Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته در مجموع بیش از هفت هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال برای مهار آب های جاری و ساخت سدها در قصرشیرین هزینه کرده که با اعتبارات محدود و با وجود مشکلات اقتصادی و تورم و تحریم ها می توان گفت انقلاب بزرگی در این شهرستان برای عمران و آبادانی بوده است.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با داشتن اقلیم گرم و خشک مستعد برای کاشت انواع مرکبات، نخیلات و همچنین پرورش آبزیان و کاشت انواع محصولات گلخانه ای است و اکنون با وجود سدهای منطقه که بیش از ۱۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی را مشروب می کند می توان آینده ای روشن ر ا برای منطقه پیش بینی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت سدها و اجرای برنامه های آبی در شهرستان قصرشیرین علاوه بر توسعه کشاورزی و باغی می تواند صنعت گردشگری را نیز رونق بخشیده و همچنین زمینه ساز توسعه اقتصادی این منطقه به واسطه وجود مرزهای فعال پرویزخان و خسروی برای صادرات محصولات کشاورزی و باغی منطقه به عراق و ایجاد اشتغال و ارتقای سطح درآمد مرزنشینان باشد.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غربی ترین نقطه ایران اسلامی ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در زمان جنگ تحمیلی به اشغال دشمن بعثی درآمد و ۲ سال تمام در چنگال رژیم متجاوز و متخاصم بعثی عراق بود که پس از آزادسازی این منطقه و بازگشت مردم به واسطه خدمات ارزنده نظام منطقه رونق خوبی گرفت.

اگرچه فرصت مرزها برای این منطقه یک موقعیت عالی و ملی و حتی فرا ملی برای ارزآوری است اما با اجرای برنامه های دولت تدبیر و امید و ساخت سدها و تکمیل طرح های آبی شامل اجرای شبکه های پایاب سدها به منظور مشروب کردن اراضی کشاورزی می توان قصرشیرین را یک نقطه عطف در بخش کشاورزی و باغی دانست.

بهره برداری از منابع آبی سدها و تقویت بخش کشاورزی، باغی و شیلات و گردشگری و توسعه کاشت محصولات گلخانه ای در قصرشیرین از یک سو و از سوی دیگر به کارگیری قابلیت مرزهای خسروی و پرویزخان می تواند مشکل بیکاری قصرشیرین و دیگر شهرستان های کرمانشاه و دیگر استان های همجوار را نیز رفع کند.

توسعه بخش کشاورزی و باغات در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به عنوان عامل مهمی در جلوگیری از مهاجرت افراد به دیگر مناطق است.

                                                                        

هزینه هفت هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت سدها 
فرماندار قصرشیرین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: با وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی و تورم و محدود بودن اعتبارات، دولت تدبیر و امید با نگاه خاصی که به آبادانی و عمران مناطق مرزی و محروم دارد هفت هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال برای ساخت سدهای زاگرس، تنگه حمام و شرفشاه در این شهرستان هزینه کرده است.

مرادعلی تاتار افزود: این میزان اعتبار برای ساخت بدنه سدها، اجرای شبکه های آبیاری اصلی و فرعی و زهکشی به منظور تامین آب مورد نیاز اراضی پایاب سدها هزینه شده است.

                                                                               

 سد شرفشاه

سد شرفشاه در بخش مرزی سومار در ۹۰ کیلومتری از توابع شهرستان قصرشیرین از سال ۸۹ در مساحت ۴۲۰ هکتار عملیات ساخت آن آغاز شد که قابلیت ذخیره سازی ۱۳۱ میلیون متر مکعب آب را دارد.

فرماندار قصرشیرین گفت: سد شرفشاه علاوه بر تامین آب موردنیاز چهار هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی همچنین قابلیت تامین آب بخش صنعت و رفع مشکلات کم آبی منطقه را دارد.

تاتار اظهارداشت: همچنین این سد قابلیت تولید سه مگابایت برق را دارد که برآورد اولیه اعتبار این طرح ۷۴۰ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: تامین آب بازارچه سومار و توسعه پرورش ماهی از دیگر مزیت های این طرح است.

فرماندار قصرشیرین گفت: در شبکه سومار ناحیه یک و ۲ میزان یک هزار و ۷۰۰هکتار سامانه تحت فشار در سال ۹۵ تکمیل شده است که به دلیل عدم تامین آب به موقع دچار سرقت و شکستگی طرح عنوان کرده است.

تاتار ادامه داد: در سال ۹۸ به طور مجدد ۷۵۰ هکتار از اراضی پایاب سدها توسط سازمان جهاد کشاورزی ترمیم و بازسازی شده است.

سد تنگه حمام 

سد تنگه حمام (شهدای گمنام) در فاصله ۱۷ کیلومتری قصرشیرین قرار دارد و آب سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان را تامین می کند.

فرماندار قصرشیرین گفت: سد تنگه حمام از نوع مخزنی خاکی سنگریزه ای با هسته رسی است، توانایی ذخیره ۴۴ میلیون متر مکعب آب در سال را دارد.
تاتار افزود: کار ساخت سد تنگه حمام از سال ۸۴ با ۶۲۰ میلیارد ریال اعتبار توسط شرکت پیمانکار جهاد نصر کرمانشاه آغاز شد.
                                                                                                

شبکه سد تنگه حمام 

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: شبکه تحت پوشش سد شهدای گمنام شامل کانال‌های RPC و LPC و همچنین شبکه تحت پوشش ایستگاه پمپاژ باباهادی است که در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است که شبکه های اصلی و فرعی آن توسط سازمان جهاد کشاورزی به اتمام رسیده است.

تاتار افزود: با توجه به اعلام شرکت آب منطقه ای کرمانشاه یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب این سد قابلیت تامین آب را دارد.

سد زاگرس 

سد زاگرس اولین و بزرگترین سد قوسی و خارج از بستر کشور است که هم اکنون  بیش از ۵۹ میلیون متر مکعب آب در پشت سد زاگرس گیلانغرب ذخیره شده است.

تاتار اضافه کرد: سد زاگرس باهدف توسعه اراضی مستعد دشت های گیلانغرب و قصرشیرین به میزان ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار، توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه با ایجاد اشتغال مولد، توسعه باغ ها، شیلات، صنعت گردشگری و تامین نیازهای زیست محیطی احداث شده است.
فرماندار قصرشیرین گفت: احداث سد زاگرس با صرف ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سال ۸۲ آغاز و در سال ۸۷ تکمیل شد که یکنواختی سطح آب در کل نقاط آن باعث ایجاد یک ساحل آرام و چشم انداز زیبا در حاشیه سد شده است.

 وی اظهار داشت: این سد از سدهای منحصر به فرد در کشور و استان کرمانشاه است که می تواند رونق بخش گردشگری را نیز به همراه داشته باشد.

                                                                                

شبکه سد زاگرس ناحیه ۴ و ۵

فرماندار قصرشیرین گفت: کل اراضی زیرپوشش شبکه زاگرس در شهرستان قصرشیرین سه هزار و ۶۰۰ هکتار است که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن ناحیه عمرانی چهار و یک هزار و ۱۰۰هکتار ناحیه پنج است که از این سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن آماده بهره برداری است.

تاتار افزود: میزان یک هزار و ۱۰۰ هکتار دیگر از شبکه های اصلی و فرعی آن به اتمام رسیده ولی تحت پوشش ایستگاه پمپاژ است که پیشرفت فیزیکی ایستگاه های پمپاژ آن نیز ۴۰ درصد است.

                                                                         

سامانه آبیاری گرمسیری 
عملیات اجرایی طرح بزرگ سامانه گرمسیری با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیشنهاد دولت دکتر روحانی و تامین اعتبار آن از محل صندوق ذخیره ارزی به منظور مهار آب های مرزی آغاز شد.
فرماندار قصرشیرین گفت: طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است.

وی اظهارداشت: با اجرای این طرح آب رودخانه سیروان در استان کردستان از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

                                                                      

سرریز شدن ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب به سمت استان های کرمانشاه و ایلام 
نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: سامانه گرمسیری هنر بزرگ دولت تدبیر و امید در شرایط سخت اقتصادی موجود برای آبادانی و عمران و توسعه این شهرستان مرزی است.

 وی افزود: با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

                                                                                

وجود ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در قصرشیرین 

 تاتار اظهار داشت: هم اکنون قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است و برند و با قابلیت صادرات است.

فرماندار قصرشیرین گفت: محصولات باغی این شهرستان شامل پرتقال، لیموشیرین، خرما و انگور  به عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است و توسعه باغات و نخیلات می تواند باعث ایجاد اشتغال پایدار و درآمد خوبی برای باغداران و مرزنشینان شود.

تاتار گفت: تکمیل و بهره برداری از طرح های آبی در دست اقدام تحول بزرگی در بخش کشاورزی شهرستان های غرب کرمانشاه را به وجود می آورد که زمینه ساز توسعه بیش از پیش استان کرمانشاه و بهبود وضع اقتصادی کشور باشد. 

برچسب‌ها قصرشیرین مرزنشینان اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قصرشیرین مرزنشینان اراضی کشاورزی قصرشیرین مرزنشینان اراضی کشاورزی فرماندار قصرشیرین گفت میلیارد ریال اعتبار میلیون متر مکعب آب شهرستان قصرشیرین دولت تدبیر و امید سامانه گرمسیری کشاورزی و باغی اراضی کشاورزی بخش کشاورزی هزار هکتار ساخت سدها یک هزار تامین آب سد زاگرس ساخت سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۵۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به قلع و قمع ۲۸ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان، اظهار کرد: با اجرای حکم تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز، ۶۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی این شهرستان آزاد سازی شد.

او با اشاره به اینکه این احکام در روستا‌های علی آباد، تل بیضا، برکه و شاه قطب الدین شهرستان بیضا اجرا شده است، تصریح کرد: این ساخت و ساز‌ها شامل دیوارکشی، فنس کشی، ساخت بنا و استخر بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک مورد از عملیات قلع و قمع اجرای حکم و مابقی در جهت اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی بوده است، تصریح کرد: اجرای این موارد قانونی با همکاری رئیس دادگستری شهرستان بیضا، فرماندهی نیروی انتظامی و کارشناسان امور اراضی انجام شده است.

او با اشاره به افزایش نظارت گشت‌های امور اراضی در ایام آغازین سال، افزود: حضور مستمر گروه گشت امور اراضی این مدیریت از ۲۹ اسفند ماه پارسال تاکنون منجر به صدور ۹ فقره اخطار قانونی و جلوگیری و توقف عملیات ساخت ساز غیرمجاز شد.

 مویدی اضافه کرد: به منظور اجرای قانون حفظ کاربری با هرگونه ساخت و ساز‌های غیرمجاز در خارج از حریم شهر‌ها و طرح‌های هادی روستایی بدون دریافت مجوز از کمیسیون تبصره یک و ۴ قانون مذکور ممنوع است و با متخلفان برخورد قاطع می‌شود.

او تاکید کرد: شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف و تغییر کاربری غیرمجاز را از طریق تلفن گویای ۱۳۱ و یا تماس با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گزارش دهند تا این موارد در اسرع وقت توسط یگان حفاظت امور اراضی پیگیری شود.

مبارزه با بیماری های غلات در مزارع بیضا ادامه دارد

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۵۳۳ هکتار از مزارع گندم این شهرستان به منظور مبارزه با بیماری‌های غلات، سمپاشی شده است.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۵۳۳ هکتار از مزارع گندم این شهرستان به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های غلات سمپاشی شده است، اظهار کرد: از این مقدار سمپاشی حدود ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار مربوط به زنگ زرد، ۴۵ هکتار مربوط به سفیدک پودری و ۳۸ هکتار در خصوص بیماری سپتوریوز بوده است و عملیات مبارزه شیمیایی تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

او با اشاره به بالا رفتن رطوبت نسبی محیط و مناسب شدن دما (۸ تا ۲۳ درجه سانتیگراد) در ۲ ماه اخیر، افزود: شرایط برای شیوع بیماری‌های غلات به ویژه بیماری زنگ زرد به نحو محسوسی بالا رفته است.

مویدی گفت: به محض مشاهده کانون‌های اولیه آلودگی توصیه به کانون کوبی با سموم توصیه شده بر اساس دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات انجام شده است.

او تصریح کرد: زنگ زرد یا زنگ نواری گندم یکی از بیماری‌های مهم مزارع گندم و جو است که در صورت کنترل نکردن، قابلیت اپیدمی‌های گسترده را دارد.

مویدی اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد عملکرد گندم به ۳ برگ انتهای بوته ارتباط دارد و حفظ این ۳ برگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

بیماری زنگ زرد گندم لکه‌هایی بر روی این برگ‌ها ایجاد می‌کند. حفاظت از این برگ‌ها نیز با کاربرد به موقع قارچ‌کش‌ها میسر می‌شود.

او اظهار کرد: از مهم‌ترین اقدامات کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان بیضا می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی مبارزه با آفات و بیماری‌های زراعی، آموزش‌های چهره به چهره و انفرادی، اطلاع رسانی به موقع در فضای مجازی، آگاه سازی کشاورزان از طریق بلندگو در مساجد و دهگردی، بازدید‌های مستمر و پایش روزانه مزارع اشاره کرد.

این مقام مسئول توصیه کرد: کشاورزان در مناطقی که سابقه بیماری وجود دارد، از رقم‌های متحمل و گواهی شده استفاده کنند. همچنین تناوب گندم با سایر محصولات غیر میزبان عوامل خسارت‌زای گندم رعایت شود و از آبیاری غیر ضروری پرهیز کنند.

توزیع بیش از ۴۰۰ تن کالای اساسی طرح تنظیم بازار در نی‌ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان ماه مبارک رمضان امسال، ۴۳۲ تن اقلام طرح تنظیم بازار در سطح این شهرستان توزیع شده است.

علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان ماه مبارک رمضان امسال و به‌منظور حمایت از مصرف کنندگان و توزیع صحیح کالا‌های اساسی، ۴۳۲ تن اقلام طرح تنظیم بازار در سطح این شهرستان توزیع شده است.

او با بیان اینکه این کالا‌ها پرتقال، سیب، شکر، برنج گوشت قزمز و مرغ منجمد بوده است، ادامه داد: از مقدار ۴۳۲ تن، ۴۳ تن پرتقال و ۲۶ تن سیب به عنوان میوه شب عید در سال جدید توزیع و بقیه شامل ۱۳۶ تن شکر، ۱۶۷ تن برنج، ۱۶ تن گوشت قرمز و ۴۴ تن مرغ منجمد، با توجه به مناسبت‌های تقویمی بین موسسات خیریه، بهزیستی، مساجد و هیئت‌ها توزیع شده است.

بصیری گفت: اقلام مذکور توسط مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تخصیص یافت و سپس در کارگروه امنیت غذایی شهرستان فروشگاه‌های هدف مشخص شدند.

او افزود: این مدیریت در حوزه بازرسی و در قالب گشت مشترک تنظیم بازار با هماهنگی اتاق اصناف، شبکه بهداشت و اداره صمت بر واحد‌های عرضه محصولات کشاورزی و نانوایی‌ها نظارت داشته است که تا کنون از ۴۰۷ بازدید انجام شده برای ۱۰ واحد، گزارش تخلف، ثبت و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

آغاز برداشت غلات از مزارع جویم

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جویم از آغاز عملیات برداشت غلات در سطح ۳ هزار و ۸۶۵ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

حسین وطن دوست مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جویم با اشاره به آغاز عملیات برداشت غلات در سطح ۳ هزار و ۸۶۵ هکتار از مزارع این شهرستان، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲ هزار تن جو و ۱۵۰ تن کلزا از این سطح تولید شود.

او بیان کرد: عملیات برداشت جو از حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی و برداشت کلزا از ۶۵ هکتار از اراضی شهرستان جویم انجام می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جویم ادامه داد: ارقام جو تولید شده در مزارع غالبا جو محلی و در بعضی مزارع رقم تروپی است و ارقام کلزا تولید شده شامل تراپر و هایولشا ۵۰ است.

وطن دوست اضافه کرد: محصول جو تولیدی به منظور تهیه علوفه، خوراک دام و تامین بذر شهرستان جویم و شهرستان‌های اطراف استفاده می‌شود و محصول کلزا به مراکز خرید فعال شهرستان تحویل داده و به کارخانه‌های دانه‌های روغنی ارسال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • تایید نهایی بیش از ۵۸ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن