Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-03@22:49:45 GMT

اعلام آغاز فاز اجرایی حساب اقماری گردشگری

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۳۸۰۵

اعلام آغاز فاز اجرایی حساب اقماری گردشگری

ساعت 24- براساس سخنان مدیرکل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری، آغاز فاز اجرایی حساب اقماری گردشگری صورت گرفت. به دنبال اقدامات و هماهنگی های انجام شده با سازمان جهانی جهانگردی، سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، بستر لازم به منظور پیاده سازی و استقرار حساب اقماری گردشگری (TSA) از ابتدای سال جاری در کشور فراهم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا رحیمی گفت: اواخر سال گذشته قرارداد "استقرار حساب های اقماری گردشگری (TSA) در چارچوب نظام جامع آماری گردشگری" بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مرکز آمار ایران به منظور ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، امکان سنجش بهره وری صنعت گردشگری، میزان اشتغال زایی و محاسبه گردشگری در حساب های ملی کشور به امضا رسید.

او افزود: به دنبال اقدامات و هماهنگی های انجام شده با سازمان جهانی جهانگردی، سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، بستر لازم به منظور پیاده سازی و استقرار حساب اقماری گردشگری (TSA) از ابتدای سال جاری در کشور فراهم شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری با تاکید بر اینکه هدف کلی از تهیه حساب اقماری گردشگری (TSA) سنجش اثرات اقتصادی گردشگری در کشور به صورت سالانه است، یادآور شد: با وجود آمادگی برای اجرای حساب های اقماری در کشور از آغاز امسال، متاسفانه بدلیل شیوع بیماری کرونا و رکود در بخش سفر، امکان مرحله اجرای آن فراهم نشد که با توجه به از سرگیری سفرها این طرح وارد فاز اجرا خواهد شد.

رحیمی گفت: حساب های اقماری گردشگری این امکان را فراهم می کند که جنبه های اقتصادی گردشگری در حساب های ملی کشور به طور مجزا بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. با اجرای این طرح و توجه به اهمیت نقش گردشگری زمینه بهتری برای تجزیه و تحلیل اثرات گردشگری در اقتصاد و تصمیم گیری ها درباره گردشگری فراهم می شود.

به گفته او بسیاری از کشورها، استقرار نظام حساب های اقماری گردشگری را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده و با استفاده از این حساب ها و نیز با ایجاد قوانین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، سیاستگذاری های کلان و تصمیم گیری های خرد حوزه گردشگری را مدیریت می کنند.

رحیمی پیرامون آغاز فاز اجرایی حساب اقماری گردشگری ابراز امیدواری کرد: با تهیه حساب اقماری گردشگری گام مهمی برای ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، مقایسه رشد صنعت گردشگری با سایر بخشها، امکان سنجش بهره وری صنعت گردشگری، اشتغالزایی و تراز پرداختهای ملی برداشت خواهد شد.

حساب اقماری به عنوان یکی از سه پروژه کلان سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار بود در سال 98 آماده شود که بهره برداری آن تا سال 99 طول کشید.

حساب اقماری گردشگری (TSA) روش متداولی برای اندازه گیری سهم مستقیم مصارف گردشگری در یک اقتصاد ملی است. این روش شامل مجموعه ای از جداول بهم مرتبط بوده که نشان دهنده اندازه و توزیع اشکال مختلف مصارف گردشگری در هر کشور و سهم آن در تولید ناخالص داخلی درآمدی مالی، اشتعال و شاخص های دیگر اقتصاد کلان در یک اقتصاد ملی است. به بیان ساده تر TSA یک حساب مبتنی بر یک جدول یا مجموعه ای از جداول است که منابع و مصارف یا تغییرات در دارایی ها و بدهی ها یا دارایی های مالی و بدهی های موجود در یک زمان خاص را برای یک بخش معین از زندگی اقتصادی ثبت می کند.

در صورت دستیابی به این حساب نه تنها مخارج گردشگر ورودی بر حسب محصولات و پایگاه طبقاتی آن ها مشخص می شود که مخارج گردشگری بومی نیز معلوم خواهد شد. آماری که سالهاست تخمینی و براساس برآوردهایی که دقیق نیست و روی ظرفیت سنجی سرمایه گذاری ها نیز اثر نامطوب داشته، ارائه می شود. همچنین ارزش افزوده ناخالص مستقیم گردشگر داخلی، ارزش افزوده صنایع گردشگری، اشتغال گردشگری و درآمدهای ناخالص مشخص خواهد شد.

در سالهای اخیر، سازمان جهانی گردشگری نگرانی عمیق خود را درباره به کارگیری نابه جای واژه "حساب اقماری گردشگری" در مطالعات انجام شده درباره تأثیر اقتصادی گردشگری در هریک از کشورها ابراز کرد. سازمان جهانی گردشگری اظهار داشت که انجام برآوردهای غیردقیق و محدود با عنوان "حساب های اقماری گردشگری" که از رویکردهای مبتنی بر تعاریف، مفاهیم و ساختار TSA استفاده نکرده باشند، باعث بزرگنمایی سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی می شوند.

بانک مرکزی که خود یک طرف ایجاد حساب اقماری در ایران است ، سال 1396 در گزارشی که درباره ضرورت و اهمیت تهیه حساب اقماری تهیه کرد، یادآور شد: «یکی از دلایلی که هنوز در ایران حساب اقماری گردشگری تهیه و تولید نشده است، همکاری نکردن سازمان های متولی بود.» سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مرکز ملی آمار از جمله سازمان های متولی تهیه حساب اقماری گردشگری در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده اند.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: حساب های اقماری گردشگری حساب اقماری گردشگری صنعت گردشگری سازمان جهانی خواهد شد حساب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۳۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام اتباع مجاز ساماندهی می‌شوند 

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمانشاه از اقامت حدود چهار هزار تبعه خارجی مجاز در استان خبر داد و گفت: طبق برنامه سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور، ساماندهی تمام اتباع خارجی در استان آغاز شده است. 

حمزه سلیمانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز طرح ساماندهی اتباع  و مهاجرین خارجی در کرمانشاه، اظهار کرد: در سطح استان کرمانشاه حدود چهار هزار نفر تبعه خارجی شامل دارندگان کارت‌های هویتی، گذرنامه، دفترچه و پناهندگی حضور دارند. 

وی تصریح کرد: ۱۰۰ درصد دارندگان کارت‌های هویتی در سطح استان اتباع کشور عراق هستند که در طول چهار دهه اخیر در کرمانشاه ماندگار شده‌اند و  مردم این دیار همواره سنگ صبور آنها بوده‌اند، در بحران‌ها کنارشان ایستاده‌اند و به شایستگی از آنان میزبانی و پذیرایی کرده‌اند. 

مدیرکل امور اتباع  و مهاجرین خارجی استان اضافه کرد: دارندگان گذرنامه نیز عموما دانشجویان خارجی دانشگاه‌های رازی، آزاد و علوم پزشکی هستند که بیشتر آنها از کشورهای عراق، سوریه، فیلیپین، هند و سومالی برای تحصیل به کرمانشاه آمده‌اند. 

وی در ادامه با بیان اینکه طبق برنامه سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور ساماندهی تمام اتباع خارجی کشور از جمله در کرمانشاه در دستور کار قرار گرفته، اظهار کرد: اجرای این طرح در استان از دارندگان کارت‌های هویتی، دفترچه و پناهندگی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود ظرف یکی دو هفته آینده به اتمام برسد. 

سلیمانی یادآورشد: پس از ساماندهی دارندگان کارت‌های هویتی، ساماندهی دانشجویان خارجی و بدنبال آن سرمایه‌گذاران خارجی که در استان فعالیت می‌کنند، آغاز خواهد شد. 

وی عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح تمام اتباع خارجی مقیم استان باید به سامانه «سهما» مربوط به سازمان ملی مهاجرت مراجعه کرده و مشخصات خود را به صورت کامل وارد کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز واردات میوه های گرمسیری از مرز باشماق مریوان
  • آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان
  • رصد بانک‌ اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی لرستان
  • اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • تمام اتباع مجاز ساماندهی می‌شوند 
  • تدارک تمام زیرساخت های گردشگری سرعین
  • سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد/کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  • پیش‌فروش بلیت «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» آغاز شد
  • درخواست اجرایی شدن معافیت تولیدکنندگان از پرداخت ارزش افزوده در منطقه آزاد ارس
  •  اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور