Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@21:28:38 GMT

شورایاری ها دارای جایگاه قانونی نیستند

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۷۸۹۰۱

شورایاری ها دارای جایگاه قانونی نیستند

علیرضا بیگی با اشاره به اینکه شورایاری ها دارای جایگاه قانونی نیستند، گفت: در اصل صدم قانون اساسی که ناظر بر تشکیل شوراهای اسلامی شهرها و روستاها می باشد لایحه ای به نام شورایاری تعریف نشده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «احمد علیرضا بیگی» شب گذشته (سه شنبه 10 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: شوراها یک نماد هستند که اراده مردم را در اداره شهرها و روستاها بتوانند متجلی کنند البته این موضوع دارای آسیب هایی هم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: این یک فرصت برای مشارکت مردم در آبادانی شهرها و روستاهاست و اینکه کار دولت را در اداره کشور به وسیله شوراها سبک تر کنیم.

 

علیرضا بیگی گفت: شورایاری ها دارای جایگاه قانونی نیستند و در اصل صدم قانون اساسی که ناظر بر تشکیل شوراهای اسلامی شهرها و روستاها می باشد لایحه ای به نام شورایاری تعریف نشده است.

 

وی افزود: ما شورای روستا، شورای بخش، شورای شهرستان، شورای اسلامی شهر را داریم و در رأس آنها شورای عالی استان ها قرار دارد که ایفای نقش می کنند و قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شوراهای شهر و روستا یک لایحه جدید به نام شورایاری را تعریف نکرده است.

 

وی گفت: اگر تخلفی در شورا رخ می دهد و یا اعضای شورا دستگیر می شوند این دلیل بر زیر سؤال بردن کل نهاد شورا نیست و اگر بتوانیم ساز و کارهای نظارت بر شورا را از جنس خودش قرار دهیم می توانیم پاسخ بهتری را دریافت کنیم.

 

وی افزود: تغییراتی باید در قانون صورت بگیرد و بعد از 6 دوره انتخابات شوراها در مرحله ای هستیم که بایستی یک بازنگری جدید در قانون شوراها انجام دهیم.

 

وی افزود: ایجاد یک نهاد یا لایحه جدیدی به نام شورایاری هیچ گونه مبنای قانونی ندارد و دولت یک لایحه ای را در انتهای دوره دهم مجلس شورای اسلامی تحت عنوان قانون جامع انتخابات تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که در نوبت رسیدگی می باشد و جزو اولین موضوعاتی است که کمیسیون شوراها آن را مورد رسیدگی قرار خواهد داد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: شوراها شوراهای اسلامی نام شورایاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۸۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد / تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد

سید محمد حسینی گفت: با تصویب و تایید نهایی لایحه عفاف و حجاب در مجلس و شورای نگهبان، تا حدود زیادی به اختلاف برداشت‌ها پایان داده می‌شود و عملکرد هر دستگاه در این خصوص قابل ارزیابی توسط نهاد‌های نظارتی خواهد بود.

به گزارش فارس، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، با اشاره به اهمیت رعایت عفاف و حجاب گفت: رهبر معظم انقلاب، علما و بزرگان نظام همه کسانی که دل در گرو اعتلای ایران عزیز دارند، همواره بر اهمیت پای بندی به اعتقادات و ارزش‌های اسلامی از جمله حجاب و عفاف به عنوان یک واجب شرعی و قانونی تأکید کرده اند و در شورای انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ وظایف ایجابی دستگاه‌های مختلف به ویژه فرهنگی و آموزشی مشخص شده است و مجلس نیز قوانینی را به تصویب رسانده که اهتمام به اجرای آن‌ها نشان قانون‌گرایی دست اندرکاران است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور، تصریح کرد: جدا از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی که لازم الاجرا است، در لایحه‌ی اخیر عفاف و حجاب هم بر این تکالیف دستگاه‌ها به عنوان وظایف قانونی تصریح شده است، البته در این لایحه که مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد وظایف سلبی فراجا و قوه قضائیه که هم جنبه پیشگیری و بازدارندگی و هم جنبه برخورد قانونی با حرمت شکنان را دارد، مشخص شده است و البته به هر میزان فعالیت‌های موثر ایجابی گسترش کمی و بویژه کیفی داشته باشد، کمتر نیاز به اقدامات سلبی می‌شود.

وی اضافه کرد: با تصویب و تایید نهایی این لایحه در مجلس و شورای نگهبان، تا حدود زیادی به اختلاف برداشت‌ها پایان داده می‌شود و عملکرد هر دستگاه در این خصوص قابل ارزیابی توسط نهاد‌های نظارتی خواهد بود.

حسینی در ادامه گفت: در عین حال تا ابلاغ این لایحه که به هر دلیل بیش از حد انتظار به درازا کشیده شده است، دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود عمل کنند از جمله فراجا در چارچوب وظایف و موازین پس از مدتی وقفه اقداماتی را شروع کرده که با وظیفه شناسی همگان و همکاری دیگر نهاد‌ها امیدواریم سرمایه‌گذاری کلان و سازماندهی بدخواهان ملت ایران برای تضعیف فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی بی نتیجه بماند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: همان‌گونه که در نبرد سخت و مواجهه با قدرت‌های شیطانی به ویژه رژیم صهیونیستی و حامیانش ایران اسلامی دست برتر را دارد، در حوزه رویارویی نرم نیز با تکیه بر اعتقادات و باور‌های عمیق و آداب و سلوک انسانی، این جلوه از تهاجم فرهنگی که بیش از سه دهه یعنی پس از دوران دفاع مقدس شروع شده و مع الأسف برخی از داخلی‌های به ظاهر دلسوز هم با لطایف الحیل به آن دامن می‌زنند و عملا مروج اباحی‌گری هستند، ره به جایی نبرد و ملت سربلند ایران در عرصه‌های مختلف با اقتدار نظامی، فرهنگی و اقتصادی بتواند الگویی الهام بخش برای موحدان و حق‌طلبان عالم گردد.

دیگر خبرها

  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • منتظری: حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • معلم تراز در جمهوری اسلامی باید روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد
  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • تکرار حمایت‌ها و پافشاری دولت رئیسی از بازگشت گشت ارشاد
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد / تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • تکرار حمایت های دولت از گشت ارشاد /تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • رئیس دیوان عالی کشور : حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند