Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه اعتماد در بررسی علل استعفای حمید ابوطالبی مشاور رئیس جمهور، اصلاح‌طلب بودن او را برجسته کرده و تلاش می‌کند بین دولت و اصلاحات فاصله نشان دهد.

 

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه اعتماد در گزارشی علل استعفای حمید ابوطالبی را بررسی کرده است. این روزنامه در ادامه پروژه فاصله‌گذاری‌گذاری سیاسی با دولت روحانی که اصلاح‌طلبان و رسانه‌هایشان چند وقتی است آن را پیگیری می‌کنند تلاش کرده است ابوطالبی را «اصلاح‌طلبی با شناسنامه» معرفی کند که در انتقاد از سیاست‌های حسن روحانی  خصوصا در موضوع مذاکره، از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارنامه دولت روحانی خصوصا در دوره دوم و عملکرد ضعیف مجلس دهم که بخش عمده‌ای از آن در اختیار اصلاح‌طلبان بود باعث شکست آنان در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی شد از این رو آنان پس از این شکست بر آن شدند تا با جدا کردن خود از دولت بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نماینده‌‌ای داشته باشند که مردم به او اقبال نشان دهند. حال آنکه حافظه تاریخی مردم تَکرارهای ایشان در ایام انتخابات را از یاد نبرده‌ و فراموش نکرده‌اند از معاون اول رئیس جمهور تا تعدادی از وزرای دولت روحانی از چهره‌های اثرگذار دولت بودند. این حمایت‌ها تا جایی پیش رفت که جهانگیری در جریان انتخابات سال 96 صرفا برای وقت‌گرفتن در جریان مناظره‌ها برای حمایت از حسن روحانی کاندید شد و پس از اتمام آن از رقابت انتخاباتی کناره گرفت.
حالا بخش‌هایی از گزارش روزنامه اعتماد در ادامه آمده است.

روزگاری سفیر ایران در ایتالیا و بلژیک و اتحادیه اروپا بود و روزگاری مشاور سیاسی سیدمحمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات اما عصر احمدی‌نژاد که فرا رسید همچون بسیاری از اصلاح‌طلبان، سرنوشتی جز خانه‌نشینی پیدا نکرد تا اینکه با روی کار آمدن دولت حسن روحانی به عنوان اولین گزینه ایران برای پذیرش مقام نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل معرفی شد ولی واشنگتن به اتهام «دست داشتن در گروگان‌گیری کارمندان سفارت امریکا» از صدور ویزا برای او خودداری کرد. در ادامه تکذیب‌های حمیدرضا ابوطالبی و دولت تدبیر و امید هم کارساز نشد تا در نهایت او از حضور در سازمان ملل متحد باز بماند و با حکم محمد نهاوندیان، رییس‌دفتر وقت رییس‌جمهوری به عنوان «معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری» مشغول فعالیت  شود.

حضور ابوطالبی در معاونت سیاسی دفتر رییس‌جمهوری تا بیست‌ودوم آبان‌ماه 96 ادامه یافت ولی باتوجه به حضور محمود واعظی در دفتر رییس‌جمهوری و پذیرش مسوولیت این نهاد از جانب او، ابوطالبی کم‌کم به حاشیه رانده شد تا اینکه در نهایت جای خود را به «مجید تخت‌روانچی» داد و خود با حکم حسن روحانی به عنوان «مشاور سیاسی» او مشغول فعالیت شد. ابوطالبی به‌ لحاظ گرایش سیاسی و نوع مواجهه‌اش با مسائل سیاست داخل و خارج جمهوری اسلامی نزدیکی‌های غیر قابل‌انکاری به اصلاح‌طلبان دارد؛ از این‌رو تغییر رویکردها در دولت دوازدهم به‌ویژه در ارتباط با مسائل سیاسی سبب شد تا از او، نقش کلیدی و فعالیت‌هایش در دولت، تنها نامی در توییتر و رسانه‌ها باقی بماند؛ برخلاف حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری که بعضا در جایگاه سخنگوی دولت نیز قرار می‌گیرد.

خوی اصلاح‌طلبانه ابوطالبی سبب شد تا او 4 روز پیش در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی توییتر به تحلیل وضعیت سیاست خارجی ایران پرداخته و در شرایطی از «اصل مذاکره» دفاع کند که گفته‌های مقامات دولتی جمهوری اسلامی چندان با او همسو نبود. او در توییترش 8 دلیل برای مذاکره ذکر کرد؛ به ویژه آنکه «‏مذاکره تنها راه تامین دائمی منافع ملی است»، «مذاکره جهت تعامل متوازن است حتی برای به ‌کارگیری سپر و نیزه هم باید به مذاکره باور داشت»، «مذاکره، ارتباطی به اینکه طرف مقابل کیست، ندارد؛ این نادرست‌ترین برداشت از خود مذاکره است» و «بدون پذیرش اصل مذاکره، هیچ راهی برای خروج دائمی از بحران‌ها وجود ندارد.»

پس از این توییت ابوطالبی دیگر حضور خبرسازی در شبکه اجتماعی توییتر نداشت تا اینکه روز گذشته در شرایطی که شاید کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد، بدون‌ ذکر هرگونه دلیلی با قرار دادن «سه نقطه» انتهای توییت مختصر و مفیدش اعلام کرد که از مقام خود به عنوان مشاور رییس‌جمهوری استعفا داده است. اینکه استعفای او مستقیما به دفاعش از اصل مذاکره بدون‌ توجه به آنکه طرف مقابل کیست، بستگی دارد یا خیر؛ مشخص نیست ولی آنچه عیان  است، خداحافظی یکی دیگر از اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار دولت دوازدهم با حسن روحانی و کابینه‌اش است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: روحانی اصلاح طلبان استعفا حمید ابوطالبی اصلاح طلبان رییس جمهوری حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۹۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های عبری: زمان استعفای مقامات نظامی اسراییل نزدیک شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المیادین، محافل رسانه ای رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته شاهد تشدید بحث و جدل ها در خصوص لزوم کناره گیری مقامات سیاسی و نظامی این رژیم به دلیل شکست در مقابله با طوفان الاقصی و عدم تحقق اهداف از پیش اعلام شده در جنگ غزه بوده است.

رسانه های صهیونیستی گزارش داد: بعد از استعفای آهارون هالیوا زمان استعفای رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس شاباک نزدیک شده است.

این رسانه ها تاکید کردند: افسران و مقامات نظامی دیگر که در این شکست دست دارند باید از سمت خود کناره گیری کنند.

روز گذشته نیز رسانه های صهیونیستی اذعان کردند: شکاف داخلی در اسراییل با آغاز جنگ در نوار غزه تشدید شده به طوری که تمام تحلیلگران ارشد و فرماندهان نظامی و سیاسی در اسراییل معتقدند راهی که تل آویو برای تحقق پیروزی در پیش گرفته بن بست است.

عامول هرئیل تحلیلگر امور نظامی روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد: پیش بینی ما این است که شاهد موج گسترده ای از استعفا در میان مقامات سیاسی و نظامی طی دوره آتی به دلیل شکست در مقابله با عملیات طوفان الاقصی باشیم.

«آهارون هالیوا» رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به تازگی به دلیل ناکامی در برابر عملیات هفتم اکتبر مقاومت فلسطین و همچنین پیامدهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق استعفا کرده است.

کد خبر 6087225

دیگر خبرها

  • واکنش خبرگزاری دولت به انتقادات پیرامون دکترای افتخاری رئیسی در پاکستان
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • دومینوی کناره گیری‌ها در ارتش رژیم صهیونیستی
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • رسانه‌های عبری: زمان استعفای مقامات نظامی اسراییل نزدیک شده است
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • رسانه‌ عبری: کناره گیری رئیس امان دومینوی استعفا را کلید زد
  • رسانه‌ عبری: کناره‌گیری رئیس امان دومینوی استعفا را کلید زد