Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - محسن نصرپور *: قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای سه گانه، جایگاه و اعتبار ویژه ای در شاکله جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشورمان دارد اختصاص یک فصل از قانون اساسی، شامل ۱۹ اصل به قوه قضائیه به خوبی نشان از اهمیت و جایگاه این قوه رفیع دارد.

از سوی دیگر قوه قضائیه به عنوان مرجع رسیدگی به تظلمات و دعاوی مردم، پناهگاه آنان در برابر ستم و خانه عدل جمهوری اسلامی ایران است؛ این قوه از سوی دیگر وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین در محاکم و نیز دستگاه‌های اداری را بر عهده دارد و از این جهت هم محل رجوع مردم است بنابراین قوه قضائیه با مردم، مسائل و مشکلات آنان و نیز با دستگاه‌های اجرایی رابطه‌ای تنگاتنگ و گسترده دارد، از سوی دیگر چون بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی «اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین هم از وظایف ذاتی قوه قضائیه است»، ارتباط این قوه با مردم و مسائل اجتماعی و فرهنگی چند برابر و گسترده‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این توضیحات و توصیفات، قوه قضائیه و به تبع آن ادارات دادگستری در استان‌ها به علت ارتباط گسترده و چندلایه با مقولات اجتماعی و فرهنگی، نیازمند رابطه تنگاتنگ، میدانی، چندلایه، حامل تأثیر دوطرفه و هدفمند و درازمدت با اصحاب رسانه به خصوص صدا و سیما به عنوان پل ارتباطی مردم و ساختارهای رسمی است چرا که رسانه‌ها و در رأس آن صدا و سیما زبان گویای مردم و محل رجوع و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری آنان است.

در واقع ارتباط هرچه بیشتر نهاد قضا با رسانه‌ها خصوصاً رسانه ملی برکات گسترده‌ای را ایجاد می‌کند که انتفاع آن به صور مختلف، به ابعاد گوناگون جامعه در سطوح فردی و اجتماعی برمی‌گردد.

رسانه‌ها تأثیر غیر قابل انکاری بر هدایت و جهت دهی به افکار عمومی و فرهنگ سازی در جامعه دارند از جمله در موضوع مهم قضا و تحقق عدالت اجتماعی، به‌گونه ای که این نقش مؤثر، در ایجاد و تقویت امنیت روانی و اجتماعی جامعه بسیار مهم و برجسته است.

در راستای تعامل بیشتر بین دستگاه قضائی و اصحاب رسانه مواردی پیشنهاد می‌شود:

۱. جهت اثربخشی هر چه بیشتر، با همکاری دو مجموعه، پیوست رسانه‌ای جهت برنامه‌های حوزه قضائی تعریف گردد، از جمله در موارد ذیل که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی، برای قوه قضائیه به آنها اشاره شده است:

-‬ حل‏ و فصل‏ دعاوی‏ و رفع خصومات‏

-‬ احیای‏ حقوق‏ عامه‏ و گسترش‏ عدل‏ و آزادی های‏ مشروع

-‬ نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ قوانین ‏

-‬ کشف‏ جرم‏ و تعقیب‏ و مجازات‏ و تعزیر مجرمین‏

- ‬پیشگیری‏ از وقوع‏ جرم‏ و اصلاح‏ مجرمین‏

۲. با توجه به ضرورت حمایت از اقدامات برجسته و مهم قوه قضائیه و اهمیت انعکاس آن‌ها به‌ویژه در دوره جدید که بر محور تحول قضائی است، تعامل و همکاری مشترک جهت بهره برداری مناسب از ظرفیت رسانه استانی می‌تواند بیش از پیش، چهره مصمم و انقلابی و درخشان مجموعه قوه قضائیه را در مبارزه با فساد، اعاده حق و برقراری عدالت در جامعه منعکس کند.

۳. در این راستا رسانه می‌تواند به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مجموعه قوه قضائیه در نقش انعکاس دهنده و بیان کننده اثرات و نتایج قابل لمس اقدامات قوه قضائیه، جهت تقویت اعتماد عمومی، با اطلاع رسانی و تولید محتوای مناسب، در موضوعات مهم از قبیل حقوق شهروندی، تقویت قانون مداری، پاسخگویی مسئولین و متولیان، مبارزه با مفسدان اقتصادی و مفسدان اجتماعی، تقویت حضور و مشارکت‌های سازنده همگانی در برقراری و پایداری عدالت و فرهنگ سازی در این زمینه، اصلاح سبک زندگی و امیدآفرینی و ارتقا اعتماد و باور عمومی، پیشگیری و مبارزه با جرم و آسیب‌های اجتماعی، همکاری و ایفای نقش کند.

۴. همانگونه که مقام معظم رهبری در حکم رئیس محترم قوه قضائیه آیت الله رئیسی، بر لزوم تحول در قوه قضائیه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب تاکید فرمودند، صدا و سیما، در راستای محوریت این فرمایش معظم له، علاوه بر فعالیت‌ها و اقدامات رسانه‌ای فعلی خود، آمادگی هر گونه همکاری و مشارکت بیشتر رسانه‌ای با مجموعه پرتلاش و ولایی و انقلابی قوه قضائیه در استان خرسان رضوی را دارد.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی

کد خبر 4961092

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب قوه قضاییه رسانه ملی ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا شهرکرد گرگان خطبه های نماز جمعه دهه کرامت ایلام مواد مخدر استانداری سمنان سازمان تبلیغات اسلامی بیرجند قوه قضائیه قانون اساسی رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۴۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» تالیف هژیر فتحی و با همکاری فائزه تقی‌پور منتشر شد.

روندهای طی شده دهه‌های اخیر نشان داده که میزان مصرف رسانه‌های سنتی که روزگاری رسانه‌های جریان اصلی جامعه بوده‌اند رو به افول نهاده و شبکه‌های اجتماعی مجازی منبع اصلی دریافت اطلاعات شده‌اند. تبدیل این شبکه های اجتماعی به عنوان منابع اصلی تولید و توزیع خبر، فضایی را شکل داده است که این روزها می توان ادعا کرد رسانه‌های سنتی دیگر مثل گذشته قادر نیستند دستورکار برای افکار عمومی تعیین کنند. در این وضعیت، رسانه‌های اجتماعی کارکرد تعیین دستورکارها و برجسته سازی موضوعات را بر عهده گرفته اند از این منظر متخصصان حوزه رسانه در خصوص ادامه این روند و آینده مواجه ای که شبکه های اجتماعی با رسانه های سنتی دارند، نگران باشند.

منظر آینده پژوهی در حوزه رسانه هم برای تحریریه رسانه ها و هم برای سیاستگذاران حوزه رسانه مفید و اثر بخش خواهد بود. در این کتاب کوشیده شد که سناریوهای محتمل آینده که در مواجهه شبکه های اجتماعی مجازی با رسانه های سنتی ایران رخ خواهد داد، با روش علمی شناسایی و تبیین شود تا هم فعالان حوزه رسانه به خصوص مطبوعات از آن بهره ببرند و هم متولیان رسانه ای کشور درک بهتری از جایگاه آینده شبکه های اجتماعی در فضای رسانه ای کشور داشته باشند.

کتاب حاضر حاصل پژوهشی است با روش آینده‌پژوهی در مقطع دکترا، با عنوان «آینده پژوهی شبکه های اجتماعی در مواجهه با رسانه های سنتی ایران از منظر روابط قدرت» که در آن سعی شده آینده های محتملی که شبکه های اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانه های سنتی ایران دارند، شناسایی و تبیین شود. در این پژوهش، خبرگان رسانه ای، دانشگاهی و فضای مجازی به شناسایی مولفه های اثربخش در این مواجهه رسانه ای پرداختند که در نهایت به ترسیم سناریوهای آینده منجر شد. همچنین در فصل آخر نیز به موضوع روزنامه نگاری رباتی به عنوان روشی برای برون رفت رسانه های سنتی از منجلاب کمبود مخاطب و بهبود وضعیت این وسایل ارتباط جمعی در حوزه محتوا و مخاطب پرداخته شده است.

«آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» در ۱۸۰ و به قیمت ۱۸۰ هزار تومان در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899353

دیگر خبرها

  • حجاب مسأله مهم کشور است/ باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • محسنی اژه‌ای: باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضین به جان و مال مردم داشت
  • باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند
  • شرکت مالک «تیک تاک» برنامه‌ای برای فروش آن ندارد
  • سمنان در تعریف پیوست فرهنگی الگوی کشور شود
  • لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد