Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@22:25:16 GMT

دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» در حال تدوین است

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۹۸۰۱

دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» در حال تدوین است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین علی خراسانی ضمن اعلام این خبر که دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» تدوین می شود گفت : در ادامه ارائه دانشنامه های تخصصی قرآنی که برگرفته از دائره المعارف قران کریم است، دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» را ارائه خواهیم کرد.

وی با بیان این که دانشنامه قرآنی «امنیت» بر اساس امنیت متعالیه ارائه خواهد شد، گفت: در این دانشنامه، مدخل های مرتبط با امنیت را ارائه می کنیم و بر اساس طرح و نظری که حجت الاسلام والمسلمین دکتر لکزایی دارند، بحث امنیت را نه در قلمرویی که امروز در دانش سیاسی مطرح است، بلکه بر اساس امنیتی که بر گرفته از مکتب اسلام است، ارائه خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر گروه دائره المعارف های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کردک امنیت بر آمده از اسلام و قرآن، امنیتی است که متوجه شکوفایی استعدادهای انسان با محوریت عقل و آموزه های پیامبران الهی است.

وی با اشاره به این که از شاخص های امنیت متعالیه این است که هم ناظر به دنیا و هم ناظر به آخرت است، افزود: امنیت متعالیه هم امور مادی و هم امور معنوی را شامل می شود و در سه ساحت باورها، اخلاق و رفتار حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین خراسانی اظهار داشت: با توجه به تعریف ذکر شده از امنیت متعالیه، طیف وسیعی از مدخل های دایره المعارف ذیل این قلمرو و مفهوم قرار می گیرد و بر همین اساس، دانشنامه تخصصی «امنیت متعالیه» را تدوین می کنیم.

وی با اشاره به عوامل و اسباب امنیت گفت: بخش زیادی از مدخل های دائره المعارف قرآن کریم از عوامل و اسباب امنیت بشمار می آید که این عوامل اعم از عوامل مادی و معنوی، باورها و اخلاق و رفتار انسان ها و افعال و اوصاف الهی و افعال و گروه های اثر گذار در ایجاد امنیت است.طیف وسیعی از مدخل های دائره المعارف قرآن کریم ذیل امنیت قرار می گیرد و تلاش خواهد شد که امسال جلد اول دانشنامه «امنیت متعالیه» را با مقدمه حجت الاسلام والمسلمین دکتر لکزایی منتشر کنیم و کارهای مقدماتی جلدهای دوم و سوم را نیز تا پایان سال جاری انجام دهیم.

مدیر گروه دائره المعارف های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که پیش بینی می شود که دانشنامه «امنیت متعالیه» در نهایت در حدود ۶ جلد منتشر و بیش از ۱۲۰۰ مدخل را شامل شود، خاطرنشان کرد: امنیت متعالیه فراتر از اخلاق، فقه و کلام است و به مراتب از مجموع مدخل های دانش علوم سیاسی وسیع تر و گسترده تر خواهد بود.

کد خبر 4962181

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشنامه قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علی خراسانی معرفی کتاب دهه کرامت ویروس کرونا کنفرانس بین المللی امام رضا ع سازمان تبلیغات اسلامی دکتر علی شریعتی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی فعالیت های قرآنی سید جواد میری معرفی نشریات قرآن حجت الاسلام والمسلمین دانشنامه قرآنی دائره المعارف امنیت متعالیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۹۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواستار تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر در قالب‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شد.

به گزارش ایسنا، سیصد و نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پیش از دستور این جلسه با تاکید بر تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر اظهار کرد: در تدوین این بسته باید هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط مدنظر باشد.

وی ادامه داد: در تدوین این بسته به هنرستان‌های هنر توجه شود چراکه باید موضوع به صورت پایه‌ای مدنظر باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر پس تدوین، به اطلاع فعالان حوزه هنر برسد، همچنین در تدوین این بسته از ظرفیت فرهنگستان هنر نیز استفاده شود.

در ادامه حجت الاسلام مصطفی رستمی خواستار تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر در قالب‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شد.

از این رو مقرر شد ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره، بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه‌های هنر با قابلیت اجرا در سه سطح (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) را تدوین و جهت طرح در جلسه شورا به دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارسال کند.

در ادامه جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با موضوع ارائه گزارش سامانه فرنما براساس درخواست دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در راستای اجرایی سازی راهبرد ۳، ۱۱ و ۲۱ نظام فرهنگی تربیتی سند دانشگاه اسلامی ادامه پیدا کرد.

در این جلسه معاون فرهنگی وزیر علوم گزارشی از وضعیت سامانه «فرنما» که مربوط به فعالیت فرهنگی دانشجویان کشور است، ارائه کرد.

عبدالحسین کلانتری در این گزارش بر سیاستگذاری شاهدمحور، ظهور فناوری‌های نوین و توسعه رویکرد دیجیتال در عرصه فرهنگی، افزایش رویکردهای داده محور، هوشمندسازی، حکمرانی باز و پلتفرمی، مشارکتی شدن حکمرانی تأکید کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، مزایای سامانه فرنما را یکپارچگی داده‌ها از فعالیت‌های دانشجویی، تحلیل فعالیت‌های فرهنگی، زمینه سازی برای کشف ضعف‌ها، افزایش تولیدات بومی و شبکه سازی میان کنشگران فرهنگی اعلام کرد.

 محمدابراهیم سقزچی دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با تشکر از معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بازبینی و ارتقای سامانه شد تا با فراهم شدن امکان مشارکت کنشگران، رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها، ارتباط با شبکه‌های اجتماعی جهت بازنشر تولید محتواها و تحلیل کارشناسی و استخراج شاخص‌ها، سامانه یکپارچه‌ای در دسترس باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با استقبال از ارائه گزارش سامانه فرنما، خواستار رسانه‌ای شدن اقدامات این معاونت شد و بر ارائه گزارش‌های فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد.

حجت الاسلام رستمی ضمن تقدیر از گزارش معاونت فرهنگی وزارت علوم، با ضروری دانستن همافزایی نظام آموزش عالی کشور، افزودند طرحی صورت گیرد تا از نظر فنی امکان تجمیع داده‌های آموزش عالی و گزارش گیری از سامانه فرنما برای سایر مدیران جهت مجموعه سیاست‌گذاری‌های بعدی فراهم شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر قشم
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • ویکی فقه؛ دانشنامه‌ای در حوزه علوم اسلامی
  • استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود
  • تدوین سند چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل استان گلستان