فقیهه سلطانی: بازیگری دست آقازادههای سینمایی افتاده است
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۴۱۷۱
فقیهه سلطانی، پیرامون اجرای نمایش «یه گاز کوچولو» پس از بازگشایی تماشاخانههای تئاتر گفت: تئاتر ماهها به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل بود، من فکر میکنم چارهای جز آغاز دوباره تئاتر نداشته باشیم، به عنوان مثال گروه نمایش «یه گاز کوچولو» برای این اثر زحمات بسیاری کشید، تمرینات بسیاری انجام شد و من در مقام کارگردان نمیخواستم زحمت گروه به هدر برود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ادامه داد: علاوه بر نگاه شخصی من برای اجرای نمایش «یه گاز کوچولو» باید این مسئله را در نظر داشت که اتمام قطعی بیماری کرونا هنوز زمانبندی مشخصی ندارد و ما نمیتوانیم کلا دست از کار بکشیم تا یک روز بالاخره کرونا تمام شود، این بازگشایی در حالی است که اتفاقا به نظر من تئاتر ضرر خاصی ندارد و از خیلی حرفههای دیگر که پیشتر آغاز به کار کردهاند امنیت جانی بیشتری نسبت به بیماری کرونا دارد. زیرا در سالن نمایش اگر فاصله رعایت شود هیچکس با دیگری حرف نمیزند و به همین دلیل خطری شخصی را تهدید نمیکند.
سلطانی با اشاره به شایعه ممنوع الکار شدنش افزود: من به هیچ وجه ممنوع الکار نبودم، اصلا دلیلی برای این اتفاق وجود نداشته است، اتفاقا با وجود مراقبت از فرزندم تا حد امکان فعالیت داشتم، اما برخی در این میان شایعه ساختند که من ممنوع الکار شدم که به هیچ وجه درست نیست.
بازیگر فیلم سینمایی «صورتی» تئاتر را کم خطرترین شغل در ایام کرونا دانست و اضافه کرد: وقتی نمایشی روی صحنه میرود مخاطبان ماسک زده و در طول اجرا تنها تمرکزشان روی اثر است، با توجه به تخصیص نصف ظرفیت سالن فاصله افراد هم با یکدیگر به صورت اصولی رعایت شده پس ترسی از واگیر کرونا در این اماکن وجود ندارد. علاوه بر این در اکثریت نمایشها بازیگران هفتهای یکبار تست کرونا میدهند تا خطر به کمترین حالت ممکن برسد.
وی درباره حمایت مرکزهای نمایشی از اجرای آثار پیشتاز در بازگشایی تماشاخانهها تاکید کرد: آن طور که به گروه ما اعلام شد قرار است که بیست درصد همیشگی فروش که از سوی مرکز هنرهای نمایشی دریافت میشد به گروه برگردانده شود، البته نکته عجیب آنجاست که اگر قرار بر بخشش آن مبلغ هست چرا آن را یکبار دریافت میکنند که بخواهند دوباره به ما پس دهند.
این کارگردان تئاتر با اشاره به رسالت هنر تئاتر در وضعیت کنونی اظهار کرد: گروه ما نمایش «یه گاز کوچولو» را به امید گیشه روی صحنه نبرده است، ما در تلاش هستیم تا این هنر در وضعیت بد کنونی زنده بماند، ما سعی میکنیم با رعایت تمامی نکات ایمنی شروع کنندهای باشیم تا بار دیگر مخاطب وارد سالن نمایش شود. تمام تلاش ما آشتی دوباره مردم با تئاتر در شرایطی است که ماهها از هنر دور بوده اند.
وی با اشاره به سرمایه گذاری شخصی خود برای روی صحنه بردن نمایش «یه گاز کوچولو» افزود: من هیچ وقت سرمایه دار و سرمایه گذار نبوده و نیستم، اما این تئاتر را با هزینه شخصی آماده کردم، البته در این بین تمامی عوامل گروه همکاری بسیار زیادی با من داشتند و همراهانه کنار من ایستادند. خوشبختانه در این نمایش با افراد حرفهای تئاتر همکاری میکنم و با عشق به این اثر نگاه میکنند.
این بازیگر سینما و تئاتر درباره بازخورد روی صحنه بردن نمایش «یه گاز کوچولو» تاکید کرد: برخی هستند که شاید با بازگشایی تئاتر کاملا مخالفند، اما من خوشخبتانه تنها امید و شوق دریافت کردم، تاکنون حتی یک نظر مخالف هم نسبت به اینکه در زمان فعلی روی صحنه تئاتر میروم نداشتهام و اکثریت اطرافیانم مرا تشویق به این کار کرده اند.
وی در همین راستا ادامه داد: من به تمامی مخالفان بازگشایی تئاتر هم حق میدهم آنها بدون شک به مسائل مختلف همچون مسائل مالی تئاتر در شرایط فعلی نگاه درستی دارند، اما اینکه این اتفاق را حکم کنند را درست نمیدانم، البته حمایت از اهالی تئاتر در شرایط فعلی حق مسلم تمامی هنرمندان این عرصه است، حال اگر ما جان بر کف روی صحنه آمده ایم بحثش جداست و دلیلی نمیشود که دیگران از حق خود بگذرند.
سلطانی با اشاره به وجود مافیای بزرگ سینما ادامه داد: نقشهای خوب سینما به افراد خاص و عده محدودی میرسد، سینما دست آقازادههای هنری افتاده است، افرادی که در خفا از آقازاده بودن دیگران گلایه دارند، اما خودشان آقازاده سینمایی شده اند. به همین دلیل نقشهای مهم و جذاب به من و یا امثال من نمیرسد تا بتوانیم بار دیگر توانایی خودمان را محک بزنیم.
بازیگر سریال «تبریز در مه» درباره کم کار شدن خود در عرصه بازیگری سینما و تلویزیون تصریح کرد: شاید از قاب دوربین دور شده باشم، اما در عرصه تئاتر مدام در حال فعالیت بودهام، نقشهای کوتاهی هم در آثار سینمایی بازی کردم، در کل یکی از دلایل دوری من از سینما فرزندم خردسالم بود، حال که وی بزرگتر شده قصد دارم بار دیگر با قدرت به این عرصه برگردم.
این بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به علاقه شخصی به کارگردانی خاطرنشان کرد: ورود من به سینما و تئاتر به عشق کارگردانی بود، همیشه دغدغه کارگردانی را داشته و دارم و امیدوارم در ادامه راه بتوانم به خوبی این اتفاق را پیش ببرم، کارگردانی در تئاتر هم مقدمات این نگاه من به سینماست.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: فقیهه سلطانی پارسی خبر آقازاده ها سینما یه گاز کوچولو روی صحنه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۴۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.
فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامهای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس بهعنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا میدهد، اجرای «عروسی خون» آغاز میشود: لئوناردو (گادس) دلباخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه میشوند که عروس نیز دلباخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمهنز) سوار بر اسب مراسم را ترک میکنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب میکند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در میآورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد میگرید.»
سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازیاش گام میگذارد. حاصل کار، فیلمی خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریانساز پستمدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمیآمیزد.
بهرغم بومی بودنِ دستمایه و حتی اجرا که درک جزییات رقصها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیاییها ممکن میکند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه میکند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این بالههای باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه میدهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصهای تازه و غیر آمریکایی میکند.
کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی