Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا از مشهد، جلسه توسعه کشت گیاهان دارویی با حضور مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی و فعالان بخش خصوصی استان در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیشترین مشکلاتی که بخش خصوصی در حوزه گیاهان دارویی با آن روبروست کمبود اطلاعات فنی، کمبود دستگاه مکانیزه در کشت و کار گیاهان دارویی و ایجاد بازار برای محصول تولیدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین زینلی افزود: با هماهنگی دفتر گیاهان دارویی وزارت و مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی و مشارکت اتحادیه گیاهان داروئی استان مقرر است زنجیره ارزش در گیاهان دارویی تشکیل شود و مشکلات موجود در این زمینه مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: با معرفی شرکت های سرمایه گذاری بخش اتحادیه و ایجاد هلدینگ گیاهان دارویی در استان دستگاه های مکانیزاسیون خریداری و صنعت گیاهان دارویی ارتقا خواهد یافت.

وی یکی از چالش‌های اساسی در این حوزه را سورتینگ گیاهان دارویی برشمرد و عنوان کرد: با مشارکت بخش خصوصی و حمایت های بخش دولتی سورتینگ گیاهان داروئی ارتقا خواهد یافت. استان خراسان رضوی یکی از استان های پیشرو در زمینه ایجاد کشاورزی قراردادی است و  تاکنون چندین کشاورزی مبتنی بر قرارداد به ثبت و اجرا رسیده که باعث شده کشاورزان با قوت قلب بیشتری به تولید بپردازند.در این راستا اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی رسالت اصلی خود را برعهده خواهد گرفت.

زینلی ادامه داد: در بخش بازار، دفتر گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی تلاش می‌کند با ایجاد سامانه های مجازی اتحادیه را به عنوان نماینده اصلی خود معرفی نموده و اتحادیه گیاهان داروئی استان نیز می تواند مدیریت بازار گیاهان دارویی را به عهده گیرد، با استفاده از این سامانه خدماتی همچون مشاوره، خرید، فروش و تبلیغات برای شرکت ها  پیاده سازی خواهد شد. استان خراسان رضوی ۷۰% ارزش ریالی گیاهان دارویی کشور را در اختیار دارد و مزیت نسبی آن در این است که اکثر گیاهان دارویی خراسان رضوی گیاهان مقاوم به کم آبی هستند.

مجری گیاهان داروئی وزارت جهادکشاورزی یادآور شد: از جمله اقدامات مهمی که اتحادیه گیاهان داروئی استان  می تواند با کمک بخش دولتی اجرایی کند ایجاد مزارع تولید بذر گواهی محدود، ایجاد مراکز تولید پیاز سورت شده و عاری از بیماری و قارچ و ایجاد صندوق گیاهان دارویی است که مشکل کمبود نقدینگی در بازار تولید گیاهان دارویی را مرتفع می کندو با سودآوری که در این بخش خواهد داشت نسبت به خرید دستگاه های با تکنولوژی بالا مشکلات کشاورزان را نیز مرتفع خواهد کرد.

وی در پایان تشکیل استارتاپ ها در حوزه گیاهان دارویی را باعث افزایش بازار فروش گیاهان دارویی در سطح کشور دانست.

مدیرعامل اتحادیه گیاهان داروئی خراسان رضوی نیز با اشاره به تشکیل اولین استارتاپ زنجیره گیاهان دارویی گفت: این زنجیره شامل بذر، تولید، مکانیزاسیون، فرآوری در حوزه غذایی ، دارویی و آرایشی و بهداشتی و توزیع و فروش دیجیتال است.

پریسا مردانی با اشاره به اینکه باید مجوز سورت و فرآوری گیاهان دارویی به اتحادیه گیاهان دارویی واگذار شود افزود: بیش از ٧٠ درصد تولیدات گیاهی کشور در خراسان رضوی تولید می شود و خوشبختانه در امر تولید با وجود پتانسیل بالایی که است هیچگونه مشکلی نداریم و عمده مشکلات ما در حوزه فرآوری گیاهان دارویی است که به همین منظور قصد داریم اولین آزمایشگاه تخصصی گیاهان دارویی کشور را در مشهد ایجاد کنیم.

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی گفت:یکی دیگر از برنامه هایی که مطرح کرده ایم، بحث ایجاد هایپرمارکت گیاهان دارویی است که برای اولین بار در سطح خاورمیانه این پیشنهاد را داده ایم، با آستان قدس رضوی نیز مذاکراتی صورت گرفته و از نظر کلی تایید شده و اکنون منتظر جواب مصوبات و طی شدن روند اداری این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه خام فروشی از معضلات بزرگ حوزه گیاهان دارویی است، افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا، بخش اعظم اقتصادی بودن و درآمدزایی گیاهان دارویی در حوزه فرآوری آن است که متاسفانه در کشور ما هنوز نتوانسته ایم در این زمینه موفق عمل کنیم.

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی در خصوص مزایای توجه به این حوزه گفت: سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی دارای سه مزیت مهم است، اول اینکه با توجه به کم آبی استان این گیاهان از طریق کشت دیم به عمل می آیند، دومین مزیت بحث اشتغال بالای این حوزه است، به گونه ای که میزان نیاز به نیروی کار در مقایسه با بخش غلات حدود ٧ برابر است که به راحتی می‌توان این زمینه اشتغال را گسترش داد.

وی ادامه داد: سومین مزیت توجه به حوزه گیاهان دارویی بحث اقتصادی و درآمدزایی مناسب آن است که در بسیاری از کشورها جایگزین درآمدهایی نفتی شده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تبلیغات خراسان رضوی مشکلات نقدینگی سازمان جهادکشاورزی گیاهان دارویی وزارت حوزه گیاهان دارویی گیاهان دارویی گیاهان دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۰۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان

محمد کرمی در جلسه با مدیر کل و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان که در محل استانداری برگزار شد،گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در نوروز امسال، خوشبختانه این استان در سطح کشور خوش درخشید و عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد که جای قدردانی دارد.

وی افزود: در ایام نوروز کمترین چالش و کمبود را شاهد بودیم و مسافران و گردشگران نوروزی سفر خوبی را تجربه کردند که این موضوع ثمره مهمان نوازی مردمان خوب و خونگرم این دیار و تعاملات و همکاری‌های صورت گرفته اعضای ستاد خدمات سفر سیستان و بلوچستان بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و در زمینه گردشگری می‌تواند به رشد و توسعه آن کمک شایانی بکند و اگر گردشگری با چاشنی خلاقیت و نوآوری همراه شود تاثیر بیشتر و اثر گذاری دو چندانی خواهد داشت و باید در این بخش از همه ظرفیت‌ها بویژه ظرفیت نخبگانی، دانشجویی و دانش‌آموزان بهره کافی را برد.

وی تاکید کرد: گردشگری سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم و همه گروه‌های مردمی در تحول و تغییر چهره استان بسیار موثر است و با ایجاد و فعال‌سازی تعاونی‌های تخصصی می‌توان مشارکت مردم را در این حوزه‌ها بیشتر کرد و از قدرت مردمی که قدرت بسیار ارزشمندی است به بهترین نحو استفاده کرد.

کرمی افزود: ارتباط با سایر کشور‌های همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و عمان باید جزو اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان باشد و با برگزاری نمایشگاه‌های مشترک صنایع‌دستی و گردشگری و تبادل فرهنگ‌ها برای تحکیم و تقویت این ارتباطات گام برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است
  • نمایش توانمندی‌های استان کرمان در ایران اکسپو ۲۰۲۴