Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

کیفیت علمی دانشگاه آزاد به روایت رتبه‌بندی شانگهای

دانشگاه آزاد با 19 رشته در رتبه‌بندی بین‌المللی شانگهای میان برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت؛ فرهیختگان در این عنوان به جزئیات این رتبه بندی پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه‌‌های مختلف جهان در این رتبه‌بندی توانسته‌اند در موضوعات مختلف رتبه بیاورند. دانشگاه‌‌های آمریکا به‌طورکلی، 10 جایگاه را در 31 رشته موضوعی از آن خود کرده و رده نخست دانشگاه‌‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آن، چین با تسلط بر 11 رشته موضوعی دومین کشور برتر محسوب می‌شود. در میان تمام دانشگاه‌‌های دنیا، دانشگاه هاروارد با 14 جایگاه، برترین دانشگاه و موسسه معرفی شده است که پنج جایگاه در رشته‌‌های موضوعی علوم اجتماعی، چهار جایگاه در علوم پزشکی، سه جایگاه در مهندسی و دو جایگاه هم در علوم زیستی دارد. دانشگاه MIT در 6 رشته موضوعی کسب جایگاه کرده که پنج مورد آن تنها در موضوعات مهندسی است. علاوه‎براین، برخی دانشگاه‌‌ها هم در بیش از یک موضوع رتبه کسب کرده‌اند مانند کالیفرنیای برکلی، پنسیلوانیا، کلرادوی آمریکا، آکسفورد انگلیس و دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور ازجمله آنهاست.

رشته موضوعی علوم پزشکی رشته‌‌هایی چون پزشکی بالینی، بهداشت عمومی، علوم دهان و دندان و دندانپزشکی، پرستاری، فناوری پزشکی و علوم دارویی و داروسازی را دربرمی‌گیرد.
در رشته دندانپزشکی و علوم دهان و دندان، دانشگاه‌‌های میشیگان آن- آربور، کارولینای شمالی و کالج سلطنتی انگلیس در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی با کسب رتبه 201 تا 300 اولین دانشگاه ایرانی در این رشته موضوعی به شمار می‌رود و بالاتر از دانشگاه‌‌های علوم پزشکی شهیدبهشتی و علوم پزشکی تهران قرار گرفته است. جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با رتبه‌بندی سال گذشته هیچ تغییری نکرده است.

رشته موضوعی علوم اجتماعی در رده‌بندی شانگهای، رشته‌‌های اقتصاد، آمار، حقوق، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، آموزش، ارتباطات، روان‌شناسی، مدیریت کسب‎وکار، حسابداری، مدیریت، مدیریت عمومی، مدیریت گردشگری و مهمانداری و علوم اطلاعات و کتابخانه را شامل می‌شود.
در رشته اقتصاد، دانشگاه‌‌های شیکاگو، هاروارد و MIT در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در این میان، دانشگاه آزاد اسلامی بعد از دانشگاه تهران، در رده 401 تا 500 قرار گرفته است. جایگاه این دانشگاه در مقایسه با سال 2019 هیچ تغییری نکرده است.
در رشته مدیریت هم دانشگاه‌‌های ملی سنگاپور، پنسیلوانیا و هاروارد در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در این رتبه‌بندی، دانشگاه آزاد اسلامی با کسب رتبه 201 تا 300، به‎عنوان اولین دانشگاه ایرانی در این رشته موضوعی، بالاتر از دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، علم‌وصنعت ایران و صنعتی‎شریف قرار گرفته است.

وخامت اوضاع مسکن نتیجه سیاست‌های غیرعلمی

«فرهیختگان» در گفت‌وگو با اساتید اقتصاد وضعیت بازار مسکن را بررسی کرده است. امران ندری عضو هیات‎علمی دانشگاه امام صادق(ع) وضعیت کنونی بازار مسکن را ماحصل سیاست‌‌های اشتباه دولت در ‌بخش بازار سرمایه می‌داند و می‌گوید: «متاسفانه در کوتاه‌مدت امکان حل معضلات‌ بخش مسکن وجود ندارد. با سیاست‌‌‌هایی که اتخاذ شده نرخ بازدهی در بازار‌های موازی با بازار مسکن افزایش پیدا کرده و به‌طور مشخص در بازار سرمایه این اتفاق نمود بیشتری داشته است.»

به گفته وی بازدهی بالا در بازار سرمایه که مشابه نقدینگی است و شکل دیگری از نقدینگی را در اقتصاد ایجاد کرده، تبعات آن را می‌توان در بازار‌های موازی با بازار سرمایه مانند بازار مسکن، بازار ارز و طلا مشاهده کرد. اما متاسفانه اکنون این امکان وجود ندارد که جلوی رشد فزاینده این بازارها را گرفت. این درحالی است که در اوایل سال 99 اقتصاددانان و کارشناسان حوزه مسکن به دولت هشدار دادند و تاکید کردند که درصورت عدم‌تغییر سیاست‌‌های اتخاذشده به‌ویژه در بازار سرمایه، بازار مسکن و دیگر بازار‌های موازی، با بحران مواجه خواهد شد.

وی معتقد است بازاری مانند بازار سرمایه که دارایی‌‌های آن به‌صورت نقد است، نباید رشدی با این شدت را داشته باشد. به این دارایی‌‌ها از منظر اقتصادی، نقدینگی با تعریف وسیع‌تری اطلاق می‌شود که می‌تواند آثار و تبعات تورمی در اقتصاد کشور داشته باشد.

ندری ادامه می‌دهد: «کسانی که در این مدت بازدهی بالای 200درصد را در بازار سرمایه به دست آورده‌اند، به احتمال خیلی زیاد می‌توانند یک تقاضای بسیار موثر را برای مسکن به وجود بیاورند و در چند ماه گذشته عمده رشد قیمت مسکن از این ناحیه بوده است. نکته قابل‌توجه این است که طبق آمار تقاضا برای مسکن در خردادماه سال 99 نسبت به مدت مشابه سال 98، حدود 80درصد افزایش یافته است. این درحالی است که حقوق و دستمزد‌ها افزایش پیدا نکرده است تا به‎‌واسطه آن تقاضا برای مسکن افزایش یابد. درنتیجه عاملی که توانسته بر رشد تقاضای مسکن تاثیرگذار باشد، سیاست‌‌های نادرست دولت در کنترل بازار سرمایه است. درواقع تقاضای مسکن از سوی کسانی افزایش یافته است که در بازار سرمایه سود‌های کلانی به دست آورده‌اند.»

وی با اشاره به شایعه پدیده سکونت دو خانوار در یک خانه به‌واسطه افزایش نرخ اجاره‌بها و قیمت مسکن می‌گوید: «متاسفانه تاوان سیاست‌‌های نادرست دولت در بازار سرمایه را اقشار کم‎درآمد می‌پردازند که نه سرمایه‌ای برای ورود به بازار سرمایه‌ دارند و نه افزایش حقوق و دستمزد.»

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

اعلام نتایج آزمون استخدامی 6 دستگاه اجرایی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، نتایج نهایی هفتمین آزمون استخدامی متمرکز6 دستگاه اجرایی کشور در سال 1398 اعلام شد. پیرو اطلاعیه های منتشر شده در تاریخ‌های 15 دی، 26 بهمن و 17 فروردین، آن دسته از داوطلبانی که در هفتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور در تاریخ 30 آبان شرکت کرده‌اند می‌توانند نتایج آزمون خود را مشاهده کنند.نتایج نهایی دستگاه های اجرایی شامل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، سازمان اراضی کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان ملی نقشه برداری کشور و سازمان ملی بهره وری در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.Sanjesh.org قرار گرفته است.

داوطلبان پس از دریافت نتیجه آزمون، برای اقدامات بعدی از روز شنبه 14 تیرماه میتوانند به آدرس اینترنتی دستگاه های ذیربط مراجعه کنند. سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرده است نتایج نهایی سایر دستگاه های اجرایی در آزمون مذکور متعاقباً اعلام می‌شود.

آغاز فعالیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی از نیمه شهریور

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی از نیمه اول شهریور فعالیت خود را در سال تحصیلی جدید آغاز می‌کنند.علی آهون منش درباره طرح ساماندهی موسسات و دانشگاه‌های غیر انتفاعی براساس سند آمایش آموزش عالی گفت:ساماندهی آموزش عالی توسط وزارت علوم برای تمام زیر نظام‌ها اجرا خواهد شد.وی ادامه داد: در حال حاضر این طرح برای دانشگاه های دولتی درحال اجرا است، براساس این طرح قرار بود دانشگاه های دولتی کوچک که زیر 400 الی 500 نفر دانشجو دارند، منحل شوند ولی سپس تصمیم بر این شد که این دانشگاه ها به عنوان پردیس دانشگاه های بزرگ فعالیت کنند.رییس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی افزود: ساماندهی هنوز درباره دانشگاه های غیرانتفاعی صورت نگرفته و دستورالعملی دراین رابطه ابلاغ نشده است.وی درباره شروع فعالیت دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی در سال تحصیلی جدید نیز گفت: براساس اعلام وزارت علوم به دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی اعلام کرده ایم از نیمه اول شهریور برای شروع فعالیت آمادگی داشته باشند.

انتهای پیام/

31 / 320 روزنامه آفرینش فرهیختگان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روزنامه آفرینش فرهیختگان دانشگاه های غیرانتفاعی موسسات و دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی بازار سرمایه رشته موضوعی بازار مسکن علوم پزشکی رتبه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۹۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ

سعید آزادیان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال گذشته در راستای پیاده سازی نظام حکمرانی آموزش عالی مأموریت گرا سیاست‌های توسعه‌ای را مبتنی بر حل مسائل و نزاعات منطقه‌ای، ملی و در برخی اوقات بین المللی گذاشته است.

وی ادامه داد: هرگونه گسترش در خصوص واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و توسعه رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر نگاه مأموریت گرای آمایش محور است که در چند سال قبل اتفاق افتاده و امسال هم در مقطع ارشد و دکتری با همین رویکرد ۲۴۰ رشته محل را در کل کشور، درون استان‌ها و بر اساس نگاه مأموریت گرا با هماهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مصوبه شورای گسترش در واحدهای مرکز استان‌ها و واحدهای بزرگ‌تر ادغام کرده ایم.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یک استاندارد برای پذیرش در مقطع ارشد و دکتری از طرف وزارت علوم وجود دارد که ما مبتنی بر همان استانداردهایی که وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرده است دانشجویان را پذیرش خواهیم کرد، در واقع هر اتفاقی که در سازمان سنجش وزارت علوم رخ بدهد، در دانشگاه آزاد اسلامی هم بر اساس ظرفیت‌هایی که وجود دارد اجرایی خواهد شد.

آزادیان با بیان اینکه قاعدتاً مجوز همه رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در وزارت علوم صادر شده و مورد تأیید وزارت علوم است، گفت: در خصوص مقاطع ارشد و دکتری با توجه به تقاضایی که هر سال وجود دارد تعداد پذیرش یک مقدار متغیر است مثلاً در مقطع دکتری ۱۴ هزار نفر ظرفیت اسمی در سطح کشور وجود دارد اما اینکه این تعداد چقدر محقق بشود به انتخاب متقاضیان وابسته است که تا الان درگیر فرایند آن هستیم.

وی در پایان گفت: تعداد افرادی که به مصاحبه دعوت می‌شوند معمولاً به این بستگی دارد که چه تعداد افراد چه رشته محل را انتخاب می‌کنند و ما بر اساس یک تناسب بین رشته و ظرفیت و متقاضی افراد را به مصاحبه دعوت خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • شلختگی در شهرسازی کشور مشهود است/ تکلیفمان روشن نیست
  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • رسالت‌ مهم دانشگاهیان، زنده نگه‌داشتن یاد شهداست
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است
  • عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح امروز
  • عناوین روزنامه‌های روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • مدال‌آوری دانشجویان دانشگاه کاشان در مسابقه ریاضی کشوری
  • عطیه الهی در دستان پرتوان ماماهاست