Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@16:16:39 GMT

آشنایی با مبانی نقد در سینما

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۶۹۸۷

آشنایی با مبانی نقد در سینما

دوره آموزشی آشنایی با مبانی نقد در سینما و هنرهای تصویری توسط دفتر تخصصی سینما و با حضور اساتیدی چون هوشنگ گلمکانی، مجید اسلامی، مجتبی ذوقی و بابک کریمی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وقتی بحث نقد و منتقدها باز می‌شود در ذهن همه، آدمی با اخم‌های درهم که مدام در حال گفتن نکات منفی است تداعی می‌شود، اما چهره واقعی نقد زیر این نقاب جا مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طورکلی منتقد به هنگام ارزیابی یک فیلم معمولاً نکاتی همچون انگیزه رخدادها در فیلم، سرگرم‌کننده بودن فیلم، معنا و ارزش اجتماعی فیلم و زیباشناختی اثر را مد نظر قرار می‌دهد. نقد فیلم اغلب اوقات کار بزرگ و جذابی است و برای نقدنویسی آشنایی با مبانی و اصول آن رکن اساسی است که متأسفانه گاهاً این تخصص در بسیاری از منتقدین وجود ندارد.

دفتر تخصصی سینما وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دور سوم کلاس‌های آشنایی با مبانی نقد نویسی در سینما و هنرهای تصویری را از روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه با حضور مازیار اسلامی، مجید اسلامی، نوید پورمحمدرضا، مجتبی ذوقی، مونا سیف، سعیده طاهری، محمدرضا فرزاد، بابک کریمی، هوشنگ گلمکانی و امیررضا نوری پرتو برگزار خواهد کرد.

مصطفی حیدری درباره این دوره به خبرنگار ایمنا گفت: بخشی از مواجه ما با آثار هنری این است که آنها را در گام نخست تحلیل و در گام‌های بعدی نقد کنیم. در این میان جای خالی مباحث نقد بیش از هر چیز احساس می‌شد و این موضوع ما را برآن داشت که چهار دوره طی سال‌ها ۹۷ تا ۹۹ جهت آموزش و تربیت نقادان با استعداد برپا کنیم. هدف این دوره‌ها شناسایی استعداد کسانی است به حوزه نقد علاقه مند هستند.

مدیر دفتر تخصصی سینما ادامه داد: دوره اول دوم در سال ۹۷ برگزار شد و در جلسات اول نظر بر این بود که هنرجویان با شیوه‌ها و انواع نقد که شامل ۱۵ نوع نقد از جمله نقد فلسفی، نقد عامه پسند، نقد پدیدار شناسی و غیره آشنا شوند. در دوره سوم شیوه‌های عملی و تجربی نوشتن نقد آموزش داده شد تا در آخرین پله منتقدان بتوانند فیلم ببینند و نقد بنویسند. بر اساس اصول کلی نقد باید مکتوب باشد و تاکید ما نیز بر همین موضوع است که در ایران به آن بی توجهی می‌شود.

وی افزود: در اصفهان منتقدی که کار آکادمیک کرده باشد نداریم. مدرسان این دوره نیز از تهران دعوت شدند. از جمله این اساتید فرایند آموزشی این دوره‌ها کاملاً تخصصی و زیر نظر اساتید به نام کشوری است.

حیدری تاکید کرد: این دوره‌ها یک جلسه عمومی نیست و معمولاً در هر دوره ۲۵ نفر شرکت کننده داریم. اگر از بین این افراد ۱۰ نفر هم بتوانند وارد ورطه حرفه‌ای نقد نویسی شوند، اتفاقی درخشان است. هدف ما شناسایی استعدادیابی افراد علاقه‌مند به نقد است تا در تألیف کتاب "سینماتوگراف ۴" از مقالات همین شرکت کننده‌ها استفاده کنیم.

گفتنی است، علاقه مندان برای شرکت در این دوره می‌توانند تا دهم تیرماه به دفتر تخصصی سینما مراجعه و یا با شماره ۰۳۱۳۲۲۴۳۸۹۵ تماس بگیرند. محل برگزاری دوره "آشنایی با مبانی نقد در سینما و هنرهای تصویری" کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان است.

کد خبر 431127

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سینما نقد سینما نقد فیلم منتقد سینما دفتر تخصصی سینما اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دفتر تخصصی سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۶۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود

اسماعیل دستگزار در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری را روز معلم نامیده اند چرا که ترسیم طرحی از اراده، ایمان، اخلاص برای تلاش و تکاپو در تربیت انسان و هدایت دلسوزانه اوست که سرمشق معلمان مخلص میهن اسلامی ما است.

وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری یکی از سرمایه های عظیم و از طلایه داران مبانی فکری انقلاب اسلامی به شمار می رود که برای ایجاد تحولات فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مجاهدت ها کرد و هنوز نیز خیر و برکت آثار ایشان در جامعه اسلامی ساری و جاری و در تربیت نفوس و هدایت نسل ها مؤثر و ماندگار است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود گفت: روز معلم روز بزرگداشت علم و عالم و تجدید میثاق با دین و دانش و بصیرت و تقواست.

دستگزار ادامه داد: البته این شرافت و فضیلت برای معلم، زمانی ارزشمند است که بتواند این موهبت الهی را در وجود خود محقق سازد و با تمام وجود در جهت کمال جامعه به تعلیم و تربیت بپردازد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: معلم، استاد و مربی باید خود را وقف سیر تکاملی انسان ها بکند و در این راه روز و شب نشناسد و همواره دغدغه هموارتر نمودن راه سعادت و پیشرفت نسل‌ها را داشته باشد

دستگزار افزود: علامه بزرگوار شهید مرتضی مطهری الگویی به تمام معنا در این راه بود که در ادای امانتش از هیچ کوششی دریغ نورزید و جان پاکش را در ادای رسالت معلمی تقدیم کرد.

وی بیان کرد: فلسفه و رمز نامگذاری این روز به عنوان روز عقیدتی و سیاسی در سپاه و بسیج بیانگر ضرورت تجلّی و تبلور دائمی همین تفکر در این نهاد مقدس است زیرا رسالت مربیان و معلمان به ویژه در شرایطی که شبهات زیادی از سوی افراد چه با انگیزه یافتن پاسخ قانع‌کننده برای پرسش های خود و چه با انگیزه های شیطانی برای سست نمودن باورهای جامعه اسلامی طرح می‌گردد، رسالتی بسیار خطیر و مهم است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: مبنا و بنیان دین اسلام تعلیم و تربیت است و معلمی یکی از شئون الهی است که در وجود انبیاء و پیامبران نهاده شده است تا رسالت تعلیم و تربیت را برعهده گرفته و معلم بشریت باشند، به همین دلیل است که معلمی را شغل انبیاء نامیده‌اند و در تمام جوامع بشری معلم دارای ارزش، شأنیت و جایگاهی ویژه است.

کد خبر 6093317

دیگر خبرها

  • دوره آموزشی تقنینی و نظارتی نمایندگان منتخب برگزار می‌شود
  • تربیت نیروهای متخصص برای کشور بزرگترین خدمت محسوب می‌شود
  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش های گوناگون امنیت
  • آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • برگزاری دوره تخصصی نماز در شهرکرد
  • ۲۴۰ هزار سرباز در کشور مهارت تخصصی فرا گرفتند
  • نماز اول وقت در ادارات اقامه شود
  • مهارت آموزی کارکنان وظیفه در استان