Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@02:10:06 GMT

پمپ‌هایی که توازن توزیع آب شرب را بر هم می‌زند

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۶۲۴۱

پمپ‌هایی که توازن توزیع آب شرب را بر هم می‌زند

سناریوی افت فشار آب شرب در برخی از مناطق خراسان رضوی که از سال‌ها پیش شروع شده همچنان ادامه دارد و شکل گیری مسابقه پنهان نصب پمپ‌های خانگی، توازن توزیع آب شرب را برهم می‌زند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ چندسالی است برخی از مردم خلیل آباد با مشکل افت فشار آب شرب دست به گریبان هستند و این به یکی از جدی ترین معضل برای مردم تبدیل شده و آپارتمان نشینان این افت را به نوعی بیشتر احساس کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افت فشار آب به‌عنوان بحران آبی نوع دوم، در برخی مناطق شهر خلیل آباد و روستاها باعث شده برخی از شهروندان به خصوص آپارتمان نشینان برای رفع این چالش، به نصب پمپ قوی و مخزن ذخیره برای مکش بیشتر آب شرب از لوله‌ها، روبیاورند؛ استفاده از پمپ برای افزایش فشار آب اگرچه مشکل ساکنان آن واحد را به صورت مقطعی حل می کرد اما توازن توزیع آب را در سطح شهر برهم زد.

جنس جدید بحران آب در شهر خلیل آباد، به‌تازگی در برخی مناطق، شیوع پیدا کرده و شکل‌گیری «مسابقه‌ پنهان» در مجتمع‌های مسکونی برای مکش آب از لوله‌های اصلی، بروز تبعات اولیه این بحران در برخی از مناطق را تایید می‌کند.

 

نصب پمپ های غیرمجاز باعث بروز مشکلاتی برای دیگر شهروندان می شود

ابراهیم قاسم پور، فرماندار خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی، اظهار داشت: در سال گذشته با توجه به اقداماتی که صورت گرفت مشکلات آب شرب شهرستان تا حدود زیادی حل شد ولی امسال به دلیل شیوع کرونا و همچنین شروع فصل گرما، مردم مجدد با کمبود آب شرب در سطح شهر مواجه شدند.

وی با بیان اینکه رایزنی هایی با استان صورت گرفت که مجوز حفر یک چاه جدید در شهرستان اخذ شد و در حال حاضر کار حفاری انجام می گیرد، خاطرنشان کرد: مردم شهرستان در تمام حوزه ها همراهی لازم را داشته اند و تقاضا داریم که در صرفه جویی در مصرف آب نیز همراهی داشته باشند.

فرماندار خلیل آباد با تاکید بر اینکه تامین آب شرب سطح شهر و روستاها هزینه هایی به دنبال دارد که باید تنها برای آب شرب مصرف شود و حق مردم است که از این نعمت به صورت مساوی استفاده کنند، تصریح کرد: برخی برداشت های غیر مجاز و همچنین پمپ های غیرمجاز باعث می شود که مشکلاتی در تامین آب شرب برای دیگر شهروندان به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه نصب هرگونه پمپ بر مسیر اصلی آب شرب غیر مجاز است و با دستور دادستان با افرادی که پمپ بر مسیر اصلی لوله توزیع می گذارند برخورد خواهد شد، اذعان کرد: تامین مخرن آب شرب در قسمت شمالی شهر خلیل آباد یکی از مطالباتی بود که از اداره کل آب و فاضلاب استان صورت گرفت و مدیرکل در سفری که به شهرستان داشته باشند مطمئناً در این زمینه کمک خواهند کرد.

قاسم پور همچنین تاکید کرد: اگر مردم اصلاح الگوی مصرف را رعایت نکنند و استفاده غیر مجاز نظیر باغات و پمپ داشته باشند مطمئناً کمبود خواهیم داشت و این کمبود را با هیچ جای گزینی نخواهیم توانست جبران کنیم.


300 پمپ غیرمجاز آب با حکم دادستانی در خلیل‌آباد قطع می‌شود

محمد کاظمی، مدیر آب و فاضلاب خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی، اظهار داشت: شیوع کرونا که یک اتفاق غیر پیش بینی بود و اوج گرفتن آن در تابستان، فشار مضاعفی بر شبکه آبرسانی و مصرف آب شرب دارد.

وی با بیان اینکه امور آب و فاضلاب شهرستان خلیل آباد 15 حلقه چاه عمیق دارد که آبرسانی به شهر خلیل آباد و کندر و روستاها را انجام می دهد، خاطرنشان کرد: آبرسانی شهر خلیل آباد و 13 روستای اطراف در بخش مرکزی از 6 حلفه چاه عمیق انجام می شود و تنها روستای کاریزک منبع آبی جدا دارد.

مدیر آبفای خلیل آباد ادامه داد: توان تولید این 6 حلقه چاه حدود 122 لیتر در ثانیه است که در پیک مصرف با توجه به شیوع کرونا حدود 150 لیتر در ثانیه مصرف آب شرب داریم و طبق آماری که در زمستان از مصارف کنتورها گرفته شده 29 درصد افزایش مصرف در زمستان 98 نسبت به زمستان 97 داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه شیوع کرونا در تابستان باعث افزایش حدود 30 درصد مصرف آب در شهرستان خواهد شد و باید با همکاری مردم مصرف آب را کنترل کنیم تا وارد بحران نشویم، تصریح کرد: در بسیاری از مناطق بحث کم فشاری را داریم و در برخی از مناطق نیز بحث قطع آب در ساعاتی از شبانه روز مطرح است.

کاظمی با بیان اینکه شهرستان خلیل آباد حدود 24 هزار اشتراک در دو بخش مرکزی و ششطراز دارد، اذعان کرد: بین 10 تا 20 درصد از آب شرب در شهرستان به صورت غیرمجاز مصرف می شود و اگر اشتراک های غیرمجاز شناسایی شود بلافاصله در جهت برخورد با متخلفان اقدامات لازم انجام می شود.

وی همچنین در ادامه عنوان کرد: امتیازاتی قبل از تشکیل اداره آب و فاضلاب نیز به باغات واگذار شده است و حدود 400 انشعاب وجود دارد که خانه باغ و اقامتگاه هستند و 300 مورد از اینها در روستاهایی است که اشتراکات آنها قبل از تشکیل آب و فاضلاب واگذار شده است.

مدیر آب و فاضلاب خلیل آباد تشریح کرد: دادستان شهرستان حکمی را به آب و فاضلاب دادند که طی این حکم تک تک روستاها پیمایش لازم صورت می گیرد و اگر انشعاب غیرمجاز شناسایی شود نصب به قطع انشعاب اقدام می شود.

وی با بیان اینکه دستگاه حفاری بابت جابجایی چاه شماره 5 شهر خلیل آباد مستقر شده است و بعد از جابجایی در حدود 20 تا 25 لیتر به دبی آب در شهرستان اضافه می شود، تاکید کرد: اگر دستگاه حفاری مشکل خاصی پیدا نکند امیدواریم این میزان در مردادماه به دبی آب شرب شهرستان افزوده شود.

کاظمی با اشاره به اینکه تا انتهای سال 99 یک چاه دیگر وارد حوزه شهرستان خواهد شد که بتواند 25 لیتر دیگر بر دبی آب شهر افزوده شود، بیان کرد: با افزودن 50 لیتر بر ثانیه به دبی آب شرب شهر می توان گفت تا 90 درصد مشکلات آبی شهر خلیل آباد در بحث کمبود فشار آب برطرف می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شهر خلیل آباد آب و فاضلاب شیوع کرونا آب شرب مصرف آب فشار آب دبی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۶۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بافتار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هر جامعه‌ای، بستر ویژ‌ه‌ای برای فعالیت‌های علمی جامعه‌شناختی فراهم می‌سازد و این بافتار در سبک و رویکرد حاکم بر کار جامعه‌شناس و ماهیت فعالیت‌های جامعه‌شناختی بازتاب می‌یابد.

اصغر میرفردی (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز) در مقاله‌ای با عنوان «مروری بر مطالعات جامعه‌شناختی در زمینه آموزش، مهاجرت و
تحولات توسعه‌ای در ایران» به این موضوع اشاره می‌کند که کارل مانهایم (Karl Mannheim) معتقد است نظریه‌ها و فعالیت‌های جامعه‌شناختی از نظر شناخت‌شناسی، بازتاب زمانه و زمینە کنش‌گران این حوزه تخصصی است.

* سیر شکل‌گیری و فعالیت‌های رشته جامعه‌شناسی در ایران

این پژوهشگر می‌نویسد: رشته «جامعه‌شناسی» در ایران، همزمان با تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ خورشیدی مورد توجه قرار گرفت و با پیش‌گامی زنده‌یاد، غلام‌حسین صدیقی، مانند یک رشتە تخصصی بنیان نهاده شد.

او در ادامه می‌دهد که سیر شکل‌گیری و فعالیت‌های رشته جامعه‌شناسی در ایران را می‌توان در چند دوره گوناگون دسته‌بندی کرد:

 دوره پایه‌گذاری رشتۀ جامعه‌شناسی: از زمان تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ تا تأسیس مؤسسۀ تحقیقات و مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۷ خورشیدی را می‌توان جزء این دوره دانست. دوره تثبیت و گسترش: این دوره از تأسیس مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران تا زمان انقلاب سال 57 را دربرمی‌گیرد.  دوره آموزش‌محور و تغییرات ساختاری: این دوره که از57 تا میانه دهه ۱۳۷۰ را در برمی‌گیرد، به پیروی از تغییرات انقلابی و برنامه انقلاب فرهنگی پس از انقلاب، با تغییر در نیروی انسانی، محتوای آموزشی و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی همراه بود. فعالیت‌های این دوره بیشتر آموزشی بود و از میزان فعالیت‌های پژوهشی سال‌های پیش از انقلاب، تا انداز‌ه‌ای کاسته شد.  دوره تشکل‌یابی دوباره و آموزش-پژوهش‌محوری: این دوره از میانه دهه ۱۳۷۰ تاکنون را در برمی‌گیرد و تفاوت‌هایی را در دولت‌های چهارگانه به خود دیده است، گاه فعالیت‌های جامعه-شناختی مورد اقبال واقع شده و گاه نیز با محدودیت‌ها و موانعی روبه‌رو بوده‌اند. رشته‌ها و گرایش‌های علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی در این دوره گسترش یافتند. جابجایی محل زندگی فرد از یک منطقه به منطقه و یا سرزمین دیگر را مهاجرت می‌گویند

میرفردی توضیح می‌دهد که با گسترش واحد‌های دانشگاهی همچون دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه علمی‌کاربردی، رشته‌های علوم اجتماعی نیز گسترش یافتند؛ اما چنین گسترشی در همۀ دانشگاه‌ها و مناطق کشور، کیفیت مطلوب و مورد انتظار را به همراه نداشته است.

* ‌تعریف مهاجرت از منظر جامعه شناسی

او در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که جابجایی محل زندگی فرد از یک منطقه به منطقه و یا سرزمین دیگر را مهاجرت میگویند. در تعریفی دیگر، بر پایە دانشنامە جمعیت‌شناسی مهاجرت، تغییر مکان افراد، یا گروه‌هایی از افراد، که با تغییر دائمی یا نیمه دائمی محل سکونت خود همراه است.

این نویسنده معتقد است که عامل مهمی که نقش مهاجرت را در پیوند با وضعیت توسعه تحلیل می‌کند، آموزش است. مهاجرت سرمایە انسانی یا جمعیت در سن فعال و ماهر و متخصص از یک منطقه به منطقه دیگر، می‌تواند توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون سازد.

* رابطه مهاجرت و توسعه جامعه

در این مقاله آمده است که مهاجرت سرمایه انسانی به خارج از کشور، نقش تعیین‌کنند‌ه‌ای در وضعیت توسعه‌ای کشور‌های جهان سومی دارد. رسالت جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسان در این فراگرد، مهم است و میزان توجه آنها به مهاجرت و زمینه‌ها و پیامد‌های آن، نقش مهمی در پویایی و توسعه جامعه دارد.
در ادامه می‌نویسد  با توجه به فعالیت ۹۰ سالۀ جامعه‌شناسی در ایران، این نوشتار در پی مرور مطالعات مهاجرت در ایران است و به این پرسش پاسخ دهد که جامعه‌شناسی ایران چه فعالیت‌هایی در زمینه مهاجرت، آموزش و توسعه داشته است؟

مهاجرت فزاینده موجب خالی شدن مناطق مهاجرفرست از سرمایه و نیروی انسانی فعال می‌شود و منجر به بازتولید عقب‌ماندگی در این مناطق شده است

* مطالعات مهاجرت و جامعه‌شناسی در ایران

به زعم میرفردی جامعه‌شناسی در ایران متناسب با تحولات اقتصادی و اجتماعی، تحولات چندگانه‌ای را به خود دیده است. در پی تغییرات در سبک و میزان مهاجرت در ایران، مطالعات علوم اجتماعی به ویژه جامعه‌شناختی در زمینه مهاجرت نیز دچار تحولات مرتبط با تغییر سبک مهاجرتی شدند.

مطالعات مهاجرت در ایران نشان داد که مهاجرت فزاینده موجب خالی شدن مناطق مهاجرفرست از سرمایه و نیروی انسانی فعال می‌شود و منجر به بازتولید عقب‌ماندگی در این مناطق شده است.

* تاثیرات مهاجرت سرمایه‌های انسانی به خارج از کشور

به گفته این پژوهشگر افراد جوان، تحصیلات و مهارت بیشترین سهم از مهاجران به شهر‌های بزرگ را دارند. مهاجرت این دسته از افراد موجب توسعۀ نابرابر مناطق کشور و بازتولید توسعه نیافتگی مناطق کم‌برخوردار می‌شود.

بدین‌ترتیب نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مهاجرت سرمایه‌های انسانی به خارج از کشور، گردانە بازتولید عقب ماندگی کشور را ایجاد می‌کند و با وجود گسترش آموزش تخصصی دانشگاهی و غیردانشگاهی در کشور، وضعیت نابسامان اشتغال در کشور، زمینۀ مهاجرت سرمایه‌های انسانی را فراهم می‌سازد.

او در انتها می‌نویسد مطالعات یک دهه اخیر نشانگر افزایش میل به مهاجرت به خارج از کشور است و میزان مهاجرت سرمایه‌های انسانی توانمند به خارج از کشور گسترش یافته است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۸ کیلوگرم تریاک در خلیل آباد
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • بیش از ۱۰ برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد
  • ضرورت استقرار و استقلال تمام ادارات در خلیل‌آباد بعد از ۲۰ سال
  • تبدیل روشنایی خیابان آذربایجان شهرستان شاهین دژ به LED
  • نهضت ملی مسکن از برنامه‌های شاخص راه و شهرسازی خلیل آباد است
  • برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد