Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر تدوین مقررات و رویه‌ها، اجرا و نظارت را خود انجام می‌دهد که طبق عقیده کارشناسان این منطقی نیست و تجمیع فرآیند قانون‌گذاری، اجرا‌ و نظارت در یک نهاد واحد، مفسده‌­انگیز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، موضوع استقلال کمیسیون بررسی سوانح هوایی و عدم وابستگی آنها به سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان قانونگذار، ناظر و مجری، امری قابل توجه است که ضرورت دارد در راستای تحقق عدالت در بررسی سوانح هوایی و همچنین جلوگیری از بروز سوانح بعدی این مهم به صورت جدی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر کمیسیون بررسی سوانح هوایی در واقع بخشی از سازمان هواپیمایی کشوری محسوب می‌شود و ریاست آن را یکی از مدیران‌کل سازمان هواپیمایی بر عهده دارد.

در واقع استقرار دفتر کمیسیون بررسی سانحه در محل سازمان هواپیمایی کشوری است، رئیس آن یکی از مدیران سازمان هواپیمایی است و ریاست آن با معرفی رئیس سازمان هواپیمایی و به تازگی با صدور حکم توسط وزیر راه و شهرسازی انجام می‌شود اما در عمل ریاست کمیسیون بررسی سانحه توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود.

حال در این شرایط وقتی سازمان به عنوان نهادی قانونگذار، ناظر و مجری خود، همه این موارد را بر عهده دارد، قطعا در بررسی سوانح هوایی اگر قصوری از سوی مدیران بالادستی و متولیان انجام شده باشد، به سختی ممکن است در شفاف‌سازی این قصور به خوبی عمل کند.

طبق الزامات ایکائو کمیسیون بررسی سانحه باید نهادی مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری و حتی دولت باشد و اعضای آن ذینفع نباشند.

در راستای بررسی این موضوع به سراغ یکی از کارشناسان حمل و نقل هوایی رفتیم  تا در حوزه موانع عدم استقلال کمیسیون بررسی سوانح هوایی و عواقب آن گفت‌وگویی داشته باشیم.

این کارشناس حمل و نقل هوایی در این ‌باره می‌گوید: سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر تدوین مقررات و رویه‌ها را خود انجام می‌دهد، ضمن آنکه خود نیز اجرا کرده و در نهایت نیز خود بر اجرای آنها نظارت می­‌کند و در صورت بروز سوانح نیز کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت بررسی و رسیدگی را به‌­عهده­ خواهد داشت؛‌ قطعاً و بدون شک تجمیع و تمرکز فرآیند قانونگذاری، اجرا‌ و نظارت در یک نهاد واحد، مفسده‌­انگیز خواهد بود.

* انعکاس وابستگی دفتر بررسی سانحه به سازمان هواپیمایی توسط ایکائو

فارس: در حال حاضر در دنیا طبق قواعد سازمان جهانی هواپیمایی کمیسیون بررسی سانحه مستقل است؟

پاسخ: بله، حتی در ممیزی صورت­ گرفته توسط نهاد جهانی هواپیمایی غیرنظامی (ICAO) در سال 2010 میلادی و آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) در سال 2016 میلادی از ساختار سازمان هواپیمائی کشوری، وابستگی دفتر بررسی سانحه به سازمان هواپیمائی کشوری و عدم استقلال آن به ­عنوان یافته و مغایرتی مهم، احصاء و منعکس شد.

* ضرورت استقلال نهاد بررسی سوانح از سازمان هواپیمایی در ضمائم پیمان شیکاگو

فارس: نظر و رفتار سازمان هواپیمایی کشور درباره استقلال کمیسیون بررسی سانحه چیست‌؟

پاسخ: کشور ایران عضو پیمان شیکاگو بوده و در سال 1389 با تصویب هیأت وزیران، اجراء و تبعیت از ضمائم 18 گانه پیمان شیکاگو به سازمان هواپیمائی کشوری ابلاغ­ شده ­است؛ در ضمیمه 13 از پیمان شیکاگو بند 3-2، ضرورت، ایجاب و الزام درخصوص عدم­ وابستگی و استقلال نهاد بررسی سوانح از سازمان هواپیمایی کشوری مورد تصریح قرار گرفته ­است.

* استقلال کمیسیون بررسی سانحه مطلوب مدیران سازمان هواپیمایی نیست

فارس: چرا و به­ چه علّت سازمان هواپیمائی کشوری متمایل به جدائی و استقلال نهاد بررسی سانحه از ساختار خود نیست؟

پاسخ: چون یکی از نتایج این استقلال و عدم وابستگی به ساختار سازمان هواپیمائی کشوری، می‌­تواند بررسی و نهایتاً اثبات اثر تصمیمات و اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری در وقوع سوانح وحوادث باشد و طبعاً از حیث فرار از مسئولیت و عدم پاسخگوئی، چنین چیزی مطلوب مدیران ارشد و تصمیم­‌گیران آن سازمان نبوده و نخواهد بود، ظاهراً بیشتر تمایل به پنهان کردن خاکستر در زیر فرش دارند.

با ورود سایر مراجع مستقل در کشور نظیر قوه قضائیه و مجلس به موضوع بررسی سانحه، عموماً رئیس سازمان هواپیمائی کشوری و مدیر نهاد بررسی سانحه سازمان مذکور، ضمن موضع­گیری شدید، با استناد به «آئین‌­نامه بررسی سوانح ابلاغی از سوی هیأ‌ت وزیران» (که اتفاقاً توسط سازمان هواپیمایی کشوری تدوین و به هیئت وزیران جهت تصوب پیشنهاد شده ­است)، نتایج بررسی‌­های سایر دستگاه­‌ها و مراجع را بی­‌اثر و کم‌­اهمیّت و غیرقابل استناد معرفی می‌کنند، چنین واکنش و رفتاری یکی از پیامدهای منفی ناشی از تجمیع هم­زمان وظایف «قانوگذاری، اجراء و نظارت» درون سازمان هواپیمائی کشوری است.

* وابستگی بودجه‌ای کمیسیون بررسی سانحه به سازمان هواپیمایی کشوری 

فارس: پس معتقد هستید وقتی رئیس کمیسیون بررسی سانحه از بین مدیران سازمان و توسط رئیس سازمان معرفی می‌شود، نمی‌تواند مغایر علیه مدیران خود مطالبی عنوان کند...

پاسخ: قطعا؛ بدون ­تردید سازمان هواپیمایی کشوری مهم‌ترین بازیگر و نقش‌آفرین عرصه صنعت هوانوردی در کشور است و قطعاً تصمیمات، اقدامات و نحوه عملکرد این سازمان در ایمنی هوانوردی و همچنین حوادث و سوانح، نقش بسزا و غیر قابل ­انکاری دارد، چگونه «مدیر نهاد بررسی سانحه» که توسط رئیس سازمان هواپیمائی کشوری منصوب شده است و از منظر ساختار و بودجه نیز به سازمان مذکور وابسته ‌­است، می‌تواند مستقلاً و شفاف به نقش رئیس و مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و آثارِ اقدامات و عملکرد ایشان رسیدگی کند؟

دقیقاً به­ همین دلیل در نظام هوانوردی برابر ضمیمه لازم ­الاجرای 13 از پیمان شیکاگو، لزومِ استقلال و عدم وابستگی نهاد بررسی سانحه به سازمان هواپیمایی کشوری مورد تأکید فراوان قرار گرفته­ است.

در 5 سال گذشته و در زمان ریاست آقای علی عابدزاده بر سازمان هواپیمائی کشوری، وی اقدام به انجام تغییرات فراوان در ساختار اداری سازمان هواپیمایی کشوری و جابه‌جایی‌های ‌متعدد مدیران تخصصی کرده است که قطعاً ارتباط و تاثیر آن بر ایمنی صنعت هوانوردی کشور و بروز حوادث و سوانح ضرورت دارد مورد ارزیابی و تحلیل قرار­گیرد. اما متاسفانه در حال حاضر تحت شرایطی که وی بر همه شئون نظارتی صنعت هوانوردی کشور، چیره و مسلط است، چنین چیزی میّسر و امکان­پذیر نیست و قطعاً  این ساختار مهم‌ترین مانع در برابر شفاف­‌سازی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ART سانحه هواپیمای تهران یاسوج کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی بررسی سانحه بررسی سانحه به سازمان هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری سازمان هواپیمایی کشور استقلال کمیسیون بررسی سازمان هواپیمایی کمیسیون بررسی سانحه بررسی سوانح هوایی مدیران سازمان رئیس سازمان حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۶۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در کمیسیون اصل نود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از بررسی آخرین وضعیت عملکرد سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) در جلسه این کمیسیون خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی خضریان در توضیح نشست کمیسیون اصل نود در خصوص بررسی آخرین وضعیت سامانه ستاد گفت: با توجه به حجم بالای معاملات بخش عمومی، رویکردی که کشورهای پیشرفته از سال‌ها قبل برای مدیریت منابع، افزایش بهره‌وری، افزایش شفافیت و مبارزه با فساد اقتصادی و اداری در پیش گرفته‌اند، استفاده از سامانه‌های تدارکات الکترونیکی است. در کشور ما نیز استفاده از سامانه تدارکات الکترونیکی یکی از راهکارهای کلیدی مبارزه با فساد است لذا در همین راستا چنین سامانه‌ای با عنوان «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)» در ایران از سال‌ها قبل مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: الکترونیکی کردن فرآیند انجام معاملات از طریق سامانه‌های الکترونیکی در مسیر شفافیت گامی مهم است که نظارت بر خط و سریع را ممکن می‌کند. در کشور ما با توجه به اهمیت بسیار این موضوع در طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی انجام گرفته تا الگوی موفق دیگر کشورها در الکترونیکی کردن معاملات پیاده سازی شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از بودجه دولت صرف انجام معاملات می‌شود، این سامانه در افزایش بهره وری و کاهش کسری بودجه تاثیرگذار است. همچنین سیاست‌گذاری، اجرای سیاست‌ها و ارائه خدمات با توجه به اهمیت معاملات دولتی در اقتصاد و نقش و جایگاه آن در پیشرفت کشور، توجه به تصمیم سازی بر مبنای اطلاعات در این حوزه بسیار مهم است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس اضافه کرد: با ایجاد سامانه ستاد می‌توان بر تمامی مراحل انجام معاملات نظارت کرد. همچنین با استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی می‌توان ظرفیت‌های نظارتی را افزایش داد. خضریان با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار بودجه مبتنی بر عملکرد و آمایش سرزمین خاطرنشان کرد: یکی از گلوگاه‌های اصلی نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، شفاف‌سازی منابع صرف شده و خروجی‌ها و پیامدها است که روش اصلی تحقق آن، استفاده از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت است با توجه به اهمیت این موضوعات کمیسیون اصل نود به عنوان بازوی نظارتی مجلس و اهمیت زیادی برای اجرایی شدن این سامانه داشته است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: در آخرین جلسه این کمیسیون نشستی با موضوع پیگیری انجام تکالیف قانونی مندرج در جزء ۳ و ۴ بند ک تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با حضور مدیران قوه قضائیه، ریاست جمهوری، وزارت صمت، وزارت ارتباطات و فراجا پیرامون پرونده‌ای با مسئولیت حجت‌الاسلام پژمانفر برگزار و مقرر شد جهت حل مسائل الکترونیکی شدن مزایدات دوایر اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی به شکلی عمل کند که تا در مهلت ۱۰ روزه مزایدات یک استان به صورت آزمایشی در سامانه ستاد ثبت شده و مزایدات اراده تصفیه امور ورشکستگی در یک استان از این طریق انجام شود همچنین مشکلات پیمانکار سامانه نیز پیگیری و مرتفع شده و گزارش همه اقدامات به کمیسیون ارسال شود.

خضریان در پایان با تأکید بر پیگیری این موضوع در کمیسیون اصل نود مجلس، گفت: کمیسیون اصل نود با درک اهمیت سامانه ستاد، در هفته اول تیرماه نسبت به برگزاری جلسه جهت نظارت بر اجرای صحیح جزء ۳ و ۴ بند ک تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشریح فرایند صدور پروانه ساختمان ۱۱ طبقه بلوار بوعلی قم
  • کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر اجرایی شدن سامانه ستاد
  • بررسی عملکرد سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در کمیسیون اصل نود
  • تمدید زمان ارسال درخواست تسهیلات حمایتی شرکت های دانش بنیان
  • زمان افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد/ رییس کمیسیون تلفیق بودجه درباره همسان‌سازی حقوق چه گفت؟
  • سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • ۱۵۰ شرکت دولتی در نیمه اول ۱۴۰۲ زیان‌ده بودند
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟