Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:20:28 GMT

کش‌وقوس‌های جمهوریخواهان با ترامپ

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۹۵۳۲

کش‌وقوس‌های جمهوریخواهان با ترامپ

 حدود ۴ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده (۱۳ آبان) باقی مانده‌است. شاید تا چند ماه قبل کمتر فردی می‌توانست باور کند که «دونالد ترامپ» در مسیر انتخابات با چالش‌های بزرگی روبرو شود اما تحولات بین المللی و داخلی آمریکا به گونه‌ای رقم خوردند که به تدریج از شانس وی برای انتخاب دوباره کاسته می‌شود؛ شاید پس از چند دهه بار دیگر یک رئیس جمهوری آمریکا اجاره‌نشین چهارساله اتاق بیضی کاخ سفید باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامدهای ویروس کرونا، مدیریت نامناسب دولت در کنترل بیماری و رسیدگی به اوضاع مردم این کشور، وضعیت بد اقتصادی و موج ده‌ها میلیونی بیکاران آمریکایی اگرچه ضربات مهلکی را بر سیاست های سه سال و نیم ترامپ وارد کردند اما دو موضوع تازه یعنی اعتراضات ضدتبعیض نژادی در آمریکا و موضع‌گیری برخی چهره‌های جمهوریخواه همه رشته‌های ترامپ را پنبه کرد. به نظر تحلیلگران، شاید ترامپ قادر بود تا پس از فرصتی کوتاه بحران اقتصادی در آمریکا را کنترل کند اما واکنش نسنجیده وی به اعتراضات مردمی و تضعیف اعتماد عمومی به وی، به ویژه با انتشار کتاب خاطرات «جان بولتون»، مسئولیت رئیس جمهوری آمریکا را به شدت سخت کرده‌است.

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ متفاوت از دوره های قبل است. بسیار زودتر از چیزی که انتظار می‌رفت برخی از چهره‌های شناخته شده جمهوریخواه اعلام کرده‌اند از انتخاب دوباره ترامپ حمایت نمی‌کنند. حتی برخی از این افراد گفته‌اند که به نامزد دموکرات رای خواهند داد. حضور مخالفان در حزب رئیس جمهوری به معنای در خطر بودن خط مشی‌های کلی ایالات متحده است.

بولتون که نزدیک به یک سال و نیم مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا بود و در کتاب خاطرات خود بسیاری از روندهای تصمیم‌گیری در کاخ سفید تحت فرماندهی ترامپ را زیر سوال برد. وی ماهیت خودکامه و غیرمنطقی ترامپ را برای همه عیان ساخت و پس از مدیریت ضعیف چند ماه اخیر دولت، شایستگی‌های ترامپ برای حضور دوباره در کاخ سفید را بیش از پیش زیر سوال برد.

بولتون ناتوانی مدیریتی ترامپ در حیطه داخلی را با ذکر نمونه‌هایی مشابه در حوزه سیاست خارجی به افکار عمومی گوشزد کرد. وی به نخبگان و جامعه ‌آمریکایی خاطر نشان ساخت که همچون دو رخداد بزرگ شیوع کرونا و مرگ جورج فلوید، ترامپ در برخی پرونده‌های مهم سیاست خارجی نیز خودسرانه و غیرعقلائی عمل کرد، توصیه‌های کارشناسان و مشاوران خود را نادیده گرفت و خط مشی‌هایی را اجرایی ساخت که نه تنها نتیجه‌ای برای واشنگتن در بر نداشت بلکه اعتبار و جایگاه آمریکا در جهان را دچار خدشه کرده‌است.

همه این تحولات موجب شدند تا اکنون بسیاری از چهره‌های برجسته آمریکا به صف مخالفان ترامپ بپیوندند.  برخی از سیاستمداران مطرح حزب جمهوریخواه هم به صورت آشکار اعلام کرده‌اند در انتخابات آتی به ترامپ رای نمی‌دهند. بولتون به صورت رسمی ‌اعلام کرد به دونالد ترامپ رای نمی‌دهد. چندی قبل هم «جورج بوش» رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم پس از واکنش ترامپ به قتل یک سیاهپوست به دست پلیس، همین موضوع را اعلام کرد. وی توصیه‌هایی را به ترامپ ارائه کرد که با پاسخ تند رئیس جمهوری روبرو شد. بوش سیاست‌های دولت ترامپ  را دلیل بر نظام‌مند شدن تبعیض نژادی و عاملی برای تشدید شکاف در آمریکا دانست. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، بوش حتی عنوان کرد که از نامزد جمهوریخواه در انتخابات حمایت نخواهد کرد.  

روزنامه «گاردین» در گزارشی از افزایش انتقاد جمهوریخواهان از ترامپ خبر داد و عنوان داشت  که بسیاری از اعضای حزب و متحدان پیشین رئیس جمهوری اکنون تمایل دارند منتقد وی باشند. بسیاری از این افراد در جبهه‌ای متفاوت با سال ۲۰۱۶ خود را قرار داده‌اند. «کالین پاول» و «میت رامنی» دو تن از چهره‌های سیاسی برجسته این حزب هستند که نسبت به انتخاب دوباره ترامپ ابراز نگرانی می‌کنند. پاول که وزیر امور خارجه دولت بوش بود با صراحت اعلام کرد که در انتخابات به بایدن رای می‌دهد.

همسر «جان مک کین» سناتور تندروی جمهوریخواه هم تاکید دارد که به بایدن رای خواهد داد. «پاول دی. رایان»، «جان بوهنر» از رهبران پیشین حزب جمهوریخواه نیز همین نظر را دارند.

 جالب اینجا است که پویش‌های گوناگون اجتماعی و سیاسی علیه انتخاب ترامپ نه تنها در حزب دموکرات، بلکه در میان هم‌حزبی‌های وی به راه افتاده‌است. پویشی با عنوان «جمهوریخواهان حامی ‌بایدن» هم در مخالفت با ترامپ ایجاد شده است. علاوه بر این «پروژه لینکلن» هم یک کمیته اقدام سیاسی قدرتمند است که توسط گروهی از جمهوریخواهان باسابقه راه اندازی شده تا به اعضای این حزب نشان دهد که شیوه کنونی اشتباه است.

«ریک ویلسون» مدیر پروژه فوق ابراز داشت: بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه به صورت پنهانی از دیدگاه‌های پاول و رامنی حمایت کرده‌اند. ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۶ جمع زیادی از اعضای حزب جمهوریخواه را از خود رانده‌است و بسیاری از چهره‌های حزب را دشمن سیاسی خود می‌داند که «تد کروز» و «لیندسی گراهام» از آن جمله بودند.

گراهام نیز هفته قبل در گفت وگو با شبکه فاکس نیوز ترامپ را بابت ایجاد تفرقه در آمریکا و حزب جمهوریخواه مقصر دانست زیرا معتقد است وی دیدگاه جامعی به مسائل ندارد.

از سوی دیگر فرماندهان نظامی‌ آمریکا هم با دیدن اعتراضات اخیر مردمی و واکنش های ترامپ به منتقد رئیس جمهوری تبدیل شده‌اند. بسیاری از این افراد پاسخ‌های تهاجمی‌ ترامپ به معترضان از جمله تهدید به استفاده از نیروی نظامی ‌را نامناسب و برخلاف منافع آمریکا ارزیابی کردند. برخی چهره‌های جمهوریخواه همچون «جان کلی»، «مایکل مولن»، «مارتین دمپسی» و «لیزا مورکووسکی» هم از نوع مدیریت ترامپ در مقابل تحولات چند ماه اخیر آمریکا انتقاد کردند.  

اکنون گروهی با بیش از ۱۰ میلیون امضای دیجیتال با عنوان «رای دهندگان جمهوریخواه مخالف ترامپ» در کنار فعالان پروژه لینکلن به شدت سرگرم تبلیغات علیه ترامپ هستند. در این میان برخی چهره‌های هنری هم تلاش می‌کنند تا هر چه بیشتر از ترامپ برائت بجویند و به عبارت دیگر در انتخابات بازیچه ترامپ و بدنام نشوند.

با اینکه شدت انتقاد از ترامپ در میان مردم عادی به اندازه چهره‌های سیاسی حزب نیست اما وضعیت وی در میان طرفداران عادی حزب جمهوریخواه هم چندان مساعد نیست. سخنرانی انتخاباتی اخیر ترامپ در شهر تولسا گویا با انتظارات وی فرسنگ‌ها فاصله داشت. سالن ورزشی با گنجایش حدود ۲۰ هزار نفر برای سخنرانی ترامپ تدارک دیده شد اما تنها حدود ۶ هزار عضو حزب جمهوریخواه در ایالت اوکلاهما در آن شرکت کرده بودند. این در حالی بود که نزدیکان ترامپ عنوان داشتند چند صد هزار نفر برای حضور در این جلسه درخواست ارسال کرده بودند.

بسیاری از چهره‌های سیاسی هم حزب ترامپ بر این اعتقاد هستند شکافی را که ترامپ در کشورشان ایجاد کرده بی‌سابقه است و رئیس جمهوری باعث تفرقه در کشور، حزب جمهوریخواه و دولت شد. بااینحال نمی‌توان از آینده انتخابات در این کشور با قطعیت سخن گفت. از یک طرف گاردین اعتقاد دارد هنوز در جایگاه ترامپ بین عموم جامعه آمریکایی تغییرات چندانی رخ نداده‌است و نمی‌توان قاطعانه از شکست وی در انتخابات آتی سخن گفت. اما  روزنامه نیویورک تایمز تصریح کرد بسیاری از چهره‌های سیاسی در آمریکا تاکید می‌کنند ترامپ در آزمون رهبری ایالات متحده شکست خورده است. کشور درگیر بیماری وحشتناک کووید ۱۹ و چالش نژادپرستی و بی‌عدالتی است اما رئیس جمهوری هیچ درک درستی از مسائل ندارد. به گفته دریادار جمهوریخواه «مک ریون» «ایالات متحده نیازمند حرکت رو به جلو بدون سکانداری ترامپ است».

برچسب‌ها ویروس کرونا تبعیض نژادی حزب جمهوری خواه آمریکا انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جان بولتون پروندهٔ خبری خشم مردم آمریکا و تهدیدات ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تبعیض نژادی حزب جمهوری خواه آمریکا انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جان بولتون ویروس کرونا تبعیض نژادی حزب جمهوری خواه آمریکا انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جان بولتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۹۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ را بخوانید؛

آقای [سیدرضا] زواره‌ای، [عضو حقوقدان شورای نگهبان] آمد. برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری مشورت‌ کرد. گفتم، با توجه به اجبار استعفا از شورای نگهبان، لازم است با اعضای شورا مشورت‌ کند. فکر می‌کند در میزگرد [مناظره] تلویزیونی با نامزدان دیگر، می‌تواند نظر مردم را به برنامه‌هایش جلب کند. محمدتقی، مباشر کارهایمان در بهرمان آمد. مریض است و عازم سفر کربلاست.

آقای [صادق] زیباکلام، [استاد دانشگاه تهران]، برای انجام سومین قسمت مصاحبه آمد و گفت، کتابی در مورد انتقادات و جواب‌ها مربوط به من در جریان انتخابات مجلس، به نام «هاشمی و دوم خرداد» نوشته است. عصر آقای پروفسور [محمدنبی] نعمتی، [جراح مغز و اعصاب در دانشگاه بُن]، رئیس متخصصان ایرانی مقیم آلمان آمد و گفت، ۲۴۰۰ ایرانی در سازمانشان عضوند و به فکر راه‌انداختن بیمارستانی در جزیره کیش، به عنوان بیمارستان بین‌المللی با بهترین استاندارد هستند. بناست برای بررسی، به کیش برود؛ تشویق کردم.

آقای [سیدحسین] موسویان آمد و گفت، اعضای حزب اعتدال و توسعه، حزب را جدی نمی‌گیرند و تعهدی را که برای روزنامه داده‌اند، نپرداخته‌اند و حاضر نیستند در انتخابات فعال باشند و آقایان [محمدباقر] نوبخت و [اکبر] ترکان، نامزدی را هم قبول نکرده‌اند و بعضی‌ها ‌خواستند که حزب از آقای [سیدمحمد] خاتمی حمایت کند که رأی نیاورد. پیشنهاد ‌کرد که دکتر [حسن] روحانی، خوب است معاون‌اول رئیس‌جمهور بشود. سفر دکتر روحانی به پاکستان را موفق توصیف کرد.

دانشجویان و طلاب ممتاز بسیجی [شرکت‌کنندگان در نهمین مجمع سراسری دانشجویان و طلاب بسیجی ممتاز کشور] آمدند. آقای [علیرضا] زاکانی، [رئیس سازمان بسیج دانشجویی] گزارش داد. از میان چهار هزار داوطلب، ۴۰ دانشجو و ۱۵ طلبه انتخاب شده‌اند. برای آنها صحبت مفصلی در اهمیت تعهد و تخصص با هم و ضرورت تلاش بیشتر علمی کردم.

امروز در اندونزی، مجلس گام دوم را در محکوم کردن عمل [آقای عبدالرحمن وحید]، رئیس‌جمهور برداشت که اگر یک گام دیگر بردارد، ساقط می‌شود. درگیری‌ها در فیلیپین هم ادامه دارد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901072

دیگر خبرها

  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم