Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی شاه حسینی روز دوشنبه در نشست شورای حفاظت از آب شهرستان افزود: کشاورزان مصرف این ماده حیاتی را با سامانه نوین آبیاری و بهره گیری از مزایای شرکت های دانش بنیان کاهش دهند.

در این نشست که رییسان اداره های منابع آب ، جهاد کشاورزی، شورای شهر و جمعی از مسوولان محلی حضور داشتند، وی اظهار کرد: توسعه بخش کشاورزی با کمک شرکت های دانش بنیان، مدیریت منابع آب، سوق دادن مردم و جوانان از فعالیت در معادن به سمت کشاورزی، افزایش درآمد پایدار از نتایج توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و آبیاری نوین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاه حسینی از آب به عنوان یک چالش جدی منطقه ای  یاد کرد و گفت: بافق در وضعیت حادی قرار دارد و یکی از راه های کاهش مصرف آن، توسعه کشت محصولات گلخانه ای در شهرستان است.

سرپرست فرماندای بافق با بیان اینکه عمده آب مصرفی مربوط به بخش کشاورزی است و بسیاری از آن مدیریت نمی شود، گفت: کشاورزی به روش سنتی را از لحاظ اقتصادی قابل توجیه ندانست.

فرماندار سابق  اشکذر اظهار کرد: در این شهرستان با کمک شرکت های دانش بنیان، مصرف آب در برخی کشت‌ها به یک سی ام کاهش یافته است.

وی با تاکید بر استفاده بهینه از منابع آب،انرژی ،زمین و حرکت به این سمت خاطرنشان کرد: در بافق استفاده خوبی از انرژی خورشیدی شده است و باید حداکثر استفاده  از حداقل منابع بشود.

سرپرست فرمانداری بافق ادامه داد: واحدهای صنعتی نیز باید در مصرف آب صرفه جویی کنند حتی طرحی برای تصفیه فاضلاب و پساب برای بازگشت آب به چرخه و گردونه تولید داشته باشند.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی بافق، افزایش بهره وری از آب را مهمترین برنامه این نهاد عنوان کرد و افزود: ۳۵ درصد کشاورزی شهرستان به شیوه سنتی است و با روش کم فشار و پر فشار می توان مصرف آب را  ۶۵ تا ۸۵ درصد کاهش داد.

علی اکبر رحمتیان با بیان اینکه طرح آبیاری کم فشار در دستور کار این مدیریت قرار دارد، اظهار کرد: سال گذشته طرح مطالعاتی ۷۰۰ هکتار طرح آبیاری کم فشار در این شهرستان انجام شد و با تامین اعتبار ۵۵۰  هکتار آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه یکسال گذشته در این ارتباط در سطح ۵۰۰ هکتار در مجموع سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از محل اعتبار دولتی در اجرای طرح یادشده جذب و اجرا شد گف: چند ماه گذشته در سطح ۳۰۰ هکتار اجرای طرح آبیاری کم فشار در بافق مطالعه شده است.

رحمتیان اصلاح الگوی کشت، احداث مجتمع گلخانه‌ای، توسعه گیاهان دارویی کم آبخواه ، توزیع نهال گل محمدی یارانه ای ،افزایش تولید با اصلاح ارقام زراعی را از جمله برنامه‌های در حال انجام و یا در دستور کار، ذکر کرد.

به گفته رییس جهاد کشاورزی بافق  سال گذشته سه طرح آبیاری کم فشار در شهرستان اجرا شده است.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

این شهرستان در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، علاوه بر فعالیت های کشاورزی شاهد رونق فعالیت های معدنی نیز است ، منطقه از لحاظ اندیس های معدنی غنی است، مهمترین آن را می توان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی نام برد و رگه هایی از اورانیوم را می توان در آن مشاهده کرد که در حال حاضر زندگی ۷۰ درصد جمعیت شهرستان از طریق کار در معادن تامین می شود. 

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آبیاری بافق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آبیاری بافق وزارت جهاد کشاورزی آبیاری بافق طرح آبیاری کم فشار جهاد کشاورزی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۶۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند

مجید زارع بیدکی رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر و زارچ گفت: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با همکاری کلیه بهره برداران ۱۰۰ درصد از چاه‌های کشاورزی و ۹۸ درصد از چاه‌های صنعتی شهرستان‌های یزد، اشکذر و زارچ به کنتور هوشمند مجهز شده اند.

وی افزود: همچنین با تلاش گروه گشت و بازرسی این اداره، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۷ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و ۲۹ حلقه چاه غیر مجاز که تعدادی از آن‌ها مربوط به چاه‌های شناسایی شده سال‌های گذشته بوده است، پر و مسدود شدند که این امر صرفه جویی ۲۹۴ هزار متر مکعب آب را در پی داشت. 

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد، اشکذر و زارچ با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴۸ مورد اقدام حفاظتی از سوی ابن اداره انجام شده است، گفت: ۴ دستگاه حفاری و ادوات غیر مجاز نیز در این مدت توقیف شدند. 

وی با اشاره به همکاری خوب دستگاه قضایی و انتظامی این دو شهرستان برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب زیر زمینی و سطحی اظهار داشت: این اداره با هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت. 

 رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد، اشکذر و زارچ یزد بیان کرد: ۲۸ کنتور هوشمند چاه‌های کشاورزی و صنعتی در سطح شهرستان نیز با پیگیری این اداره رفع عیب شدند. 

زارع بیدکی در پایان با بیان اینکه در این مدت ۴۵ مورد تمدید پروانه بهره برداری صورت گرفته است، ابراز کرد: ۱۵۱ مورد مجوز مربوط به بهره برداری از منابع آبی نیز صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • اجرای طرح زون بندی شبکه آب شوشتر
  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • اصلاح شیوه آبیاری نخیلات آب‌پخش نیازمند اجماع استانی است
  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند