Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تعالی علوم انسانی دارای سه مولفه روزآمدی، بومی‌سازی و حِکمی‌سازی است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در اولین جلسه کارگاه آموزشی طرح مشکات ویژه استادان دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد تهران شمال که صبح امروز در این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: انسان‌شناسی موضوعی بسیار مبنایی از گذشته تا به حال بوده و می‌توان گفت که فلسفه سقراط، بیشتر درباره فلسفه انسان‌شناسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین فیثاغورس که قبل از زمان سقراط بوده، موضوع انسان‌شناسی را تبیین کرد، از قرن ۵ تا ۱۵ میلادی فیلسوفان بزرگی به انسان‌شناسی پرداخته‌اند که دکارت یکی از آنان است. همچنین کانت از فیلسوفان آلمانی‌ای است که مهم‌ترین مباحث او مربوط به انسان‌شناسی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مهم‌ترین مبنای علوم انسانی، علوم طبیعی، علوم پزشکی و علوم مهندسیِ انسان‌شناسی است. در فیزیک کوانتومی درباره حقیقت کوانتوم چهار تفسیر وجود دارد و درباره اصل عدم قطعیت برخی تفسیر معرفت‌شناختی دارند که به دو گروه تقسیم می‌شوند.

خسروپناه ادامه داد: اولین متفکر اسلامی پیامبر اکرم(ص) بود. فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی، علامه طباطبایی، آیت‌الله جوادی آملی و... از جمله فیسوفان مسلمانی هستند که به‌خوبی فلسفه انسان‌شناسی را تبیین کرده‌اند. به اساتید دانشگاه توصیه می‌کنم که کشکول شیخ بهایی را بخوانید که جامعة المعارف است که مباحث انسان‌شناسی در آن به خوبی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌شناسی دارای چند گرایش است‌ که یکی از این گرایش‌ها «تجربی و عقلی» است. همچنین یکی دیگر از گرایش‌ها «استدلالی» است و فیلسوفان از بدیهیات کمک می‌گیرند تا به انسان‌شناسی برسند و به آن علم‌النفس می‌گویند. غربی‌ها از این گرایش به فلسفه ذهن نام می‌‌برند اما بنده این گرایش را فلسفه نفس می‌دانم. یکی دیگر از گرایش‌های انسان‌شناسی، «عرفانی و شهودی» است و کار انسان‌شناسیِ عرفانی این است که انسان چگونه سلوک را طی کند تا به اسمای الهی مانند علیم، رحیم و... برسد. «انسان‌شناسیِ دینی» یکی دیگر از گرایش‌های انسان‌شناسی است و به غیر از عقل، از قرآن و روایات نیز برای تبیین انسان‌شناسی استفاده می‌کند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از قرن ۱۹ میلادی که علوم انسانی تجربی و عقلی شکل گرفت، مکاتب مختلفی وجود دارد. ما بیشتر در حوزه علوم انسانی مقلد و مترجم هستیم و باید در علوم انسانی به تعالی برسیم که در دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا کار خود را آغاز کرده‌ایم و می‌توان گفت که تعالی علوم انسانی دارای سه مولفه روزآمدی، بومی‌سازی و حِکمی‌سازی است و به‌طور جدی در حال فعالیت در این زمینه هستیم.

خسروپناه عنوان کرد: انسان دارای چند بحث بوده که یکی از آن‌ها «ساحت‌های» انسان است. بحث دیگر، «نیازهاست» و بحث دیگر «افعال و دستاوردهای فردی و اجتماعی» انسان‌هاست. در واقع فلسفه، عرفان و علم به خصوص روانشناسی به نیازهای انسان می‌پردازد. از وقتی می‌گوییم انسان از منظر اسلام، منظور منابع اسلامی مانند قرآن و روایات و علومی مانند فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی بوده که از اسلام گرفته شده است؛ ساحت‌های انسانی در واقع قوا و نیروهای درونی انسان است. کار شهوت این است که منافع را جذب می‌کند، انسان وقتی تشنه است آب می‌خورد و وقتی گرسنه است غذا می‌خورد، معمولا در جامعه به بُعد جنسیِ شهوت نگاه می‌شود درصورتی که انواع شهوت وجود دارد. غضب هم موضوعی است که در ساحت‌های انسان به آن اشاره می‌شود.

وی ادامه داد: عقل، نیروی ادراکی انسان است و می‌تواند با شهوت مقابله کند. عقل شامل تجربه و استدلال است. همچنین قلب ادراک اسرار جهان است و حقایق عالم ملکوت و جبروت را با سیر و سلوک می‌تواند درک کند و یکی دیگر از ساحت‌های انسان است.

ادامه دارد...

منبع: آنا

کلیدواژه: خسروپناه معاون علوم انسانی طرح مشکات دانشگاه آزاد اسلامی انسان شناسی علوم انسانی یکی دیگر گرایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۵۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد

۷ پروژه علمی فناوری با حضور معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه کاشان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، پیش از ظهر امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ با حضور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری ۷ پروژه شامل آزمایشگاه روانشناسی، فیزیولوژی علوم ورزشی، مرکز نوآوری علوم انسانی و خانه خلاق علوم انسانی، کلینیک حقوق، خانه سلامت، مرکز توانمندسازی اجتماعی و مرکز بین المللی سازی علوم انسانی افتتاح شد.

همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز استاد تجلیل از اساتید سرآمد کشوری دانشگاه کاشان و عملیاتی شدن خوابگاه متاهلی «خیرساز» در زمینی به مساحت هزار مترمربع با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان به ظرفیت ۱۲۰ دانشجوی مجرد و ۲۴ زوج دانشجوی متأهل در دانشگاه کاشان به زمین زده شد.

کد خبر 750875

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی انسانی ماندگار چالش اصلی بهداشت ودرمان هرمزگان
  • دانشگاه با فرهنگ‌سازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
  • افزایش ۶ رشته محل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد زاهدان
  • ۸ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تقدیر شدند
  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • تکرار گناه فرصت‌ تعالی را از انسان می‌گیرد
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی