Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:54:15 GMT

مهار آتش‌سوزی «سینا» با تجربه پلاسکو

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۷۸۶۶۵

مهار آتش‌سوزی «سینا» با تجربه پلاسکو

این حادثه به بزرگی پلاسکو نبود و آتش‌نشانان و امدادگران اعزامی، با کوله‌باری از تجربه حوادثی چون پلاسکو به داد مردمی شتافتند که در داخل ساختمان محبوس شده بودند.

در سایه همین تجربه، ساختمان‌های اطراف از زبانه‌های آتش در امان ماند و حریقِ منجر به انفجار در سریع‌ترین زمان ممکن و در حوالی ساعت ۲۳ مهار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخستین ثمره آن هم با هدایت عده‌ای از حادثه‌دیدگان به پشت‌بام ساختمان و رهایی آنان با استفاده از تجهیزات جدیدی که پس از حادثه پلاسکو در اختیارشان قرار گرفته بود، نمایان شد و این آرامش‌خاطر را به پایتخت‌نشینان داد که «پلاسکو دیگر تکرار نمی‌شود».  

باز هم هیاهو در مقابل ساختمان محل حادثه  
هجوم برخی از مردم برای تماشای این حادثه، بار دیگر خاطره تلخ ازدحام جمعیت آن روزها در مقابل پلاسکو را در ذهن زنده کرد؛ حضوری که مانع از امدادرسانی سریع به حادثه‌دیدگان ‌شد و معلوم نیست این موضوع تا به کی باید ادامه داشته باشد!  
به گزارش خبرنگار ایرنا خیابان‌های اطراف محل حادثه نیز شلوغ و مملو از جمعیت بود و اگرچه وقوع این حادثه همه را نگران کرده بود اما انتظار می‌رفت مردم این بار با تکیه بر خاطره پلاسکو از ازدحام دوری ‌کنند.
این حضور جنبه‌های دیگری از جنس نوع‌دوستی هم داشت و برخی از مردم هراسان که نای رفتن به منزل را نداشتند، با چشم‌های اشک‌آلود، ساختمان سیاه و تاریک کلینیک سینا اطهر را نظاره می‌کردند.

ساختمان سفید رنگی که سال‌ها محل درمان بیماران بود و در یک لحظه غفلت و با جان باختن ۱۹ نفر و مصدومیت ۱۴ نفر دیگر، به پستوی مرگ تبدیل شد.

جانفشانی آتش‌نشانان با وجود سست شدن پایه‌های ساختمان
آنطور که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام کرد، منشا اصلی انفجار و آتش‌سوزی در زیرزمین این ساختمان پنج طبقه قرار داشت و بنای ساختمان به دلیل انفجار، سست شده بود.
سیدجلال ملکی می‌گوید: احتمال ریزش ساختمان وجود داشت و آتش‌نشانان پس از ۲ ساعت جانفشانی موفق شدند آتش را خاموش کنند.
وی با بیان اینکه تعدادی در ساختمان‌های اطراف نیز در شرایط بغرنج قرار داشتند، بیان کرد: آتش‌نشانان در اقدامی پیشگیرانه حدود ۲۰ نفر از این افراد را به سلامت از ساختمان‌ها خارج کردند.

از عمل جراحی تا گرفتاری در آتش‌
رییس مرکز اورژانس تهران می‌گوید در حادثه آتش‌سوزی سینا اطهر مراجعه‌کنندگان و کادر درمانی حاضر در اتاق‌های عمل جراحی بیشترین تعداد تلفات و زخمی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته «پیمان صابریان» اگرچه آتش‌سوزی و انفجار از زیرزمین این ساختمان آغاز شده بود اما این افراد در طبقه‌های چهارم و پنجم ساختمان بیشترین صدمه را دیدند.

کانال سازمان نظام پزشکی نیز شبانه اعلام کرد که بیش از نیمی از جان‌باختگان متعلق به پزشکان و کادر اتاق عمل است و در این حادثه دکتر اکبری متخصص گوش، حلق و بینی و دکتر سلطانپور متخصص بیهوشی جان باخته‌اند؛ همچنین شرایط دکتر تورانی متخصص جراحی نیز وخیم است.

تسلیت سخنگوی دولت به خانواده جان‌باختگان 

سخنگوی دولت بلافاصله حادثه دلخراش انفجار کلینیک درمانی سینا اطهر را تسلیت گفت و بر رسیدگی کامل و درمان مصدومان این حادثه تاکید کرد؛ «علی ربیعی» سحرگاه چهارشنبه عنوان کرد «عوامل امداد و نجات و درمان اعم از آتش‌نشانی، اورژانس و هلال‌احمر از دقایق اولیه به سرعت مشغول نجات حادثه‌دیدگان و جلوگیری از گسترش ابعاد حادثه بودند».  

وی اضافه کرد: اعضای دولت از اولین دقایق وقوع حادثه روند امدادرسانی را پیگیر بودند و مدیران ارشد وزارت بهداشت، استانداری و شهرداری تهران و دیگر عوامل امدادی و انتظامی سریعا در محل حادثه حضور پیدا کردند و بر حسب وظیفه بر روند امدادرسانی نظارت داشتند.‌

ستاد مدیریت بحران هم به ریاست شهردار تهران بلافاصله در دفتر شهردار منطقه یک، واقع در میدان قدس برگزار شد و شاید همین پشتیبانی‌ها را بتوان یکی از دلایل مدیریت بهینه این بحران غیرطبیعی به شمار آورد.  

علت حادثه در دست بررسی است
با گذشت بیش از ۱۱ ساعت از وقوع حادثه، علت آن در ابعاد مختلف از سوی کارشناسان آتش‌نشانی و عوامل انتظامی و امنیتی در حال بررسی است.
سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران معتقد است که علت دقیق این حادثه هنوز مشخص نیست و شناسایی علت وقوع این حادثه بزرگ به کار کارشناسی و بررسی عمیق نیاز دارد.

حادثه کلینیک سینا اطهر پس از ماجرای پلاسکو این زنگ خطر را مجدد به صدا درآورد که فاجعه آتش‌سوزی و انفجار در کمین ساختمان‌های ناایمن پایتخت است زیرا سیستم برق و سیم‌کشی‌ بسیاری از این ساختمان‌های تجاری و مسکونی بلندمرتبه فرسوده است و هرکدام به تنهایی حادثه بالقوه‌ای به شمار می‌رود که می‌تواند با یک جرقه فاجعه ایجاد کند.

هرچند بسیاری از مشکلات، ناشی از زیرساخت‌هاست ولی بی‌دقتی و غفلت شهروندان نیز مزید بر علت می‌شود. 

برچسب‌ها سازمان اورژانس تهران شهر تهران شهرداری تهران سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر تهران پروندهٔ خبری آتش سوزی مرکز درمانی "سینا اطهر" در شمال تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اورژانس تهران شهر تهران شهرداری تهران سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر تهران سازمان اورژانس تهران شهر تهران شهرداری تهران سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر تهران شهرداری تهران آتش نشانان ساختمان ها آتش نشانی سینا اطهر آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۸۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حادثه آتش‌سوزی درشمس آباد گفت: در ساعت ۱۳:۵۷ ظهر امروز در پی تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران یک مورد حادثه آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شمس‌آباد در اتوبان قم اطلاع داده شد.

وی با بیان اینکه این منطقه خارج از محدوده فعالیت آتش‌نشانی شهرداری تهران است، ادامه داد: با توجه به حجم تماس‌های شهروندان همکاران ما در ستاد فرماندهی با استعلام از محل و درخواست کمک از سوی آن‌ها یک ایستگاه کمکی به همراه خودرو‌های پشتیبانی به محل حادثه اعزام شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: عوامل آتش‌نشانی شهرک صنعتی شمس آباد و باقرشهر در محل حضور داشتند. آتش‌نشانان تهران در محل حادثه مشاهده می‌کنند در یک کارخانه بزرگ مسقف به وسعت دو هزار متر که محل تولید مبلمان‌های پلیمری بوده، بسیار قابل اشتعال است. حدود ۷۰ درصد محل کاملا شعله‌ور بود و سقف‌ها تخریب شده بود.

ملکی تصریح کرد: به گفته افرادی که در محل حضور داشتند، ظروف رنگ و تینر و رزین و مواد اولیه در حجم زیاد در این کارگاه وجود داشت و در مجاورت آن یک کارگاه مواد پتروشیمی نیز وجود داشت که آتش‌نشانان با تعامل ایجاد شده بین آتش‌نشان‌های مراکز مختلف به سرعت وارد عمل شده و در حال حاضر بخش زیادی از آتش خاموش شده، اما همچنان خاموش کردن آتش ادامه دارد و با توجه به تخریب سقف‌ها کار خاموش کردن آتش و لکه‌گیری کمی زمانبر خواهد بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران افزود: اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حریق در هتل پارسیان کوثر تهران مهار شد
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر
  • مهار آتش در هتل محدوده میدان ولیعصر تهران و آخرین وضعیت مسافران آن
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • جزییات آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران
  • تصاویر آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه بزرگ در تهران |‌ ویدئو
  • آتش سوزی گسترده در کارخانه مبل سازی مهار شد
  • آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • آتش‌سوزی گسترده در یک شهرک صنعتی در جنوب تهران
  • آتش‌سوزی در هتلِ محل اسکانِ بی‌خانمان‌ها در جنوب برزیل