Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مدیریت ریسک، یک فرآیند جامع است که به منظور تعیین، شناسایی، کنترل و حداقل نمودن تاثیرات و عواقب رویدادهای احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به مدیران امکان می دهد میان هزینه های عملیاتی و هزینه های مالی اقدامات امنیتی تعادل برقرار کرده و از طریق حفاظت از فرآیندهای کسب و کار که پشتیبان اهداف سازمان هستند، منافع سازمان را در نظر بگیرند؛ هدف مدیریت ریسک، کاهش ریسک اجرایی برخی فعالیتها و فرآیندها به سطح قابل قبول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلیه بانک‌ها در جریان عملیات خود با ریسک هایی مواجه اند که قادر به از بین بردن آن ها نبوده اما امکان مدیریت آن را دارا می باشند. بنابراین بانك ها برای ادامه حیات خود باید ریسک ها را کنترل نموده و کاهش دهند که برای این کار، شناسایی عوامل مؤثر بر ریسک های مختلف بسیار راهگشا خواهد بود. ریسک را نمی توان به طور کامل حذف کرد ؛ بنابراین نگرش علمی به مسئله ریسک چیزی جز مدیریت آن نیست.
به گزارش خبرگزاری آریا ،
نظر به اهمیت مدیریت و کنترل بهینه ریسک در بانک صنعت و معدن و برای آشنایی با نحوه عملكرد این مدیریت، روابط عمومی بانك صنعت و معدن در مصاحبه با شهاب گرجی مدیر ریسك این بانك در خصوص عملکرد سال 98 و اهم برنامه‌ها و سیاست‌های آن در سال 99 به گفتگو نشسته است كه مشروح آن در ادامه می آید؛
1- تعریف ریسك از دیدگاه بانكی چیست و مدیریت ریسك در بانكها به چه ترتیب است؟
ریسك از دیدگاه بانك عبارت است از هرگونه انحراف منفی محتمل از درآمدهای مورد انتظار آتی و نحوه مدیریت آن فرآیندی مبتنی بر شناسایی، اندازه گیری، نظارت و پایش و كنترل ریسك های مترتب بر عملیات بانك است . در این ارتباط كمیته بال ریسك اصلی را برای بانكها شناسایی و دستورالعمل های خاصی را برای مدیریت هركدام به بانكها توصیه كرده است.
2- ریسك های اصلی بانك كدامند؟
چهار ریسك اصلی در بانك عبارتند از: ریسك اعتباری، عملیاتی، نقدینگی و بازار
3- جایگاه واحد مدیریت ریسك و كمیته های مربوطه در بانك صنعت و معدن چگونه است ؟
واحد مدیریت ریسك در بانك صنعت و معدن مستقیماً زیر نظر مدیرعامل فعالیت می‌كند و مدیر ریسك دبیری كمیته مدیریت ریسك با ریاست یكی از اعضای هیات مدیره را به عهده دارد. همچنین مدیر ریسك رئیس سه كمیته ریسك اعتباری، نقدینگی و عملیاتی می‌باشد.
4- در خصوص جایگاه مدیریت ریسك در حاكمیت شركتی توضیح دهید؟
مدیریت ریسك در حاكمیت شركتی نقش بسزایی داشته به طوری كه كمیته نظارت بانكی بال در اصول چهارده‌گانه‌ای كه برای بهبود حاكمیت شركتی منتشر كرده تأكید زیادی بر نهادینه كردن مدیریت ریسك در بانكها داشته است همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانك مركزی در دستورالعمل هایی كه برای الزامات ناظر بر حاكمیت شركتی در بانكهای دولتی و غیردولتی در سالهای اخیر ابلاغ كرده است بیش از 30 درصد مطالبشان را به موضوعاتی از قبیل فرهنگ ریسك، مدیریت ریسك، بیانیه ریسك پذیری و جایگاه واحد مدیریت ریسك در بانكها اختصاص داده اند.
5- اقدامات مدیریت ریسك در سال 98 چه مواردی است؟در مورد این اقدامات توضیح مبسوط ارائه بفرمایید؟
از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت ریسك در سال 98 می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
برگزاری دوره های آموزشی برگزاری كارگاه آموزشی با حضور مدیرعامل بانك، اعضاء هیأت مدیره، مشاور ریسك و برخی از مدیران ستادی و استانی به منظور ارائه راهكارهایی در خصوص كاهش ریسك اعتباری، وصول مطالبات و ارائه بازخوردهای پیشگیرانه به منظورجلوگیری از افزایش معوقات بانک، بهبود کیفیت داراییهای بانک در سیاست گذاری های اعتباری و اعتبارسنجی مشتریان و همچنین برگزاری دوره آموزشی به صورت آنلاین برای رابطین ریسك استانها و حضوری برای رابطین ریسك ستاد به منظور آشنایی بیشتر همكاران با مفاهیم اصلی مدیریت ریسك در سیستم بانكی و تقویت فرهنگ مدیریت ریسك در بانك
اجرای مرحله ای پروژه تقویت نظام مدیریت ریسك در راستای اجرای منشور پروژه تقویت نظام مدیریت ریسك و مصوبه كمیته عالی ریسك مبنی بر برون سپاری مدل سازی ریسك عملیاتی ، پروپزال مربوطه توسط واحد مدیریت ریسك تهیه و مناقصه مدل سازی و استقرار سامانه ریسك عملیاتی در بانك برگزار و در مرحله انتخاب پیمانكار می باشد
بررسی و تجزیه و تحلیل ریسك شركت های تابعه بانك در راستای اجرای الزامات ناظر بر حاكمیت شركتی در بانكهای دولتی مبنی بر اطمینان هیات مدیره بانك از مدیریت ریسك های شركتهای تابعه و سازگاری آنها در كل گروه ، واحد مدیریت ریسك پس از برگزاری جلسات كارشناسی با مدیران ارشد شركتهای تابعه بانك و اخذ نظرات آنها ضمن شناسایی ریسك و ارزیابی احتمال وقوع و شدت اثر هر كدام ، پیامدهای احتمالی و اقدامات كنترلی مورد نیاز برای مدیریت آنها را تبیین و در جلسه مشترك اعضای هیات مدیره بانك با مدیران عامل شركت های تابعه بحث و تبادل نظر شد .
گزارش ریسک تمرکز با تاکید بر گروههای ذینفع نظر به اهمیت ریسك تمركز در حفاظت از منابع بانك در این گزارش اطلاعات تسهیلاتی گیرندگان تسهیلات و تعهدات كلان به تفكیك ذینفع واحد استخراج و سعی شد با بررسی میزان تسهیلات پرداختی به گروههای ذینفع و مانده غیرجاری آنها و قیاس با كل بانك میزان تمركز تسهیلاتی بانك از این حیث مورد بررسی قرار گیرد. بدین ترتیب سهم كل گروههای ذینفع از مجموع تسهیلات و تعهدات بانك محاسبه شده و گروههای تجمعی كه دارای بیشترین مانده تسهیلات و تعهدات بودند شناسایی و تذكرات لازم به منظور اجتناب از افزایش بدهی این مشتریان به واحدهای ذیربط داده شد.
گزارش شناسایی ریسکهای مستتر در طرحهای فاینانس در این گزارش فرآیند طرحهای فاینانس (از لحاظ هزینه ها، مخاطرات و فرصتها ) برای طرحهای دولتی و غیر دولتی مورد بررسی قرار گرفت و ضمن بررسی داده های مربوط به این دسته از طرحها ، پیشنهاداتی ارائه شد. ماحصل این گزارش بیان می دارد با توجه به وجود تحریمها و تشدید آنها و محدودیت استفاده از منابع خارجی همچنین رسالت توسعه ای بانك صنعت و معدن شاید گریزی از این روش تامین مالی نباشد، لیكن ریسك هایی كه از این حیث (بالاخص از جانب شركتهای خصوصی) متوجه بانك می باشد، قابل اغماض نبوده و منابع بانك را باخطر جدی مواجه می سازد. در این ارتباط لازم است ریسك این طرحها بین بانك و سایر مراكز دولتی درگیر تسهیم شود .
گزارش تسهیلات وتعهدات کلان به تفکیک گروههای تجمعی با استناد به آیین نامه تسهیلات و تعهدات كلان بانك مركزی كلیه گروههای تجمعی كه در زمره گیرندگان تسهیلات و تعهدات كلان قرار می گرفت، شناسایی شده و مانده كل تسهیلات و مانده كل مطالبات غیرجاری آنها استخراج و NPL هریك محاسبه شده و به ترتیب گروههای با بالاترین نسبت NPL مشخص شد . همچنین ضمن استخراج كلیه شركتهای زیر مجموعه هر گروه ، نسبت مانده كل تسهیلات به سرمایه پایه برای هر گروه محاسبه و بر همین اساس گروهها رتبه بندی شده و در دو طبقه (گروههای بین 10 تا 20 درصد نسبت مانده كل تسهیلات به سرمایه پایه و گروههای با بیش از 20 درصد) قرار گرفت.
بررسی دستورالعمل ارزیابی و تعیین حد اعتباری متقاضیان دریافت اعتبارات و تسهیلات کوتاه مدت و ارائه پیشنهاد جهت اصلاح با توجه به مقوله حد اعتباری و مخاطراتی كه واحد مدیریت ریسك از نتایج تجزیه و تحلیل مشتریان دارای حد اعتباری با رتبه های اعتباری آنها به دست آورد، ضمن بررسی دقیق این روش اعطای تسهیلات در قالب پروژه مجزا ، دستورالعمل مربوطه به دقت مورد بررسی قرار گرفت و جهت ایجاد توازن بین مخاطرات و فواید آن و رفع نواقص وكمبود مفاد كنترلی ، پیشنهاداتی ارائه شد كه در كمیته عالی مدیریت ریسك مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.
گزارش ریسک تمرکز صنعت با توجه به پرتفوی تسهیلاتی بانك كه متمركز به بخش صنعت می‌باشد بررسی ریسك تمركز در رسته های مختلف صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . به این منظور مانده مطالبات و مطالبات غیر جاری بانك در پایان سال 1397 به تفكیك رسته های مختلف صنعتی دسته بندی و ریسك تمركز بانك در رسته های مختلف بررسی و در پایان رسته صنایع شیمیایی ، سلولزی و پتروشیمی به تفكیك كدهای دو رقمی و چهار رقمی آیسیك مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .
از دیگر اقدامات انجام شده طی سال 1398 در مدیریت ریسک می توان به تهیه رویه پیشنهادی تجهیز منابع ریالی و ارزی بانک ، تهیه پیش نویس دستورالعمل پیشنهادی نحوه جبران خسارت به مشتریان ، تهیه گزارش آسیب شناسی فرآیند اعطای تسهیلات در ستاد ، گزارش ریسک سایبری و گزارش وضعیت باز ارزی اشاره نمود.
6- برنامه هایی كه مدیریت ریسك بانك صنعت و معدن در سال جاری در دستور كار خود دارد چیست؟
در سال جاری تهیه سند اشتهای ریسك، رتبه بندی بانكها برای استفاده اداره خزانه‌داری در بازار بین بانكی و عملیات بازار باز و شناسایی و اندازه گیری ریسك های مترتب بر فرایند اعطای تسهیلات در بانك از جمله كارهای پیش بینی شده مدیریت ریسك می‌باشد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدیریت ریسک در بانک واحد مدیریت ریسک تسهیلات و تعهدات بانک صنعت و معدن حاکمیت شرکتی مدیریت ریسک قرار گرفت مدیریت آن مانده کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۷۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده

آفتاب‌‌نیوز :

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت تسهیلات در سال جدید و اینکه آیا با وجود عدم تصویب بودجه و نهایی شدن برنامه هفتم افزایش‌ها در آن اعمال می‌شود، به ایلنا گفت: در این مساله سردرگمی در بحث وام ازدواج و فرزندآوری وجود دارد، البته افزایش آن تصویب شد، اما معمولا در ابتدای سال بانک‌ها اعتبارات لازم برای پرداخت آن را دریافت نکرده‌اند و در نتیجه از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استنکاف می‌ورزند.

وی ادامه داد: البته این موضوع شامل انواع دیگر تسهیلات بانکی هم می‌شود و به کلی پرداخت وام در کشور تعطیل شده است، برای بخش تولید مشاهده می‌کنید که نرخ سود تسهیلات از ۱۸ درصد به ۲۳% رسید و ۵% افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر مردم برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی مانند رهن منزل استیجاری نیاز به حمایت و دریافت وام دارند که در حال حاضر بانک‌ها حاضر به همکاری نیستند و باید هرچه زودتر برای این وضعیت چاره‌اندیشی شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • چگونه سود 33 درصدی بانکی دریافت کنیم؟
  • مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ معرفی ۳ استراتژی پولساز
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • رئیس سازمان سینمایی تغییر می‌کند؟
  • برنامه‌ریزی برای تامین تسهیلات بانکی ۱۲هزار واحد مسکن در ایلام
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟