Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-30@11:19:51 GMT

صدور آزمایش کرونا بر روی انسان در هند

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۷۱۶۴۱

صدور آزمایش کرونا بر روی انسان در هند

به گزارش افکارنیوز،

دولت هند مجوز آزمایش انسانی نخستین واکسن کرونا به نام "کواکسین" که با همکاری شورای تحقیقات پزشکی و موسسه ملی ویروس شناسان این کشور تولید شده را صادر کرد.

اخبار بین الملل-وزارت بهداشت هند پس از دریافت نتایج مثبت اولیه آزمایش این واکسن، با ارائه مجوز به شرکت "باهارات بیوتک" برای آغاز مرحله یک و دو آزمایش بالینی آن بر روی انسان موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دکتر کریشنا الا رییس شرکت باهارات بیوتک گفت: کواکسین اولین واکسن ساخت هند برای درمان بیماری کووید-۱۹ است. نتایج اولیه این واکسن امیدوار کننده بوده است و امنیت بالا و همچنین واکنش موثر سیستم ایمنی بدن را از خود نشان داده است. 

شرکت هندی "باهارات بیوتک" در گذشته چندین واکسن برای فلج اطفال، هاری، روتاویروس، آنسفالیت ژاپنی، چیکونگونیا و زیکا تولید کرده است. 

خیز هند برای تولید واکسن کرونا 

شرکت‌ها و موسسات مختلف هندی برای تولید واکسن کرونا تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند.  موسسه تکنولوژی شیمیایی هند در شهر حیدرآباد توانسته است مواد اولیه سازنده داروی "رمدیسویر" را با موفقیت ترکیب کرده و برای ساخت واکسن کرونا اقدام کند. 

داروی "رمدیسویر" اولین واکسنی است که توسط شرکت آمریکایی " گیلیاد ساینسز" تولید شده و به عنوان درمان بیماری کرونا در موارد اضطراری در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

داروی "فاوی پیراویر" یک داروی امیدوار کننده دیگر در درمان بیماری کرونا است. موسسه تکنولوژی شیمیایی هند در حال مذاکره با بخش خصوصی برای آزمایشات بالینی و تولید احتمالی آن در هند است. 

از سوی دیگر دانشمندان هندی مشغول آزمایش یک واکسن چند منظوره هستند که پیش از این برای درمان بیماری جذام مورد استفاده قرار گرفته است و می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کند. تقویت ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا موثر است. 

در حال حاضر چندین دارو برای درمان کرونا در مرحله آزمایش قرار دارد. از جمله این داروها "لوپیناویر" و "ریتوناویر" است که پیش از این برای بیماران مبتلا به ایدز مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

داروهای در حال تولید و تحت آزمایش دیگر برای درمان کرونا شامل "لرون لیماب" برای مراحل اولیه این بیماری و "فاوی پیراویر" یا " اویجان" می‌شوند. 

ادعای شرکت هندی در تولید داروی گیاهی کرونا 

یک شرکت هندی که در زمینه طب سنتی و گیاهی هندی موسوم به "آیورودا" فعالیت می‌کند اعلام کرد دارویی تولید کرده که بیماران کرونایی را طی یک هفته کاملا درمان می‌کند. 

شرکت "پتانجالی یوگ دوو" به صورت رسمی یک دارو گیاهی منتشر کرده و ادعا می‌کند این دارو می‌تواند بیماران کرونایی را درمان کند. 

این شرکت اعلام کرده است این دارو تا یک هفته آینده در فروشگاه‌ها در سرتاسر هند به فروش خواهد رسید. 

با وجود ادعای این شرکت، شورای تحقیقات پزشکی هند که مسولیت مقابله با ویروس کرونا را بر عهده دارد هنوز این ادعا را تایید نکرده است. 

دولت هند همچنین اعلام کرده است شکرت "پتانجالی" پیش ارائه محصول خود در بازار باید یافته‌های مستند مبنی بر موثر بودن این دارو در درمان کرونا ارائه کند. 

آیورودا (به معنی علم زندگی) یک علم باستانی و کهن است که در هند مرکز توجه‌است، اگر چه در کشورهای دیگر نیز در قالب طب جایگزین استفاده می‌شود. در آیورودا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود. 

شرکت سروم هند همزمان بر روی چند واکسن کرونا تحقیق می‌کند 

موسسه سروم که بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده واکسن از نظر حجم در جهان است، در حال حاضر بر روی چندین واکسن آزمایشی ویروس کرونا تحقیق می‌کند. 

یکی از این واکسن‌ها، "آسترا زنیکا" است که توسط دانشگاه آکسفورد تولید شده و در اخبار جهان از آن به عنوان امید درمان بیماری کرونا یاد می‌شود. موسسه سروم هچنین در حال تولید واکسن مخصوص خود است. 

شرکت سروم که در سال ۱۹۶۶ توسط کوروش پونوالا (یکی از شخصیت‌های مهم جامعه زرتشتیان هند) بنیان گذاری شد، اکنون با شرکت‌های آمریکایی "کودا جنیکس"، "نوا واکس" و شرکت اتریشی "تمیس" برای تولید واکسن کرونا قرارداد بسته است. 

نگاهی به تلاش کشورها در سرتاسر جهان برای تولید واکسن کرونا 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در حال حاضر بیش از هزار آزمایش بالینی در سراسر جهان در زمینه ساخت داروی کرونا در حال انجام است. 

رقابت برای ساخت چنین دارویی به حدی تنگاتنگ و فشرده است که گاهی پروتکل‌های رایج در این زمینه نادیده گرفته می‌شود؛ از انتشار فوری نتایج روی اینترنت بدون اعتبارسنجی‌های متداول تا صدور مجوزهای اضطراری و خارج از نوبت. 

هم اکنون مجوزهایی برای استفاده از داروی "رمدیسویر" در درمان بیماری کرونا صادر شده است. این دارو پیش از این برای درمان بیماری ابولا مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

با وجود انتقادهایی که درباره این دارو مطرح است از جمله عدم تاثیر در کاستن احتمال مرگ ناشی از ابتلا به کرونا، طرفداران استفاده از آن می‌گویند که چنین دارویی به کمتر شدن بار موجود بر روی بیمارستان‌ها می‌انجامد. 

برخی محققان می‌گویند که رمدسیویر بر موارد خفیف ابتلا به ویروس کرونا موثر است و در مورد کسانی که بیماری کووید-۱۹ در آنان به مرحله پیشرفته رسیده، تاثیر چندانی ندارد. 

داروی دیگر که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا استفاده از آن را تبلیغ کرده اما از سوی نهادهای علمی تایید نشده است، قرص‌های "هیدروکسی کلورکین" است. این دارو برای درمان مالاریا استفاده می‌شود و هند بزرگ‌ترین کشور تولید کننده آن در جهان است. 

هم اکنون این کشور در حال صادرات این قرص‌ها به کشورهای مختلف می‌باشد. 

اما تاثیرپذیری این دارو نیز قطعی نیست و حتی گزارش‌های مبنی بر وخیم‌تر شدن حال برخی از مبتلایان در اثر استفاده از این دارو نیز منتشر شده است. 

همچنین تحقیقاتی درباره ترکیب دو داروی ضد ویروس ایدز، ریتوناویر و لوپیناویر، در حال انجام است که هنوز نتایج قطعی آن منتشر نشده است. 

نتایج یک تحقیق دیگر در هنگ‌کنگ که به تازگی در نشریه معتبر "لانست" منتشر شده، نشان می‌دهد ترکیب دو داروی ضدویروسی دیگر، ریباویرین و اینترفرون بتا، از عمر ویروس در بدن به مدت پنج روز می‌کاهد. 

تزریق پلاسمای خون بیماران بهبود یافته، به بدن مبتلایان به کووید-۱۹ نیز یک روش دیگر است. هدف پزشکان از این روش، تسریع در از بین بردن ویروس در بدن بیماران و کاهش آسیب‌های ناشی از این ویروس است. اکنون این روش در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، فرانسه، چین، اتریش، ایران و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برخی کارشناسان می‌گویند که میزان تاثیرگذاری چنین روشی بستگی به پلاسمای خون فرد بهبودیافته دارد. همچنین در این روش، خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر و عوارض دیگر نیز وجود دارد. 

در نهایت ده‌ها روش درمانی هم اکنون برای درمان بیماران کرونایی مورد آزمایش است اما به دلیل جدید بودن این ویروس، تاثیر گذاری این روش‌ها به زمان طولانی‌تری  نیاز دارد.

 

 

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: واکسن ویروس هند ویروس هند واکسن برای تولید واکسن کرونا مورد استفاده قرار درمان بیماری کرونا ویروس کرونا برای درمان بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۱۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
  • اعتراف «آسترازنکا» برای اولین‌بار درباره عوارض جانبی خطرناک واکسن خود
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری