Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-27@02:39:13 GMT

سه دهه اشتباه

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۵۱۱۷

از آنجا که تحلیل‌های اقتصادی مشکلات و مسائل را بررسی و ریشه‌یابی کرده و متناسب با آنها راه‌حل‌هایی ارایه می‌کند، هرگونه اشتباه در تشخیص ریشه‌های مشکل، به بدتر شدن وضع منجر می‌شود. 

به عبارت دیگر، همچون پزشکی، تشخیص اشتباه درد، منجر به تجویز اشتباه نسخه خواهد شد که حاصل آن بدتر شدن حال بیمار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه در سه دهه گذشته، بسیاری از تحلیل‌های اقتصادی واجتماعی، سطحی و مبتنی بر مبانی اشتباه صورت گرفته بنابراین نسخه‌های اشتباه فراوان برای اقتصاد کشور تجویز شده که حاصل آن شرایط رو به احتضار اقتصاد کشور و وضعیت معیشتی و رفاهی بسیاری از مردم است. بنابراین، بیان یک توضیح مقدماتی برای تحلیل واقع‌بینانه از اقتصاد کشور بسیار ضروری است. وضع اقتصادی اجتماعی امروز کشور حاصل سه دهه اجرا و اعمال دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و تصمیمات کل حاکمیت است و انتصاب آن به یک بخش یا قوه ناشی از فقدان شناخت ساختارهای حاکم بر نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور است. اگر چه قوه مجریه، در مقدم اقدامات اجرایی کشور است، اما نظام گزینش، انتصاب، انتخاب و استخدام مجموعه عظیم دستگاه‌های، اجرایی، تقنینی، نظارتی و قضایی کشور اعم از ریاست جمهور، هیات وزیران، مدیران ارشد، میانی و جزء، توسط مجموعه‌ای از نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی که در قانون مشخص شده است، صورت می‌گیرد. تایید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهور و نیز نمایندگان مجلس به عهده مجلس خبرگان است. پیشنهاد هیات وزیران به عهده ریاست جمهور اما تایید و تصویب آنها توسط نمایندگان مجلس صورت می‌پذیرد. علاوه بر بررسی صلاحیت هیات وزیران، وظیفه نظارت بر عملکرد وزراء و مدیران اجرایی از طریق سوال و استیضاح نیز به عهده نمایندگان مجلس است. به رغم استقلال قانونی قوای سه گانه، نمایندگان مجلس، طبق عرفی غلط اما رایج، حتی در تعیین مدیران اجرایی کشور در همه سطوح دخالت می‌کنند. حاصل آنکه، وضعیت موجود حاصل کل نظام تصمیم‌گیری کشور است و محدود کردن تحلیل‌ها بر تصمیمات دولت و قوه مجریه، گره‌ای از مشکلات کشور را باز نخواهد کرد. با این توضیحات، می‌توان ادعا کرد که وضعیت امروز حاصل محدود نگری‌ها و تنگ نظری‌های حاکم بر گزینش‌ها، انتصابات، و استخدام‌ها و نیز نابالغی رفتارهای فعالان سیاسی کشور است که در مسیر رقابت‌های سیاسی برخلاف کشورهای دیگر، منافع حزبی و جناحی، قومی و فامیلی را بر منافع ملی ترجیح داده و می‌دهند. به همین دلیل است که تأکید می‌کنم هر گونه تحلیل سیاسی باید با لحاظ کردن همه نیروهای تأثیرگذار بر تصمیمات کشور صورت پذیرد در غیراین‌صورت، تحلیل‌ها همچون سه دهه گذشته غیرواقعی و گمراه‌کننده خواهند شد. تنها با در نظر گرفتن چنین واقعیاتی است که می‌توان راه‌حل‌هایی برای خروج از بن بست‌ها و گره‌های اقتصاد کشور یافت.

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: نمایندگان مجلس اقتصاد کشور تحلیل ها سه دهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۵۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هو کردن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توسط دانشجویان

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 6 مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان در دیدارش از دانشگاه کلمبیا که آغازگر اعتراضات ضد جنگ اسرائیل در غزه بوده، با گروهی از جمعیت‌ که او را هو می‌کردند، روبرو شد و به سختی توانست چند جمله بگوید. این لحظات را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • ۲ مدال نقره و برنز، حاصل تلاش اسکواش‌بازان کشورمان
  • در صورت اشتباه مجدد ، قدرتمندتر از قبل پاسخ می‌دهیم
  • هو کردن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توسط دانشجویان
  • فیلم/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هو شد
  • فیلم/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو شد
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست استعفا دهد
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • پشت پرده مقاومت رئیسی برای عزل وزیر اقتصاد /همین افاضات برای برکناری آقای وزیر کافی نیست؟
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم