اصفهان، شهر مکاتب ادبی
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۷۹۴۷۷
آئین بزرگداشت صائب تبریزی با حضور مسئولان شهری استان اصفهان و اهالی فرهنگ و ادب این شهر در آرامگاه او برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایمنا، این بزرگداشت به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، شامگاه گذشته -۱۰ تیرماه- در دو بخش مجزا برگزار شد. اجرای موسیقی، تئاتر و مزین شدن بارگاه او به گل توسط مسئولان شهری از جمله برنامههای نیمه نخست این مراسم بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در حاشیه این برنامه علیرضا روحانی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پس از همهگیری بیماری کرونا و شیوع گسترده این ویروس برنامههای حوزه فرهنگی و هنری نیز همچون بسیاری از فعالیتها و اقدامات اجرایی در سطح کشور، تحت تأثیر شرایط جدید قرار گرفت و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان باید خود را با شرایط جدید تطبیق داده و بسیاری از برنامهها و فعالیتهای خود را بر اساس وضعیت پیش آمده تنظیم میکرد.
وی افزود: یکی از سیاستهای اصلی اتخاذ شده توسط این سازمان، تمرکز بیشتر بر محتواهای مناسب برای فضای مجازی بود. به همین واسطه یکی از اولین اقدامات راه اندازی فرهنگسرای مجازی بود که به وسیله آن بسیاری از برنامههای فرهنگی و هنری این سازمان به سمت محتواهای مجازی سوق پیدا کرد.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: آئین بزرگداشت صائب تبریزی که از شاخصترین شعرای سرزمین ما به شمار میآید، یکی از برنامههایی است که با تاکید و تمرکز بر استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی برنامهریزی شد. گرچه میتوان گفت که این مراسم یکی از اولین برنامههایی است که مخاطب عامی که غالباً از اصحاب فرهنگ و هنر اصفهان هستند نیز دارد، که به صورت بسیار محدود، با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از آنها برای حضور در مراسم دعوت شده است.
روحانی اضافه کرد: در این مراسم که ترکیبی از موسیقی، تئاتر، شعر و ادبیات است، سعی کردیم بخشی از باور خود مبنی بر اینکه اصفهان شهر مکاتب است و این مکاتب باید به عنوان سرمایههای ویژه در نظر گرفته شوند، را جامه عمل بپوشیم تا به همین واسطه صدای اصفهان که بهره مند از ظرفیتهای فراملی است به مراتب فراتر از شهر، استان و کشور شنیده شود. در همین راستا نیاز است که مکاتب اصفهان را مجدداً بازخوانی کرده، به آنها بپردازیم و به شهروندان اصفهانی معرفی کنیم تا از این سرمایههای عظیم برای صادر کردن فرهنگ و هنر خود به جهان استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: در ادامه مسیر نیز از ظرفیتهایی چون صائب که در شهر اصفهان زیسته یا در آن آرمیدهاند، استفاده خواهیم کرد. برنامههای مشابهی را تدارک دیدهایم که در طول سال، با در نظر گرفتن شرایط ویژهای که در حال حاضر کشور با آن مواجه است، همچنین با تاکید بر حفظ سلامتی و استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی اجرا خواهند شد تا هم مفاخر و بزرگان این شهر در قرون مختلف را به سایر مردم معرفی کنیم وهم از این طرفیت استفاده کنیم تا سایر مکاتبی که ریشه در تاریخ و هویت اصفهان دارد اما بذر آن در سایر نقاط ایران کاشته شده است و به همین واسطه نام مکتب اصفهان به خود گرفتهاند را در کنار یکدیگر قرار دهیم و از داشتههای فرهنگی خود به عنوان یک سرمایه بهره ببریم.
خواستگاه همه سبکهای شعری اصفهان استدر ادامه سعید بیابانکی که اجرای بخش دوم برنامه را به عهده داشت در خصوص صائب تبریزی اظهار کرد: او یکی از بزرگترین شاعران جهان است که در سده ۱۱ هجری زیست، طرز تازه نامی است که خود وی بر شیوه سخن سرایی خود گذاشت. بعدها این سبک و شیوه با نام سبک اصفهانی یا هندی شناخته شد. البته من معتقدم سبک صائب اصفهانی است، چراکه خاستگاه چنین سبکی اصفهان بوده است. شکل سخن سرایی صائب هیچ تشابهی به شاعران پیش از خود ندارد، مثلاً او ارادتمند حافظ است اما شیوه سخن سرایی او با حافظ بسیار متفاوت است.
وی افزود: طرز تازه و تخیل برتر در سبک اصفهانی به گونهای است که بیشتر ابیات صائب به صورت ضربالمثل در آمده است، در این شیوه که به "ارسالالمثل" معروف شد مصرع اول شعر یک واقعیت عینی و مصرع دوم یک واقعیت ذهنی و گاهی بالعکس است. خواندن آنها تخیل خواننده را بر میانگیزد و لذت او را از شعر دو چندان میکند.
این شاعر ادامه داد: صائب به حدی بیت درخشان دارد که هر بیتی که نازک خیالی و ویژگیهای سبک اصفهانی را دارد؛ از او دانسته میشود. در واقع گاهی اشعاری را به صائب نسبت میدهند که مربوط به پیش از تولد وی است.
بیابانکی اضافه کرد: یکی از اقشاری که در معرفی صائب مؤثر بودهاند، رانندههای کامیونی هستند که اشعار او را بر روی کامیونهای خود مینویسند. البته این نشان از قابلیت مردمی شدن شعر صائب دارد، در واقع بسیاری از شاعران به لحاظ قدرت شاعری از صائب بزرگتر بودهاند اما نفوذ در لایههای زیرین اجتماع فقط به نام صائب سند خورده است چراکه او شاعری مضمون ساز است که میتواند جهانی را در بیتی بیان کند.
وی در خصوص نحوه تعیین روز بزرگداشت این شاعر گفت: چند سالی است که روز ۱۰ تیرماه در تقویم ما به اسم صائب تبریزی نام گذاری شده است. سالها بود که عاشقان این شاعر به دنبال تعیین روزی به نام او بودند. بسیاری پیشنهاد کردند که تولد استاد محمد قهرمان به مناسبت روز صائب انتخاب شود، چراکه بهترین و کاملترین تصحیح دیوان صائب از او است که ۲۰ سال از عمر خود را صرف تصحیح آن کرد.
این شاعر افزود: اما برخی اعتراض کرده و گفتند امیری فیروز کوهی تقدم فضل دارد و باید روز تولد او را به نام روز صائب نامگذاری کنند. همه این پیشنهادات کنار گذاشته شد و طرحی مطرح شد که بسیار زیبا بود، گفته شد که روز تولد و مرگ صائب مشخص نیست و حتی در سال آن هم تردید وجود دارد بنابراین پیشنهاد شد که حروف کلمه صائب را بر اساس حروف ابجد جمع کنند، در نهایت به عدد ۱۰۳ رسیدند که از ابتدای فروردین آغاز و مبنای روز صائب قرار گرفت.
بیابانکی تصریح کرد: خسرو احتشامی در یک سخنرانی گفت خاستگاه همه سبکهای شعری، اصفهان است. در واقع سبک خراسانی، عراقی، هندی، بازگشت ادبی و پسا نیمایی در اصفهان بوده است. کتابی به نام "اصفهان در شعر صائب" نوشته شده است که در آن گفته شده که صائب چقدر تاریخ و فرهنگ اصفهان را زنده نگه داشته است و اگر نبود بخشی از این تاریخ و فرهنگ فراموش میشد.
وی افزود: درخواست من از مردم اصفهان این است که این مکان را به محلی برای رفت و آمد فرزندان خود تبدیل کنند، در واقع این آرامگاه باید مانند حافظیه شیراز شود. همچنین از شهرداری درخواست دارم که تمهیدی بیندیشد که گردشگران داخلی و خارجی حتماً برای زیارت آرامگاه صائب اقدام کنند. تابستانها باید هر شب در این باغ برنامه وجود داشته باشد، شبی شعر، شبی نمایش و شبی موسیقی. با وجود این همه هنرمند اصفهانی، به نظرم میتوان این باغ را مجدداً احیا کرد.
کد خبر 431466منبع: ایمنا
کلیدواژه: سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شهرداری اصفهان شعر و ادبیات ادبیات اصفهان بزرگداشت صائب تبریزی علیرضا روحانی سعید بیابانکی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اجتماعی و ورزشی شهرداری سازمان فرهنگی صائب تبریزی برنامه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۹۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میراثفرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان ، نماینده ولیفقیه و امامجمعه اصفهان در دیدار با امیر کرمزاده مدیرکل و شورای مدیران ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله میراثفرهنگی گفت: بیتردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراثفرهنگی است، زیرا میراثفرهنگی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ما است و ما از طریق میراثفرهنگی میتوانیم آنچه پدران ما ایجاد کردند را حفاظت و به سایر مردمان از سراسر جهان نشان دهیم.
آیتالله طباطبایی نژاد تأکید کرد: پیشنهاد دارم تا باخرد جمعی و همت شما مسئولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود و تمامی آثار پدرانمان در معرض نگاه همگان قرار گیرد.
او گفت: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراثفرهنگی، مردم هم بتوانند مطابق با نیازهای روز زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد میکنم با تلفیق مناسب میراثفرهنگی و هنرهای سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم خصوصاً مالکان خانههای تاریخی فراهم آورید.
آیتالله یوسف طباطبایی نژاد افزود: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است باید همانگونه که به هنر میپردازید، هنرمندان بهویژه هنرمند پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار گیرند.
در این دیدار مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان نیز گفت: بیتردید توجه به زنده نگهداشتن میراثفرهنگی بهویژه میراثفرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کرم زاده افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشتهاند این بناها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زندگی کردهاند مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.
او گفت: اصفهان نگین گردشگری و صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات ، تقاضامندم تا با جلب حمایت شرکتهای بزرگ همچون ذوبآهن و همچنین مجامع خیرین استان در قالب جلب مسئولیتهای اجتماعی آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی هدایت کنند.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبههای مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.
اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار میرود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.