Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- شرکت توانیر به منظور جلب مشارکت سرمایه گذاران در طرح‌های بهینه سازی، موظف شد ساز و کار خرید و اختصاص میزان برق صرفه جویی شده را برای مصرف نهایی به هر یک از کاربرد‌های رایج از جمله استخراج رمز ارز‌ها فراهم کند. تاریخ انتشار: 14:47 - 10 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۳۵۳۱ خبرگزاری میزان - بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی توانیر؛ براساس دستوالعملی که توسط همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی صادر شده است، دارنده گواهی صرفه جوئی مجاز است معادل انرژی الکتریکی مندرج در گواهی را بر اساس مقررات جاری، از طریق بورس انرژی (به طور مستقیم و یا از طریق قرارداد‌های دو جانبه با مالک نیروگاه) خریداری و برای مصرف نهائی به هریک از کاربر‌های رایج از جمله استخراج رمزارزها، تخصیص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



براساس این دستور العمل که در اجرای بند ۴-۳ مصوبه شماره ۱۰۰/۲۰/۳۶۳۷۶/۹۸ مورخ ۱۸/۸/۱۳۹۸ صادر شده است، شرکت توانیر با هدف بسترسازی لازم و تشویق سرمایه گذاری در طرح‌های بهینه سازی انرژی الکتریکی، موظف خواهد بود موارد درج شده در این ابلاغ را اجرایی کند. بیشتر بخوانید: ۲۰ برنامه ویژه در صنعت برق طی سال ۹۹ اجرا می‌شود با هدف ایجاد شفافیت و فراهم نمودن فرصت‌های برابر برای متقاضیان سرمایه گذاری در طرح‌های بهینه سازی انرژی الکتریکی و همچنین اولویت بخشی به فرصت‌های برتر بهینه سازی، شرکت توانیر موظف شده است که علاوه بر اطلاع رسانی، تمهیدات لازم و بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن طرح‌های بهینه سازی را انجام دهد.
براساس بند اول این دستور العمل متقاضی سرمایه گذاری، موظف است ضمن ارائه طرح پیشنهادی، تاییدیه شرکت توانیر در خصوص زمان و محل اجرای طرح را دریافت و شرکت توانیر نیز موظف خواهد بود ساز و کار مربوط به مشارکت سرمایه گذاران در طرح‌های بهینه سازی را فراهم نماید.
برپایه بند دوم این دستورالعمل نیز شرکت توانیر موظف است، با رعایت مقررات جاری، ساز و کار لازم برای اندازه گیری و صحه گذاری (M&V) انرژی الکتریکی صرفه جوئی شده را فراهم نماید.
برمبنای بند سوم این ابلاغیه برای طرح هایی که تائیدیه بند (۱) را گرفته و مطابق ساز و کار بند (۲) منجر به صرفه جوئی انرژی الکتریکی می‌شوند، از زمان آغاز بهره برداری طرح، معادل انرژی الکتریکی صرفه جوئی شده در طول عمر طرح (حداکثر به مدت ده سال)، گواهی صرفه جویی به سرمایه گذار تعلق می‌گیرد.
همچنین براساس تبصره گنجانده شده در این همین بند، با هدف تسهیل سرمایه گذاری، شرکت توانیر موظف است فهرست طرح‌های دارای اولویت را اعلام نماید.
برپایه بند چهارم این دستورالعمل، گواهی صرفه جوئی، نشان دهنده حق مالکیت بر میزان انرژی الکتریکی مندرج در آن در دوره اعتبار گواهی است و امکان انتقال به غیر را نیز دارد. درهمین زمینه شرکت توانیر موظف است با همکاری شرکت بورس انرژی تمهیدات لازم را در این زمینه صورت دهد.
در بند پنجم این ابلاغیه همچنین تصریح شده است: دارنده گواهی صرفه جوئی مجاز است معادل انرژی الکتریکی مندرج در گواهی را بر اساس مقررات جاری، از طریق بورس انرژی (به طور مستقیم و یا از طریق قرارداد‌های دو جانبه با مالک نیروگاه) خریداری و برای مصرف نهائی به هر یک از کاربر‌های رایج از جمله استخراج رمز ارزها، تخصیص دهد.
در بند ششم این دستور، با هدف ایجاد شفافیت و فراهم نمودن فرصت‌های برابر برای متقاضیان سرمایه گذاری در طرح‌های بهینه سازی انرژی الکتریکی و همچنین اولویت بخشی به فرصت‌های برتر بهینه سازی، شرکت توانیر موظف شده است که علاوه بر اطلاع رسانی، تمهیدات لازم و بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن طرح‌های بهینه سازی را انجام دهد.
این گزارش می‌افزاید: براساس بندهفتم این ابلاغیه نیز برای آن دسته از موضوعات بهینه سازی انرژی الکتریکی که دارای مجوز شواری اقتصاد هستند، میزان انرژی الکتریکی صرفه جویی ناشی از اجرای طرح و همچنین روش اندازه گیری و صحه گذاری (M&V) آن مطابق مفاد مجوز شورای اقتصاد تعیین می‌شود.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نیرو طرح های بهینه سازی سرمایه گذاری صرفه جویی صرفه جوئی ساز و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۲۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه فوق‌سنگین برای رمز ارزهای غیرمجاز

وزارت نیرو امسال برنامه نقره‌داغ کردن ماینرهای غیرمجاز را به طور جدی در دستور کار دارد، تا جایی که طبق اعلام سخنگوی صنعت برق قرار شده در صورت کشف دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز، صاحبان دستگاه‌ها از زمانی که مشخص شود به صورت غیرمجاز از برق استفاده کرده‌اند، تا یکصد برابر تعرفه‌های برق مشمول جریمه شوند.

به‌گزارش ایسنا، تاکنون بیش از ۸۰۰۰ مرکز غیرمجاز شناسایی و از این مراکز بیش از ٣٠٠ هزار دستگاه ماینر گردآوری و تحویل مراکز قضایی شده است. آنطور که برآورد شده برای تامین برق این دستگاه‌های غیرمجاز باید نیروگاهی به بزرگی ١١٠٠ مگاوات احداث شود که عدد بالایی است.

درحال حاضر کار رصد، رهگیری و شناسایی ماینرهای غیرمجاز به صورت پیوسته در حال انجام است و آنطور که رجبی مشهدی - مدیرعامل توانیر اعلام کرده براساس قوانین جدید ماینرهای کشف شده، امحا خواهد شد.

وی با توصیه به علاقمندان این کسب و کار برای دریافت مجوزهای لازم، گفت: دارندگان دستگاه‌های مجاز می‌توانند از ساعت ١٢ شب تا ٧ صبح بدون محدودیت نسبت به استخراج اقدام کنند.

در این بین دولت مشوق‌هایی را برای رمزارزهای مجاز درنظر گرفته،  شرکت توانیر از سرمایه گذاری‌های قانونی در این حوزه حمایت کرده و آمادگی دارد تا برق مورد نیاز مراکز استخراج رمز ارز مجاز را با تعرفه‌های مصوب تامین کند. با توجه به آثار هاویینگ، لازم است تا دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوط به حوزه رمز ارز به روزرسانی شود و در این زمینه از نظرات و پیشنهادات کارشناسان و فعالان این حوزه استفاده خواهد شد.

بر اساس دستورالعمل‌های موجود سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه تولید رمز ارز فعالیت کنند و این مساله می‌تواند به سود رمزارزهای مجاز باشد. این در حالی است که استخراج رمزارز غیرمجاز با استفاده از تعرفه‌های برق یارانه‌ای اعم از تعرفه برق خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری در ایام اوج مصرف باعث افزایش احتمال خاموشی صنایع افت شاخص‌های کیفی برق و احتمال سوختن لوازم الکتریکی همسایگان می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی برق با اصلاح روشنایی معابر
  • استخراج کنندگان غیر مجاز رمزارز ۱۰۰ برابر نرخ انرژی را باید جریمه پرداخت کنند+ فیلم
  • «خودروی برقی» راه‌حلی بدون جایگزین
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • جریمه فوق‌سنگین برای رمز ارزهای غیرمجاز
  • جریمه تا ۱۰۰ برابری در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز
  • جریمه تا ۱۰۰ برابری در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم