Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@23:14:45 GMT

این بیماری ها باعث افزایش وزن می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۷۰۴۴۳

این بیماری ها باعث افزایش وزن می‌شوند

مسائل مربوط به دستگاه گوارش می‌تواند تأثیر زیادی در نحوه غذا خوردن و هضم و جذب بدن داشته باشد. یکی از مسائل جالب در این رابطه، شیوع کاهش وزن در مشکلات گوارشی است، اما در برخی موارد مشکلاتی می‌تواند موجب افزایش وزن شود.

مشکلات گوارشی و هاضمه گاهی مقصر افزایش وزن ما هستند و عوامل زیر در این رابطه موثر هستند:

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بیماری رفلاکس معده

بیماری رفلاکس معده احساس سوزش دردناک در شکم و حتی در نواحی قلب را در شما ایجاد می‌کند. وقتی اسید معده زیاد می‌شود و به داخل مری ورود پیدا می‌کند، احساس فشار بر قلب و سوزشی در این ناحیه طبیعی است. جالب است بدانید که در این حالت عمل غذا خوردن به شما کمک می‌کند که دردتان آرام بگیرد! در این حالت بزاق دهن، اسید را خنثی می‌کند. پس از هضم غذا، علائم نفخ، تهوع و سکسکه از بین نمی‌روند و تمایل به بازگشت دارند. حتما برای حل این مشکل نزد پزشک بروید و از چرخه پرخوری عبور کنید.

۲. زخم معده

برای رفع زخم‌های معده دارو‌های مسدود کننده اسید تجویز می‌شود. خوردن دارو‌های ضدالتهابی سرخود را متوقف کنید، زیرا ممکن است باعث خونریزی داخلی و در نتیجه تهدید زندگی شما شود. زخم‌های معده هم باعث ایجاد پرخوری می‌شود.

۳. یبوست

هنگامی که در بدن ما روند طبیعی دفع مختل شده است، احساس می‌کنیم که وزنمان در حال افزایش است. در این حالت بدن وزن بیشتری را جذب نمی‌کند، بلکه یبوست به خودی خودی موجب ضربه زدن به وزش و تغذیه سالم می‌شود. یبوست در تمام افراد احساس سنگینی ایجاد و تحرکات را با خستگی بیشتری همراه می‌کند.

برای اینکه به علت یبوست وزن شما افزایش پیدا نکند، رژیم‌های غذایی که حداقل ۲۵ الی ۳۰ گرم پروتئین دارند را انتخاب کنید. آب بنوشید و به طور مرتب ورزش کنید.

۴. رشد بیش از حد باکتری‌ها

روده شما در حالت عادی حاوی دو باکتری خوب و بد است و تحقیقات نشان می‌دهد که نوع خوب آن با کاهش التهاب و حفظ وزن ارتباط دارد. زمانی دچار مشکل می‌شویم که باکتری‌ها از حالت تعادل خارج شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد و باکتری‌های بد رشد می‌کنند، ممکن است ما با افزایش وزن روبرو شویم.

باکتری‌ها می‌توانند گاز متان تولید کنند که عملکرد روده را کند می‌کند و کالری بیشتری را جذب کنند. این مسأله موجب کند شدن متابولیسم می‌شود. ممکن است برای حل مسائل باکتریایی روده نیاز به دارو داشته باشید و به این منظور حتما به پزشک متخصص رجوع کنید.

۵. سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS)

این بیماری از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که اغلب با سایر مشکلات گوارشی مانند حساسیت‌های غذایی و عدم تعادل باکتری‌های خوب و بد همپوشانی دارد. این بیماری مانند یبوست می‌تواند باعث نفخ و التهاب مزمن شود که در نتیجه می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. انتخاب کردن رژیم‌های بدون گاز یا بدون گلوتن می‌تواند برای این سندروم موثر باشد و به نفخ شما کمک کند و هرگونه افزایش وزن را تحت کنترل داشته باشد.

۶. بیماری کرون

در حالی که اشتها کم و در نتیجه کاهش وزن در بیماری التهابی مزمن کرون وجود دارد، اما درمان این بیماری با چاقی مرتبط است. استروئید‌ها از درمان‌های موثر در این بیماری هستند. استروئید‌ها هوس و میل شما به کربوهیدرات‌ها را افزایش می‌دهند و احساس نفخ را در شما بوجود می‌آورند. ابتدا سلامت شما است که در مقابل چند کیلو وزن اضافه اهمیت دارد. در این رابطه حتما از دستور پزشک متخصص خود پیروی کنید.

۷. گاستروپارزی

به گفته انستیتوی ملی دیابت، گاستروپارزی اختلالی است که حرکت غذا از معده به روده کوچک را متوقف می‌کند و موجب بیماری‌های گوارشی و کلیوی می‌شود. معمولا احساس می‌کنید که به علت نفخ و پر بودن معده دچار افزایش وزن می‌شوید، اما این اختلال معمولا در نهایت موجب کاهش وزن می‌شود.

رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل درمان معده است. غذا‌های چرب و پر از فیبر برای هضم زمان بیشتری می‌خواهند و به طور جدی باید در مصرف آن‌ها تجدید نظر کنیم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بیماری دستگاه گوارش افزایش وزن رفلاکس معده زخم معده سبک زندگی پارسی خبر مشکلات گوارشی افزایش وزن باکتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۰۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید

آفتاب‌‌نیوز :

رفلاکس اسید می‌تواند یکی از علائم بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) باشد. علائم آن شامل خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس است که به عنوان تنگی نفس نیز شناخته می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که این بیماری اغلب یک علت زمینه‌ای و گاهی ناشناخته آسم و سایر مشکلات تنفسی است.

زمانی که اسید معده از مری عبور می‌کند، می‌تواند وارد ریه‌ها و گلو شود. آن نواحی را تحریک کند و منجر به مشکلات تنفسی شود، از جمله:

التهاب ریه

اگر اسید در ریه‌ها تنفس شود، می‌تواند باعث التهاب یا تنگ شدن راه‌های هوایی شود و منجر به برونشیت یا ذات‌الریه شود.

تحریک دستگاه تنفسی فوقانی

اگر اسید سیستم تنفسی فوقانی از جمله گلو را تحریک کند، ممکن است ترشح خلط، احتقان قفسه سینه و سرفه را تجربه کنید.

علاوه بر این می‌تواند علائم آسم را برای افرادی که هر دو بیماری را دارند ایجاد کند. اگر رفلاکس اسید درمان نشود، می‌تواند عوارض زیادی ایجاد کند، به ویژه در افرادی که چندین بار در هفته آن را تجربه می‌کنند.

شرایط تنفسی

رفلاکس اسید درمان نشده یا رفلاکس اسید یکی از علل شروع آسم بزرگسالان است. همچنین می‌تواند باعث عفونت سینوسی، زخم و آسیب ریه ناشی از برگشت اسید به ریه‌ها شود.

مشکلات مری

رفلاکس اسید آسیب زیادی به مری می‌زند، لوله‌ای که غذا را از گلو به معده می‌برد. با گذشت زمان، عبور اسید معده به مری می‌تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

تغییر در پوشش مری

سرطان مری

سختی یا درد در هنگام بلع

تنگی مری

رفلاکس اسید درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض دیگری مانند موارد زیر شود:

پوسیدگی دندان

کم خوابی

گلودرد مزمن

چگونه رفلاکس اسید و تنگی نفس را مدیریت کنیم؟

صحبت با پزشک در مورد علائم تنفسی مهم است، به خصوص اگر آسم دارید یا مشکوک هستید که ممکن است به آن مبتلا شده باشید. مدیریت رفلاکس اسید می‌تواند به شما در کنترل و کاهش تنگی نفس کمک کند.

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی

تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی تاثیر قابل توجهی بر افراد مبتلا به رفلاکس اسید دارد.

از خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی (غذا‌های چرب، سرخ شده و تند، کافئین و نوشابه‌های گازدار) که باعث آن می‌شوند خودداری کنید.

دارو‌ها

دارو‌های بدون نسخه و تجویزی می‌توانند به درمان رفلاکس اسید کمک کنند. اگر متوجه شدید که رفلاکس اسید یا تنفس شما به طور ناگهانی بدتر می‌شود، باید با پزشک تماس بگیرید. این امر به ویژه زمانی مهم است که متوجه علائم جدید می‌شوید یا زمانی که علائم موجود شما شروع به تداخل با توانایی شما در انجام فعالیت‌های عادی روزانه می‌کند.

منبع: سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند