Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، یکی از خطرات راه‌اندازی کسب‌وکار پرورش ماهی در دنیا مرگ‌ومیر این موجودات آبزی است. اتفاقی که خسارات زیادی به کارآفرینان تحمیل می‌کند. اما با تولید واکسن دوگانه‌ «استرپتوکوکوزیس» این مشکل مرتفع شده و ماهیان سردآبی در مقابل مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر مصون شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده این واکسن کاربردی در صنعت آبزی‌پروری از سال ۸۴ کارهای تحقیقاتی را آغاز کرد و پس از ۶ سال موفق به تولید صنعتی آن شد. 

« استرپتوکوکوزیس » بیماری مهم صنعت آبزی‌پروری به ویژه در گونه ماهی « قزل‌آلا رنگین کمان » است که در طول چند سال گذشته باعث مرگ‌ومیر تعداد بسیاری از این نوع ماهی شده است. با ساخت داخلی واکسن دوگانه‌ استرپتوکوکوزیس، این بیماری از بین می‌رود.

به گفته احمد عرفان‌منش مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان یک گونه مهم اقتصادی‌ است که در ایران و دیگر کشورهای دنیا پرورش داده می‌شود، بنابراین کنترل و جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از بیماری استرپتوکوکوزیس که نسل این‌گونه از ماهی را تهدید می‌کند مهم است.

وی افزود: این محصول ایران‌ساخت در بیش از ۲۰ مزرعه آبزی‌پروری در کشور مورد استفاده قرار گرفته است. خسارت کلی ناشی از این بیماری در حدود ۱۰ درصد از حجم تولیدات کشور است، که اگر این عدد را از میزان تولید در کشور (۱۶۰ هزار تن در سال) کم کنیم، میزان خسارت به وجود آمده عدد قابل توجه‌ای خواهد بود.

وی ادامه داد: بیماری استرپتوکوکوزیس یک بیماری باکتریایی است که در بین بیشتر ماهی‌های پرورشی شیوع دارد. این بیماری خسارات سنگینی به صنعت پرورش ماهی وارد می‌کند. در کشورهای پیشروی پرورش ماهی، واکسن استرپتوکوکوزیس یکی از واکسن‌های اجباری است.

وی عنوان کرد: صنایع پرورش دام کشور ما نیاز زیادی به نهاده‌های وارداتی دارند. صرفه‌جویی در واردات این اقلام و کاهش دوره پرورش و هزینه‌های دارو اهمیت اقتصادی غیرمستقیم تولید واکسن را ۱۰ برابر می‌کند.

کد خبر 4961341 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ماهی کسب و کار ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان نوآوری فناوری فضایی ناسا فیس بوک فناوری نانو گوگل تولید شبکه اجتماعی امنیت اطلاعات اکتشافات فضایی پرورش ماهی مرگ ومیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۰۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌

حسین امامیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تزریق این واکسن در برنامه جاری ایمن سازی کودکان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بردسکن افزود: اصل پیشگیری در بیماری‌های عفونی بسیار مهم‌تر از درمان است و تزریق این واکسن سبب کاهش بار جهانی بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی می‌شود.

وی با بیان اینکه باکتری پنوموکوک مهمترین عامل عفونت های مهاجم باکتریال در کودکان محسوب می شود، گفت: این بیماری طیف وسیعی از عفونت ها را شامل مننژیت، عفونت باکتریال تب دار، عفونت گوش میانی، سینوزیت، ذات الریه، عفونت ملتحمه چشم، عفونت در بافتهای نرم حفره چشم، عفونت در لایه های داخلی و دریچه های قلبی، التهاب استخوان و مغزاستخوان، عفونت پرده های محافظ قلب، عفونت یا التهاب وخیم قسمتی از صفاق، تورم والتهاب مفاصل، عفونت های بافت نرم و عفونت خونی را موجب می شود.

وی گفت: تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه جاری ایمن سازی سبب ارتقاء سلامت کودکان می‌شود.

امامیان زمان تزریق این واکسن را در ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و ۱۲ ماهگی و همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی اعلام کرد.

کد خبر 6093414

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر