Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و سومین جلسه دفاع پایان نامه با موضوع «بررسی چالش‌های فقهی توسعه شهری با موقوفات شرعی» توسط حجت الاسلام وحید خراسانی، طلبه مرکز تخصصی آخوند خراسانی دفاع شد.

وی در این جلسه گفت: فقه شیعه بر اساس آموزه‌ها و مبانی کلامی‌اش مدعی است که برای تمام احتیاجات بشر راه حل‌هایی دارد. در برخورد با همه مسائل جدید می‌توان از میراث عظیم فقهای امامیه، حکم شرعی مرتبط با آن را استخراج کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مسائل کلی و مهم مستحدثه، بحث تجدد و به تبع آن مفهوم توسعه است. توسعه، با خواستگاه غربی آن، همه مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و مدعی است که برای مردم جهان دستاوردهای مهمی را به ارمغان می‌آورد. با ورود گرایشات توسعه محور به کشورهای اسلامی، چالش‌های مهم فقهی به وجود آمد.

حجت الاسلام خراسانی افزود: صرف نظر از اشکالات کلامی مفاهیم توسعه، چالش‌های فقهی آن نیز باید به عنوان مهمترین مسائل مستحدثه امروز، مورد مداقه قرار گیرد. از ابعاد عمده توسعه، توسعه شهری است که در مواردی با احکام موقوفات عام و خاص، دچار چالش شده است. دلیل این چالش‌ها تغییرات بنیادینی است که در ظاهر شهرها باید ایجاد شود تا استانداردهای توسعه تحقق یابد. طبیعتاً در بافت‌های قدیمی شهرها و روستاها موقوفات، با همه کثرتی که دارند دچار تغییرات اساسی می‌شوند. از سویی ضرورت رسیدن به رفاه عمومی در قالب طرح‌های توسعه دائماً مورد استناد مدیران شهری قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این‌جا مدیریت اسلامی، با دو ضرورت روبرو است. یکی ضرورت تأمین رفاه عمومی مردم و دیگری ضرورت رعایت احکام و مصالح اوقاف. با توجه به مطرح شدن دو رویکرد (فردی و حکومتی) در فقه امروز و بررسی آن‌ها می‌توان به حل این چالش‌ها پرداخت. در هر کدام از این رویکردها راه حل‌هایی وجود دارند که در صورت تشخیص ضرورت اجرای طرح‌های توسعه شهری، برای برطرف کردن مشکل موقوفات پیشنهاد می‌شوند. مفهوم تبدیل به احسن، به عنوان مهم‌ترین راهبرد برای حفظ مصالح وقف و موقوف علیهم، در تعارض با طرح‌های توسعه، مورد توجه است.

دانش پژوه مرکز تخصصی آخوند خراسانی بیان کرد: البته این به معنای پذیرش اولویت توسعه بر وقف نیست، حتی در نگاه حکومتی به فقه در بسیاری از موارد، اولویت با حفظ مصالح وقف و مقاصد واقف است نه توسعه. در این نوشته با بررسی ابعاد مختلف مسئله، به طرح راه حل‌های پیشنهادی برای رفع چالش‌ها پرداخته شده است.

کد خبر 4962562

منبع: مهر

کلیدواژه: اوقاف و وقف توسعه شهری پایان نامه معرفی کتاب دهه کرامت ویروس کرونا کنفرانس بین المللی امام رضا ع سازمان تبلیغات اسلامی مجمع عالی حکمت اسلامی فلسفه معرفی نشریات فعالیت های قرآنی دکتر علی شریعتی سید جواد میری قرآن توسعه شهری چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۰۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس شانگهای در آستانه قزاقستان با دبیر کل وزارت دفاع هند دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیتهای متعدد همکاری تهران و دهلی نو می‌تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد.

امیر آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • «ادز آپ» به بررسی چالش های تبلیغات دیجیتال در ایران می پردازد
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و هند