پویانفر: هیئتهای مذهبی به کانون اصلیشان یعنی مساجد بازگردند
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۷۹۶۲۱
مداح اهلبیت (ع) با اشاره به انتقال تدریجی هیئتها از مساجد به حسینیهها، به لزوم بازگشت هیئتهای عزادای به کانون اصلی خود یعنی مساجد تأکید کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیونهمین نشست تخصصی هسته احیاء امر با حضور محمدحسین پویانفر مداح اهلبیت(ع) در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این جلسه پویانفر ضمن اشاره به اهمیت راهبردی نهاد مسجد در جامعه و لزوم ارتباط و برگزاری هیئتهای مذهبی در مساجد، به برخی مشکلات و ضعفهای کنونی در ارتباط بین این دو نهاد اثرگذار پرداخت و راهکارهای حل این مسأله را مورد توجه قرار داد.
وی با اشاره به انتقال تدریجی هیئتها از مساجد به حسینیهها، به لزوم بازگشت هیئتهای عزادای به کانون اصلی خود یعنی مسجد اشاره کرد و رفع برخی موانع از سوی مساجد و نهادهای متولی را برای تحقق این امر، مهم برشمرد.
پویانفر، وضعیت کنونی مساجد را برای جامعه اسلامی نامطلوب دانست و اصلاح شیوه تولیگری این نهاد را ضرورتی حیاتی برشمرد و گفت: در شرایط کنونی، بخشی از وظیفه تبلیغی روحانیت برعهده جامعه مداحان قرار گرفته است.
این مداح اهلبیت(ع) با اشاره به مسأله شعارزدگی در بخشهایی از جامعه افزود: باید شعارزدگی را با عمقبخشی به جامعه برطرف کرد. اگر جامعه عمق پیدا نکند، نبض جامعه به دست برخی افرادی خواهد افتاد که در هدایت جامعه به هنگام اتفاقات مهم و سرنوشت، دچار نقصان و آسیب خواهیم شد.
پویانفر، ارتباط رشدآفرین بین ارکان اصلی هیئت، خاصه روحانی و مداح با جامعه مخاطبان نوجوان و جوان را ضرورتی پرفایده دانسته و با ذکر چند نمونه بر نیازشناسی دقیق و تلاش برای پاسخگویی به آن را سازنده و حیاتی برشمرد.
وی در ادامه به رابطه هیأت و رســانه پرداخت و با بیان اینکه در برهه کنونی باید به ابزارهای رسانهای روز برای مبارزه در جنگ فرهنگی تـوجه ویژه داشت، بهضرورت شناخت دقیق رسانه و استفاده از آن در راستای اهداف اشاره کرد و چشمپوشی از این ظرفیت ارتباطی مؤثر بانسل امروز را از جمله اشتباهات برشمرد.
پویانفر با اشاره به ظرفیت کمنظیر و مغفول برخی قالبهای رسانهای مانند انیمیشن و وسعت اثرگذاری آن بر کودکان و نوجوانان گفت: توجه به چنین بسترهایی برای انتقال هرچه بهتر معارف و سنتهای معنوی و تحول نسل آتی جامعه مهم و ضروری است.
انتهای پیام/
R1444/P/S4,37/CT12 واژه های کاربردی مرتبط مسجد بسیج مداحان مداحی بیشتر بخوانید... وداع باشکوه مردم اصفهان با «حاج مجید صابری» مداح انقلابی+ تصاویر مداح انقلابی و جهادی اصفهان درگذشت/ مداحی حاج مجید صابری در محضر رهبر انقلاب + فیلم
منبع: تسنیم
کلیدواژه: مسجد بسیج مداحان مداحی مسجد مداحان اهل بیت هیئت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۹۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/