Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:37:32 GMT

ترموستات دیجیتال چیست؟

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۳۶۳۱

ترموستات دیجیتال چیست؟

در تهویه مطبوع از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود و هدف تمام این تجهیزات تأمین آسایش و رساندن دمای محیط به نقطه‌ی مطلوب و استاندارد است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سایت روحی، تهویه مطبوع نیز همانند تمام فرآیندهای دیگر از بخش‌های اصلی تولید حرارت و برودت، انتقال حرارت و برودت، توزیع حرارت و برودت و کنترل عملکرد تشکیل‌ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان‌طور که می‌دانید در سیستم‌های تمام آبی تهویه مطبوع، تولید حرارت و برودت مرکزی بر عهده‌ی چیلر و بویلر یا دیگ فولادی (دیگ بخار) و انتقال آن بر عهده‌ی لوله‌های آب و پمپ‌های سیرکولاتور و توزیع حرارت و برودت بر عهده‌ی انواع فن کویل و هوارسان است.

کنترل و تنظیم عملکرد سیستم تهویه مطبوع بر عهده‌ی ترموستات فن کویل و سنسور و ترانسمیتر و سیستم کنترلی است. البته در این فرصت کوتاه در خصوص سیستم‌های حجم ثابت که با سیستم مدیریت ساختمان یکپارچه نشده‌اند، صحبت می‌کنیم.

در حدود 140 سال پیش اولین ترموستات برای کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی بویلر اختراع شد. عملکرد بسیار ساده‌ای داشت و به روی دودکش نصب می‌شد و مواقعی که دمای دود خروجی بسیار بالا می‌رفت این ترموستات به دیگ فرمان می‌داد تا میزان احتراق کاهش یابد. مخترع این ترموستات حین و پس از جنگ جهانی اول شرکت هانیول را تاسیس کرد و هانیول پرفروش‌ترین تجهیزات کنترلی و ترموستات را در سطح جهان تولید و توزیع کرد.

ترموستات در تهویه مطبوع

ترموستات دستگاهی است که می‌تواند فن کویل را کنترل کند. ترموستات می‌تواند دمای محیط را حس کند و روی نقطه‌ی دمایی مشخصی تنظیم گردد و اگر دمای محیط از نقطه‌ی تنظیم‌شده بالاتر یا پایین‌تر رود، فن کویل فرامینی را به فن کویل صادر می‌کند که باعث تنظیم مجدد دما گردد. ترموستات می‌تواند دور فن را تغییر دهد یا آن را خاموش و روشن نماید. اصلی‌ترین وظیفه‌ی ترموستات ایجاد شرایط آسایش و بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

انواع ترموستات

ترموستات الکترومکانیکی

این ترموستات با استفاده از دیافراگم و بالشتک عمل کند و پس از تغییر دمای فضا از دمای طرح می‌تواند فرمان قطع یا وصل را به فن الکتروموتور فن کویل یا به شیر کنترل سه راهه صادر کند.

ترموستات دیجیتال

این ترموستاتها به‌صورت دیجیتال و قابل‌برنامه‌ریزی هستند، می‌توانید برنامه‌ی هفتگی برای روشن خاموش شدن فن کویلها به آن‌ها داد. ترموستات دیجیتال توانایی کنترل فن کویل های دو لوله و چهار لوله‌ای را دارند و همچنین می‌توانند علاوه بر فرمان به الکتروموتور فن، به شیرهای کنترلی پیشرفته دوراهه نیز فرمان دهند که این فرمان می‌تواند به‌صورت تدریجی یا قطع ‌و وصلی باشد. از معروف‌ترین آن‌ها ترموستات هانیول است که طی سالیان اخیر سهم بسزایی از بازار ترموستات دیجیتال را در اختیار دارد.

هزینه‌های ترموستات

پیمانکار یا کارفرمای یک پروژه ساختمانی اگر کمتر از نیم درصد از بودجه‌ی کل عملیات عمرانی اعم از خرید زمین و دریافت مجوزهای مورد نیاز را به خرید ترموستات با کیفیت اختصاص دهد، می‌تواند تجربه‌ی کاربری مناسبی را به خریدار ارائه دهد. فرض کنید بهترین چیلر دنیا را خریده‌اید و با بهترین فن کویل در سیستم به کار گرفته‌اید ولی از ترموستات غیر اصل یا بی‌کیفیتی استفاده کرده‌اید که نقطه‌ی دمایی مناسب را برای فضای موردنظر نگه نمی‌دارد، کالیبره نیست یا به‌درستی عمل نمی‌کند.

مصرف‌کننده باید هزینه بهای انرژی بیشتری بدهد و همیشه از عملکرد سیستم ناراضی باشد. چندین میلیارد هزینه‌ی خرید چیلر و فن کویل برای چند ده میلیون تومان هزینه‌ی خرید ترموستات فدا شده است و مصرف‌کننده رضایت کافی نخواهد داشت. همیشه بررسی هزینه فایده در پروژه بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها رو راحت می‌کند و کارفرما یا پیمانکار می‌تواند نقطه‌ای را که کاربر (مصرف‌کننده) با سیستم مواجه می‌شود – نقطه‌ی تماس – به‌درستی و با کیفیت انتخاب کند تا رضایت بالایی حاصل گردد.

شک نکنید در صورت رضایت مصرف‌کنندگان می‌توانید در آینده از رزومه‌ی کاری خود درآمد بیشتری کسب کنید. در صورتی‌ که تمایل داشتید در این خصوص بیشتر بدانید کافی است نام فریدون روحی را در گوگل جستجو کنید و وارد وب‌سایت من شوید. می‌توانید با به اشتراک گذاشتن نظراتتان پاسخ مناسبی دریافت کنید. در پروژه‌های مختلفی از تمام مدل‌های دستگاههای تهویه مطبوع استفاده کرده‌ام که می‌توانم با توجه به نوع پروژه و کاربری آن تجربیات کاربردی در اختیارتان قرار دهم.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تهویه مطبوع ی ترموستات بر عهده ی فن کویل نقطه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۳۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماینرهای قاچاق در نیکشهر کشف شد

سرهنگ علیرضا دلیری اظهار کرد: در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و جمع آوری دستگاه های غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال، مأموران انتظامی نیکشهر با انجام اقدامات اطلاعاتی از فعالیت مجرمانه فردی در این خصوص مطلع و موضوع را در دستورکار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران ضمن هماهنگی های لازم قضائی به محل نگهداری دستگاه های ماینر قاچاق اعزام و در بازرسی از محل مربوطه ۲۱ دستگاه استخراج ارز دیجیتال کشف و یک نفر متخلف در این راستا دستگیر شد.

جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ارزش دستگاه‌های ماینر مکشوفه برابر اعلام نظر کارشناسان ۲۰ میلیارد ریال برآورد شده خاطرنشان کرد: برخورد با قاچاق کالا و مخلان نظام اقتصادی کشور از اولویت های فراجا بوده و از شهروندان می خواهیم در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت غیر مجاز در زمینه قاچاق کالا و استخراج غیر قانونی ارز دیجیتال بلافاصله مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ساخت نخستین آسمان نمای دیجیتال در بروجن
  • آیا ارز دیجیتال حلال است؟
  • ماینرهای قاچاق در نیکشهر کشف شد
  • فروشگاه کولرگازی در تهران
  • هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۳۰۰ هزار نفر در کشور
  • آموزش حضوری ارز دیجیتال در تهران