Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- معاون امور صنایع وزارت صمت از برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو خبر در سال داد و گفت: تا پایان ۶ تیرماه، تولید تجمعی خودرو ۱۳ درصد رشد به نسبت سال گذشته داشته است. تاریخ انتشار: 11:24 - 09 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۳۱۱۱ خبرگزاری میزان - بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت صمت، مهدی صادقی نیارکی با گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن با بیان اینکه برای تحقق جهش تولید نیازمند همراهی بخش خصوصی توانمند هستیم اظهار کرد: سالی که به نام جهش تولید مزین شده است، می‌تواند منجر به دستاورد‌های شگرفی در حوزه تعمیق و توسعه ساخت داخل، توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش خوداتکایی و کاهش ارزبری، مدیریت منابع ارزی کشور، بهبود زیرساخت‌های فنی و مهندسی، رشد شرکت‌های دانش بنیان، توسعه شرکت‌های طراحی ساخت داخلی و مجموعه اقداماتی شود که کشور را در جهت افزایش استقلال همه جانبه صنعتی و تاب آوری و افزایش خوداتکایی صنعتی حرکت دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تغییر مونتاژ کاری به نوآوری را یکی از رویکرد‌های امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: دستیابی به چرخه نوآوری و تجاری سازی محصولات صنعتی در دستور کار است و هر چقدر اتکای ما به ظرفیت‌های درونی کشور افزایش یابد، می‌توانیم از توان و ظرفیت‌های موجود در کشور برای افزایش تولید ناخالص ملی، تولید ثروت و ثروت آفرینی استفاده کنیم. بیشتر بخوانید: تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای عرضه تایر در بازار معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه در این مسیر نیازمند همکاری و همراهی تشکل‌ها و نهاد‌های بخش خصوصی هستیم، افزود: باید به ظرفیت‌های درونی توجه بیشتری داشته باشیم و بخش خصوصی را مورد حمایت قرار دهیم و این بخش را برای ایفای نقش خود توانمند کنیم.

صادقی نیارکی با اشاره به برخی هماهنگی‌ها و همکاری‌های بخش خصوصی و دولت اضافه کرد: نمود این تعامل و همکاری در تولید به موقع اقلام و کالا‌های بهداشتی و درمانی مرتبط با کرونا اتفاق افتاد و در سال جهش تولید نیز هم افزایی میان ارکان دولت و بخش خصوصی و مشارکت فعالان اقتصادی در بکارگیری ظرفیت‌های موجود می‌تواند منجر به افزایش کمیت و کیفیت تولید شود.

وی با اعلام اینکه اهداف مورد نظر برای تحقق جهش تولید ترسیم شده است، افزود: به عنوان نمونه در صنعت خودرو امسال برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو پیش روی داریم.

معاون امور صنایع وزارت صمت ادامه داد: در دو ماهه امسال در تولید لاستیک خودرو، تلویزیون، لباسشویی، نئوپان و بسیاری از اقلام کالایی (بیش از ۱۵ قلم از تولیدات منتخب کالایی کشور)، افزایش تولید داشته ایم.

صادقی نیارکی اضافه کرد: در خودرو تا پایان ۶ تیرماه، ۱۳ درصد رشد تولید تجمعی به نسبت سال گذشته داشته ایم و در حوزه لوازم خانگی که جزو صنایع پیشران است موضوع تعمیق ساخت داخل را دنبال می‌کنیم و به صورت متوسط در این صنعت خودکفایی ۶۰ درصدی داریم که برگزاری میز‌های ساخت داخل در این حوزه در دستور کار است.

وی با بیان اینکه موضوع عرضه مستقیم محصولات لوازم خانگی را نیز دنبال می‌کنیم، گفت: بسیاری از قطعه سازان در صنعت لوازم خانگی مانند خودرو در حال فعالیت هستند و اگر افزایش کمی و کیفی تولید در این حوزه‌ها محقق شود تعدادی از صنایع به عنوان حلقه‌های پسین و پیشین این صنایع فعال می‌شود.

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه موضوع تحریک تقاضا و همچنین تکمیل ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولیدی را در دستور کار داریم، افزود: این موضوعات نیازمند تأمین منابع مالی و ارزی لازم است و باید مؤسسات مالی و بانکی در حوزه تأمین نقدینگی با توجه به افزایش نهاده‌های تولید و افزایش تورم تولیدکننده بیش از پیش با بخش تولید و واحد‌های تولیدی همراهی کنند.

صادقی نیارکی با یادآوری اینکه شرایط کشور به گونه‌ای است که آمادگی داریم بخش عمده‌ای از نیاز‌های کشور را از محل داخل تأمین کنیم، افزود: همچنین قادر به تأمین بسیاری از نیاز‌های کشور‌های اطراف و همسایه نیز از طریق صادرات هستیم.

وی گفت: بسیاری از مواد اولیه در کشور تولید می‌شود و در سال‌های گذشته سرمایه گذاری‌های خوبی انجام شده است که این فعالیت‌ها باید به حلقه‌های نهایی محصول با ارزش افزوده بالاتر برای تأمین نیاز داخل و صادرات تبدیل شوند.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت صمت معاون امور صنایع وزارت صمت صادقی نیارکی دستور کار بخش خصوصی ساخت داخل جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۵۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی

ابراهیم شجاعت پژوهشگر و کارشناس صنعت خودروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اولین موضوع در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت این است که باید با معیار درستی حقیقت دانش‌بنیانی این شرکت‌ها سنجیده شود. طی چند سال گذشته این مورد که بسیاری از شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات ادعای دانش‌بنیانی دارند، اما حقیقت آنها متفاوت است.

وی ادامه داد: این موضوع که آیا این شرکت حقیقتا دانش‌بنیان هست را از روی محصول و نتیجه کار آنها می‌توان فهمید و بهتر است از دسته بندی بر اساس فرآیند تولید صرف‌نظر کنیم. شایان ذکر است که در هر خودرو به طور متوسط بیش از دو هزار قطعه وجود دارد؛ در تولید بسیاری از این قطعات پیچیدگی‌های فنی وجود دارد که به دست دانش‌بنیان‌ها قابل حل است.

شجاعت در ادامه گفت: گستردگی فرصت کار برای دانش‌بنیان‌ها در صنعت قطعه سازی خودرو از روش‌های فنی تولید خود قطعه تا ساخت مواد اولیه و حتی ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید قطعه است. همچنین لازم به ذکر است که خودروسازان نیز با کمی همت مضاعف می‌توانند حلقه‌های تولید تجاری خود را به دانش‌بنیان‌ها بیشتراز قبل متصل کنند تا شکاف‌های فناورانه تولید پوشش داده شود.

وی تصریح کرد: اتصال گپ‌های فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به اینکه معمولا بودجه آنچنانی نیز نیاز ندارد و به نوعی پیش خرید قطعه است، سود مناسبی به همراه دارد و به راحتی ضرایب سود رشد خواهد کرد. به همین جهت خودروسازان می‌توانند این شکاف‌ها را پر کرده و از طریق علاوه بر کسب سود و حل مشکلات تیراژ تولید، ارزبری و مشکلات کیفیت تولید داخل را نیز رفع کنند.

رابطه دانش‌بنیان ها و تولید در چیست؟

این پژوهشگر صنعت خودرو اظهار کرد: شایان ذکر است که شرکت‌های دانش بنیان بهتر است که مستقیما وارد مبحث تولید نشوند چرا که ماهیت و ذات این شرکت‌ها فناور بودن است و پس از به ثمررساندن ابداعی باید به سمت تحقیق و توسعه نوآوری دیگری حرکت کنند. به همین جهت بهتر است که تولید به مجری دیگری سپرده شود. در سالیان اخیر یک شرکت خودروسازی داخلی دوبار اقدام به انجام این کار کرده است، اما به نظر می‌رسید که این همکاری دانش‌بنیان‌ها بیشتر به جهت نمایش بوده است.

تحولات سال جاری در صنعت خودرو

شجاعت تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در فصل بهار خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اقدام کنند. همچنین با توجه به ارتباط مستقیم خودرو‌های مونتاژی و قیمت ارز به نظر می‌رسد که با توجه به عدم تغییر قیمت ارز نیمایی در این نوع خودرو شاهد تغییر قیمت چندانی نباشیم. همچنین به نظر می‌رسد که خودرو‌های چینی امسال سهم بیشتری از بازار خودرو را به خود اختصاص خواهند داد.

وی گفت: در بحث خودرو‌های وارداتی نیز به نظر می‌رسد که حجم واردات خودرو‌های برقی به رقم قابل توجه ۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید که اکثرا در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار می‌گیرند. همچنین در خصوص واردات خودروی نو نیز وارداتی در حدود ۲۰ هزار دستگاه پیش بینی می‌شود. شایان ذکر است که در مبحث واردات خودرو‌های دسته دوم به نظر می‌رسد که در سال جاری شاهد تحولی نخواهیم بود و در صورت فشار صرفا به تدوین دستورالعمل‌های آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود
  • افزایش انگیزه سرمایه انسانی، اولویت وزارت نفت
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • تولید متانول سبلان ۶۹درصد افزایش یافت
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • تولید متانول سبلان ۶۹ درصد افزایش یافت
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی