Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-02@02:56:32 GMT

بازخوانی جنایات آمریکا علیه ایران

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۵۲۹۵

بازخوانی جنایات آمریکا علیه ایران

عداوت هایی که فراوانی آنها در این ماه، نامگذاری 6 الی 12 تیرماه را به هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی از سوی مقام معظم رهبری به دنبال داشت. جنایاتی که از جمله آن می توان به همراهی آمریکا با حملات شیمیایی رژیم صدام علیه کشورمان و حمله ناوگان آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در 12 تیر 1367 اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بمباران شیمیایی سردشت و جنایت جنگی

در هفتم تیر ماه سال 1367 ارتش عراق به شهر کُردنشین سردشت حمله شیمیایی کرد که هزاران مصدوم و بیش از ۱۱۰ کشته بر جای گذاشت. این حمله، هیچ واکنشی را از جانب آمریکا و کشورهای اروپایی باصطلاح مدافع حقوق بشر و مجامع بین المللی ذیربط، موجب نشد. چه بسا رژیم صدام با چراغ سبز مدافعین دروغین حقوق بشر یا بواسطه ی بی تفاوتی ایالات متحده و کشورهای اروپایی به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران مبادرت نمود؛ بی تفاوتی همراهانه‌ای که مدتی بعد، به بمباران شیمیایی حلبچه با بیش از ۵ هزار کشته منجر شد.
روزنامه واشنگتن پست، در گزارشی در ۴ سپتامبر ۲۰۱۳، یادآوری کرده که دولت رونالد ریگان از سال ۱۹۸۳ و به دنبال تلاش های ایران برای تصرف بصره، مصمم شده بود جلوی پیروزی تهران را در جنگ بگیرد. تصمیم دولت ایالات متحده برای حمایت از عراق، تصریح می کند که باید با استفاده از «هر اقدام لازم» جلوی شکست عراق در مقابل ایران گرفته شود. مجله فارین پالیسی، در گزارشی در ۲۶ اوت ۲۰۱۳، حتی به توضیح اسنادی پرداخته که از نقش آمریکا در اقدامات ارتش عراق در کردستان عراق در ماه های پایانی جنگ حکایت دارند. مطابق این اسناد در سال ۱۹۸۸، ماهواره های جاسوسی آمریکا کشف کرده بودند که ایران با استفاده از شکافی در خطوط دفاعی عراق، در آستانه یک پیروزی استراتژیک مهم است. به نوشته فارین پالیسی دولت آمریکا در این مقطع، با «اطلاع کامل» از اینکه ارتش عراق برای متوقف کردن ایرانی ها از سلاح های شیمیایی استفاده خواهد کرد، محل استقرار نیروهای ایرانی را به عراقی ها اطلاع داد.
تلاش های آمریکا در حمایت از حمله شیمیایی عراق علیه ایران محدود به این موارد نبود و مشخصا واشنگتن ۹ ماه پیش از این حمله، حتی تلاش اکثریت اعضای شورای امنیت را برای صدور یک بیانیه (و نه قطعنامه) در محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی عراق را وتو کرد.
 پس از بمباران حلبچه، شورای امنیت به مدت ۷ هفته موضعی در مقابل این حمله نگرفت. حتی پس از آن هم، از مقصر دانستن رژیم صدام حسین خودداری کرد و درعوض، به محکوم کردن «ادامه استفاده از سلاح های شیمیایی در مناقشه میان جمهوری اسلامی ایران و عراق» پرداخت. شورای امنیت، در ادامه از «هر دو طرف» خواست که از «استفاده بیشتر از سلاح های شیمیایی خودداری کنند.»
اما در سال 1991 با حمله عراق به کویت ورق برگشت و چشم پوشی همراهی ایالات متحده نسبت به سلاح های شیمیایی رژیم صدام حسین، به پایان رسید. شش ماه مانده به سرنگونی صدام حسین، جورج بوش در بخشی از سخنرانی ۷ اکتبر ۲۰۰۲ خود در توجیه حمله به عراق گفت: «صدام حسین دستور انجام حملات شیمیایی علیه ایران و بیش از ۴۰ روستای عراق را داد. این حملات، منجر به کشته و زخمی شدن حداقل ۲۰ هزار نفر شد.»
این در حالی بود که عراق در ابتدا، بخش کوچکی از توان شیمیایی خود را برای استفاده احتمالی علیه ایران در صورت درگیری مجدد نگه داشت، اما اندکی بعد از شکست کامل در جنگ خلیج فارس، از ترس تبعات نگاهداری سلاح های ممنوعه، این سلاح ها را هم منهدم کرد. دستگاه های اطلاعاتی ایالات متحده، به خوبی از فرایند انهدام سلاح های ممنوعه بغداد مطلع بودند.
با وجود این، بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ طیفی از سیاستمداران تاثیرگذار آمریکایی، از دیک چنی معاون اول رئیس جمهور و دونالد رامسفلد وزیر دفاع گرفته تا نهایتا شخص جورج بوش (پسر)، به دفاع از حمله به عراق به بهانه در اختیار داشتن سلاح های کشتار جمعی و نیز ارتباط با القاعده پرداختند.
این برخورد گزینشی آمریکا در مورد سلاح های شیمیایی، چهره واقعی و غیر انسانی سردمداران این کشور را بطور واضح و شفاف هویدا می سازد، زمانی که پای ایران در میان است ضمن بستن چشم خود، بستر مناسب این جنایت را فراهم می کند و زمانیکه منافعش ایجاب می کند، برای توجیه جنگ آوریش به جنایات مذکور استناد می کند.

سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی

سی و دو سال پیش در 12 تیر، یکی از تراژدی‌های بزرگ هوانوردی رخ داد. ناو آمریکایی وینسنس با شلیک موشکی به هواپیمای ایرباس مسافربری ایرانی جان دویست و نود سرنشین غیرنظامی این هواپیما، از جمله شصت و شش کودک را گرفت. بلافاصله  پـس از ایـن واقعـه، مقامات آمریکایـی اعلام کردند کـه یک فرونـد هواپیمـای اف-۱۴ جمهوری اسلامی ایران را مـورد هـدف قرار داده‌اند. پس از روشـن شـدن نـوع هواپیما، دولت آمریکا این حادثه را خطا توصیف کرد اما هیچگاه عذرخواهی نکرد و به فرمانده ناو وینسنس نشان لیاقت داد.
فاجعه حمله به هواپیمای مسافربری ایران مهمترین و آشکارترین مورد نقض حقوق بین‌الملل هوایی و قواعد اساسی تضمین امنیت و سلامت هواپیمایی بین‌المللی کشوری محسوب می‌شود، اما دولت امریکا در عمل علیرغم ادعاهایی که در جهت حمایت و پاسداری از حقوق بشر داشته و دارد نشان داد کـه مسیری برخلاف دفاع از حقوق انسانها می‌پیماید؛ چرا که بـه راحتی از کنار این موضوع گذشتند و به مسببین این فاجعه نشان لیاقت دادند. بی شک ایـن حادثه یکی از اسناد بزرگ جنایت امریکا علیه ایران است کـه هیچ وقت از تاریخ پاک نخواهد شد و تـا ابد روی سردمداران امریکایی سیاه خواهد ماند.

*کارشناس روابط بین الملل

310310

کد خبر 1404921

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دفاع مقدس جنگ تحمیلی ایران و عراق ایران و آمریکا حقوق بشر سلاح های شیمیایی مسافربری ایران ایالات متحده علیه ایران رژیم صدام صدام حسین حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۵۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه

در وهله نخست، ورود ایالات متحده آمریکا و اروپا به این موضوع نشان‌دهنده اهمیت مباحث فرهنگی است. آن‌ها تلاش می‌کنند فساد و تباهی را میان ملت‌های مسلمان رواج و سپس جوامع را به سمت بی‌هویتی سوق دهند. زمانی که بی‌بندوباری جنسی میان ملت‌ها گسترده شود موجب از بین رفتن هویت و گسست اجتماعی می‌شود؛ در نتیجه استعمارگران می‌توانند بر آن کشورها مسلط شوند. در حالی که جهان سرمایه‌داری قدرت نظامی و اقتصادی گذشته برای به بند کشیدن دیگر جوامع را ندارد، آخرین تیر در ترکش لیبرالیسم این است با ابزار فرهنگ وارد شده و مردم جهان را بی‌هویت کند. در این مسیر، در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری در رسانه‌ها و بنگاه‌های کلان سرمایه‌داری غرب در حال انجام است تا همجنس‌بازی را در جهان گسترش دهند.

این یکی از مراحل تسلط آمریکا بر جهان و جهانی‌سازی مدنظر آن‌هاست، به این معنی که یکی از مراحل مهم جهانی‌سازی همین بی‌هویت کردن مردم است. غرب گسترش فرهنگ ابتذال را در کشورهای تحت سلطه دنبال می‌کند و طبیعتاً این مسیر در عراق هم وجود دارد، چرا که این کشور هنوز هم زیر سلطه استعمار است.
نکته مهم دیگر این است آمریکایی‌ها همواره ادعا دارند سیاست‌ گذاری بغداد در کنترل تهران است؛ ولی موضوع اخیر اثبات می‌کند آن‌ها هستند که در ریزترین و جزئی‌ترین مسائل داخلی عراق شامل امنیتی، اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی-مذهبی و اجتماعی دخالت می‌کنند. ایالات متحده علاوه بر نفت، حوزه بانکی و مسائل نظامی که در کنترل خود دارد، امروز تلاش می‌کند حتی به مسائل دینی-فرهنگی این کشور هم جهت دهد. این دقیقاً همان نکته‌ نگران‌کننده‌ای است که گروه‌های مقاومت به آن آگاه هستند و از این رو تلاش دارند به هر شکل ممکن آمریکایی‌ها را از کشورشان بیرون کنند. البته فقط پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق مطرح نیست بلکه ایالات متحده بر همه مسائل این کشور کنترل و نظارت دارد و عملاً تحت سلطه خودش درآورده است؛ دخالتی که آمریکایی‌ها درباره مصوبات مجلس عراق دارند یکی از مصادیق بارز و روشن این موضوع است.

دیگر خبرها

  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • پاسخ قاطع سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک
  • هشدار انصارالله به آمریکا درباره تشدید تنش نظامی علیه یمن
  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • حمایت دانشگاهیان کرمانشاه از خیزش دانشجویان غربی علیه جنایات رژیم صهیونیست
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • دادگاه لاهه در حال بررسی جنایات اشغالگران در بیمارستان‌های غزه است
  • پایتخت مقاومت همگام با آزادی‌خواهان جهان علیه جنایات صهیونیست‌ها
  • خیزش دانشگاه‌های آمریکا علیه محور شرارت آمریکایی-اسرائیلی