراً نیز کمیته علمی هفتمین جشنواره پسته به مرکز تحقیقات پسته واگذار شده است که این اتفاق برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان بسیار ارزشمند است.

رئیس مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با صاحبان باغات و صنایع بسته‌بندی مقرر شده در این جشنواره تعدادی از دانشجویان مستعد در راستای حل چالش‌های حوزه پسته بورسیه شوند و تحصیلات خود را بدون پرداخت شهریه ادامه بدهند.

لایی از دریافت سفارش بیش از 5 هزار نهال پسته تا فصل پاییز سال جاری خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم ظرفیت تولید پسته را تا 15 هزار نهال در سال افزایش بدهیم. از ابتدای سال تاکنون 3 هزار اصله نهال پسته به فروش رفته است.

وی ادامه داد: تمهیدات و برنامه‌هایی طراحی شده تا برای سال آینده این عدد تا 50 هزار نهال افزایش پیدا کند، درآمد مطلوبی از جهت فروش نهال پسته عاید دانشگاه می‌شود. به‌صورت تقریبی هر یک هزار نهال معادل شهریه دو دانشجو در یک ترم تحصیلی است.

رئیس مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی درباره لیست خدمات ارائه شده به دستگاه‌های دولتی و شرکت‌ها تصریح کرد: به زودی مجوز سنجش آفلاتوکسیون و آزمایشگاه همکار به مرکز تحقیقاتی پسته اعطا خواهد شد و فصل جدید همکاری‌های مرکز با شرکت‌های صادر کننده پسته آغاز می‌شود. تربیت کارشناس فنی و معرفی آنها به تولیدکنندگان پسته از دیگر اهداف پیش روی مرکز تحقیقات به‌شمار می‌رود.

لایی گفت: دستگاه‌ها و تجهیزات مربوط به صدور مجوز آفلاتوکسیون در مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد واحد دامغان فراهم شده و با دریافت مجوز درآمدزایی مطلوبی محقق می‌شود.

وی پیرامون روند حمایتی مرکز تحقیقات پسته از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی خاطرنشان کرد: دانشجویانی که در راستای حل چالش‌های حوزه پسته و برنامه علمی پسته پایان‌نامه‌های خود را انتخاب کنند امکانات و تجهیزات مرکز تحقیقات در اختیار آنها قرار می‌گیرد. ثبت اختراع و ارائه بروندادهای علمی با عنوان مرکز تحقیقات امتیازات ویژه‌ای دارد.

رئیس مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: تاکنون 700 عنوان پایان‌نامه‌ ذیل نظام موضوعات برنامه علمی و سامانه پایش احصا و بارگذاری شده که همه این چالش‌ها با رصد معضلات باغات پسته و صنایع وابسته به آن احصا و تدوین شده است و در نهایت راهکارهای ارائه شده در اختیار صنعت قرار می‌گیرد.

لایی در پایان یادآور شد: اکنون مراکز تحقیقاتی با عمده بخشنامه‌هایی مواجه شده که اغلب دست‌وپا گیر محققان می‌شود و رونق مراکز را از بین می‌برد. مشکلات بودجه‌ای و سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های مستعد نیز از چالش‌های جدی مراکز تحقیقاتی به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/

358 / 167 مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز تحقیقات پسته قنبر لایی نهال پسته جشنواره پسته

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز تحقیقات پسته نهال پسته جشنواره پسته مراکز تحقیقاتی نهال پسته هزار نهال چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۳۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در دیدار با محمدحسین تقی‌پور فرمانده سپاه شهرستان دامغان با اشاره به ساختار دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بخشنامه و آیین‌نامه‌های دقیق، ساختار خوب، کارکنان و اعضای هیئت علمی توانمند از دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی پویا و قانونمند ساخته که با توجه به رعایت قوانین کمترین معضلات را در آن شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یک مفهوم مهم در جامعه علم و فناوری دارای اهمیت بالایی است و این فعالیت‌ها نه‌تنها به توسعه علم و فناوری کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان متذکر شد: یکی از دستاورد‌های دانش‌بنیانی از زیست‌بوم علم و فناوری کشور است و این دستاورد نشان‌دهنده توانایی دانش‌بنیان‌ها در تجهیزات پیشرفته و مقابله با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی است.

افشاری متذکر شد: همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان بر پایه نوآوری و دانش‌افزایی سریع عمل و با تجاری‌سازی محصولات خود به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند و می‌تواند در توسعه جامعه و اقتصاد کشور اثربخش باشد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: راهی به جز حرکت به سوی کار و تولید نیست و با توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی نیازمند تلاش‌های جدی و نهادینه‌سازی آن در جامعه هستیم، آموزش و ترویج مفاهیم کارآفرینی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی می‌تواند نقش مهمی در توسعه این فرهنگ داشته باشد.

افشاری تأکید کرد: آموزش مهارت‌های کارآفرینی به جوانان و دانشجویان می‌تواند آینده‌ی کاری آنها را تحت تأثیر قرار دهد و با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در توسعه کشور، تلاش‌های جدی برای ترویج این فرهنگ و ایجاد محیط‌های حمایتی برای کارآفرینان در برنامه‌های ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره
  • برداشت ۳ تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره
  • دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید